شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال دسنترالند (MANA)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال دسنترالند (MANA)

ارز دیجیتال دسنترالند (MANA)

ارز دیجیتال دسنترالند (MANA)

ارز دیجیتال دسنترالند (Decentraland) به عنوان یک پلتفرم برای (واقعیت مجازی) است. که بلاک‌چین اتریوم از آن پشتیبانی میکند و به کاربران اجازه‌ی تولید محتوا، تجربه‌ی محیط مجازی و کسب درآمد می‌دهد. 
در دسنترالند، کاربران قطعه زمینی را خریداری می‌کنند که می‌توانند از آن استفاده کرده و کسب درآمد کنند(مثلا در زمینه‌ی تبلیغات شرکتی، برندها و کسب و کارها). همچنین این قطعات زمین، در بازی‌های تعاملی سه‌بعدی استفاده می‌شود. 
توکن‌های دسنترالند: مانا (MANA) و لند (LAND) هستند. 
مانا یک توکن ERC-20 است. که به عنوان سوخت برای به دست آوردن توکن‌های غیرمثلی NFT به نام لند LAND (قطعات زمین) استفاده می‌شود. 
علاوه بر سوزاندن مانا MANA در ازای دریافت LAND، کاربران می‌توانند در ازای کالاها و خدمات میزبانی شده، با سایر کاربران تجارت کنند. 
توکن‌های مانا همچنین برای پرداخت هزینه‌های مختلف در بازار دی‌سنترالند استفاده میشود. (هزینه‌ی انواع آواتارها، اقلام مورد استفاده و لباس‌های بازیکنان، اسامی ‌و موارد دیگر)
ارز دیجیتال دسنترالند برای سازندگان محتوا، مشاغل مختلف و افرادی که به دنبال یک رسانه هنری جدید، فرصت تجاری یا منبع سرگرمی‌ هستند، ساخته شده است. 
در دنیای بازی دی‌سنترالند متاورس Metaverse سرزمینی است که به ۹۰۶۰۱ بسته LAND (زمین) تقسیم شده است، که هر کدام توسط یک توکن غیرمثلی ERC-721 نشان داده می‌شوند. هر زمین دقیقاً ۱۶‌متر در ۱۶‌متر (۱۰۰ متر مربع) است و می‌توان آن را در مختصات خاصی در متاورس یافت. 

بسیاری از کاربران ارز دیجیتال دسنترالند علاوه بر اینکه یک مرکز فروش خلاق هستند، در حال حاضر از طریق تبلیغات از LAND خود درآمد کسب می‌کنند.

 

تاریخچه و تیم اصلی دیسنترالند

تیم دیسنترالند توسط آری میلیچ (Ari Meilich) و استبان اوردانو (Esteban Ordano) هدایت می‌شود. اوردانو قبلا در Bitpay به عنوان مهندس نرم‌افزار کار می‌کرد و همچنین شرکت راه حل‌های قرارداد هوشمند را نیز تأسیس کرده است. هر دو بنیانگذار همچنین در ایجاد Stremium و Bitcore با هم کار کرده‌اند. 
Decentraland بیش از آنچه تصور می‌کنید وجود داشته است؛ این تیم اولین توسعه خود به عنوان عصر حجر را در ژوئن ۲۰۱۵ به وجود آورد، که یک شبکه ساده و پیکسلی بود که پیکسل‌ها را از طریق الگوریتم گواه اثبات کار به کاربران اختصاص می‌داد. اما اخیرا، آنها یک رویداد Terraform برگزار کردند که در آن LAND را در دنیای جدید و سه‌بعدی فروختند. این تیم همچنین برای ارائه برخی از خدمات خود باDistrict0x ، Aragon و imToken همکاری کرده است. 

دیسنترالند در دنیای بلاک‌چین کاملا منحصر به فرد است و رقبای مستقیم و بزرگی ندارد. از رقبای آن می‌توان به High Fidelity و Sansar اشاره کرد که هر دو فضایی را برای ایجاد و فروش تجربیات واقعیت مجازی فراهم می‌کنند؛ اما مبتنی بر بلاک‌چین نیستند.

 

Decentraland چگونه کار می‌کند؟

مشابه بازی‌هایی مانند Skyrim و Fallout، پلتفرم واقعیت مجازی دیسنترالند یک جهان مجازی فراگیر است. با این تفاوت که شما به جای بازی در یک صفحه نمایش دو‌بعدی، در یک دنیای سه‌بعدی بازی می‌کنید. با زبان اسکریپت، کاربران می‌توانند صحنه‌ها، بازی‌ها و برنامه‌های سه‌بعدی ایجاد کنند. این زبان می‌تواند مواردی مانند فیزیک، ایجاد جسم و توسعه صدا را مدیریت کند. البته اگر تاکنون با یک موتور بازی مثل Unity کار کرده باشید، این اصطلاحات برای شما آشنا هستند. 
خریداران زمین‌های دیجیتال با استفاده از ابزار ATLAS می‌توانند مناطق مختلف Decentraland را با مضامین مختلف جستجو کنند و بهترین مکان‌ها را برای توسعه پیدا کنند؛ کارهای ساختمانی، تزئینی و به اشتراک گذاری صحنه‌های بسیار سرگرم کننده در دیسنترالند امکان‌پذیر است. کاربرانی که می‌خواهند خلاقیت‌های خود را به اشتراک بگذارند، همچنین می‌توانند بیلبوردهای تبلیغاتی را در مناطق پربازدید برای تبلیغ محصولات، خدمات یا رویدادهای خود نصب کنند. 

درست به همان روشی که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را در پلتفرم‌هایی مانند Enjin ایجاد و به اشتراک بگذارند، پلتفرم واقعیت مجازی Decentraland فرصت‌های مشابهی را در دنیای مجازی خود ارائه می‌دهد.

 

معماری لایه‌های Decentraland

معماری دیسنترالند از سه لایه تشکیل شده است:
• لایه اجماع
قراردادهای هوشمند از لایه اجماع برای تملک LAND استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند قطعات جدید LAND را با توکن MANA خریداری کنند و قرارداد LAND، هرگام که مدخل جدید LAND در رجیستری ثبت شود، MANA را می‌سوزاند. 
• لایه توزیع محتوا
این لایه یک سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است. دسنترالند از آن برای توزیع محتوا برای دنیای مجازی بهره می‌برد. قرارداد هوشمند فایل حاوی شرح هر قطعه زمین دیجیتالی را ذخیره می‌کند و در هنگام نیاز، آن را بیرون خواهد آورد. کارکرد آن ارائه‌ی اطلاعات مورد نیاز به پلتفرم برای استخراج قطعات زمین است که می‌تواند شامل آیتم‌هایی مانند فایل صوتی، بافت‌ها و … باشد. 
• لایه واقعی

کاربران را به‌صورت همتا به‌ همتا به یکدیگر متصل می‌کند تا تعامل داشته باشند. چون هیچ نهاد متمرکزی وجود ندارد، این اتصالات برای تعاملات اجتماعی واجب هستند.

 

توکن MANA چیست؟

MANA رمز ارز بومی ‌پلتفرم واقعیت مجازی Decentraland است. MANA یک توکن ERC20 است که شما برای خرید قطعات LAND و همچنین پرداخت هزینه کالاها و خدمات در این جهان مجازی استفاده می‌کنید. هنگامی‌که شما برای خرید Land از توکن MANA استفاده می‌کنید، آنها به صورت اتوماتیک سوزانده می‌شوند؛ بنابراین هرچه کاربران بیشتری از آن استفاده کنند، میزان آن کمتر خواهد شد. 
اگر افراد بیشتری برای خرید LAND به دیسنترالند وارد شوند، این امر باعث افزایش تقاضا برای MANA می‌شود. افزایش تقاضا همراه با کاهش عرضه معمولاً سبب افزایش قیمت می‌شود و این همیشه برای دارندگان توکن MANA خوب خواهد بود. 

میزان کل عرضه اصلی این توکن ۲.۸ میلیارد تعیین شده بود، اما با سوختن بیش از ۶۰۰ میلیون MANA در نتیجه خرید‌های LAND، میزان آن کاهش یافته است. در مجموع، ۴۰ درصد از عرضه MANA طی عرضه اولیه کوین (ICO) سال ۲۰۱۷ فروخته شد. علاوه بر این، ۲۰ درصد برای جامعه آن در نظر گرفته شده،  ۲۰درصد به تیم توسعه و سایر عوامل اولیه اختصاص دارد و ۲۰ درصد باقیمانده نیز توسط Decentraland نگهداری می‌شود.

 

نقش توکن LAND در پلتفرم

Land یک توکن NFT است که سودمندی و ارزش آن به هم‌جواری با مراکز جذاب بستگی دارد. توسعه‌دهندگان محتوا برای ایجاد محتوای خود و ایجاد ارتباط با کابران خود LAND را خریداری می‌کنند. همانطور که گفتیم، این زمین‌های دیجیتال، محدود است و همانطور که در دنیای سنتی املاک و مستغلات می‌گویند: قرار نیست مقدار بیشتری از آن تولید شود. 
بنابراین با تقاضا برای LAND و محدود بودن آن، سبب افزایش ارزش آن می‌شود. باید بدانید که یکی از نهنگ‌ها برای خرید یک Land به خصوص در این پلتفرم، بیش از ۲۰۰ هزار دلار پرداخت کرده است و این هنگامی‌ اتفاق می‌افتد که بزرگان املاک و مستغلات دست به کار می‌شوند و نقشه‌های مطلوبی را برای توسعه می‌گیرند، که شبیه رفتار در دنیای واقعی است. با این تفاوت که اینجا یک زمین مجازی است. 
بنابراین، پلتفرم واقعیت مجازی Decentraland املاک و مستغلات مجازی خود را به تعداد محدودی قطعه تقسیم می‌کند که این قطعه‌ها LAND نامیده می‌شوند. LAND مانند یک بوم نقاشی است که در آن کاربران می‌توانند دنیای مجازی خود را ایجاد کنند. بهترین روش برای توصیف LAND این است که این یک دارایی دیجیتال غیرقابل تعویض (NFT) است که به چندین قطعه تقسیم می‌شود. هر توکن LAND شامل یک رکورد از صاحب آن، مختصات x ،y آن و ارجاع به فایلی است که شامل توضیحات محتوای آن است. 
سازندگان محتوا مایل به خرید قطعه زمین دیجیتالی هستند که به آنها کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود برسند. به یاد داشته باشید که قیمت هر توکن LAND که تا به حال صاحبی نداشته، معادل با ۱۰۰۰ توکن MANA است. 

با این حال، از آنجا که قطعه‌های زمین‌های دیجیتال منحصر به فرد هستند، بنابراین می‌توانند با قیمت‌های مختلف در بازار ثانویه تجارت شوند، که قیمت آن به فاکتورهای مانند محبوبیت و  مجاورت در مکان‌های پر تردد بستگی دارد. برای مثال لندی که در کنار یک اینفلوئنسر محبوب قرار دارد، بسیار بارارزشمند‌تر از منطقه‌ای است که هیچ اتفاق خاصی در آن نمی‌افتد. مورد دیگری که باید به آن توجه شود، این است که دیسنترالند ‌اندازه مواردی مانند پایه ساختمان‌ها را محدود می‌کند. این محدودیت بستگی به مقدار LAND کاربر دارد. با این حال، هیچ محدودیتی برای ارتفاع یک ساختمان وجود ندارد.

 

نقش DAO در دیسنترالند

سازمان مستقل غیرمتمرکز دیسنترالند یا DAO، برخی از دارایی‌های اصلی و قراردادهای هوشمند را در سیستم عامل کنترل می‌کند. این شامل سرورهای محتوا، قرارداد‌های LAND و همچنین مقادیر زیادی از توکن MANA است. این کار بودجه و درجه خودمختاری لازم برای کمک به طرح‌های منتخب DAO را فراهم می‌کند. 

البته پروژه برای حفظ غیرمتمرکز بودن خود، کنترل کامل را به کاربران داده است. به این ترتیب، بازیکنان و سازندگان محتوا می‌توانند نحوه عملکرد این دنیای مجازی را در آینده تعیین کنند. تصمیم‌گیری DAO هر آنچه مربوط به سیستم عامل است را پوشش می‌دهد؛ این موارد می‌تواند مانند افزودن ویژگی‌های بیشتر، نحوه تخصیص کارمزدهای فروش، تعدیل محتوا و حراج‌های LAND باشد. مانند سایر DAOها جامعه می‌تواند با پیشنهاد تغییر مقررات، توسعه جهان مجازی خود را شکل دهد و سپس می‌توانند به آنها رأی دهند.

 

کیف پول ارز MANA

  • MetaMask
  • Trezor 
  • Ledger Nano S
  • MyEtherWallet
  • Exodus 

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب