شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR)

ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR)

ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR)

ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR) به عنوان یک پلتفرم بلاک‌چین به صورت متن باز و سازگار توسعه یافته است. هدف این رمزارز این است که امنیت کافی را برای نگهداری از دارایی‌های ارزشمند مانند پول یا هویت افراد داشته باشد. شاردینگ (Sharding) که با اثبات سهام ادغام شده است، به شما اطمینان می‌دهد که شبکه می‌تواند به حد کافی برای کاربران موجود مفید باشد. بهترین ویژگی ارز دیجیتال نیر پروتکل، قابلیت متمرکز بودن همیشگی آن است.

رمزارزها به حدی سریع رشد کرده‌اند که گاهی فراموش می‌کنیم الآن چه جایگاه قدرتمندی در جهان دارند. اما باید گفت که ارزهای دیجیتال همچنان در حال رشد هستند و این نکته مهم است که در حال حاضر فقط حدود ۵۰ میلیون کاربر کیف پول یا والت دارند و در زمینه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps)، پایگاه‌های آنها فقط ۳۵۰۰ نرم افزار را لیست کرده‌اند. در حالی که در فروشگاه اپل استور بیش از دو میلیون کاربر فعال وجود دارد.

دلیل وجود این اعداد، تمایل کاربران نهایی و سطح آشنایی آنها با رمزارزها است. اگر کسی قصد انجام دادن یک عملیات ساده تحت بلاکچین را داشته باشد، ممکن است نیاز به طی کردن چند مرحله کوتاه و بلند وجود داشته باشد که اکثر کاربران وب با چنین فرآیندهایی آشنایی ندارند.

با این حال توسعه‌دهندگان (Developers) و ولیدیتورها (Validators) یا اعتبارسنج‌ها، این مورد را نیز تحت نظر قرار می‌دهند. بلاک‌چینی مانند بلاک‌چین اتریوم به عنوان یک راهکار خوب عمل می‌کند ولی در عین حال با وجود زبان برنامه‌نویسی خاص خودش، موانع بیشتری برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند.

تبدیل شدن به یک ولیدیتور در یکی از بلاک‌چین‌های اثبات سهام (Proof-of-stake)، به اندازه پاداش‌های اولیه که در شبکه رمزارز وجود داشت، جذاب نیست.

 

تاریخچه و بنیان‌گذاران ارز دیجیتال نیر NEAR

نیر پروتکل NEAR شبکه اصلی خود را در ۲۲ آپریل ۲۰۲۰ با ۱ میلیارد توکن راه اندازی کرد. این پروتکل توسط دو نفر با نام‌های الکساندر اسکیدانو Alexander Skidanov و Illia Polosukhin بنیانگذاری شد. این دو نفر در سال ۲۰۱۸ به لطف Y Combinator دیدار کردند. Y Combinator مسئول شروع بزرگترین پروژه ها در فناوری و رمزنگاری از جمله Dropbox، Coinbase، Filecoin، Airdrop و حتی Reddit است.

الکس اسکیدانو مهندس سابق نرم افزار در مایکروسافت است و قبل از شروع کار در NEAR مدیر مهندسی در MemSQL بود. ایلیا قبلا به عنوان مدیر مهندسی در بخش تحقیقات معروف گوگل کار می‌کرد، جایی که او روی فناوری‌های زبانی کار می‌کرد که اکنون در Google Translate استفاده می‌شود.

 

نحوه عملکرد NEAR Protocol

وایت پیپر رمزارز NEAR Protocol بسیار جامع است با این حال، می‌توان آن را به طور خلاصه در ۴ مؤلفه اصلی معرفی کرد که عبارت‌اند از شاردینگ، سهام‌داری، اجماع و تصادفی بودن.

ارز دیجیتال نیر پروتکل از سیستم شاردینگ افقی برای طراحی نایت‌شید (Nightshade) استفاده می‌کند. به طور کلی شباهت‌هایی با اتریوم ۲ دارد. در نایت‌شید فرض بر این است که در معاملات، همه شاردها برای تشکیل یک بلاک با هم ترکیب می‌شوند، بنابراین، هر شارد، یک بخش از بلاک را ارسال می‌کند که به آن تکه (Chunk) می‌گویند.

یک ولیدیتور مسئولیت جمع‌آوری هر بلاک از تکه‌های تهیه شده توسط شاردها را به عهده دارد. هر شارد، ولیدیتور اختصاصی خود را می‌دهد تا تکه خود را تولید کند. ولیدیتورها با استفاده از یک فرآیند تصادفی امن انتخاب می‌شوند.

مدل اجماع با نام اثبات سهام دارای سقف (Thresholded Proof of Stake) شناخته می‌شود.

این مدل از مکانیزم برش (Slashing) استفاده می‌کند که به موجب آن ولیدیتورها در صورت تأیید نادرست معاملات، بخشی از سهام خود را از دست می‌دهند. پروتکل برش (Slashing) برای جبران خطر یک برش تصادفی در شبکه به وجود آمده است. همچنین ولیدیتورهای پنهانی وجود دارند که برای شناسایی فعالیت مخرب شبکه به شاردها مراجعه می‌کنند.

رویکرد تصادفی که NEAR Protocol از آن استفاده می‌کند، با بازدارنده‌های سیستمیک می‌تواند تا دو سوم کاربران مخرب را قبل از ایجاد تأثیر خود، از شبکه خارج کند. بنابراین NEAR ساخته شده است تا در برابر حملات شبکه بسیار ایمن و مقاوم باشد.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال Near

ارز دیجیتال نیر پرونکل ویژگی‌های خوبی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • فناوری استفاده شده در این ارز دیجیتال به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان امکان ایجاد برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند خود و قراردادن بر روی بستر بلاک‌چین را می‌دهد.
  • این پلتفرم با بهره‌گیری از تیمی متشکل از ۱۰۰ نفر از بهترین برنامه‌نویسان حوزه بلاک‌چین ایجاد شده است.
  • بهره‌گیری از تیم بسیار قوی در توسعه این پلتفرم، همچنین بنیان‌گذاران این پروتکل، الکس اسیدانوف و ایلیا پولوسوخین که هر دو عضو تیم توسعه‌دهنده گوگل بوده‌اند.

ویژگی‌های توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال NEAR Protocol

توسعه‌دهندگان می‌توانند از طرف کاربران خود، معاملات را امضا و پیش‌پرداخت آن را انجام دهند. این کار، دانش فنی مورد نیاز برای تعامل با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و باعث جذابیت نرم‌افزارهای غیرمتمرکز برای کاربران می‌شود.

همچنین رمزارز NEAR Protocol ابزارهای مورد نیاز توسعه‌دهنده را نیز فراهم می‌کند که آنها را قادر می‌سازد با استفاده از بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند را بسازند. بنابراین، این پلتفرم می‌تواند، توجه اکثر برنامه‌نویسانی را که نمی‌خواهند با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) یا زبان‌های خاص بلاک‌چین کار کنند، جلب کند.

توسعه‌دهندگانی که کارشان نوشتن قراردادهای هوشمند برای استفاده در چند برنامه است، می‌توانند با هر بار انعقاد قرارداد، درصدی از هزینه معاملات را دریافت کنند. این فرمول می‌تواند انگیزه زیادی برای توسعه‌دهندگان ایجاد کند که به گسترش زیرساخت‌ها کمک کنند.

 

توکن نیر (NEAR)

توکن NEAR، هم نام و هم نماد توکن اصلی رمزارز NEAR Protocol است. این قابل مقایسه با چگونگی استفاده از توکن اتریوم در اتریوم ۲ است، از این نظر که توکن NEAR کارمزد پردازش معاملات را پرداخت می‌کند و سهام خود را برای ولیدیت کردن (یا اعتبارسنجی) نود‌ها نگه می‌دارد.

با این حال، دارندگان توکن NEAR که می‌خواهند به ولیدیتورها افزوده شوند، می‌توانند از پلتفرم نیر استفاده کنند. یک میلیارد توکن NEAR در زمان انتشار، صادر شد. مدل توکنومیک اجازه می‌دهد که تا حداکثر ۵ درصد از توکن‌های جدید را در هر سال استفاده کنید.

ولیدیتور‌ها شرایط لازم را برای دریافت ۴٫۵ درصد از رمز جدید صادر شده دارند؛ در حالی که ۰٫۵ درصد باقی‌مانده به صندوق اختصاصی برای توسعه آینده رمزارز NEAR Protocol اختصاص می‌یابد.

ولیدیتورها واجد شرایط دریافت هرگونه سهم از کارمزد معاملات نیستند. در عوض، ۳۰ درصد از کارمزد‌ها به توسعه‌دهنده قرارداد هوشمند معامله تعلق می‌گیرد و ۷۰ درصد از کارمزد‌های معامله نیز سوزانده می‌شود.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال نیر

  • کیف پول تراست
  • کیف پول Matht
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر
  • کیف پول سخت‌افزاری تریزور

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب