شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال آنتولوژی (ONT)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال آنتولوژی (ONT)

ارز دیجیتال آنتولوژی (ONT)

ارز دیجیتال آنتولوژی (ONT)

ارز دیجیتال آنتولوژی، یک پلتفرم بلاک‌چینی است که برای هم‌سازی و تطبیق با بلاک‌چین‌های خصوصی و عمومی ‌دیگر تشکیل شده است تا اینکه شرکت‌ها ‏بتوانند از نوآوری‌های این پروژه نهایت استفاده را داشته باشند. ‏این بلاک‌چین برای شرکت‌ها امکان ذخیره‌‌سازی داده‌ها را به صورت عمومی ‌و خصوصی فراهم کرده است.

آنتولوژی از سازوکار اجماع تحمل خطای بیزانس قابل تایید یا VBFT استفاده می‌کند که یکی از نوآوری‌‌های این پروژه به شمار می‌رود. شبکه آنتولوژی با نام تراست نتورک (Trust Network) از چندین بلاک‌چین و سیستم ایجاد شده ‌است تا بتواند در هر نوع کسب و کاری کاربرد داشته و از آن‌ها پشتیبانی کند.

برای رفع نیازهای صنایع مختلف، طراحی انعطاف‌پذیر ساختار این شبکه به آسانی بر روی شبکه‌های مختلف قابل گسترش، تفکیک و اجراست. پشتیبانی ارز دیجیتال آنتولوژی از برنامه‌‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) و امکان ساختن قرارداد هوشمند در این پلتفرم، به این معنی است که آنتولوژی در این مورد رقیب نه ‌چندان قدرتمند بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم، ایاس و ترون محسوب می‌شود.

پلتفرم آنتولوژی طبق مدل دو توکنی فعالیت می‌کند که موارد استفاده هر کدام از آنها با هم فرق دارد. ارز دیجیتال آنتولوژی که با علامت اختصاری ONT دیده می‌‌شود و برای سهام ‌گذاری در فرآیند اجماع و در نهایت دریافت حق رای در رابطه با تصمیم‌های مهم شبکه کاربرد دارد.

مالکان ONT، توکن آنتولوژی GAS (علامت اختصاری ONG) را که به وسیله سیستم تولید می‌‌شود دریافت می‌کنند. ONG برای خدمات درون زنجیره‌ای مانند اجرای قراردادهای هوشمند و ذخیره‌‌سازی شبکه کاربرد دارد. از ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۸ که بلاک‌چین پروژه آنتولوژی تاسیس شد و این پروژه به شبکه اصلی خود منتقل شد، به صورت دوره ‌ای توکن ONG عرضه می‌‌کند.

از آنتولوژی چگونه می‌توان استفاده کرد؟

درک اینکه آنتولوژی کوین به چه علت به وجود آمد ممکن است کمی‌دشوار باشد، به این علت با مثالی از جهان واقعی شروع می‌کنیم. به سوابق پزشکی خود که در مطب پزشک‌تان نگهداری می‌شوند بیندیشید.

هر بار که قرار ملاقاتی با پزشک‌تان داشته باشید، او از بیماری شما و اینکه سایر پزشکان چه توصیه‌ای به شما کرده (مانند نسخه دارو) یادداشتی تهیه می‌کند. این یادداشت‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد حساسیت‌های شما و داروهایی که به طور معمول استفاده می‌کنید هستند.

حال اگر مجبور باشید در شهر، بیمارستان، یا داروخانه دیگری به یک پزشک دیگر مراجعه کنید چه؟ این مراکزِ مجزا احتمالا بدون کسب اجازه اولیه از پزشک‌تان به سوابق شما پزشکی شما دسترسی ندارند. چرا؟

به دو دلیل:

اولا قوانین محافظت از داده‌ها اجازه نمی‌دهند که اطلاعات شخصی شما به کسی که آنها را درخواست می‌کند به اشتراک گذاشته شود.

دوما، هر سازمان مجزایی سیستم‌های متمرکز خود را خواهد داشت که کار را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات دشوار می‌کند.

و اینجاست که پروژه آنتولوژی می‌تواند مشکلات را حل کند.

در مثال بالا، سوابق پزشکی شما می‌تواند در شبکه آنتولوژی قرار بگیرد و سپس به سیستم‌های بلاک‌چینی مانند شبکه نئو متصل شود. و با اینکه تمام سازمان‌های درون زنجیره تامین می‌توانند به بلاک‌چینی یکسان متصل شوند، هر کدام می‌توانند به شکل مجزا تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند.

اگر تمام بیمارستان‌های کشور شما دسترسی کامل به سوابق پزشکی‌تان داشته باشند، داروخانه فقط باید اجازه دسترسی به اطلاعات اولیه مانند هویت شما را داشته باشد.

این مسئله در صنعت بلاک‌چین دسترسی مجاز (Permission Access) نامیده می‌شود.

آنتولوژی به طور کامل با سایر بلاک‌چین‌ها مانند اتریوم تفاوت دارد زیرا نه تنها اطلاعات در این شبکه به یک دفتر کل عمومی ‌که همه می‌توانند آن را ببینند ارسال می‌شوند بلکه بلاک‌چین آن نیز منبع باز (open-source) است.

البته، این شبکه برای کسب و کارهایی که احتیاج به مخفی نگاه داشتن برخی اطلاعات خاص دارند مناسب نیست.

آنتولوژی چگونه کار می‌کند؟

آنتولوژی بستری برای همکاری قابل اعتماد به صورت توزیع شده فراهم می‌کند.

این بدان معناست که به بلاک‌چین‌های دیگر اجازه داده می‌شود که در هسته آن قرار گرفته و به عنوان زنجیره‌های جانبی عمل کنند.

چارچوب بلاک‌چین آنتولوژی از بلاک‌چین‌های عمومی‌پشتیبانی می‌کند و قادر است که بلاک‌چین‌های عمومی ‌را برای کاربردهای خاص سفارشی‌سازی کند.

آنتولوژی همچنین از مشارکت بین شبکه‌های مختلف با پروتکل متفاوت نیز پشتیبانی می‌کند.

مکانیسم اعتمادی که در پروتکل این بلاک‌چین تلفیق شده است، کاملا واضح و شامل ۴ مرحله است.

مرحله اول، شامل تایید اعتبار مدارک، اعتبار موضوعات و افراد دنیای واقعی است.

مرحله دوم به اتصال و تایید برنامه‌های کاربردی مختلف کمک می‌کند.

در مرحله سوم به تایید امکان‌پذیر بودن اقدامات عملی و فنی مانند تایید SDK،API، ماژول‌ها و مواردی این چنینی پرداخته می‌شود.

در مرحله نهایی شبکه‌های مختلف تایید می‌شوند و برای بهینه‌سازی عملکرد کلی شبکه به یکدیگر متصل می‌شوند.

به این ترتیب آنتولوژی به عنوان پلی بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی عمل می‌کند.

امنیت ارز دیجیتال آنتولوژی (ONT)

کلیه معاملات اطلاعات در یک محیط غیرمتمرکز تأیید می‌شوند. یعنی هیچ شخص یا سازمان خاصی نمی‌‌‌تواند کنترل شبکه را به عهده بگیرد. از آنجایی که تصدیق‌ها به وسیله جامعه‌‌‌ی Ontology تأیید می‌شود، یک هکر، کنترل بیش از نیمی ‌از دستگاه‌‌‌های روی شبکه را برای تاثیرگذاری نیاز خواهد داشت. حتی پس از آن، اجرای حمله‌‌ برای هکر بسیار گران‌‌ قیمت است، به طوری که انجام آن هیچ ارزشی ندارد.

ONT، از امنیت بیشتری نسبت به یک سیستم معمولی و متمرکز برخوردار است، به این دلیل که در یک سیستم متمرکز، هک نمودن بسیار ارزان‌‌تر است و به تلاش بسیار کمتری نسبت به یک سیستم غیرمتمرکز مثل بلاک‌چین آنتولوژی نیاز دارد. در یک سیستم متمرکز، یک نقطه ‌‌ی ورود واحد برای یک هکر وجود دارد، اما در یک سیستم غیرمتمرکز، نقاط زیادی برای هک وجود دارد.

شبکه اعتماد آنتولوژی

زنجیره ۱: تأیید صحت حضور مردم، ثروت، اشیا و سازمان‌ها.

زنجیره ۲: برنامه‌‌ها را تأیید کنید و آن‌ها را به هم پیوند دهید.

زنجیره ۳: ماژول‌ها، پروتکل‌ها، SDK‌ها و API‌های ماژول‌ها را تأیید کنید و پیوند دهید.

زنجیره ۴: زنجیره‌های شبکه‌های مختلف. این لایه برای پیوند همه زنجیره‌‌ها با هم کار می‌کند.

همانطور که در وایت‌‌پیپر آنتولوژی نیز آمده است:

در این شبکه، ساختار طراحی انعطاف‌پذیر ماژولار شده، به منظور پاسخگویی به نیازهای صنایع مختلف قابل اتصال و به راحتی قابل گسترش است.

این بدان معنی است که این شبکه در تلاش است تا برای طیف گسترده‌ای از توابع سازگار باشد. آنها امیدوارند که برای تأیید صحت چیزهایی مانند هویت یا مالکیت، منبعی موثق باشند. شرکت‌هایی مانند فیسبوک برای ایجاد اعتماد به راحتی می‌توانند به آنتولوژی متصل شوند.

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال آنتولوژی

پلتفرم رسمی‌آنتولوژی ۲ کیف پول به نام‌های ONTO و Owallet را برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال ONT و ONG در نظر گرفته است. در حال حاضر این کیف پول‌‌ها جهت نصب بر روی سیستم عامل‌های دسکتاپ مانند ویندوز، لینوکس و MacOS، آماده استفاده کاربران می‌باشد. همچنین توسط سیستم عامل‌های اندروید و iOS برای تلفن‌های همراه ایجاد شده‌اند.

مشخصات کیف پول‌ دسکتاپ OWallet

کیف پول اُوَلِت (OWallet)، کیف پول رسمی‌ و ورژن دسکتاپ آنتولوژی جهت نصب روی لپ‌تاپ می‌باشد. کیف پول اُوَلِت، امکان اتصال به ولت‌های سخت ‌افزاری مانند لجر، را فراهم می‌کند. این کیف همچنین از مشخصات مدیریت انفرادی و چند امضایی پیشتیبانی می‌‌کند.

مشخصات کیف پول ONTO

پشتیبانی آنتولوژی، کیف پول غیرمتمرکزی برای نصب بر روی تلفن‌‌های همراه ارائه کرده است و نام آن را اونتو (ONTO) گذاشته است. چنانچه این کیف پول را مورد استفاده قرار می‌دهید، این امکان را خواهید داشت که خصوصیات شخصی و خصوصیات دیجیتالی خودتان را تشکیل دهید.

 سپس امکان ذخیره سپرده‌های خود بر روی آن کیف فراهم می‌شود. مهم‌‌ترین ویژگی ONTO، بهره‌گیری از الگوریتم‌های رمزنگاری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کیف پول است.

مزایا و معایب ارز دیجیتال آنتولوژی

مزایا:

  • ورود ساده به کسب و کارها

آنتولوژی برای تمام انواع کسب و کار در هر مقیاس و اندازه‌ای مناسب است درحالیکه هیچ نیازی به حتی دانش اولیه از تکنولوژی بلاک‌چین وجود ندارد.

  • تیم عالی

پیش از این نیز آنچِین، شرکت سازنده آنتولوژی، با پروژه نئو موفقیتی فوق‌العاده در صنعت بلاک‌چین به دست آورده بود.

  • پتانسیل نامحدود

تعداد صنایعی که می‌توانند از کوین آنتولوژی بهره ببرند بی‌شمار است.

  • اجماع منحصربه فرد

مدل اجمال VBFT که توسط آنتولوژی استفاده شده است منحصر به فرد است. این مدل امنیت و سرعت را با هم ترکیب می‌کند و امید است به این وسیله بتوان درآینده هزاران تراکنش در ثانیه انجام داد.

  • رابطی بین جهان واقعی و مجازی

بلاک‌چین آنتولوژی به اقتصاد دیجیتالی اجازه می‌دهد تا از طریق چندین بلاک‌چین به اقتصاد جهان واقعی متصل شود.

معایب:

  • کشور مبدا سخت‌گیر

آنتولوژی در یکی از سختگیرترین کشورها به لحاظ قوانین رمزارز، یعنی چین، فعالیت می‌کند.

  • روزهای ابتدایی

با اینکه توکن آنتولوژی پتانسیل فوق العاده‌ای دارد، این پروژه هنوز در روزهای ابتدایی خود است.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب