شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال استلار (XLM)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال استلار (XLM)

ارز دیجیتال استلار (XLM)

ارز دیجیتال استلار (XLM)

ارز دیجیتال استلار (Stellar) جزو شبکه‌های همتا به همتا به شمار می‌رود و همانند بیت‌کوین کاملا غیر‌متمرکز است. غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال استلار به این معناست که از بستر فوق امن بلاک‌چین (Blockchain) استفاده می‌کند. در  شبکه جهانی بلاک‌چین هیچ وابستگی خاصی به یک نهاد و سازمان وجود ندارد. این امکان باعث می‌شود که تمام جزئیات تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین و دفتر عمومی کل ثبت شود. به همین دلیل هر کسی می‌توانند تمام جزئیات تراکنش‌ها را مشاهده کند.

Stellar Lumens  رمز ارزی است که مقیاس پذیرتر و سریعتر از بیت‌کوین است و نیازی به استخراج ندارد. سرعت انجام تراکنش‌های بین‌المللی توسط ارز دیجیتال استلار به حدی است که فقط در عرض ۳ تا ۵ ثانیه صورت می‌پذیرد. استلار لومن می‌تواند تا ۱۰۰۰ معامله را در ثانیه پردازش کند. در ضمن هزینه انجام تراکنش با این ارز دیجیتالی بسیار ناچیز و کم می‌باشد.

استلار یک رمز ارز معتبر و کارامد برای تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات نیز می‌باشد، که انجام معاملات بین‌المللی را بین هر جفت ارز امکان‌پذیر می‌کند.

 

تاریخچه ارز دیجیتال استلار

سال ۲۰۱۴ بود که جک مک کالب پس از جدایی تیم قبلی خود، رمز ارز ریپل را ایجاد کرد. سال بعد یعنی ۲۰۱۵ اولین کد نوشته شده استلار را معرفی کردند و این رمزارز به طور رسمی به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شد. استلار در گذشته و تاریخچه خود کشمکش‌های قانونی بسیاری را تجربه کرده است. میزان شباهت استلار با ریپل در اولین نسخه این رمزارز  به حدی زیاد بود که تیم سازنده ریپل معترض شدند. به همین دلیل مالکان ریپل و استلار وارد یک رقابت اساسی در دادگاه‌ها شدند.

این شکایات تقریبا  به نفع ریپل به پایان رسید و تیم سازنده استلار مجبور شد که تغییراتی را در ارز دیجیتال خود ایجاد کنند. در پایان سال ۲۰۱۵ بود که الگوریتم جدیدی برای استفاده از استلار معرفی شد و تیم سازنده مجبور شد که دوباره استلار را کدنویسی کند.

 

هدف از ایجاد رمز‌ ارز استلار چیست؟

اصلی‌ترین هدف استلار این است که بتواند واسطه‌ای بین تراکنش‌های رمز‌نگاری شده، مردم و موسسات مالی ارزهای فیات مانند بانک‌ها باشد. با استفاده از ارز دیجیتال استلار شما می‌توانید پول خود را به هر نقطه از جهان که مایل هستید با هزینه‌ای بسیار کم و با سرعت بسیار بالا ارسال کنید.

 

چه ویژگی باعث تمایز این رمزارز می‎شود؟

  • غیرمتمرکز بودن

غیرمتمرکز بودن و سرعت تراکنش بالا در این رمزارز موجب می‌شود که مقدار کارمزد تراکنشها در این شبکه بسیار کمتر از دیگر شبکههای موجود در بازار رمزارز باشد و این ویژگی موجب محبوب شدن بیشتر این رمزارز در بین کاربران شده است.

  • نامحدود بودن

انجام نقل و انتقالات در این رمزارز محدود نیست و شما می‌توانید روزانه هر مقدار تراکنش و خرید و فروشی را انجام دهید.

  • سریع بودن

سریع بودن شبکه رمزارز استلار در انجام تراکنشها به دلیل نبود واسطه، بسیار سریع‌تر از دیگر رمزارزهای موجود در بازار است. این یکی از ویژگیهای بارز استلار است که موجب میشود بسیاری از سرمایه‌گذاران و کاربران این رمزارز را به سایر ارزهای موجود در بازار رمزارز ترجیح دهند. در حال حاضر در هر ثانیه بیش از ۲۰۰۰ تراکنش در این شبکه انجام می‌شود.

 

پلتفرم استلار چگونه کار می کند؟

استلار یک رمز ارز غیرمتمرکز است. این یعنی اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها در دفتر کل عمومی این ارز دیجیتالی که بر بستر بلا‌ک‌چین طراحی شده است، ثبت می‌شود. البته طریقه جمع آوری اطلاعات در سیستم ارز دیجیتال استلار به این شکل است که همه‌ی داده‌ها بین سرورهای متصل به هم، که گره نامیده می‌شوند، توزیع می‌شود. همچنین برای اینکه مراحل انجام کار سریعتر پیش بروند استلار از شیوه اثبات کار (روش بیت‌کوین) استفاده نمی‌کند ، بلکه Stellar Lumens  از شیوه پروتکل اجماع استلار(SCP)  بهره می‌برد. تایید تراکنش‌ها به شیوه پروتکل اجماع استلار حداکثر ۳ یا ۵ ثانیه طول می‌کشد.

 

طریقه انتقال وجه توسط رمز ارز استلار چگونه است؟

آنکورها (Anchors) به سازمان‌های مالی (مانند بانک‌ها) گفته می‌شود که اعتبارات را بر روی شبکه استلار دریافت و عرضه می‌نمایند. طریقه کار ارز دیجیتال استلار به این صورت است که مثلا دوست شما در فرانسه از شما ۱۰۰ یورو پول می‌خواهد، شما معادل دلاری این مبلغ را برای او ارسال می‌کنید، پول شما در بانک فرانسه بصورت خودکار به یورو تبدیل شده و در اختیار دوستتان قرار می‌گیرد. کاربرد راحت، ارزان و سریع سه ویژگی بسیار مهم پلتفرم Stellar Lumens است، که آنرا به ارز دیجیتال مناسب برای استفاده گسترده در آینده تبدیل می‌کند.

 

بهترین کیف پول‌های استلار

کیف پول‌ سخت‌افزاری برای نگهداری رمز ارز XLM

اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)، نگهداری استلار را امکان پذیر کرده‌اند. با این حال، یکی از بهترین گزینه‌ها در این رابطه، والت سخت‌افزاری لجر نانو اس بوده که یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سرد محسوب می‌شود.

والت نرم افزاری استلار و رمز ارز XLM

برخی از افراد ممکن است که توان پرداخت هزینه کیف پول سخت‌افزاری را نداشته باشند. در این صورت، کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند تراست والت (Trust Wallet)، گواردا (Guarda) و اتمیک والت (Atomic Wallet) بهترین گزینه این افراد برای نگهداری رمز ارز XLM است.

 

درآمد استلار به چه صورت است؟

  • میزان ۵۰ درصد از توکنها در حجم کم به کاربرها اختصاص داده می‌شود.
  • ۲۵ درصد از توکنها به موسسه‌ها و سازمان‌ها اختصاص داده شده است زیرا این رمزارز به شکل مستقیم قابلیت وارد شدن به سیستم آنها را ندارد.
  • ۲۰ درصد از کل توکن‌ها نیز به بنیانگذاران بیت‌کوین و ریپل اختصاص داده شده است.
  • ۵ درصد باقیمانده نیز از طریق توسعه‌دهنده‌ها برای پشتیبانی و توسعه ذخیره می‌شود.

 

مزایا و معایب استلار

مزایا:

  • Stellar  می‌تواند مانند Ripple مبادلات بین ارزهای مبتنی بر فیات ( مانند دلار، یورو و…) و ارزهای رمزپایه را امکان‌پذیر کند.
  • استلار لومن می‌تواند همزمان ۱۰۰۰ تراکنش را انجام دهد.
  • استلار شبکه اینترنتی غیرمتمرکزی است که می‌تواند به بانک‌های سنتی و همچنین به افراد برای انتقال ارزهای فیات کمک کند. به این ترتیب افراد قادر خواهند بود بصورت بسیار سریع پول مورد نظر خود را با حفظ امنیت به هر نقطه از جهان که مایل باشند ارسال نمایند.
  • استلار در واقع یک صرافی آنلاین می‌باشد و افراد درون این پلتفرم می‌توانند ارزدیجیتال خود را به هر ارز دیگری تبدیل کنند.
  • استفاده از ارز دیجیتال استلار ارزان است و کارمزد بسیار پایینی دارد.
  • شبکه بلاک‌چینی Stellar  و در نتیجهLumens سرعت انجام تراکنش بسیار بالایی دارد و رقیب جدی Ripple و اتریوم محسوب می‌شود .
  • کار کردن با ارز دیجیتالی استلار بسیار آسان است و به راحتی می‌توان با استفاده از پروتکل داخلی استلار، بدون نیاز به صرافی واسط تراکنش‌های خود را انجام دهند.

معایب:

  • یکی از معایب رمزارز استلار وجود رقبای بزرگ و قدرتمند است که موجب می‌شود حفظ جایگاه برایش سخت شود. درواقع بزرگ‌ترین رقیب برای استلار، ریپل است زیرا طراحی و ساخت هر دوی این رمزارزها را یک نفر انجام داده است. غیر از ریپل موسسه‌های بانکی سنتی نیز در تلاشند تا تراکنشهای درون‌مرزی خود را ارتقا دهند تا بتوانند دسترسی‏‌ها و قدرت را همچنان حفظ کنند.
  • برای دسترسی به این رمزارز محدودیتهایی وجود دارد یعنی برای انجام تراکنشها و سایر خدمات از این رمزارز حتما باید ۲۰ رمزارز در کیف‌پول خود ذخیره کنید در غیر این صورت انجام خرید و تراکنش غیرممکن خواهد بود.
  • غیرمتمرکز بودن رمزارز استلار هم میتواند جز معایب باشد هم مزایا؛ زیرا برخی استلار را فقط به همین دلیل غیرمتمرکز بودن آن انتخاب میکنند اما بانک‌ها و موسسه‌های دولتی مالی ریپل را به دلیل متمرکز بودن انتخاب می‌کنند.
  • این ارز دیجیتالی غیر قابل استخراج است، و تنها راه بدست آوردن آن خرید از صرافی‌ها می‌باشد.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب