شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال زیرو ایکس (ZRX)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال زیرو ایکس (ZRX)

ارز دیجیتال زیرو ایکس (ZRX)

ارز دیجیتال زیرو ایکس (ZRX)

ارز دیجیتال زیرو ایکس (۰X) پروتکلی است که به صورت متن باز و برای به انجام رساندن مبادلات غیرمتمرکز، روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارد.

زیروایکس (۰X) با نماد معاملاتی (ZRX) شناخته می‌شود.

ارز دیجیتال زیرو ایکس به دنبال ایجاد ارتباط بهتر با برنامه‌های غیرمتمرکز است و از ایجاد حباب قیمتی در شبکه جلوگیری میکند. از موارد  مثبت زیرو ایکس (۰X) می‌توان به حل مشکل کارمزدهای بالا در صرافی‌های غیرمتمرکز اشاره کرد. توسعه‌دهندگان zero x معتقدند که در آینده‌ای نزدیک، هزاران توکن اتریوم نیاز به جلب اعتماد برای مبادله وجود خواهد داشت.

ارز دیجیتال زیرو ایکس را نمی‌توان استخراج کرد. زیرو ایکس (۰X) با نماد ZRX یک پلتفرم ایجاد صرافی غیرمتمرکز محسوب می‌شود که به وسیلۀ سیستم قراردادهای هوشمند اتریوم اجرا می‌شود.

همان‌طور که گفته شد zero x کارمزدی ندارد و رایگان است و در آن می‌توانید بدون داشتن محدودیت، توکن ERC20 را مبادله کنید. این پروتکل به زبان برنامه‌نویسی Solidity”” نوشته شده است.

اولین موضوعی که ارز دیجیتال زیرو ایکس قصد پرداختن به آن را دارد، پرهزینه بودن، کندی و عدم نقدینگی سایر مبادلات غیرمتمرکز است. به جای ضبط هر تراکنش (سفارشات و تغییرات جدید) روی بلاک‌چین، پروتکل زیرو ایکس قبل از ارسال سفارشات درون زنجیره‌ای برای تسویه، منتظر می‌ماند تا تمام سفارشات خارج از بلاک‌چین تسویه شوند.

ارز دیجیتال زیرو ایکس عرضه توکن‌هایش را به یک میلیارد عدد محدود کرده است. ۵۰۰ میلیون از توکن‌های آن به صورت عمومی از طریق عرضه اولیه، به مبلغی معادل ۲۴ میلیون دلار اتریوم فروخته شد.

 

چه کسانی بنیان‌گذار زیرو ایکس هستند؟

زیرو ایکس در سال ۲۰۱۶ توسط ویل وارن و امیر بنده علی تاسیس شد. وارن به عنوان مدیر عامل زیرو ایکس و بنده علی به عنوان مدیر ارشد فناوری خدمت می‌کنند.

این پلتفرم پس از عرضه اولیه موفقیت آمیز سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و طی آن در مجموع ۲۴ میلیون دلار سرمایه جمع کرد، با حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری برجسته از جمله Polychain Capital ، Pantera Capital و FBG Capital.

قبل از ICO ، وارن در چندین نقش تحقیقاتی کار می‌کرد و به عنوان مشاور فنی بیسیک اتنشن (BAT) مشغول بود. از طرف دیگر، بنده علی فارغ التحصیل لیسانس امور مالی از دانشگاه ایلینوی است و پیش از تأسیس زیرو ایکس، چندین شغل معاملاتی داشت.

اکنون این تیم از بیش از ۳۰ نفر تشکیل شده است، از جمله مهندسان، محققان و طراحانی که برای به روزرسانی پلتفرم و کارکرد روان آن تلاش می‌کنند.

 

چه چیزی ارز دیجیتال زیرو ایکس را منحصر به فرد می‌کند؟

برخلاف بسیاری دیگر از پروتکل های تبادل غیرمتمرکز اتریوم، زیرو ایکس از توکن‌های قابل تعویض (ERC20) و غیرقابل تعویض (ERC-723) پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که می‌توان از آن برای انجام معاملات بدون نیاز به مجوز دامنه وسیعی از دارایی‌ها استفاده کرد و به دارندگان راهی برای خرید، فروش و مبادله دارایی‌های بسیار گوناگون اتریوم از طریق بیش از ده اپلیکیشن مختلف را می‌دهد.

پروتکل زیرو ایکس را می‌توان در طیف گسترده‌ای از موارد، از جمله بازارهای مشابه eBay برای کالاها و خدمات دیجیتال، میزهای معاملاتی فرابورس، قابلیت تبادل برای پروتکل‌های دیفای، و صرافی‌های غیرمتمرکز قدیمی استفاده کرد.

اگرچه از زیرو ایکس می‌توان برای ساخت محصولات مبادله‌ای بسیار انعطاف‌پذیر استفاده کرد، اما همچنین می‌توان در محصولاتی که تبادل دارایی از ویژگی‌های ثانویه محسوب می‌شود مانند خریدهای درون بازی و پلتفرم‌های مدیریت پرتفوی نیز تعبیه کرد.

در پروتکل زیرو ایکس، دریافت‌کنندگان نقدینگی کارمزدی را به صورت توکن‌های ZRX پرداخت می‌کنند. این هزینه برای ایجاد انگیزه در جهت ایجاد نقدینگی توسط بازار گردان استفاده می‌شود. کاربران همچنین باید کارمزد پروتکل را به صورت اتر (ETH) بپردازند، که برای پرداخت گس مورد استفاده در هر تراکنش که انجام می‌دهند، استفاده می‌شود. به عنوان یک پروتکل منبع باز، زیرو ایکس هیچ سهمی از این درآمد دریافت نمی‌کند و در عوض توسط توکن‌های ZRX که به عنوان مشوق‌های تیمی و توسعه‌دهنده قفل شده‌اند همراه با سرمایه اولیه ICO پشتیبانی می‌شود.

 

امنیت شبکه زیرو ایکس چگونه است؟

زیرو ایکس بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. در نتیجه، با تلاش مشترک شبکه عظیم استخراج اتریوم و شبکه نود، در برابر حملات محافظت می‌شود.

در مورد قراردادهای هوشمند اساسی، نسخه ۳ پروتکل توسط چندین شرکت شخص ثالث مورد بررسی قرار گرفته است که هیچ مسئله اساسی یافت نشد.

با این حال، یک آسیب‌پذیری در قرارداد هوشمند نسخه ۲ پیدا شد، که بعدا توسط تیم اصلی زیرو ایکس اصلاح شد. این آسیب‌پذیری توسط یک محقق مستقل تشخیص داده شد و مورد رخنه قرار نگرفت. زیرو ایکس برای کمک به شناسایی هرگونه مشکل قبل از اینکه مورد سو استفاده قرار بگیرند، یک برنامه باگ باونتی بزرگ را ادامه می‌دهد.

 

هدف پروتکل ۰x چیست؟

هنگامی که سنگ بنای پروژه در سال ۲۰۱۷ نهاده شد، رویای توسعه‌دهندگان زیروایکس جهانی بود که امکان توکنایز کردن همه اشکال ارزش در دنیا از پول‌های فیات گرفته تا کالا‌ها و املاک و آیتم‌های بازی‌های ویدئویی، وجود داشته باشد. ۰x Labs به دنبال ایجاد سیستم مالی جهانی است که کارآمدتر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر از هر سیستم دیگری که در گذشته وجود داشته، عمل کند.

از طرف دیگر یکی از مشکلات و چالش‌های پیش روی صرافی‌های غیرمتمرکز نگرانی درباره نقدینگی است. ۰x با ارائه پروتکل‌ها، سورس‌کدها (دستورات و عباراتی که عملکرد نرم‌افزار را تعیین می‌کند) و داکیومنت‌های مخصوص توسعه‌دهندگان و ابزارهای مختلف این مشکل را حل می‌کند.

ایده پلتفرم زیروایکس ارائه ابزارهایی برای توسعه محصولات دیفای است. از جمله محصولاتی که توسعه‌دهندگان می‌توانند بر بستر ۰x ایجاد کنند می‌توان به صرافی غیرمتمرکز، راه‌اندازی بازار با الگوبرداری از پروژه‌هایی همچون “Ebay” برای کالاهای دیجیتال، راه‌اندازی ربات بازارساز یا ربات معاملات آربیتراژ، کیف پول‌های دیجیتال و پلتفرم‌های مدیریت سرمایه اشاره کرد.

 

عملکرد ارز دیجیتال زیرو ایکس(۰x)

شبکه ارز دیجیتال زیروایکس شامل سفارش‌گذار و پذیرنده سفارش  است. این بدین معناست که  سفارش‌گذار، دستور خرید و فروش را تا زمانیکه پذیرنده سفارش آن را انجام می‌دهد، به وجود می‌آورد. در حال حاضر ارز دیجیتال زیروایکس از معاملات با توکن‌های ERC20 پشتیبانی می‌کند.

ارز دیجیتال زیروایکس به سفارش‌گذاران، اجازه می‌دهد که به طور مخفیانه شروع به داد و ستد همراه با امضاهای دیجیتال بکنند.در این دستور برای معاملات انجام گرفته، نیازمند به فردی در آن طرف معامله هستیم. اگر سفارش‌گذار پیش ازاین تیم شمارنده را درخواست کرده باشد، آنها می‌توانند مستقیما دستور زیروایکس را برای آنها ارسال کنند. در غیر این‌صورت، دستور برای واسطه که به دنبال یافتن تیم شمارشگر است، ارسال خواهد شد.

اگر شخصی یکبار دیگر دستور ارزدیجیتال ۰x را اجرا کند، پروتکل زیروایکس منطقی را پیاده‌سازی می‌کند که امضای دیجیتال سازنده را بررسی خواهد کرد و مطمئن خواهد ساخت که شرایط معامله کاملا بررسی شده است.اگر هر چیزی در دستور وجود داشته باشد، توکن‌ها به صورت خودکار آن را بین سازنده و گیرنده دستور معاوضه خواهند کرد. در غیر اینصورت، درخواست رد خواهد شد.

 

چه تعداد کوین ۰x در حال گردش است؟

همانند تعداد کثیری از سرمایه‌های دیجیتالی، توکن ZRX بالاترین رقم ثابت شده را عرضه می‌دارد که هرگز در آن خطایی صورت نخواهد گرفت. این رقم هزار میلیون ZRX در نظرگرفته شده است. در حال حاضر، نزدیک به سه چهارم بیشینه عرضه شده در حال گردش است و تنها بخش کوچکی از آن برای پاداش‌ها اختصاص داده شده است.

برعکس بسیاری از پروتکل‌ها، ارز دیجیتال زیروایکس هرگز آشکارا به توصیف میزان انتشار سهام برای توکن‌های ZRX جدید نمی‌پردازد و گفتن اینکه چه مدت طول می‌کشد تا این پروژه حل شود، مشکل است. زمانی که دراواخر سال ۲۰۱۷ این توکن ارائه شد، ۵۰% از موجودی در حال گردش آزاد شد وانتظار می‌رود ۷۵% ازموجودی دراکتبر سال ۲۰۲۰ ترخیص گردد.

طبق گفته‌های ““Will Warren، نیمی ازموجودی توکن ZRX جهت سرمایه‌گذاری برای ICO در سال ۲۰۱۷ به فروش رسید. در حالیکه ۱۵% از این موجودی برای ارز دیجیتال زیروایکس و به عنوان سرمایه‌ای برای پروژه‌های گسترش یافته خارجی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، ۱۰% دیگر از این سهام به بنیان‌گذاران اختصاص داده شده است.

 

بهترین کیف پول برای ارز دیجیتال زیرو ایکس

  • my ether wallet
  • ledger
  • trezor
  • Mapping
  • ethereum mist dapp

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب