شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال تتا (THETA)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال تتا (THETA)

ارز دیجیتال تتا (THETA)

ارز دیجیتال تتا (THETA)

ارز دیجیتال تتا یک پلتفرم بر بستر بلاک‌چین است که برای ارائه محتوا استفاده می‌شود و همین محتواها از طریق آن به صورت غیرمتمرکز ارسال خواهد شد.

تیم این پروژه بر مبنای تغییر و تحول در صنعت پخش ویدیو برپا شده است. توکن‌های خصوصی این شبکه، تتا (THETA) و تی‌فیول (TFUEL) هستند.

همینطور که می‌دونید اکثر پروژه‌هایی که مبتنی بر بلاک‌چین هستند بر پایه‌ی ذخیره‌ی داده کار می‌کنند. اما پلتفرم‌های پخش ویدیو به آنچه که نیاز دارند، در واقع فضای درایو بیشتری است.

سرعت انتقال و از طرفی پهنای باند در این شبکه از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی‌ها برای سرویس‌های پخش ویدیوست. برای این نوع سرویس‌ها در واقع به اینترنت بهتری نیاز هست.

شبکه تتا از صنعتی حمایت می‌کنه که رقیب پلتفرم‌های ورزش الکترونیک هست. Twitch، THETA و سایر شرکت‌های دیگه متمرکز بر ورزش الکترونیک هستند که در توایچ پیشتاز این رقابت هست.

 

ویژگی‌های اصلی و مهم شبکه ارزدیجیتال تتا

شبکه ارز دیجیتال تتا دارای ۳ ویژگی منحصر بفرد است:

  • سرعت بالا در پردازش سریع‌تر بلوک و مقیاس‌پذیری بیش‌تر آن به دلیل وجود مکانیسم اجماع BFT.
  • سرعت بالا در انتشار داده‌ها با استفاده از طرح Aggregated Signature Gossip و نودهای نزدیک.
  • بالا بودن قدرت مقیاس‌پذیری با پردازش خارج از زنجیره و ریز پرداخت‌های آن.

 

اهداف پلتفرم تتا

  • شبکه‌ی تتا نمی‌خواهد که تماشاچیان برای دسترسی به سرویس‌های پخش فیلمی که کیفیت پایینی دارند، پول دهند.
  • تتا می‌خواهد بدون مواجه شدن با هزینه‌های بازدارنده‌ی فناوری‌ها یک سرویس پخش روانِ فیلم‌های باکیفیت عرضه کند.
  • تتا قصد دارد که با استفاده از سیستم شخص به شخص (Peer-to-Peer)، تمرکززدایی را گسترش دهد و سیستم پاداش‌دهی توزیع شده‌ را بهبود بخشد.

 

نحوه‌ی عملکرد شبکه‌ی تتا

در قلب پلتفرم تتا شبکه‌ی مش (Mesh) است که از مجموعه‌ای از گره‌هایی (Nodes) که قابلیت ارتباط متقابل (Mutual communication) دارند، تشکیل شده است. این گره‌ها شبکه را به هم متصل نموده و پایه و اساس طرح اشتراک پهنای باندی را که توسط شبکه‌ی تتا عرضه می‌شود، فراهم می‌کند. در آن واحد، شبکه‌ی تتا به گره‌ها اجازه می‌دهد تا در همان وهله‌ی اول به بخشی شبکه تبدیل شوند.

پلتفرم سعی دارد که استاندارهای فعلی ارائه کنندگان سرویس‌های پخش محتوا را به چالش بکشد که بخش اصلی این پلتفرم را شبکه‌ی تتا تشکیل می‌دهد. شبکه‌ی تتا از معماری P2P (شخص به شخص) استفاده می‌کند تا یا عملکرد شبکه‌ی فعلی پخش محتوا (CDN) را بهبود بخشیده یا اینکه همه‌ی آن‌ها را با روش‌های زیر جایگزین می‌کند:

  • گره‌های موجود در شبکه‌ی تتا از کاربرانی که مالک انواع مختلفی از سخت افزارها و منابع مورد استفاده برای تماشای محتوای ویدیویی هستند، تشکیل شده است.
  • تمام گره‌ها در شبکه‌ی تتا می‌توانند به گره‌های ذخیره کننده (Caching node) تبدیل شوند. این دسته از گره‌ها می‌توانند هم فیلم (ویدیو) را ذخیره کنند و هم رسانه‌ی سیال را برای تماشاچیان در هر نقطه‌ای در دنیا پخش کنند. این توانایی گره‌ها قرار است که وابستگی سیستم‌های پخش محتوای سنتی را کاهش دهد. در این سیستم‌های سنتی که مراکز داده‌های پراکنده‌ای از نظر جغرافیایی دارند، دوری این مراکز داده‌ها از مکان مشتری می‌تواند باعث کاهش کیفیت پخش فیلم‌ها شود.
  • به جای این امر، داده‌های فیلم‌ها توسط گره‌هایی که از نظر جغرافیایی به بیننده نزدیک‌تر است، ذخیره و بازپخش می‌شود. علاوه بر این، تعداد گره‌ها به وجود گره‌های زیاد باعث می‌شود تا پخش فیلم بدون کاهش کیفیت انجام پذیرد.
  • گره‌های همتا (Peer nodes) قادر خواهند بود به جای وابسته بودن به شبکه‌های پخش فیلم (CDNs)، رسانه‌ی سیال را از یکدیگر بگیرند.
  • به گره‌هایی که در چنین طرحی مشارکت دارند، به عنوان انگیزه‌ای برای ادامه دادن به اشتراک گذاری پهنای باندشان و دعوت از سایر گره‌ها به شبکه‌ی تتا، کوین تتا پاداش داده می‌شود.

 

بلاک‌چین Theta چگونه کار می‌کند؟

شبکه Theta مخصوص بارگذاری و استریم ویدئوها طراحی شده است؛ اما بلاک‌چین Theta برای تامین امنیت و توزیع پاداش‌ها به وجود آمده است.

همانطور که می‌دانید ذخیره و ارسال ویدئوها نیازمند فضای عظیمی است و این کار توسط بلاک‌چین انجام نمی‌شود. بلاک‌چین Theta از مکانیسم گواهی اثبات سهام با برخی روش‌های ابداعی و خلاقانه دیگر برای توزیع پاداش‌ها، تایید تراکنش‌ها و کنترل کیفیت محتوا استفاده می‌کند.

در این سیستم‌های خلاقانه هزاران node وجود دارند که به صورت مستقیم اطلاعات و ویدئوها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. شبکه Theta وظیفه دارد که کاری کند تا این nodeها به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

بلاک‌چین از آن طرف وظیفه مدیریت توکن‌های THETA را بر عهده دارد و زیرساخت‌های لازم برای توزیع پاداش‌ها را تامین می‌کند.

بلاک‌چین برای این کار از چند مکانیسم استفاده می‌کند. اولین چیزی که بلاک‌چین آن را به کار می‌گیرد ایجاد یک سیستم دو لایه از nodeهاست. لایه اول جایی است که حداکثر بیست node برای اعتبار‌سنجی وجود دارند و در مورد اضافه شدن بلاک‌ها به بلاک‌چین تصمیم‌گیری می‌کنند.

لایه دوم را گروهی دیگر از nodeها با نام نگهبان‌ها تشکیل می‌دهند. این گروه از nodeها وظیفه دارند که از طریق راه‌های از پیش تعیین شده امنیت شبکه را تضمین کنند.

 

توکن THETA

بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی، توکن‌های THETA نقش بزرگتری از یک توکن عادی ERC20 ایفا می‌کنند.

بعد از راه‌اندازی شبکه اصلی، توکن‌های THETA با مقیاس ۱ به ۱ به توکن‌های اصلی تبدیل شدند و برای مدیریت، امنیت و پیشرفت پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرند. چند نکته در مورد THETA را می‌توانید در ادامه بخوانید:

  • Caching nodeها برای استریم ویدئو‌ها و اعتبارسنجی آن‌ها به عنوان پاداش THETA دریافت خواهند کرد.
  • بازدیدکنندگان نیز می‌توانند با مشاهده و تبلیغ ویدئوها توکن دریافت کنند.
  • توکن‌ها برای پاداش تولید‌کنندگان محتوا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • افرادی که کار تبلیغات را انجام می‌دهند می‌توانند با سرمایه‌گذاری توکن‌های خود کسب و کار خود را بهتر کنند.
  • محتواهای پرمیوم و خدمات خاص از طریق توکن THETA در وبسایت‌های استریم ویدئو قابل دریافت هستند.
  • تجارت کالاهای مجازی از طریق توکن THETA امکان‌پذیر خواهد شد.
  • توکن‌های Theta یک زیرمجموعه با نام توکن TFUEL دارند که برای عقد قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مزایای ارز دیجیتال تتا

  • ناشناخته بودن
  • غیرقابل پیگیری بودن
  • کیفیت بالاتر

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب