شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال یرن‌فایننس (YFI)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال یرن‌فایننس (YFI)

ارز دیجیتال یرن‌فایننس (YFI)

ارز دیجیتال یرن‌فایننس (YFI)

ارز دیجیتال یرن‌فایننس شبکه‌ مالی غیر‌متمرکزی است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند. یرن به علت ازدیاد کشت سود و قیمت توکن‌‌ها ارزی محبوب به حساب می‌آید. کشت سود در این شبکه استراتژ‌ی‌های پیچیده‌ای دارد، اما این پلتفرم کار را برای کاربران غیرحرفه‌ای خود آسان کرده است. پروتکل حاوی یک ارز رمزنگاری شده‌ بومی ‌است که آن را YFI می‌نامند. YFI در ابتدا برای این طراحی شده بود که کاربران بتوانند با کمک کن رأی دهند، اما امروزه کاربرد دیگری دارد. 
یکی از ویژگی‌های مثبت و رقابتی یرن، استراتژی‌های اختصاصی مربوط به توکن آن است که در حال حاضر بیشترین میزان بازده را در سراسر دیفای دارد. به طور طبیعی هر چه حجم و تنوع پیشنهادات بیشتر می‌شود، برای بنیان‌‌گذاران و صاحبان ارزهای دیجیتال مدیریت استراتژی‌ سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آن دشوارتر می‌شود. 
بنابراین ایده‌ حاکمیت غیر‌متمرکز گزینه‌ای معقول به نظر می‌‌رسد؛ چرا که مالکان توکن‌های YFI می‌توانند نظرات خود را نسبت به استراتژی‌ها و گاردریل‌های پروتکل بیان کنند تا با سرمایه‌های کاربران، آن را بهبود بدهند و روند رشد آن را تسریع کنند. 

امروزه به لطف پروتکل‌های کاربردی و خصوصیات فوق‌العاده کاربردی ارائه شده توسط یرن‌فایننس، این ارز به عنوان یکی از گران قیمت‌ترین ارزهای دیجیتال جهان شناخته شده و در بازارها با ارزشی حدود ۲۹ هزار دلار معامله می‌شود.

 

تاریخچه پیدایش یرن‌فایننس

بنیان‌گذار این ارز دیجیتال ‌اندره کرونژ (Andre Cronje)، دانشجوی انصرافی رشته حقوق است. او تحصیلات خود را در این رشته نیمه تمام رها کرد تا رویای خود را در حوزه علوم کامپیوتر دنبال کند. سرانجام نیز توانست پس از ۶ ماه تحصیلات خود را در این رشته به اتمام برساند و در عرصه فناوری مالی ‌(فین تک یا FinTech) مشغول به کار شود. پس از مدتی با آشنایی با دنیای رمز ارز‌ها و فضای دیفای، مقدمات خلق YFI را فراهم نمود. 

کرونژ می‌خواست با استفاده از استیبل کوین‌ها و پروتکل‌های موجود در آن زمان به سود برسد، اما محاسبه دستی درصد بازده سالانه هر کدام از پروتکل‌ها کار آسانی نبود. بنابراین او یک نسخه اولیه از یرن‌فایننس را برای خود ایجاد کرد تا بخشی از قراردادهای هوشمند را طوری رمزنگاری کند که کارهایی مانند پرداخت کارمزد به صورت اتوماتیک انجام شود. کم کم این سیستم را در اختیار اطرافیان خود نیز قرار داد. با بیشتر شدن تعداد کاربران، تعداد تراکنش‌ها و بازده حاصل از آن و البته پیچیدگی محاسبات نیز افزایش یافت. تا جایی که انجام محاسبات به صورت دستی امکان‌پذیر نبود. بنابراین کرونژ به فکر ساده سازی این روند افتاد. اینجا بود که یرن‌فایننس به شکل امروزی آن خلق شد و کرونژ به یکی از الهام بخش‌ترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شد. هم اکنون او یک مهندس نرم‌افزار است که به رشد دیفای در یک صنعت چند میلیارد دلاری کمک کرده است.

 

اکوسیستم یرن‌فایننس

• Finance: مهمترین پروتکل است که نام یرن‌فایننس نیز از آن گرفته شده است و از انواع پول‌های رایج مانند DAI ،USDC ،USDT ،TUSD و sUSD پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را بین چندین پروتکل DeFi پشتیبانی شده مانند Compound ،Aave ،dYdX و Curve جابجا می‌کند که بر اساس آن مجموعه دارایی‌ها قابلیت این را پیدا می‌کنند که بیشترین بازده را ارائه دهند. 
• finance: هدف آن ایجاد معاملات پایدار با استیبل کوین است. 
• finance: سرمایه صفر نقدینه‌سازی را برای پروتکل Aave اتوماتیک می‌کند. 
• exchange: این یک بازار‌ ساز اتوماتیک است که به صورت یک طرفه کار می‌کند. در واقع کاربران به صورت دستی می‌توانند وجه موردنظر را به پروتکل‌های سیستم مالی غیرمتمرکز منتقل نمایند. 
• finance: هیئت اعتباری برای وام‌دهی قراردادی هوشمند
برای بهره‌گیری از اکوسیستم یرن‌فایننس، کاربران می‌توانند یکی از شاخه‌های زیر را انتخاب کنند:
این شاخه‌ها عبارتند از «Earn» ،«ZAP» ،«APR» و «Vaults»
Earn: به کاربران امکان می‌دهد تا کیف پولشان را به سیستم متصل کنند و از بیشترین بازده‌ها مطلع شوند. 
ZAP: امکان دسترسی به تسهیلات وام استیبل کوین‌‌ها را از طریق “Curve Finance” فراهم می‌کند. با ZAP می‌توانیم توکن‌ها را به یکدیگر تبدیل کنیم. 
APR: به نرخ بهره متقابل کمک می‌کند. 

Vaults: با واریز دارایی‌های دیجیتالی که در کارآمدترین سیستم مدیریت می‌شود، نقدینگی صندوق‌ها را بهینه‌سازی می‌کند.

 

مکانیسم عملکرد yToken

توکن‌های YFI از استانداردهای ERC-20 ارز رمزنگاری شده‌ اتریوم Ethereum پیروی می‌کند و به این صورت به جامعه امکان می‌دهد در مسائل مربوط به حاکمیت این پلتفرم مشارکت داشته باشند. 
یرن به‌طور قطع جایگاه ویژه‌ای در دنیای کریپتو دارد و به عنوان یکی از غیر‌متمرکزترین پروژه‌ها شناخته می‌شود. وقتی کاربری توکن‌ها را واریز می‌کند، این توکن‌ها به yToken‌هایی مانند yUSDC، yUSDT و yDAI تبدیل می‌شوند. 
آنچه اتفاق می‌افتد این است که وقتی کاربر وجوه خود را واریز می‌کند، APR توسط قرارداد هوشمند بررسی می‌شود. توجه داشته باشید که در اینجا، شما می‌توانید همه چیز را به صورت زنجیره‌ای در نظر بگیرید. 
برای درک بهتر مثالی می‌زنیم، تصور کنید که یک صندوق USDC داریم. وقتی توکن‌های USDC را سپرده می‌کنیم، قرارداد هوشمند ما اوراکل APR (یک بانک اطلاعاتی مهم) را مطلع می‌سازد و اگر برای مثال گزارش کند که این توکن‌ها از نوع Aave هستند، به Aave منتقل می‌شوند و کاربر نیز از این طریق کسب سود می‌کند. 

بازده کشت سود از طریق توکن‌ها توزیع می‌شود که مرکزیت بزرگی به‌ اندازه‌ ۳۰۰۰۰ توکن دارد. به غیر از اینکه می‌توانیم از طریق ماینینگ نقدینگی توکن بدست آوریم، این توکن‌ها در لیست برخی از صرافی‌های بزرگ ارزهای رمزنگاری شده مانند Binance ذکر شده و برای خرید و فروش و هرنوع معامله‌ای آماده است.

 

Yearn finance چگونه کار می‌کند؟

می‌توان گفت پیچیدگی درک نحوه کار ارز دیجیتال یرن‌فایننس به دلیل کمبود اسناد موجود در مورد این پروتکل است. البته نحوه عملکرد آن در مقایسه با سایر پروژه‌های دیفای بسیار قابل درک است. 
این پروتکل بسته به این که کدام استخر دارایی استیبل کوین‌ها بالاترین APY را تولید می‌کند، آنها را بین، Compound Aave و DyDx جابجا می‌کند. در حال حاضر یرن‌فایننس از استیبل کوین‌های DAI، USDC، USDT، TUSD و SUSD پشتیبانی می‌کند. از آنجا که این پروژه تحت اداره جامعه آن است، پروتکل‌های اعطای وام بین آن و لیست ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده، ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. 

هنگامی‌که یک کاربر استیبل کوین خود را در “yearn.finance” سپرده‌گذاری می‌کند، آن توکن به مقدار معادل توکن Y تبدیل می‌شود (برای مثال DAI به yDAI تبدیل می‌شود). این توکن جدید به عنوان “توکن بهینه yield” شناخته شده و می‌توان از آنها برای کسب توکن‌ YFI استفاده کرد. یرن‌فایننس بودجه اصلی واریز شده به پروتکل را می‌گیرد و به طور خودکار آن را بین استخر‌های کامپوند، آوه و DyDx با بالاترین بازده جا‌به‌جا می‌کند. این پروتکل همچنین مقداری کمی‌کارمزد دریافت می‌کند که وارد استخرهای آن شده و تنها در دسترس دارندگان ارز دیجیتال یرن‌فایننس یعنی ارز YFI قرار می‌دهد.

 

یرن‌فایننس برای شما چه کاری انجام می‌دهد؟

این پلتفرم راهی بی‌‌دردسر برای کاربران فراهم می‌کند تا به فرصت‌های کشت سود موجود در پروتکل‌های وام‌دهی بر بستر اکوسیستم DeFi دست بیابند. 
کشت سود (Yield farming) روشی جدید برای کسب درآمد با دارایی‌های کریپتو است که از آن به عنوان ماینینگ نقدینگی (Liquidity mining) نیز یاد می‌شود و می‌توان آن را با استیکینگ رمز ارزهای دیجیتال مقایسه کرد؛ زیرا با کاربرانی کار می‌کند که به ایجاد نقدینگی در منابع مالی کمک شایانی می‌کنند و در نتیجه‌ به پاداش‌هایی از طرف سیستم دست می‌یابند. 
استیکینگ ارزهای دیجیتال (Staking Crypto) به عنوان جایگزین برای استخراج ارزها در نظر گرفته شده است. در این روش نسبت به ماینینگ هزینه‌ها کمتر می‌شود و در واقع ارز‌ دیجیتال را به دست می‌آورید؛ زیرا دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزافی مانند خرید سیستم‌های کامیپوتری قوی و یا استفاده از برق زیاد ندارید. 
فضای DeFi با استفاده از مدل “Money Lego” ساخته شده است که در آن هر پروتکل می‌تواند بر روی پروتکل دیگری ایجاد شود. یرن‌فایننس در تلاش است این ترکیب پذیری را با اعمال یک سری تغییرات به حداکثر برساند؛ برای مثال با تغییر نحوه دستیابی به کریپتو توسط سرمایه‌گذاران در حالی که دارایی‌هایشان را نیز دارند. 
کسب سود در این پلتفرم ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد. اگر وثیقه شما به زیر آستانه تعیین شده توسط پروتکل برسد، ممکن است که در بازار آزاد به ارزشی ناچیز تبدیل شود که معنای آن از دست دادن تمام سرمایه است و بالطبع نمی‌تواند برای شما خبر خوبی باشد. 
برای جلوگیری از تسویه‌ سرمایه و از بین رفتن آن، می‌توانید وثیقه بیشتری داشته باشید!

به یاد داشته باشید، با اینکه داشتن وثیقه زیاد به کاهش خطر انحلال وجوه در هنگام سقوط بازار و بی‌‌ثباتی شرایط مالی کمک می‌کند، اما تضمینی وجود ندارد که شما پولتان را از دست ندهید.

 

بهترین کیف پول‌های یرن‌فایننس

  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • کیف پول کیپ کی (KeepKey)
  • کیف پول ترزور مدل وان و مدل تی (Trezor)
  • کیف پول مای اتر والت (MyEtherWallet)
  • کیف پول متامسک (MetaMask)
  • کیف پول اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • کیف پول تراست والت (Trust Wallet)
  • کیف پول کوینومی‌ (Coinomi)

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب