شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC)

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC)

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC)

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) از طریق یک فورک سخت از بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) به وجود آمد. اتریوم تنها یک رمزارز ساده نیست و پلتفرمی برای کدنویسی، تولید و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و هم چنین قراردادهای هوشمند (Smart Contract) محسوب می‌شود.

در ماه می سال ۲۰۱۶ کمپین The DAO طی یک عرضه اولیه، موفق به جمع‌آوری ۱۵۰ میلیون دلار شد و به دومین عرضه اولیه بزرگ تاریخ رمزارزها تبدیل شد. اما مدتی زیادی از موفقیت DAO نگذشته بود که هکرها موفق شدند با سواستفاده از نقص‌های امنیتی، چیزی نزدیک به ۵۰ میلیون دلار از درآمد این کمپین را به سرقت ببرند.

این هک یک ضربه بزرگ برای کمپین DAO و هم چنین جامعه اتریوم به شمار می‌آمد؛ زیرا DAO یکی از اولین و بزرگترین برنامه‌های نامتمرکزی بود که روی پلتفرم اتریوم ساخته شده بود.

از دست رفتن یک سرمایه ۵۰ میلیون دلاری اعتماد مردم نسبت به رمزارزها را خدشه دار می‌کرد و بنابراین جامعه اتریوم تصمیم گرفت تا با یک فورک سخت، توکن‌های از دست رفته‌ی سرمایه‌گذاران را به آنان بازگرداند.

این فورک سخت در بلاک ۱۹۲۰۰۰ اتفاق افتاد و دارایی‌های سرمایه‌گذاران به آنان بازگردانده شد. این فورک سخت با تولید یک نسخه جدید از بلاک‌چین اتریوم، تراکنش‌هایی که هکرها انجام داده بودند را باطل می‌کرد و به این صورت سرمایه‌های از دست رفته را به صاحبان‌شان باز می‌گرداند. این جا بود که اتریوم کلاسیک یا ETC به وجود آمد.

بلاک‌چین اتریوم کلاسیک و اتریوم تا بلاک ۱۹۲۰۰۰ یکسان است و در واقع از این بلاک به بعد ۲ بلاک‌چین متفاوت به وجود می‌آید. درست مثل اتریوم، اتریوم کلاسیک نیز یک بلاک‌چین نامتمرکز است که قابلیت کد نویسی در آن وجود دارد. هم ETH و هم ETC در صرافی‌های معتبر معامله می‌شوند و پلتفرم‌های این دو رمزارز نیز به صورت مشابه از برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که ETC تا حد زیادی همان ETH است.

 

تفاوت‌های ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک و اتریوم

بین اتریوم کلاسیک و اتریوم شباهت‌های بسیاری وجود دارد. اما تفاوت عمده این دو ارز دیجیتال کوچ کردن توسعه‌دهندگان و بنیانگذاران (Vitalik Buterin و Gavin Wood) به شبکه جدید است، این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد تصور کنند اتریوم کلاسیک به زودی از رده خارج می‌شوند.

تفاوت‌های اصلی بین این دو به شرح زیر است:

اصلی‌ترین تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک این است که این دو رمزارز دو شکل جدید از یک مفهوم پس از دوران انشعاب هستند.

فناوری بلاک‌چین اتریوم پس از هک ۵۰ میلیون دلاری از سازمان دائو (DAO)، تکامل یافت. طرفداران اتریوم کلاسیک نیز با همان فناوری بلاک‌چین قدیمی راه خود را ادامه دادند.

اتریوم در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد تا امروز تکامل‌های زیادی را تجربه کرده است. اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶ متولد شد، ولی درواقع ادامه همان نسخه قدیمی (و نه جدید) است.

مورد بعدی در تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک این است که اتریوم به مرور تکامل یافت، زیرا طرفداران آن می‌خواستند از سرمایه‌گذارانی که در دائو پول خود را از دست دادند حمایت کنند و اتریوم کلاسیک وقتی متولد شد که گروه کوچکی از افراد در مقابل استفاده از نسخه جدید اتریوم مقاومت می‌کردند.

 

دلیل بقای اتریوم کلاسیک

یکی از مهم‌ترین علت‌های توسعه بلاک‌چین، ایجاد شبکه‌ای غیر‌متمرکز برای فعالیت‌های مختلف بود، این شبکه نباید توسط هیچ نیرویی چه در داخل و چه در خارج از پروژه کنترل شوند. افرادی که هنوز از اتریوم کلاسیک استفاده می‌کنند، بر این باورند کههارد فورک عدم تعهد به اهداف بلاک‌چین است. آن‌ها تصور می‌کنند که رویههارد فورک تنهای برای محافظت از سرمایه‌گذاران ثروتمند اجرا شد، آن‌ها بر این باورند که سرمایه‌گذاران رویکرد کنترل کننده‌ای در پیش گرفته‌اند که قابل قبول نیست.

البته بازار ارزهای دیجیتال و مقامات اتریوم چندان به نظر طرفداران اتریوم کلاسیک توجهی نشان ندادند. به همین دلیل به مرور زمان تفاوت‌های بین این دو ارز دیجیتال بیشتر و بیشتر شد. تا جایی که در روزهای اخیر قیمت هر اتریوم ۲۸۰۰ دلار و قیمت هر اتریوم کلاسیک حدود ۵۰ دلار است!

 

معرفی بهترین کیف پول‌های اتریوم کلاسیک

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول The Emerald Wallet
  • کیف پول Jaxx

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

مزایا:

این ارز دیجیتال به قانون تغییر‌ناپذیر بودن بلاک‌چین‌ها متعهد ماند، اگر یک شبکه به درخواست برخی از سرمایه‌گذاران دائم در حال تغییر باشد، قابل اعتماد نیست.

برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که اتریوم کلاسیک پتانسیل بالایی دارد، سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال ریسک بسیاری دارد. اما برخی از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مانند باری سیلبرت طرفدار آن هستند. باری سیلبرت یکی از اعضای صندوق سرمایه‌گذاری Grayscale است.

معایب:

بسیاری از صرافی‌ها از این ارز دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند.

رهبران اتریوم در این شبکه حضور ندارند و روی آن کار نمی‌کنند.

برخی از افراد بر این باورند که اتریوم کلاسیک در حال مبارزه با اتریوم است.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب