شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال بیت‌تورنت (BTT)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال بیت‌تورنت (BTT)

ارز دیجیتال بیت‌تورنت (BTT)

ارز دیجیتال بیت‌تورنت (BTT)

ارز دیجیتال بیت‌تورنت گسترده ترین پروتکل غیر‌متمرکز است که به وسیله برام کوهن در ۲۰۰۱ ساخته شد. کلاینت بیت‌تورنت قابلیت توزیع نقطه به نقطه فایل‌های با حجم بالا به چندین مشتری را به وجود می آورد. در سال ۲۰۱۸ خرید بیت‌تورنت به وسیله بنیاد ترون موجب شد که تعداد بسیاری از مشتری و کاربر جدید به سمت آن سرازیر شود. جذب ۷ میلیون دلار سرمایه در مدت کوتاه یکی از دلایل موفقیت عرضه اولیه بیت‌تورنت محسوب می‌شود. عرضه BTT 990 میلیارد توکن است که بر اساس برنامه مشخصی تا سال ۲۰۲۸ به وسیله بنیاد Bittorrent بسته می‌شود.

فروش توکن چه به صورت عمومی یا خصوصی ۱۷ درصد از کل توکن را تشکیل می‌دهد و این در حالی است که ایردراپ ۲۰٫۱ درصد از کل عرضه را به خود اختصاص می دهد. ارز دیجیتال بیت‌تورنت تنها یک توکن اشتراک‌گذاری نیست بلکه زیرساخت‌هایی را برای توسعه‌دهندگان اپ ایجاد می‌کند تا اپ‌های خودشان را تولید نمایند. این شبکه بر پایه dpos استوار است که به کاربران امکان رای دادن و تغییرات عمده در شبکه را می‌دهد. “بیت‌تورنت باید پلی بین تولیدکنندگان محتوا و مخاطبانشان باشد” جمله ای که خبر از سیاست‌های این کمپانی می‌دهد.

تیم BTT معتقد بودند که پتانسیلی که ارزهای دیجیتال دارند هم به سازنده و هم به کاربر این اجازه را می‌دهد تا بدون هیچ واسطه‌ای به انجام معاملات خود بپردازند، لذا کاربران می‌توانند با استفاده از توکن‌های BTT ارزش جدیدی به منابع محاسباتی خود بدهند. بسیاری از کاربران تورنت با تکنولوژی ارزهای دیجیتال غریبه نیستند، به این خاطر که این کاربران سالهاست سیستم تورنت را مورد استفاده قرار می‌دهند و در برابر سانسور مقاوم بوده‌اند.

 

تاریخچه بیت‌تورنت

این شرکت در سال ۲۰۰۱ توسط یک مهندس نرم افزار آمریکایی با نام برام کوهن (Bram Cohen) شروع به کار کرد.

در جولای سال ۲۰۱۸، جاستین سان، بنیان گذار ارز دیجیتال ترون (TRX)، کمپانی بیت‌تورنتن رو با قیمت ۱۲۷ میلیون دلار خریداری کرد.

در سال ۲۰۱۹، شبکه ترون، یک عرضه اولیه کوین (ICO) برای ارز دیجیتال BitTorrent یا همون BTT ارائه داد که ظرف چند دقیقه تونست ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تأمین مالی کنه و بیشتر از ۶۰ میلیارد توکن به فروش برسونه.

بعد از سه روز، قیمت BitTorrent به ۰٫۰۰۰۵ دلار رسید و ظرف پنج روز، قیمت BitTorrent دو برابر شد. البته توی روز‌های بعدی، تب و تاب این ارز جدید جای خودش رو به عملکردهای منطقی‌تر داد.

ارز دیجیتال بیت‌تورنت تا الان از نظر تعداد کاربران، کیفیت خدمات و محبوبیت در جوامع، عمده‌ترین شبکه همتا به همتا در جهان محسوب میشه.

 

بیت‌تورنت چگونه کار می‌کند؟

به منظور شفاف‌سازی موضوع، بهتر است تا به صورت جداگانه به بررسی بیت‌تورنت (پروتکل اصلی همتا به همتا) و BTT (ارز دیجیتالی که برای این پروتکل به عنوان یک انگیزه‌ی پولی عمل می‌کند) بپردازیم.

بیت‌تورنت یک پروتکل ارتباطی همتا به همتا است که برای فایل‌ها و دیگر انواع داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانند فناوری بلاک‌چین، بیت‌تورنت نیز یک سیستم توزیع‌ شده بدون موجودیت مرکزی است.

نحوه‌ی کار‌کردن آن بدین صورت است که:

فایل‌های میزبان Seed به عنوان تورنت (torrent) نیز شناخته می‌شوند.

در هنگام میزبانی، Seed ها تورنت‌ها را به چندین بخش تقسیم می‌کنند تا شما بتوانید به طور موثرتری آن‌ها را دانلود کنید.

زمانی که فایلی را از بیت‌تورنت دانلود می‌کنید، بخش‌های مختلفی از آن فایل را از چندین seed دریافت می‌کنید.

در زمان دانلود و پس از اتمام کار می‌توانید در جهت کمک به شبکه، با انتخاب خود به یک seed تبدیل شود.

با عدم انتخاب گزینه‌ی seed، شما عنوان leech را کسب می‌کنید.

بیت‌تورنت برای بقای سیستم خود نیاز به seed دارد، بنابراین تبدیل به leech شدن چندان مطلوب نیست.

به کل شبکه‌ی آپلودکننده‌ها (seeds) و دانلوکننده‌ها برای یک فایل خاص، swarm گفته می‌شود.

معماری توزیع ‌شده بیت‌تورنت به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌های بزرگ را به صورت ارزان و کارآمد آپلود و دانلود کنید و به کاهش تراکم اینترنت شما نیز کمک می‌کند.

 

بیت‌تورنت و ترون چگونه باهم کار می‌کنند؟

آنچه که این دو تکنولوژی را در کنار هم آورده است تمرکز آنها بر تکنولوژی P2P و یا نقطه به نقطه است. برای مبتدیان بیت‌تورنت به عنوان یک پروتکل ارتباطی کار می‌کند که از P2P به عنوان ستون فقرات سیستم اشتراک فایل خود استفاده می‌کند. این پلتفرم محبوب مکانی برای توزیع داده‌ها و پرونده‌های الکترونیکی از طریق اینترنت است. گفته می‌شود که بسته به موقعیت مکانی شبکه های P2P نزدیک به ۴۳ تا ۷۰ درصد از کل ترافیک اینترنت را تشکیل می‌دهند. پروتکل بیت‌تورنت خود را به عنوان بستری برای پخش فایل‌های بزرگتری مثل ویدئوها و برنامه های تلویزیونی و و فایل‌های صوتی و بازی ها ثابت کرده است. به همین ترتیب ترون به عنوان یک فناوری شبکه متمرکز بر P2P نیز فعالیت می‌کند. هدف آن این است که به یک سیستم عامل جهانی برای ذخیره و بارگذاری بدون محدودیت داده‌ها تبدیل شود. بنیانگذار ترون و مدیرعامل بیت‌تورنت هدف این فناوری را اینگونه توصیف می‌کند: برای ایجاد یک اقتصاد اینترنتی جدید که مبتنی بر عدم تمرکز است به این دو مورد {بیت‌تورنت و ترون} نیاز دارید.

 

توکن‌ BTT

بیت‌تورنت مدت‌ها پیش از توکن BTT ایجاد شد. حتی امروزه شما می‌توانید از پروتکل رایگان بدون توکن نیز استفاده کنید.

با توجه به وایت پیپر این پروژه:

” BTT به عنوان یک مکانیزم کلی برای انجام معاملات در منابع محاسباتی مشترک بین مشتریان بیت‌تورنت و یک بازار شفاف از درخواست‌ کنندگان سرویس و ارائه‌دهندگان سرویس عمل می‌کند.”

در کنار BTT، تیم توسعه این پروژه “BitTorrent Speed” را نیز معرفی کرده‌اند.

از آنجاییکه هیچ گونه انگیزه مالی برای نقش seed در این پروتکل اصلی در نظر گرفته نشده است، swarm‌ها اغلب به صورت نابهنگام از بین می‌روند.

در جهت حل این مشکل، BitTorrent Speed پاداشی را (توکن BTT) به کاربرانی که پس از دانلود فایل به seed بودن ادامه می‌دهند، ارائه می‌کند.

در طرف دیگر معادله‌ی BTT، شما می‌توانید اولویت دسترسی به seed‌ها، در دسترس بودن مداوم یک فایل و استفاده از منابع دیگر را با پرداخت توکن خود بخرید.

هدف نهایی جهت پیاده‌سازی BTT این است که، بیت‌تورنت به یک اکوسیستم محتوا از جمله تحویل محتوا، ذخیره‌سازی غیر‌متمرکز و پراکسی‌ها تبدیل شود.

 

کیف پول توکن بیت‌تورنت (BTT)

BTT یک توکن TRC-10 است که از شبکه Tron استفاده می‌کند، بنابراین می‌توانید آن را در هر کیف پولی که از TRX پشتیبانی می‌کند ذخیره کنید.

برخی از کیف پول‌هایی که می‌توانید توکن بیت‌تورنت را روی آن داشته باشید:

  • کیف پول Atomic wallet
  • کیف پول Trust wallet
  • کیف پول Tron Wallet
  • کیف پول Ledger Nano S
  • کیف پول‌های Exodus و Gate.io

 

مزایا و معایب توکن بیت‌تورنت

مزایا:

  • دریافت نکردن کارمزد
  • ایجاد انگیزه برای کاربر
  • توسعه پایدار اکوسیستم

معایب:

  • بازاریابی گسترده این توکن شک بر‌انگیز است.
  • توکن BTT ضمانتی برای افزایش سرعت شبکه بیت‌تورنت ندارد.
  • بعد از خریداری بیت‌تورنت به وسیله ترون تعدادی از کارکنان قدیمی ‌اخراج شدند.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب