شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

چرا بعضی‌ها خیلی زود ثروتمند می‌شوند؟

خانه - مقالات - چرا بعضی‌ها خیلی زود ثروتمند می‌شوند؟

چرا بعضی‌ها خیلی زود ثروتمند می‌شوند؟

حتماً تاکنون افرادی را دیده‌اید که احساس می‌کنید یک ‌شبه ره صدساله را پیموده‌اند؛ دوستان هم ‌پیاله‌ای که در عرض مدتی کوتاه از فرش به عرش رسیده‌‌اند و روزانه بر تعداد صفرهای حساب بانکی خود می‌افزایند!

قطعاً اولین پرسش شما از این افراد و از خودتان این است که «چطور؟!». چطور شخصی که تا چند وقت پیش وضعیت مالی معمولی داشت، حال به این سطح از درآمد و رفاه رسیده است؟

صرف‌ نظر از پاسخی که می‌شنوید، به احتمال زیاد این تغییر چشمگیر در احوالات اقتصادی فرد ثروتمند را (در بهترین حالت) مدیون شانس خوب او می‌دانید. البته تا حدودی حق با شماست؛ چراکه در محیط زندگی فعلی ما، کم نیستند افرادی که بدون هیچ تلاش خاصی و تنها به‌دلایل واهی به ثروت‌های هنگفت می‌رسند. تعداد این افراد به‌قدری زیاد است که کم‌کم همه به این باور رسیده‌ایم که هیچ راه درستی برای کسب ثروت وجود ندارد و برای پول‌دار شدن یا باید شانس داشت، یا رابطه.

اما حقیقت این است که در یک محیط استاندارد و عادلانه، روش‌های قانون‌مندی هم برای ثروتمندشدن وجود دارند! در این مقاله به‌کمک یادداشتی‌ از دیوید او (David O) که اخیراً در وب‌سایت مدیوم منتشر شده، برخی از این روش‌ها را با هم مرور می‌کنیم. نکته کلی این مقاله این است که ثروتمندشدن همیشه هم به شانس مرتبط نیست و اغلب می‌تواند دلایل منطقی‌تری داشته باشد (البته تأکید می‌کنم که در یک محیط سالم!).

یکی از عواملی که در کسب ثروت تأثیر بسزایی دارد و بیشتر افراد به آن توجه نمی‌کنند، «محیط» است. محیط کاری و افرادی که با آنها در ارتباط هستید، تا حد زیادی تعیین‌کننده نوع و اندازه پولی هستند که کسب خواهید کرد. برخی از افراد بسیار سریع ثروتمند می‌شوند، زیرا در محیطی قرار دارند که میلیون‌ها دلار پول به‌راحتی در آن گردش می‌کند. البته این تنها یک عامل است و فاکتورهای دیگری هم در‌ این‌ باره دخیل هستند. در ادامه، چهار عاملی را مطالعه می‌کنید که می‌توانند دید اقتصادی شما را تغییر دهند و به شما در کسب ثروت کمک کنند.

همنشین بزرگان باشید.

یکی از دوستان باتجربه من می‌گفت، اگر دیدید جوانی حدوداً بیست یا سی‌ساله در کسب‌و‌کار خود بسیار موفق است، ببینید با چه کسانی دوست است. این افراد موفق معمولاً «همنشین بزرگان هستند». البته مسلماً چنین افرادی هم دوست‌هایی معمولی دارند که با آنها وقت می‌گذرانند؛ اما در مواقع حساس به حرف کسانی گوش می‌دهند که چند پله جلوتر از آنها هستند و تجربه‌های بیشتری دارند.

ممکن است با خود فکر کنید که همنشین بزرگان یعنی چه؟ و منظور ما از بزرگان، دقیقاً چه کسانی هستند؟

هر جا و در هر موقعیتی که باشید، همیشه افرادی هستند که چند پله بالاتر از شما قرار دارند. چیزی که برای شما شبیه به یک رویاست، برای آنها تجربه‌ای معمولی است و نهایت چیزی را که شما به آن فکر می‌کنید سال‌ها قبل پشت‌سر گذاشته‌اند. همنشینی با چنین افرادی در بدبینانه‌ترین حالت، دست‌کم چهار نتیجه مثبت دارد:

  • شکستن تابوهای ذهنی

آنها باعث می‌شوند سرمایه‌ای که از نظر شما بزرگ و دست ‌نیافتنی است، در چشمتان کوچک جلوه کند. این خود عامل مهمی است که به ‌هیچ ‌وجه نباید آن را دست‌کم بگیرید.

  • آشنایی با منابع و روش‌های کارآمد

همنشینی با این افراد، به شما کمک می‌کند که از منابعی و روش‌هایی که موجب ثروتمند شدنشان شده‌ است مطلع شوید.

  • دیدگاه جامع‌تر به زندگی

منابع و روش‌ها را هم که کنار بگذاریم، نکته ارزشمند دیگری وجود دارد که در پی همنشینی با افراد ثروتمند از آن مطلع می‌شوید و آن، دیدگاه آنها نسبت به زندگی است. اهمیت این نکته، حتی از مورد قبلی هم بیشتر است؛ چراکه رسیدن به این دیدگاه سال‌‌ها به طول انجامیده و عمر زیادی برای آن صرف شده است. اینکه شما بدانید یک فرد ثروتمند چگونه به دنیا نگاه می‌کند و چه نظری نسبت به زندگی و جهان هستی دارد، کمک بزرگی در راستای تغییر نگرش سنتی و رسیدن به ثروت است.

  • توسعه ارتباطات

در نتیجه این همنشینی، شما می‌توانید از ارتباطاتی که آنها در تمام این سال‌ها برقرار کرده‌اند بهره ببرید. مسلماً افراد ثروتمند هم از قانون «همنشینی با بزرگان» استفاده می‌کنند و دوستان و آشنایانی با جایگاه بالاتر از خود دارند. به ‌این ‌ترتیب، می‌بینید که نوع ارتباطات شما رفته ‌رفته تغییر خواهد کرد و وارد سطح جدیدی خواهد شد. در غیر این صورت، باید همه این اطلاعات را به‌تنهایی به‌ دست بیاورید و کل این مسیر را به‌ تنهایی و با آزمون ‌وخطا طی کنید.

به‌ همین علت است که می‌گوییم با کمک‌گرفتن از ثروتمندان دیگر، سریع‌تر اوج خواهید گرفت.

معاملاتی معدود با سود کلان داشته باشید.

به‌طور کلی، دو نوع مدل تجاری برای فروش و کسب سود وجود دارد. مدل اول فروش تعداد زیادی کالا یا خدمات با درصد سود کم است و مدل دوم این است که تعداد محدودی کالا را با درصد سود زیاد به فروش برسانید.

این مسئله به نوع کسب‌وکار شما و شغلی که در آن مشغول هستید مرتبط است. همیشه و از قدیم این طور بوده که سود برخی از بازارها، از بازارهای دیگر بیشتر است. یا به‌عبارت دیگر، «پول درشت» در آنها جابه‌جا می‌شود. به‌عنوان مثال، «بازار مسکن» نمونه‌ای از این بازارهاست. یک معامله در این بازار می‌تواند به‌اندازه فروش صدها محصول خدماتی سود داشته باشد.

خب اگر به دنبال ثروتمندشدن هستید، واضح است که فعالیت در این کسب‌‌وکارها بیشتر به نفع شماست؛ اما نباید نقش مهارت و تخصص را هم نادیده گرفت. بالاخره هرکسی در کاری تخصص دارد و ورود شما به کاری که مهارت لازم را در آن ندارید، می‌تواند به ضررتان تمام شود. اگر در ابتدای راه و در حال برنامه‌ریزی برای آینده شغلی خود هستید، می‌توانید این فاکتور را در نظر بگیرید و زمان با ارزش خود را به کسب مهارت در کاری اختصاص دهید که سود بیشتری را برایتان به‌همراه دارد.

اما همه اینها به این معنی نیست که نمی‌توان از مدل اول برای ثروتمندشدن استفاده کرد. تنها تفاوت آنها این است که در مدل اول، شما باید تعداد بیشتری کالا را به فروش برسانید و یا تعداد بیشتری معامله انجام دهید. تصور کنید که شما از هر فروش خود ۱ دلار سود می‌کنید. برای اینکه بتوانید به سود ۱ میلیون دلار برسید، باید ۱ میلیون واحد از محصول خود را به فروش برسانید. بنابراین روی محصول یا خدماتی تمرکز کنید که افراد زیادی به آن احتیاج دارند و به‌ طور مکرر خریداری می‌شود.

مسیر هموارتر را انتخاب کنید.

رِی دالیو (Ray Dalio)، میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف آمریکایی به نکته‌ای اشاره کرده که هر کارآفرینی باید درباره آن فکر کند. او درباره شیوه میلیاردرشدن خود می‌گوید:

تنها کاری که من کردم، کسب مهارت در زمینه‌ای بود که اگر در آن ماهر باشید، (مسلماً) پول زیادی به دست می‌آورید.

منظور این جمله آن است که برای میلیاردرشدن، نیازی نیست که لزوماً یک کارآفرین برتر یا یک نخبه خلاق باشید. با توجه به خصوصیات ویژه خود، سعی کنید مسیرهای هموارتر و تضمین‌شده‌تر را برای کسب ثروت در پیش بگیرید.

در بین افراد ثروتمند، به‌ندرت با کسانی برخورد می‌کنید که شیوه‌ای منحصربه‌فرد یا جدید را پیش گرفته‌ باشند. البته شاید از این حرف کمی گیج شده باشید؛ چراکه تصور اکثریت ما از پول‌دارشدن و موفقیت (دست‌کم در آمریکا)، راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید است که به ناگاه سروصدای زیادی به‌ پا می‌کند و صاحب آن را به یک میلیادر تبدیل می‌کند؛ اما حقیقت این است که در دنیای واقعی، همه ثروتمندان جف بزوس و بیل گیتس و ایلان ماسک نیستند. تنها راه رسیدن به ثروت هم، طی ‌کردن مسیری مشابه این افراد نیست.

اتفاقاً برعکس، ثروتمندان زیادی وجود دارند که راه‌های معمول و کم‌ خطر را برای رسیدن به موفقیت برمی‌گزینند. انتخاب روش‌های خاص و منحصربه‌فرد به‌معنی پذیرش یک ریسک بزرگ است. ممکن است این ریسک جواب بدهد و این افراد در مدت‌زمان خیلی کوتاهی به یک میلیاردر تبدیل شوند؛ اما خب تضمینی هم در این روش‌ها نیست و ممکن است در نهایت با شکست مواجه شوند. این در حالی است که مسیرهای معمول و هموارتری برای کسب ثروت وجود دارد که با خیال راحت‌تری می‌توان به آنها اطمینان کرد.

اشتباه بسیاری از افراد این است که در کاری مهارت پیدا می‌کنند که در طولانی‌مدت چندان سودآور نیست. با وجود تجربه‌های ناموفق مشابهی که وجود دارد، این افراد باز هم به دلایل مختلف همین اشتباه را تکرار می‌کنند. یکی از این دلایل این است که آنها فکر می‌کنند می‌توانند از پس هر کاری بربیایند و به‌عبارت بهتر، حسابشان با بقیه فرق می‌کند.

اما اگر یک لحظه منطقی فکر کنیم، چرا ما باید بتوانیم کاری که تعداد زیادی از افراد در آن شکست خورده‌اند را با موفقیت به انجام برسانیم؟

این سؤال، استفهام انکاری نیست. به‌عبارت دیگر، منظور ما این نیست که شما نمی‌توانید چنین کاری را انجام دهید؛ بلکه هدفمان این است که واقعاً به پاسخ آن فکر کنید. آیا توانایی خاصی در شما هست که بتواند شما را به یک فرد پیش‌رو و پیش‌گام تبدیل کند؟ یا این احساس تنها از روی جو رقابتی حاکم در دنیای امروزی که عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده در شما به‌ وجود آمده است؟ اگر پاسختان به سؤال اول مثبت است که به شما تبریک می‌گوییم؛ اما اگر احساس می‌کنید پاسخ مثبت را باید به سؤال دوم بدهید، پیشنهاد می‌کنیم فرمان تصمیم‌گیری را از احساساتتان گرفته و به منطقتان بدهید.

فراموش نکنید که پیشگامان راه را برای دیگران هموار می‌کنند؛ اما میلیونرهایی که سریع پولدار می‌شوند، مسیری را طی می‌کنند که قبلاً هموار شده است. تلاش برای اختراع مجدد چرخ به صرف زمان احتیاج دارد، زمانی بسیار زیاد.

بنابراین، افرادی که خیلی سریع ثروتمند می‌شوند، در کاری مهارت کسب می‌کنند که پیش از این تعداد بسیار زیادی را ثروتمند کرده است؛ نه یک یا دو نفر، بلکه صدها و هزاران نفر.

در یک کلام، اگر قصد دارید سریع‌تر ثروتمند شوید، سودای پیشگام‌ بودن را کنار بگذارید و به دنیای واقعی بچسبید.

شبیه به یک میلیاردر برنامه‌ریزی کنید.

در قسمت آخر این مقاله، می‌خواهیم کمی پا را فراتر گذاشته و روش‌هایی را بررسی کنیم که می‌توانند لقب «میلیاردر» را به شما هدیه دهند. راستش را بخواهید، میلیاردرها هم از همان مسیری می‌گذرند که ثروتمندان معمولی از آن گذشته‌اند؛ با این تفاوت که در مسیر میلیاردرشدن، باید فشارهای بیشتری را تحمل کنید.

اگر اندکی با دنیای کسب‌و‌کار آشنا باشید، احتمالاً در سال‌های اخیر اصطلاح استارت‌آپ را زیاد شنیده‌اید. برخلاف تصور خیلی‌ها که استارت‌آپ‌ها را جایی برای تفریح و کار توأمان می‌دانند، استارت‌آپ‌های واقعی، سکو‌های پرتابی هستند که کسب‌و‌کارهای خلاقانه را در شرایط تحت‌فشار، به سرعت رشد می‌دهند و به ثروت‌های هنگفت نزدیک می‌کنند.

از نظر من یکی از راه‌های احتمالی برای میلیاردر شدن، راه‌اندازی یک استارتاپ موفق با کمترین بودجه ممکن است. اولین قدم برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، داشتن ایده‌ای است که در نوع خود جدید و کارآمد باشد.

مرحله بعدی، پیداکردن سرمایه‌گذار است. پیداکردن سرمایه‌گذار اغلب دشوارترین مرحله برای کارآفرینان است؛ اما اینجاست که «همنشین بزرگان بودن» دوباره به کمک‌تان می‌آید. اگر شما دوستان و همکاران ثروتمندی داشته باشید، یافتن یک سرمایه‌گذار از بین آنها کار به ‌نسبت راحت‌تری خواهد بود.

پس از طی این مراحل، شما باید برای استارتاپتان تبلیغ کنید و آن را به شهرت برسانید. این مرحله هم اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بعد از اولین مرحله تأمین مالی نتوانید نام استارتاپتان را بر سر زبان‌ها بیندازید، در ادامه احتمالاً به دردسر خواهید افتاد.

کسب شهرت باعث جذب سرمایه بیشتر می‌شود. با کسب شهرت دیگر نیازی نیست که خود را به سرمایه‌گذاران اثبات کنید؛ بلکه سرمایه‌گذاران خود به‌دنبال شما خواهند بود و مشتاقانه روند رشد و توسعه استارتاپتان را پیگیری می‌کنند.

فراموش نکنید که کسب‌وکار شما باید به مرحله‌ای برسد که بتواند هزینه‌های خود را مدیریت کند. به‌عبارت دیگر، استارتاپ شما نباید به هیچ شخص یا عامل بیرونی وابسته باشد و باید به‌صورت مستقل به کار خود ادامه دهد. این همان مرحله‌ای است که گفته می‌شود این استارتاپ به «مقیاس‌پذیری» رسیده است.

البته این به این معنی نیست که دیگر به‌هیچ‌وجه به سرمایه سرمایه‌گذاران احتیاجی ندارید. بالاخره شما برای گسترش کسب‌وکار خود نیاز به سرمایه بیشتر دارید؛ اما مسئله این است که این سرمایه به‌خودی ‌خود تأمین می‌شود و نیازی نیست که شما برای تأمین آن، به‌دنبال سرمایه‌گذار بگردید. همه اینها به‌خاطر این است که سرمایه‌گذاران شاهد موفقیت استارتاپ شما بوده‌اند و به آینده آن اطمینان دارند.

برای میلیاردر شدن، باید طوری برنامه‌ریزی کنید که پس از این دوره تأمین مالی، کسب‌وکارتان به سودآوری برسد. در این صورت می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که آینده مالی خوبی در انتظارتان است؛ وگرنه، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

معمولاً آخرین اقدام میلیاردرها، عرضه اولیه سهام است. انتخاب زمان مناسب برای عرضه اولیه سهام به‌شدت مهم است. شما باید زمانی سهام خود را عرضه کنید که به موفقیت لازم دست یافته باشید و به‌عبارتی، حرفی برای گفتن داشته باشید. مشکل بسیاری از شرکت‌ها دقیقاً همین است که پیش از اینکه از سودآوری خود مطمئن شوند، عرضه اولیه سهام را انجام می‌‌دهند؛ در صورتی که کلید اصلی موفقیت در عرضه اولیه سهام، زمان‌بندی درست است.

اگر زمان مناسبی را برای عرضه اولیه سهام انتخاب نکنید، ممکن است با شکست مواجه شوید و اگر زمان‌بندی درست را رعایت کنید، به‌احتمال زیاد یکی از میلیاردرهای آینده خواهید بود. بنابراین هر زمان که احساس کردید استارتاپتان به موفقیت لازم دست یافته، می‌توانید سهام آن را در بازارهایی مانند بازار بورس عرضه کنید تا باعث جذب سرمایه بیشتر برای شما شود.

جمع‌بندی

شاید با مطالعه این مقاله، تنها چیزی که به ذهنتان رسیده این باشد که «چه دل خوشی». می‌دانیم که گفتن این حرف‌ها راحت است؛ اما پیاده‌کردن آنها در سطح عملی، نه. علاوه بر این، اداره یک کسب‌و‌کار در فضای فعلی کشور ما که با مشکلاتی مثل تحریم‌های خارجی، رانت‌های داخلی و سیاست‌های ناپایدار اقتصادی دست ‌به‌گریبان است، سختی کار را دوچندان می‌کند. با این حال‌، ناامیدی راه‌حل مشکل نیست.

همه روش‌هایی که عنوان شد، در یک شرایط استاندارد می‌تواند شما را یک فرد ثروتمند تبدیل کند یا دست‌کم می‌تواند دید بازتری به شما ارائه کند تا به چیزهایی فکر کنید که پیش‌تر فکر نمی‌کردید. البته لازم به ذکر است که همه روش‌های کسب ثروت هم در این چهار مورد خلاصه نمی‌شود و مسلماً راه‌های دیگری وجود دارند که در این مقاله به آنها اشاره نشد.

با این حال، اگر بخواهیم نکات اصلی این مقاله برای ثروتمندشدن را به‌طور خلاصه مرور کنیم، به این موارد می‌رسیم:

  • کمک‌گرفتن از افراد ثروتمند دیگر و توسعه روابط با آنها
  • ارتقای محیط کار و زندگی
  • طی‌کردن مسیرهای ثابت‌شده و مطمئن
  • کسب مهارت در کسب‌وکارهای سودده
  • تلاش برای تبدیل ایده‌های اولیه به استارتاپ‌ها

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب