شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

۱۰ نقل‌قول ماندگار از ساتوشی ناکاموتو

خانه - مقالات - ۱۰ نقل‌قول ماندگار از ساتوشی ناکاموتو

۱۰ نقل‌قول ماندگار از ساتوشی ناکاموتو

۱۰ نقل‌قول ماندگار از ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین

 

خالق بیت‌کوین کیست؟ ساتوشی ناکاموتو.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟ هیچ‌کس به‌طور قطعی نمی‌داند.

ما نمی‌دانیم آیا ساتوشی یک انسان است یا موجودی بیگانه که از ابعاد دیگری به وجود آمده است. برخی حتی این احتمال را می‌دهند که ساتوشی ناکاموتو نام گروهی است که از بیش از یک نفر تشکیل شده است.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا، معتقد است که ناشناس بودن در کسب‌وکاری که هیچ شخصیت مرکزی ندارد، مزایایی واقعی به همراه دارد. این موضوع از ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال نشأت می‌گیرد. ساتوشی هر که هست، با شاهکار خود دنیای مالی و اقتصادی را دگرگون کرده است و تغییر دنیای مالی می‌تواند به تغییر تمام دنیا منجر شود.

از ساتوشی ناکاموتو اکنون فقط تعداد زیادی گفتگوی اینترنتی به ‌جا مانده است. خالق گمنام بیت‌کوین تا اواخر سال ۲۰۱۰ برای پیش‌برد اختراع خود، به‌صورت متنی و آنلاین با جامعه ارتباط برقرار می‌کرد تا اینکه در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۰ پس از انتشار آخرین پست خود برای همیشه ناپدید شد. اکنون می‌توانید با مراجعه به صفحه ساتوشی در انجمن بیت‌کوین تاک (Bitcointalk.org) تمام نوشته‌های ساتوشی ناکاموتو را بخوانید. اشعیا مک‌کال (Isaiah McCall) در مقاله‌ای با گشت‌وگذار در نوشته‌های ساتوشی ۱۱ نقل‌قول جذاب از او را گلچین کرده است که یک مورد از آنها به‌دلیل غیرمجاز بودن انتشار آن در ایران، امکان انتشار در وب‌سایت ما را را ندارد.

۱۰ نقل‌قول مشهور از ساتوشی ناکاموتو را در ادامه می‌خوانید.

۱. پیام مقدس در اولین بلاک

به اولین بلاک در بلاک چین بیت‌کوین، جنسیس بلاک (بلوک پیدایش) می‌گویند. مشابه با روایات دینی درباره پیدایش خلقت، ساتوشی با ایجاد این بلاک، بیت‌کوین را به موجودیت رساند و برای ثبت در تاریخ پیام مخصوصی را در آن ثبت کرد. این بلاک را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

ساتوشی بیت‌کوین را پس از بحران بانکی سال ۲۰۰۸ و با هدف انتقال قدرت به مردم بنیان نهاد. او ارزی را اختراع کرد که تورم در آن راه ندارد و می‌تواند در نهایت دلار آمریکا را پشت‌سر بگذارد. او برای به سخره ‌‌گرفتن بانک‌ها و همچنین ایجاد یک اثبات برای زمان به موجودیت رسیدن بیت‌کوین، یک پیام هوشمندانه را در اولین بلاک بیت‌کوین ثبت کرد:

«[تیتر] روزنامه تایمز، تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹: رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است.»

[تیتر] روزنامه تایمز، تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹: رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها است.

۲. مشکل ساتوشی با ارزهای ملی

ساتوشی معتقد بود مشکل آشکار ارزهای فیات، متمرکزبودن آنهاست. «قدرت فساد می‌آورد و قدرت مطلق برابر است با فساد مطلق»، عبارتی بود که ساتوشی به آن ایمان داشت.  

وقتی قدرت در اختیار تعداد محدودی از افراد باشد (برای مثال بانک‌ها)، فساد به وجود می‌آید و سپس به اشتباهات بزرگی ختم می‌شود که هزینه آن را مردم عادی باید متحمل شوند.

پاسخ او به چنین وضعیتی، غیرمتمرکزسازی یا نبودِ یک قدرت یکتا بود. او در این باره نوشت:

«بسیاری از مردم، به‌خاطر همه آن شرکت‌های حوزه کسب‌وکارهای الکترونیکی که از دهه ۱۹۹۰ نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند، به‌شکل خودکار ارزهای الکترونیکی را به‌عنوان یک هدف از دست رفته رد می‌کنند. امیدوارم این موضوع جا افتاده باشد که ماهیت کنترل مرکزی در این سیستم‌ها تنها دلیل شکست آنها بود. فکر می‌کنم این اولین بار است که ما یک سیستم غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد را امتحان می‌کنیم.»

۳. حذف واسطه‌

سیستم بلاک چین بیت‌کوین مرجعی است که واقعاً نیازی به یک قدرت مرکزی ندارد. به‌نوعی این سیستم خودش را اداره می‌کند.

قدرت در دست اکثریت شبکه قرار دارد. ساتوشی درباره حذف واسطه‌ها، جملات جالبی دارد:

«با داشتن یک ارز الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری، بدون نیاز به اعتمادکردن به یک واسطه شخص ثالث، پول می‌تواند ایمن باشد و تراکنش‌ها به‌آسانی انجام شود.»

۴. کپی‌کاری ممنوع

کد در یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز قانون است. تغییر در کد منجر به ایجاد چندین ارز الکترونیکی فرعی شده است.

بیت‌کوین ‌کش، اتریوم کلاسیک و بیت‌کوین آنلیمیتد (Bitcoin Unlimited) اولین هاردفورک‌ها (انشعاب‌ها) در دنیای ارز دیجیتال بودند. به این معنا که افرادی با برخی ایده‌های اصلی که ابتدا توسط بیت‌کوین مطرح شده بود، به مخالفت برخاستند. ساتوشی می‌دانست که اگر فرمول به‌صورت پیوسته تغییر کند، موضوع تمرکززدایی را با چالش مواجه می‌کند.

ساتوشی مجبور بود از همان ابتدا کار را به‌درستی انجام دهد. او می‌نویسد:

«ماهیت بیت‌کوین به‌گونه‌ای است که با انتشار نسخه ۰.۱ (اولین نسخه)، طراحی اصلی آن برای ادامه حیاتش بدون تغییر باقی خواهد ماند… به اعتقاد من یک پیاده‌سازی دوم و قابل‌تطبیق از بیت‌کوین، هرگز ایده خوبی نخواهد بود. بیشترین بخش این طرح به این موضوع وابسته است که همه نودها با نتایج کاملاً یکسانی با یکدیگر همگام باشند که این موضوع، پیاده‌سازی دوم را به تهدیدی برای شبکه بدل خواهد کرد.»

۵. ریشه همه بدی‌ها

ساتوشی واقعاً فیلسوف است. او در نقل‌قول زیر یکی از بزرگ‌ترین ایده‌های مدرن در خصوص پول را بیان می‌کند.

«مشکل ریشه‌ای ارزهای رایج، همه‌ی آن اعتمادی است که برای کارکرد آن موردنیاز است. به بانک مرکزی باید اعتماد کرد که ارز را بی‌ارزش نکند، اما تاریخ ارزهای فیات پر است از مواردی که این اعتماد نقض شده است. باید به بانک‌ها برای نگه‌داشتن پولمان و همچنین انتقال الکترونیکی آنها اعتماد کنیم، اما آنها پول‌های ما را در موج‌هایی از حباب‌های اعتباری و با تقریباً مقدار ناچیزی ذخیره [واقعی]، وام می‌دهند. ما ناچاریم برای حریم خصوصی‌مان به آنها اعتماد کنیم؛ به آنها اعتماد کنیم که به سارقان هویت اجازه نمی‌دهند که حسابمان را خالی کنند.»

۶. چرخه ارزش بیت‌کوین

ساتوشی اولین نفری است که حدس می‌زد بیت‌کوین از ارزهای فیات پیشی خواهد گرفت. او اولین مؤمن واقعی به بیت‌کوین بود. هر چه باشد او خود بیت‌کوین را خلق کرده است.

فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین تا سال ۲۱۴۰ میلادی (۱۵۱۸ شمسی) تولید خواهد شد. با این حال، قبل از آن زمان، بیت‌کوین به یکی از کمیاب‌ترین کالاهای روی کره زمین تبدیل می‌شود. ساتوشی درباره این موضوع گفته است:

«بیت‌کوین چیزی بیشتر از یک فلز گران‌بها است. به‌جای تغییر در عرضه برای حفظ ارزش، میزان عرضه از پیش تعیین‌شده است و این ارزش آن است که تغییر می‌کند. هر چه تعداد کاربران بیشتر شود، ارزش هر سکه (کوین) افزایش می‌یابد. این وضعیت پتانسیلی برای یک چرخه بازخورد مثبت فراهم می‌کند؛ با افزایش کاربران، ارزش بیت‌کوین بیشتر می‌شود و بالا رفتن ارزش باعث می‌شود کاربران بیشتری به‌ سوی آن جذب شوند تا از مزایای این افزایش ارزش استفاده کنند.»

۷. جنگ خیر و شر

ساتوشی از نهادهای فاسد متنفر بود. او می‌دانست که بیت‌کوین در نهایت با مسائل مرتبط با قانون‌گذاری مواجه خواهد شد و حتی یک «طرح پانزی» نامیده می‌شود؛ ولو اینکه این اتهامات از سوی کسانی باشد که اکنون روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

جالب اینجاست که یکی از اولین دارندگان بیت‌کوین در انتخابات مجلس سنای ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ به پیروزی رسید. سناتور سینتیا لومیس (Cynthia Lummis) از ایالت وایومینگ (Wyoming) اولین بیت‌کوین خود را در سال ۲۰۱۳ خریده است، چراکه او به قدرت اقتصادی محدودیت عرضه و پتانسیل بیت‌کوین برای مقابله با برخی سوءاستفاده‌ها از سیستم مالی معتقد بود.

ساتوشی درباره جنگ ارزهای دیجیتال با دولت‌ها نوشته است:

«بله [با رمزنگاری نمی‌توان مشکل با سیاست را حل کرد]، اما ما می‌توانیم برنده یک جنگ بزرگ در مسابقه تسلیحاتی شویم و برای چندین سال یک قلمرو آزادی جدید به دست آوریم. دولت‌ها در نابود کردن شبکه‌هایی مانند نپستر (Napster) که به‌صورت مرکزی اداره می‌شوند، تبحر دارند، اما به نظر می‌رسد شبکه‌های همتا به همتای خالصی نظیر تور (Tor) و ناتلا (Gnutella) می‌توانند خود را از شر دولت حفظ کنند.»

۸. همه یا هیچ

بیت‌کوین برای حفظ خود تلاش می‌کند. بیت‌کوین قرار نیست شکل درجه‌دویی از یک ارز باشد. همانند طلا که در سالیان گذشته به این شکل در بازارهای مالی نقش خود را ایفا کرده است. ساتوشی معتقد است بیت‌کوین اگر به موفقیت برسد، عصر جدیدی از پول را آغاز خواهد کرد، یا به‌کل شکست خواهد خورد. او در این باره می‌نویسد:

«(در پاسخ به یک سؤال) درست است. در غیر این صورت نمی‌توانستیم یک سقف محدود ۲۱ میلیونی داشته باشیم، چراکه همواره برای تولید به مقدار حداقلی از پاداش نیاز است. در دورانی که پاداش‌ها بسیار کم خواهد شد، کارمزد معاملات، انگیزه اصلی برای [استخراج] نودها خواهد بود. من مطمئنم که حدود ۲۰ سال دیگر یا حجم معاملات بسیار زیادی با بیت‌کوین خواهیم داشت یا اینکه هیچ اثری از بیت‌کوین باقی نخواهد ماند.»

۹. آینده همین حالاست

ساتوشی در پاسخ به دن لریمر (Daniel Larimer)، خالق ارز دیجیتال “ایاس” که درباره مشکلات بیت‌کوین و آینده این ارز دیجیتال پرسیده بود، گفته است:

«اگر این را باور یا درک نکرده‌اید، متأسفم؛ من وقتی برای متقاعدکردن شما ندارم.»

۱۰. او واقعاً دوست نداشت در مورد خودش توضیحی ارائه دهد

ساتوشی خیلی دوست نداشت از فضای امن خود خارج شود؛ شاید به این خاطر که می‌دانست چه چیزی را خلق کرده است. او یک ‌بار در واکنش به ثبت ایده بیت‌کوین در یک شبکه اجتماعی مرتبط با اختراعات فناورانه گفت:

«متأسفم که آدم ضدحالی هستم. نوشتن توضیحات برای مخاطب عمومی بسیار سخت است. هیچ چیز [مشابهی] برای ارتباط ‌دادن وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب