شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC)

ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC)

ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC)

ارز دیجیتال بیت‌کوین (Bitcoin) یک رمز ارز و یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌ است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها مستقیماً و بدون واسطه میان کاربران انجام می‌شود.

هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست و مانند ایمیل، کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربردهای بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سامانه‌های پرداخت یافتنی نیست.مبالغ پرداخت شده از طریق بیت‌کوین، قابل برگشت نیستند.

هر گونه تراکنشی با بیت‌کوین، برگشت پذیر نیست. فقط شخص دریافت کننده می‌تواند مبلغ را مسترد کند. این به آن معناست که باید مراقب باشید و با افراد و سازمان‌هایی که می‌شناسید و یا کسانی که اعتبارشان بر شما محرز شده است، وارد معامله شوید. کسب و کارها باید درخواستهای پرداختی را که به مشتری‌های خود نشان می‌دهند، کنترل نمایند. بیت‌کوین می‌تواند اشتباه‌های چاپی را تشخیص داده و معمولاً به شما اجازه ارسال پول به یک آدرس اشتباه را نمی‌دهد. ممکن است در آینده، سرویس‌های اضافی دیگری هم بوجود آیند که گزینه‌ها و حفاظت بیشتری برای مصرف کننده فراهم نمایند.

 

ارز دیجیتال بیت‌کوین، هویتی ناشناخته نیست

تمام تراکنش‌های بیت‌کوینی بصورت عمومی و دائمی روی شبکه ذخیره می‌شود. این به آن معناست که هر کسی می‌تواند تراز و تعاملات مربوط به هر آدرس بیت‌کوینی را ببیند. اما با وجود این، هویت هر کاربر در ورای یک آدرس، ناشناخته می‌ماند تا زمانی که اطلاعات در حین انجام یک خرید یا سایر شرایط دیگر، آشکار شود. به همین دلیل است که از آدرس‌های بیت کوینی، فقط یکبار باید استفاده کرد.

 

تراکنش‌های فوری امنیت کمتری دارند

هر تراکنش بیت‌کوینی معمولاً چند ثانیه به طول می‌انجامد و تایید همین تراکنش از ده دقیقه پس از آن شروع می‌شود. در خلال این مدت، تعامل مجاز بوده و ممکن است برگشت‌پذیر هم باشد. کاربران فریبکار می‌کوشند تا تقلب کنند. اگر نمی‌توانید منتظر تایید باشید، کارمزد تراکنش اندکی را تقاضا کرده و یا از سیستم آشکارسازی تعاملات ناامن، که می‌تواند امنیت را بالا ببرد، استفاده کنید. برای مبالغ بالاتر مثلاً ۱۰۰۰ دلار امریکا، منطقی است که برای ۶ تاییدیه و یا بیشتر صبر نمایید. هر تاییدیه می‌تواند خطر تراکنش معکوس را بطور تصاعدی، کاهش دهد.

 

ارز دیجیتال بیت‌کوین همچنان در دست آزمایش است

بیت‌کوین ارز جدیدی است که فعالانه در دست توسعه است. هر چند که با افزایش استفاده از آن، میزان آزمایشی بودن بیت‌کوین کمتر می‌شود ولی باید بخاطر بسپرید که بیت‌کوین یک نوآوری جدید است و ایده‌هایی را میکاود که قبلاً هرگز به آنها نپرداخته بودند. بنابراین هیچکس نمی‌تواند آینده بیت‌کوین را پیش‌بینی کند.

 

مالیات‌ها و مقررات دولتی

بیت‌کوین ارزی رسمی نیست. یعنی بیشتر مراجع قضایی از شما خواهند خواست که مالیات‌های مربوط به درآمد، فروش، حقوق و بهره سرمایه‌ای را روی آنچه که ارزش دارد، از جمله بیت‌کوین، بپردازید. مسئولیت حصول اطمینان از موارد مالیاتی و دیگر احکام قانونی یا مقرراتی که توسط دولت و یا شهرداریهای محلی وضع شده، بر‌عهده خود شماست.

 

ماینر بیت‌کوین

استخراج بیت‌کوین یا همان ماینینگ بیت‌کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افراد داوطلب به نام استخراج‌کننده (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا تراکنش‌های شبکه تأیید شود.

 

دستگاه ارز دیجیتال بیت‌کوین

برای استخراج بیت‌کوین نیاز به تهیه یک سری تجهیزات است. نوع و تعداد تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً بدیهی است که تجهیزات مورد نیاز برای یک فارم (مزرعه) بزرگ با تجهیزات مورد نیاز برای یک فارم کوچک، متفاوت است. اما طبق یک قاعده کلی، برای انجام ماینینگ بیت‌کوین قطعاً به موارد زیر نیاز است:

  • دستگاه استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک (ASIC)
  • کیف‌پول بیت‌کوین
  • اینترنت ثابت (ADSL یا TD-LTE)
  • برق، کابل و تجهیزات برقی مناسب
  • تجهیزات تهویه (فن)

 

مزرعه بیت کوین

مزرعه استخراج بیت‌کوین غیرمتمرکز و بدون نیاز به بانک مرکزی و واسطه است. این ارز در شبکه، از یک کاربر به کاربر دیگر انتقال پیدا می‌کند؛ ساخت یا راه‌اندازی مزرعه بیت‌کوین ابتدا توسط گروهی تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) اختراع شد و با معرفی این ارز دیجیتالی به مزرعه بیت‌کوین تغییر نام داد.

بیت‌کوین در واقع خطوطی از رمزهای رایانه‌ای است که توسط کامپیوترها و سیستم‌های بسیار قوی و با انجام محاسبات ریاضی بسیار پیچیده اختراع شده و در حال حاضر با عنوان ارز دیجیتالی و در بیشتر مواقع با عنوان بیت‌کوین شناخته می‌شوند.

این خطوط رمزی که در حال حاضر ارزش پولی بسیار زیادی دارند در دنیای دیجیتالی امروز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند؛ اگر کسی از شما پرسید مزرعه بیت‌کوین چیست؟ می‌توانید در چند خط به‌صورت ساده توضیح دهید که بیت‌کوین یک ارز دیجیتالی باارزش است که به‌زودی هر آدمی لازم است که با آن آشنا شود و چه بسا باید به آن دسترسی داشته باشد.

 

موارد استفاده از مزرعه بیت‌کوین

ارزش فعلی مزرعه استخراج بیت‌کوین به‌اندازه‌ای افزایش‌یافته است که آن را هم‌تراز با طلا در نظر می‌گیرند. در برخی از مشاغل و کارها از بیت‌کوین به‌عنوان روشی برای پرداخت استفاده می‌کنند؛ از آنجایی که کسی اجازه کلاه‌برداری و سوءاستفاده از بیت‌کوین را ندارد، بسیاری از مشاغل برای جابه‌جایی پول از بیت کوین استفاده می‌کنند.

 

ویژگی اصلی مزرعه بیت‌کوین

یکی از اهداف اختراع این‌ ارز دیجیتالی مستقل بودن آن است که به اصلی‌ترین و درعین‌ حال محبوب‌ترین ویژگی این ارز دیجیتالی تبدیل‌شده است؛ برای بسیاری از افراد ویژگی اصلی ساخت مزرعه بیت‌کوین مستقل بودن آن از دولت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های جهانی است.

هیچ شرکت، فرد و یا گروهی نمی‌توانند در معاملات بیت‌کوین دخالت کنند و دسترسی داشته باشند و یا هزینه معامله‌ای را به کسی تحمیل کنند و از همه مهم‌تر پول مردم را با خود ببرند؛ علاوه بر موارد گفته‌شده از ویژگی مستقل بودن مزرعه بیت‌کوین جنبش بیت‌کوین بسیار شفاف و واضح بوده و هر معامله‌ای که صورت می‌گیرد در یک دفتر عمومی توزیع‌شده گسترده به نام بلاک‌چین (Blockchain) ذخیره می‌شود؛ تمام این ویژگی‌ها باعث جلب اعتماد و همچنین توجه افراد به مزرعه بیت‌کوین شده است.

 

هدف بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین در اختیار هیچ دولتی نیست و هیچ نهادی نمی‌تواند در سازوکار آن دخالت کند. مهمترین هدف بیت‌کوین را می‌توان ایجاد فضای امنی برای ذخیره و انتقال پول دانست.

تنها یک نفر می‌تواند معاملات و حساب‌های فرد را در این فضا کنترل کند که آن هم خود فرد است.

این فضای ایجاد شده مانند یک سیستم بانکی عمل می‌کند که می‌توان بدون دخالت هیچ واسطه‌ای مبادلات مالی را انجام داد و بدون هیچ نگرانی سرمایه را در آن ذخیره کرد.

در واقع می‌توان مهم‌ترین هدف بیت‌کوین را همان حذف واسطه‌ها برای نقل و انتقال پول دانست. از دیگر اهداف بیت‌کوین نیز می‌توان به انجام تراکنش‌های شفاف، تسهیل انتقال پول به هر نقطه از جهان و ارزان بودن انتقال آن اشاره کرد.

 

بیت‌کوین چه کاربردهایی دارد؟

 پرداخت با بیت‌کوین یکی از اهداف ایجاد رمز ارزها؛ تسهیل در خریدهای اینترنتی بود. دیگر لازم نیست برای پرداخت‌های اینترنتی خود پول مربوط به همان کشور را پرداخت کنید.

بیت‌کوین متعلق به یک کشور خاص نبوده و با آن می‌توان از فروشگاه و سایت‌های اینترنتی‌ کشورهای مختلف جهان خرید کرد.

با گسترش محبوبیت بیت‌کوین، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بیت‌کوین را به روش‌های پرداخت خود اضافه کرده‌اند.

 

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بیت‌کوین

محبوبیت بیت‌کوین و ورود پول‌های هنگفت به این بازار موجب شده ارزش آن روز به روز بیشتر شود. ارزش بیت‌کوین که در ابتدا کمتر از یک دلار بود اکنون به بیش از ۳۰ هزار دلار رسیده است.

همین نوسانات قیمت بیت‌کوین موجب شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر کسب سود از آن باشند تا امروز که می‌بینید بیت‌کوین به محلی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان تبدیل شده است.

سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین به قدری گسترش یافته که انواع تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بر روی آن انجام می‌شود و مورد توجه بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای است.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال بیت‌کوین

مزایا:

  • کلاهبرداری‌‌های حوزه پرداخت در آن وجود ندارد.

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و از الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کند؛ بنابراین دور زدن آن عملاً غیرممکن است. در بیت‌کوین کسی نمی‌تواند حساب فرد دیگری را دستکاری کند.

  •  ریسک سرقت هویت در آن وجود ندارد.

تراکنش‌های بیت‌کوین با اسامی مستعار و به صورت ناشناس انجام می‌گیرند. در تراکنش‌های بیت‌کوین نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی یا هر گونه اطلاعات حساس در خصوص دریافت کننده یا گیرنده وجود ندارد. این مسئله ریسک سرقت هویت را کاهش می‌دهد. در نقطه مقابل، کارت‌های اعتباری از «مکانیزم پوش» (Push) استفاده می‌کنند؛ یعنی از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات هویتی خود را وارد کنید و سپس ارائه‌دهنده خدمات مالی، مبلغ مورد نظر را از حساب شما و بر اساس اطلاعات هویتی، بیرون می‌کشد. بیت‌کوین اما، از «مکانیزم پول» (Pull) بهره می‌برد و این شما هستید که پرداخت را انجام می‌دهید و می‌توانید هر مقداری که تمایل دارید را برای دریافت کننده ارسال کنید.

  • تراکنش‌ها برگشت ناپذیر هستند.

در بیت‌کوین چیزی به عنوان واسطه یا شخص ثالث در تسهیل انجام تراکنش وجود ندارد. تسویه سرمایه‌ها به شک آنی صورت می‌گیرد و به محض انجام تراکنش، امکان برگشت آن وجود ندارد.

  •  تبادل مستقیم و بدون واسطه

تراکنش‌های بیت‌کوین مستقیما میان دریافت‌ کننده و فرستنده صورت می‌گیرد و در این میان خبری از شخص ثالث یا واسطه نیست؛ بنابراین کارمزدی به واسطه‌ها پرداخت نمی‌شود.

  •  نقد‌پذیری بالا

در حالی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر با کاهش شدید در ارزش‌شان مواجه می‌شوند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را فروخت، تبدیل بیت‌کوین به ارزهای رایج، تقریبا به راحتی قابل انجام است و همیشه برای بیت‌کوین خریدار و فروشنده وجود دارد.

  •  تراکنش‌های بینالمللی

بیت‌کوین راحت‌ترین روش برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی است، مخصوصا اگر مبلغ تراکنش بالا باشد؛ چراکه هیچ کارمزد اضافی برای پرداخت مبالغ مختلف به دریافت‌ کننده، پرداخت نمی‌شود. با بیت‌کوین می‌توان بیش از یک میلیون دلار پول را با کارمزد کمتر از پنج دلار منتقل کرد.

  • بیت‌کوین را نمی‌ توان مسدود کرد.

هیچ نهاد یا دولتی توانایی جلوگیری از کار بیت‌کوین (به خودی خود) را ندارد. از آنجایی که بیت‌کوین نسبت به سیاست نفوذ ناپذیر است، دولت‌ها و مقامات حکومتی نیز نمی‌توانند دارایی‌هایی را که به شکل بیت‌کوین درآمده ضبط یا مسدود کنند.

  • امنیت و کم‌ یابی منحصر به فرد

بیت‌کوین از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و دورزدن و تقلب در پرداخت‌های شبکه این ارز دیجیتال غیر‌متمرکز است. این ارز‌دیجیتال دارای محدودیت عرضه ۲۱ میلیون واحدی است و همین مسئله سبب شده تا ارزشش در بلندمدت، قابلیت رقابت با ارزهای رایج را داشته باشد.

  • بلاک‌چین

به لطف استفاده از بلاک‌چین در شبکه بیت‌کوین، امکان تقلب و دستکاری در آن وجود ندارد.

معایب:

  • کلاهبرداری

از لحاظ فنی، فهم بیت‌کوین برای یک فرد عادی که آشنایی چندانی با فناوری‌های روز ندارد، مشکل خواهد بود. از همین‌رو به اسم بیت‌کوین و با نام‌های وسوسه کننده‌ای نظیر سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای تقلبی اقدام به فروش این ارز دیجیتال و گول زدن مردم می‌کنند.

  •  فعالیت‌ها در بازار سیاه

بیت‌کوین ارز محبوب مجرمین و بازارهای سیاه در فضای تحت عنوان دارک‌ وب (Dark Web) است. از آنجایی که تراکنش‌های بیت‌کوین ناشناس است، از این‌ارز برای حملات سایبری، معاملات مواد مخدر و قاچاق سلاح در بازارهای سیاه استفاده می‌شود. در حال حاضر بانک‌های مرکزی و قانون‌گذاران در سطح جهان، قوانین مشخص و شفافی را در حوزه بیت‌کوین و فعالیت‌های پیرامون بیت‌کوین را تدوین نکرده‌اند.

  •  نوسانات قیمت

نوسانات قیمت بیت‌کوین در یک روز می‌تواند به ۵۰ درصد هم برسد، چیزی که در بازارهای سنتی شاهدش نیستیم. برای همین اکثر کسب و کارها برای پذیرش بیت‌کوین نگران هستند.

  • برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها

اغلب طرفداران بیت‌کوین از برگشت ناپذیری تراکنش‌های بیت‌کوین به عنوان مزیت یاد می‌کنند اما گروهی هم آن را عیب بزرگی می‌دانند. به محض آنکه یک تراکنش بیت‌کوین تایید و تکمیل شود، امکان بازگشت وجه وجود نخواهد داشت.

  •  ارزهای دیجیتال آینده

این احتمال وجود دارد که ارزهای دیجیتال که در آینده عرضه می‌شوند، جای بیت‌کوین را بگیرند و مشکلات و معایب آن را هم حل نمایند؛ این صورت به ارزی برتر از بیت‌کوین بدل خواهند شد و جایگاه بیت‌کوین متزلزل خواهد شد.

  •  حملات سایبری

هکرها و حملات سایبری از بیت‌کوین به عنوان روش اخاذی استفاده و از قربانیان خود تقاضای باج می‌کنند. استفاده از بیت‌کوین باعث می‌شود تا رهگیری و دستگیری این افراد با چالش‌هایی همراه باشد.

  • دانلود غیرقانونی

وب‌سایت‌ها و سرویس‌های دانلود غیرقانونی برای تامین بودجه‌ی اداره خدمات خود، از بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

  • تراکنش‌های آهسته

شبکه بیت‌کوین به دلیل محدودیت‌هایی که دارد در هر ثانیه فقط می‌تواند حدود ۷ تراکنش را تایید کند، این در حالی است که شرکت‌هایی مثل ویزا در هر ثانیه بیش از ۲۰ هزار تراکنش را پردازش می‌کنند. همچنین برای تایید یک تراکنش بیت‌کوین باید حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید که کاربردی شدن آن برای نیازهای روزمره را زیر سوال می‌برد. با این حال راه‌حل‌های زیادی مثل شبکه لایتنینگ برای بیت‌کوین در حال توسعه است که می‌تواند این مشکل را حل کند.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب