شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال دفینیتی (ICP)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال دفینیتی (ICP)

ارز دیجیتال دفینیتی (ICP)

ارز دیجیتال دفینیتی (ICP)

ارز دیجیتال دفینیتی در رتبه ۵ ارزهای دیجیتال برتر قرار گرفت. ICP، «توکنی کاربردی» است که به کاربران امکان تصمیم‌گیری در شبکه‌ی بلاک‌چین Internet Computer را می‌دهد. طبق گفته‌ی وب‌سایت رسمی این پروژه، ارز دیجیتال دفینیتی اولین بلاک‌چینی خواهد بود که می‌تواند میزبان وب‌سایت‌ها، سیستم‌ها، خدمات اینترنتی و تمامی سیستم‌های مالی باشد که تماماً بر اساس قراردادهای هوشمند و نه سیستم‌های خصوصی ساخته شده است.

برای مثال اگر می‌خواهید با استفاده از ارز دیجیتال دفینیتی وب‌سایتی ایجاد کنید، نیازی به پرداخت به خدمات هاستینگ برای میزبانی آن ندارید و این کار داخل خود بلاک‌چین اتفاق خواهد افتاد. اگر ICP بتواند قول‌هایی که داده است عملی کند، ICP حداقل از نظر ارزش بازار به یکی از توکن‌های با ارزش تبدیل خواهد شد.

 

تاریخچه ظهور اینترنت کامپیوتر

طی سال‌های گذشته، بازار رمز‌ارزها با رشد سرسام‌آور قیمت اکثر ارزهای دیجیتال محبوب و ظهور ارزهای جدید، دچار انفجار شده است. با اینکه بیشتر رمز‌ارزها همچون شیبا اینو (SHIB) و سیف مون (SafeMoon) برای سودآوری سریع ساخته شده‌اند، اما یک سری ارزها هم هستند که کاربرد واقعی در دنیای امروزی ما دارند. توکن ICP نیز از همین دست رمز‌ارزهاست که تازه پا به دنیای کریپتوکارنسی گذاشته است.

بلاک‌چین Internet Computer وعده نوآوری‌های فراوانی را در این صنعت داده است. تیم پشتیبان شبکه اینترنت کامپیوتر بنیاد دفینیتی (DFINITY Foundation) است که سال‌های جدیدی را روی ارز دیجیتال ICP کار کرده است.

 

بلا‌ک‌چین Internet Computer چیست؟

بر اساس پست وبلاگ بنیاد دفینیتی، ICP مخفف عبارت Internet Computer است. اینترنت کامپیوتر اولین بلاک‌چین در دنیاست که با ظرفیت نامحدود و سرعت وب فعالیت می‌کند. این شبکه پس از بیت‌کوین و اتریوم، سومین نوآوری بلاک‌چینی در جهان محسوب می‌شود. شبکه Internet Computer در واقع یک کامپیوتر مبتنی بر Blockchain است که محاسبات و داده‌های قراردادهای هوشمند را مقیاس پذیر کرده، آن‌ها را بر اساس سرعت وب به اجرا درآورده، داده‌ها را پردازش و ذخیره کرده و چارچوب نرم‌افزاری قدرتمندی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

بدین ترتیب، اینترنت کامپیوتر تصویرسازی مجدد نرم‌افزارها را میسر کرده و با ارائه یک راه انقلابی جدید، امکان ساخت سرویس‌های اینترنتی توکنیزه شده، سیستم‌های مالی غیر‌متمرکز و حتی سیستم‌ها و وب‌سایت‌های شرکتی سنتی را فراهم کرده است. بنابراین، شبکه ICP اولین بلاک‌چینی است که میزبان وب‌سایت‌ها، سیستم‌ها، سرویس‌های اینترنتی و کل سیستم مالی خواهد بود که کاملا روی قراردادهای هوشمند ساخته شده باشند. به عنوان مثال، اگر قرار باشد با استفاده از بلاک‌چین اینترنت کامپیوتر یک وبسایت بسازید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه هاست نداشته و این کار درون خود این بلاک‌چین انجام می‌شود.

بنیاد دفینیتی، در کل ۱۲۱ میلیون دلار از سوی نهادهایی همچون اندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz)، پالی‌چین کپیتال (Polychain Capital)، اس‌وی انجل (SV Angel)، الکتریک کپیتال (Electric Capital)، زیرواکس (ZeroEx)، اسکالار کپیتال (Scalar Capital) و مالی‌کوین کپیتال (Multicoin Capital) و همچنین چندین حامی اولیه اتریوم جمع‌آوری کرد.

در سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۰,۰۰۰ مشترک ثبت‌نام کننده در این پروژه، طی ایردراپی ارز دیجیتال ICP دریافت کردند. در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آذر ۹۹)، بنیاد دفینیتی شبکه اصلی آلفا اینترنت کامپیوتر را راه‌اندازی کرد. طی گام نهایی به سوی تمرکز زدایی در تاریخ ۱۰ می ۲۰۲۱ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰)، این بنیاد شبکه Internet Computer را در دامین عمومی آن عرضه کرد. این نقطه عطف به این معناست که با عرضه تمامی کدهای مبنع اینترنت کامپیوتر در دامین عمومی و همچنین فراهم‌آوری امکان هدایت این شبکه توسط هزاران نفر از اعضای جامعه آن، اینترنت هم‌اکنون به عنوان یک کامیپوتر جهانی غیر‌متمرکز عمل می‌کند.

 

کامپیوتر اینترنتی (Internet Computer)

کامپیوتر اینترنتی در‌ واقع با‌ تغییر ماهیت و کاربرد اینترنت آن را به بستری برای اجرای نرم‌افزارها و یا در واقع یک پردازشگر جهانی تبدیل میکند. برنامه‌نویسان میتوانند با استفاده از کامپیوتر اینترنتی کدهای خود را مستقیما بر روی اینترنت اجرا کنند و این کدها در واقع در کامپیوترهایی به‌هم متصل در فضای بلاک‌چین اجرا خواهند شد.

اجرای مستقیم کدهای نرم‌افزاری در محیط اینترنت، ایده جالبی است که میتواند مزایای بسیاری داشته باشد. از جمله امنیت بالایی که از ماهیت غیر‌متمرکز بودن بستر اجرای نرم‌افزارها ناشی میشود. همچنین مقابله با انحصارطلبی شرکت‌های اینترنتی و تبدیل آن به محیطی برای توسعه خلاقیت‌های فردی.

به‌عنوان مثال کامپیوترهای اینترنتی سیستم عامل اختصاصی خود را دارند که به دلیل ماهیت غیر‌متمرکز بودن، به صورت کامل، غیر‌قابل تغییراند و بنابراین از دسترس هکرها در امان خواهند بود و در‌نتیجه نیازی به‌استفاده از فایروال‌ها، سیستم‌های پشتیبانی و آنتی‌ویروس نخواهد بود.

این سیستم عامل همچنین قادر است به‌سادگی بین سیستمهای مختلف ارتباط برقرار‌کند و برای اجرای نرم‌افزارها،  فایلهای مختلف را از سیستمهای مختلف اجرا نماید به این ترتیب علاوه بر دسترسی به یک حافظه نامحدود، نیاز به استفاده از دیتابیسهای بزرگ را مرتفع میکند.

مقابله با انحصار طلبی شرکت‌های اینترنتی اینگونه به‌دست میآید که، در این شبکه نرم‌افزارها به‌صورت خود‌به‌خود اجرا می‌شوند و نیاز به‌هیچ پشتیبانی ندارند. نرم‌افزارها به‌صورت متن باز هستند و به‌ دلیل اجرا در محیط بلاک‌چین هیچ مالک و یا کنترل کننده‌ای نخواهند داشت.

به‌این ترتیب کاربران هیچ نگرانی بابت استفاده اطلاعات شخصی خود توسط نرم‌افزارها، برای مقاصد تجاری و یا جاسوسی را نخواهند داشت.

کامپیوتر اینترنتی توسط پروتکلی غیر‌متمرکز به‌نام ICP (Internet Computer Protocol) مهیا میشود. قدرت پردازش توسط سیستمهایی مجزا در نقاط مختلف تامین میشود که در محیط بلاک‌چین به یکدیگر متصل شده‌اند و سیستمی یکپارچه را تشکیل میدهند که امنیتی در حد بلاک‌چین‌های قرارداد هوشمند خواهد داشت.

این ارتباط توسط استاندارد جهانی اینترنت (DNS) برقرار میشود و کاربران می‌توانند با مرورگرهای اینترنت و یا گوشیهای هوشمند به این شبکه متصل شوند. همچنین این پروژه از زبان برنامه‌نویسی اختصاصی خود به نام Motoko استفاده خواهد کرد.

این بلاک‌چین قادر خواهد بود از قراردادهای هوشمند ابتدایی تا نرم‌افزارهای پیچیدهای در قالب دیفای (DeFi) را پشتیبانی کند و ارز نظر تئوری میزبانی برای تمام نرم‌افزارها و قراردادهای هوشمند فعلی باشد.

دفینیتی برای بلاک‌چین کامپیوتر اینترنتی توکن اختصاصی ICP را عرضه کرده که برای چند منظور استفاده خواهد شد. بلاکچین بر اساس سیستمن اثبات سهام فعالیت خواهد کرد و توکن ICP توسط سهامداران برای تضمین امنیت بلاک‌چین در شبکه قفل خواهد شد (Staking)  تا حق‌رای در تصمیم گیریهای شرکت را به آنها، عطا کند.

این توکن همچنین ابزاری برای ارتباط کاربران نرم‌افزارها و و توسعه‌دهندگان به‌منظور پرداخت هزینه‌ها و کارمزدها استفاده خواهد شد.

هرچند تیم توسعه‌دهندگان دفینیتی تمایل ندارند این توکن به‌صورت یک واحد پولی در نظر گرفته شود و از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها درخواست کردند توکن‌‌های اختصاصی خود را در شبکه ایجاد کنند و در عوض توکن ICP در سیکلهایی به‌عنوان تثبیت کننده پلتفرم و تامین امنیت واحد‌های پردازشگر غیر‌متمرکز، به کار خواهد رفت.

 

چرا بلاک‌چین اینترنت کامپیوتر منحصر به‌ فرد است؟

هدف شبکه Internet Computer گسترش اینترنت عمومی است تا به یک پلتفرم کامپیوتر جهانی تبدیل شود. امروز، اینترنت شبکه‌ای است که هر فرد و هر چیزی را به هم متصل می‌کند، اما سیستم‌ها و سرویس‌ها در حال حاضر در زیرساخت‌های خصوصی اداره و اجرا می‌شوند.

اکتشاف علمی پشت اینترنت کامپیوتر، فناوری چِین‌کی (Chain Key) است که چندین تکنولوژی پیشرفته نظیر اجماع بدیع، تولید کلید توزیع‌شده غیرتعاملی (Non-Interactive Distributed Key Generation)، سیستم عصبی شبکه (Network Nervous System)، هویت اینترنتی (Internet Identity) و غیره را در‌ بر گرفته است.

فناوری چین‌کی شامل مجموعه‌ای از پروتکل‌های رمزنگاری بوده که نودهای تشکیل‌دهنده اینترنت کامپیوتر را هدایت می‌کنند. این تکنولوژی یکی از دستاوردهای فاندامنتال این شبکه است که به آن اجازه می‌دهد تا تنها یک کلید عمومی واحد داشته باشد. این ویژگی از آنجایی یک مزیت محسوب می‌شود که به هر دستگاهی از جمله تلفن و ساعت‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا اصالت قطعات آن در اینترنت کامپیوتر بررسی شود. اما در مقابل، این قابلیت در بلاک‌چین‌های سنتی وجود ندارد. کلید عمومی واحد، تنها نوک کوه یخی است که می‌بینیم. فناوری چین‌کی در واقع موتور پیشران Internet Computer و ارز دیجیتال ICP است. این تکنولوژی برای افزایش نامحدود مقیاس‌پذیری شبکه، امکان اضافه کردن نودها را برای ایجاد زیرشبکه‌ها فراهم می‌کند.

 

نحوه کار توکن دفینیتی ICP

در عموم پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین، روند تایید معامله متکی به استخراج یا ماین است که این فرایند انرژی زیادی صرف می‌کند و در اغلب موارد کند است. دفینیتی برای دستیابی به اجماع الگوریتم اثبات سهام بهره‌مند است.

در نسخه دفینیتی گره‌ها یک عدد تصادفی ایجاد می‌کند که چراغ راهنمای تصادفی نامیده می‌شود. این چراغ تصادفی برای انتخاب گروه بعدی گره‌ها و جهت هدایت پروتکل‌های پلتفرم استفاده می‌شود. به این ساز و کار مدل آستانه اجماع گفته می‌شود و این یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن است. دومینیک ویلیامز، دانشمند ارشد و رئیس دفینیتی می‌گوید این پلتفرم شامل بسیاری از نظریه‌ها در مورد نحوه استفاده از اعداد تصادفی است.

 

ارز دیجیتال دفینیتی سه نقش کلیدی در این شبکه ایفا می‌کند:

  • تسهیل حاکمیت شبکه: توکن‌های ICP را می‌توان برای ساخت «نورون» ومشارکت در حاکمیت از طریق رای‌دهی، در شبکه قفل و پاداش کسب کرد.
  • تولید سیکل‌ها برای محاسبات: ارز دیجیتال ICP ذخیره ارزشی برای کاربر ایجاد می‌کند که بعدا می‌توان آن را به «سیکل» تبدیل کرد. این Cycleها در واقع نقش سوخت را در شبکه ایفا می‌کنند که در هنگام استفاده سوزانده می‌شوند. سیستم عصبی شبکه (NNS) با یک نرخ متغیر توکن ICP را به سیکل تبدیل می‌کند، که در نهایت باعث می‌شود کاربران در هر زمانی و در شرایط واقعی با یک هزینه تقریبا ثابت، قادر به ساخت سیکل‌ها باشند. در این حالت، هزینه کسب سیکل قابل پیش‌بینی خواهد بود.
  • پاداش‌دهی به فعالان شبکه: اینترنت کامپیوتر جهت پاداش‌دهی و ایجاد مشوق برای کسانی که نقش مهمی در فعالیت‌های شبکه از جمله الف) فراهم‌آوری پاداش رای‌دهی به کسانی که در حاکمیت مشارکت دارند، ب) فراهم‌آوری پاداش رای‌دهی به کسانی که نودهای میزبان شبکه را اجرا می‌کنند و ج) دیگر فعالیت‌های متفرقه، توکن ICP تولید می‌کند.

 

خریداران رمز‌ارز ICP چه کسانی هستند؟

  • هولدرهایی که خواهان مشارکت در حاکمیت شبکه و کسب پاداش رای‌دهی هستند.
  • توسعه‌دهندگانی که جهت پرداخت هزینه محاسبات، به تبدیل توکن‌های ICP به سیکل‌ها نیاز دارند.

 

عرضه ارز دیجیتال دفینیتی و اقتصاد آن

۴۶۹,۲۱۳,۷۱۰ واحد توکن ICP در بلاک‌جنسیس وجود دارد. عرضه در گردش این ارز‌دیجیتال به پویایی بازار آن بستگی دارد. با این وجود، تخمین زده شده که عرضه در گردش آن، ۲۶ درصد از مقدار موجود در بلاک جنسیس باشد. نحوه تخصیص اولیه رمز ارزهای Internet Computer به صورت زیر است:

  • مشترکین اولیه: ۹٫۵ درصد
  • هدایای سرمایه‌گذاران: ۲۴٫۷۲ درصد
  • استراتژیک: ۷ درصد
  • پیش‌فروش: ۴٫۹۶ درصد
  • همکاری‌های استراتژیک: ۳٫۷۹ درصد
  • ایردراپ جامعه: ۰٫۸ درصد
  • تضمین اولیه جامعه و توسعه‌دهنده: ۰٫۴۸ درصد
  • اپراتورهای نودها: ۰٫۲۲ درصد
  • انجمن اینترنت کامپیوتر: ۴٫۲۶ درصد
  • اعضای تیم: ۱۸ درصد
  • مشاوران و دیگر هولرهای توکن شخص ثالث: ۲٫۴ درصد
  • بنیاد دفینیتی: ۲۳٫۸۶ درصد

 

چه کسی نودهای اینترنت کامپیوتر را اجرا می‌کند؟

در زمان آغاز به کار بلاک‌جنسیس در روز ۱۰ می ۲۰۲۱ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰)، اینترنت کامپیوتر توسط ۴۸ مرکز داده مستقل پشتیبانی شد که در آمریکای‌شمالی، اروپا و آسیا قرار‌داشته و ۱,۳۰۰ نود را اجرا می‌کنند. این شبکه برای پشتیبانی از نسل بعدی برنامه‌های غیر‌متمرکز، رشد نمایی خواهد داشت و تا انتهای سال میلادی جاری، ۱۲۳ مرکز داده ۴,۳۰۰ نود را اجرا خواهند کرد. مهم‌تر‌ از همه اینکه هر‌کسی می‌تواند به یک نود در شبکه Internet Computer تبدیل شود.

 

سیکل (Cycle) چیست و چه نقشی در شبکه ارز دیجیتال دفینیتی دارد؟

Cycleها منبع محاسباتی برای انجام فعالیت‌ها در شبکه اینترنت کامپیوتر هستند. سیکل‌ها همچنین بر‌خلاف قیمت رمز‌ارز ICP که در‌طول زمان متغیر است، در بلند‌مدت ارزش ثابتی دارند. علاوه بر این‌ها، ارزش سیکل‌ها به ارز SDR گره خورده که یک واحد ارزی منطقی تعریف شده توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) است. برای تقویت محاسبات شبکه، هر‌ واحد SDR از توکن ICP را می‌توان به دقیقا ۱ تریلیون واحد سیکل تبدیل کرد.

 

نورون (Neuron) چیست و چه کاری در شبکه اینترنت کامپیوتر انجام می‌دهد؟

نورون مقداری از موجودی توکن ICP را قفل کرده و به مالک آن اجازه می‌دهد تا با شرکت در حاکمیت شبکه، پاداش رای‌دهی کسب کند. در بخش بررسی سیستم عصبی شبکه، به‌طور مفصل‌تر به نحوه کار Neuronها خواهیم پرداخت.

 

خریداران ارز دیجیتال دفینیتی چه کسانی هستند؟

هولدرهایی که خواهان مشارکت در حاکمیت شبکه و کسب پاداش رای‌دهی هستند.

توسعه‌دهندگانی که جهت پرداخت هزینه محاسبات، به تبدیل توکن‌های ICP به سیکل‌ها نیاز دارند.

 

قیمت، نحوه خرید و کیف‌پول‌های ارز‌دیجیتال ICP

به استناد وب‌سایت کوین ‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت رمز‌ارز ICP هم‌اکنون در محدوده ۲۸۳ دلاری قرار دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته، حجم معاملات آن ۳۳۸,۵۷۰,۹۴۳ دلار بوده است. با عرضه در گردش ۱۲۳,۹۴۹,۶۷۷٫۸۰ واحدی، ارزش بازار اینترنت کامپیوتر حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده که آن‌را در رتبه نهم ارزهای دیجیتال برتر بازار قرار داده است. البته ماکسیمم عرضه در گردش این ارز‌دیجیتال هنوز در دسترس نیست.

 

اهداف توکن دفینیتی ICP چیست؟

تمرکز گسترده دفینیتی، بر ساخت یک پلتفرم است که می‌تواند در‌بین مجموعه‌ای گسترده‌تر از برنامه‌ها با هزینه‌ای کمتر نسبت به پلتفرم‌های ابری نظیر آمازون و اچ‌پی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از نکات مهم مربوط به استراتژی فروش دفینیتی این است که بلاک‌چین آن‌ها می‌تواند خدمتی مشابه این پلتفرم‌ها با یک دهم هزینه آن‌ها ارائه کند. دفینیتی علاقه‌مند است تاجایی باشد که توسعه‌دهندگان برای تولید نسل بعدی ابراپلیکیشن‌ها، آن را انتخاب کنند.

هدف دفینیتی، ایجاد و راه اندازی مشاغل اینترنتی بدون نیاز به اتا به‌ شرکت‌های دیگر مانند eBay یا Facebook است. این پلتفرم برای ذخیره‌سازی داده‌ها از فرایند استفاده می‌کند که به‌عنوان خرد کردن (sharding) شناخته می‌شود و بدین وسیله داده‌ها را ارزان‌تر از بلاک‌چین ذخیره می‌کند. دفینیتی همچنین مدعی است که سیستم ابری آن امکان ایجاد سیستم‌هایی را فراهم می‌کند که به منابع انسانی بسیار کممتری نیاز داشته باشد.

اینترنت کامپیوتر پلتفرمی است مبتنی بر قراردادهای هوشمند. از راه اندازی اینترنت کامپیوتر سال‌ها به‌عنوان یکی از موردانتظارترین اتفاقات حوزه ارزهای دیجیتال یاد می‌شود. این پروژه از سال ۲۰۱۶ استارت زده شد و مدت پنج سال روی آن کار می‌کردند.

این پلتفرم اکنون با چندین شرکت اکوسیستم راه‌اندازی می‌شود که برای اثبات انباشت فناوری آن ایجاد شده‌اند، ازجمله صرافی غیرمتمرکز انزو فایننس (Enso Finance)، شبکه اجتماعی حرفه‌ای دیستریکت (Distrikt)، زیرساخت وب غیرمتمرکز فلیک (Fleek) و پلتفرم بررسی اصالت کالاهای لوکس اوریجین (Origyn) و چندین مورد دیگر.

با راه‌اندازی این پلتفرم، ۴۶۹,۲۱۳,۷۱۰ توکن کاربردی (ICP) تحت اختیار نتورک نروس سیستم (NNS) فعال شد. اکنون این توکن‌ها می‌توانند به صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس (Coinbase) منتقل شوند. این صرافی پیشتر برنامه‌ای را برای فهرست کردن این توکن‌ها روی پلتفرم کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro) اعلام کرده بود.

تأمین مالی شرکت دفینیتی را شرکت اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz)، پولی‌چین کپیتال (Polychain Capital) و بسیاری دیگر به عهده داشته‌اند.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال دفینیتی ICP

مزایا:

  • مقیاس‌پذیری بی نهایت
  • دفینیتی ادعا می‌کند که دارای یک سیستم بررسی امنیتی است که از اتریوم بسیار بهتر عمل می‌کند.
  • سازگاری با قراردادهای هوشمند که به‌واسطه آن دپ‌ها می‌توانند بر روی این پلتفرم ساخته شوند.
  • تیم بسیار با تجربه

معایب:

  • از معایب این پلتفرم جدید اینکه اجماع به شیوه آستانه رله و سیستم بررسی‌های ابداعی دفینیتی، تا به‌حال به‌طور جدی آزمایش نشده است. برخی معتقدند که هر دو این رویکردها عدم ‌تمرکز بلاک‌چین را به‌خطر می‌اندازد.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب