شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

ارز دیجیتال تزوس (Tezos) در حقیقت یک شبکه بلاک‌چین است که توکن آن به اختصار با XTZ نمایش داده می‌شود. رمز ارزهای تزوس بر اساس استخراج توکن‌های XTZ ساخته نمی‌شوند و در ازای آن کاربرانی که میزانی از این توکن را بخرند، در ازای میزان سهام خود از الگوریتم اثبات سهم این شبکه (PoS) پاداش خود را دریافت می‌کنند. علاوه بر این بد نیست بدانید که رمز ارز تزوس بعد از عرضه اولیه موفقی که داشت با چند مانع قانونی مواجه شد، اما با تکیه بر مکانیزم اثبات سهام خود موفق شد تا ثبات قیمتی نسبی خود را حفظ کرده و در نتیجه جایگاه مطلوبی را در بازار ارزهای دیجیتال برای خود دست و پا کند.

جدا از این موارد، درست مثل بیت‌کوین و اتریوم، رمز ارز تزوس هم یک شبکه‌ غیر‌متمرکز به حساب می‌آید که بر بستر فناوری بلاک‌چین ایجاد گردیده است. این موضوع باعث شده تا تزوس از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. البته امروزه پشتیبانی از قراردادهای هوشمند نوآوری بحساب نمی‌آید و از این رو تزوس گام بلند‌تری برداشته و این گام به این شکل است که در شبکه تزوس، اعضای شبکه مستقیماً در مشخص کردن قوانین نقش دارند.

 

تاریخچه تزوس

وایت‌پیپر رمز‌ارز تزوس در سال ۲۰۱۴ و بوسیله آرتور بریتمن (Arthur Breitman) منتشر گردید و بلافاصله در همان سال، شرکتی تحت عنوان Dynamic Ledger Solutions در آمریکا توسط خود آرتور تاسیس شد و با عرضه اولیه سکه (ICO) انجام شده برای تزوس، سرمایه بسیار زیادی را جذب کرد. در حقیقت آرتور بریتمن در عرضه اولیه سکه تزوس موفق شد تا رقمی بالغ بر ۲۳۲ میلیون دلار را به عنوان سرمایه جذب کرده و به این ترتیب بنیاد تزوس را تأسیس کند.

از آن زمان به بعد بود که تزوس تغییرات و بروزرسانی‌های عجیبی را تجربه کرد که اغلب آنها باعث نارضایتی جامعه کاربران این ارز دیجیتال شد که بعنوان نمونه می‌توانیم به اجبار خریداران عرضه اولیه سکه تزوس به پذیرش سیاست شناخت از کاربران و مبارزه با پولشویی که اعتراضات بسیاری را بدنبال داشت. ولی در ۲ سال اخیر تزوس روال رو به رشد خود را باز پس گرفته و هم اکنون با قیمتی در حدود ۳٫۱۶۰ دلار در حال معامله شدن است.

 

نحوه کار ارز دیجیتال تزوس

تزوس یک پلتفرم غیر‌انحصاری، توزیع شده و خود اصلاحگر می‌باشد و از قراردادهای هوشمند برای ایجاد یک سازوکار حاکمیتی درون زنجیره‌ای منحصربه‌فرد استفاده می‌کند. ازاین‌رو در جهت ایجاد برخی بهبودها نسبت به پلتفرم‌هایی مانند اتریوم می‌کوشد.

می‌توان گفت هدف اصلی این پلتفرم برای یک طراحی چند ساختاری، همراه با به‌روزرسانی‌های جزئی درون زنجیره‌ای در پروتکل است که به ‌نوعی از مدل اجماع اثبات سهام اصلاح شده بهره می‌گیرد که در آن سهام‌داران مجاز به تغییر ساختار پروتکل هستند.

 

معرفی پوسته شبکه (Network Shell)

اساس و ظرفیت‌های اصلی خود اصلاحگری ارز دیجیتال تزوس از طریق پوسته شبکه آن قابل‌اجرا می‌باشد. برای درک چگونگی روش کارکردن سه زیر پروتکل اصلی پوسته شبکه وجود دارد.

  • پروتکل شبکه:

پروتکل شبکه که اغلب نحوه مخابره و پخش شدن تراکنش‌ها را در سرتاسر شبکه بین تمام مشارکت‌کنندگان یا نودها در شبکه مشخص و تعیین می‌کند. همچنین چگونگی دانلود کردن بلاک‌چین، پیداکردن یا کشف نودهای دیگر در شبکه و نحوه اعلام باگ‌های یافت شده به شبکه است.

به‌طورکلی، پروتکل شبکه بیشترین نوآوری‌ها و فعالیت‌های مربوط به توسعه شبکه است.

  •  پروتکل تراکنش:

پروتکل تراکنش یک ارز دیجیتال به‌وسیله زبان اسکریپت‌نویسی تعریف می‌شود. برای بیت‌کوین همان مدل خروجی تراکنش‌های خرج نشده UTXO است.

این زیر پروتکل در بیت‌کوین شامل هر چیزی از ایجاد بیت‌کوین‌های جدید طی چرخه استخراج تا به کارگیری امضا دیجیتال در تایید تراکنش‌های انجام شده می‌باشد. ایجاد تغییراتی در این زیر پروتکل غالبا به عنوان یک سافت فورک معرفی می‌شود و معمولا زنجیره دیگری پس از اعمال آن‌ها ادامه پیدا نمی‌کند.

  •  پروتکل اجماع:

بیت‌کوین از راهکاری به نام اثبات کار (Proof of Work) به‌عنوان مدل اجماع خود بهره می‌گیرد. این پروتکل برای حفظ اصالت و اساس بلاک‌چین ضروری است؛ چرا که نحوه جلوگیری از وقوع اتفاقاتی نادر را مشخص می‌کند. از اعمال تغییرات در پروتکل اجماع که هاردفورک گفته می‌شود که اغلب زنجیره دیگری پس از آن‌ها به وجود می‌آید.

پوسته شبکه تزوس، پروتکل‌های اجماع و تراکنش را در«پروتکل بلاک‌چین» ترکیب می‌کند. پروتکل بلاک‌چین شامل مجموعه‌ای پیوسته از بهبودهای توافق شده درباره وضعیت عمومی بلاک‌چین است که در آن بلاک‌ها مهم‌ترین عامل تغییردهنده وضعیت زنجیره محسوب می‌شوند.

ازاین‌رو پروتکل بلاک‌چین می‌تواند خودش را عیب‌یابی یا به ‌اصطلاح ارزیابی کند و به بلاک‌ها اجازه فعالیت بر روی پروتکل را دهد. در نتیجه سهام‌داران با رای خود می‌توانند به طور مستقیم بر روی به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم تأثیر بگذارند.

پوسته شبکه به‌عنوان یک رابط بین پروتکل شبکه و پروتکل بلاک‌چین عمل می‌کند. در واقع وظیفه اصلی پوسته شبکه، حفظ و ارائه مناسب‌ترین زنجیره شناخته شده به کلاینت‌ها است.

 

ویژگی‌های اساسی تزوس

  • خود اصلاحگر (Self-Amendment):

این ویژگی به ارز دیجیتال تزوس امکان این را می‌دهد تا بدون نیاز به فورک یا جداشدن زنجیره‌ها به دو بلاک‌چین متفاوت (یا به‌اصطلاح فورک) تمام به‌روزرسانی‌های مربوط به خود را انجام دهد. این موضوع از جهت اینکه می‌تواند مانع چند قسمت یا تکه شدن جامعه را بگیرد، مورد اهمیت است.

همچنین می‌تواند باعث عدم تغییر انگیزه‌های سهام‌داران و سرانجام مختل شدن شبکه در طی زمان باشد. این امر باعث شده که هزینه‌های مربوط به اجرای به‌روزرسانی در پروتکل‌ها و پیاده‌سازی نوآوری‌ها در آینده کاهش چشمگیری یابد. به همین دلیل ویژگی خود اصلاحی تزوس یک مزیت خوب دراین‌خصوص محسوب می‌گردد.

  • مدیریت درون زنجیره‌ای (On-Chain Governance):

در تزوس چرخه انتخاباتی برای سهام‌داران یک فرایند سازمان‌یافته محسوب می‌شود تا درباره طرح‌های پیشنهادی توافق جمعی رخ دهد. یعنی تمامی سهام‌داران می‌توانند در مدیریت پروتکل دخالت داشته باشند.

با انسجام سازوکار پروتکل خود اصلاح‌گر با مدیریت درون زنجیره‌‌ای، این امکان وجود دارد که در نحوه فرایند رأی‌گیری در آینده تغییر رخ دهد. همچنین امکان کشف مکانیزم‌های بهتر مدیریت، نیز وجود دارد.

  • نوآوری غیرمتمرکز (Decentralized Innovation):

ایجاد یک اکوسیستم از توسعه‌دهندگان فعال و متنوع که برای شرکت در پروتکل انگیزه اقتصادی دارند، روند توسعه و پذیرش ارز تزوس را در آینده بهبود می‌بخشد.

در واقع اصلاحاتی که پیشنهاد می‌شود و درنهایت پذیرفته می‌شوند، می‌تواند مشمول پرداخت کردن به افراد یا گروهی باشد که قصد بهبود پروتکل را دارند. این نوع سازوکار به‌صورت غیرمتمرکز با تأمین مالی از شبکه نگهداری و محافظت می‌کند.

  • اثبات سهام (Proof-of-Stake):

نودها یا همان مشارکت‌کنندگان در شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز منابع محاسباتی لازم را ایجاد می‌کنند. این امر که به‌منظور ایجاد بقا و ادامه حیات شبکه است را فراهم می‌کنند.

در تزوس هر سهام‌داری می‌تواند در فرایند اجماع نیز شرکت کند چون منع ورود در سازوکار تزوس کمتر از بقیه ارزها می‌باشد و همچنین هزینه‌های آن نیز در مقایسه با سایرین بسیار پایین است.

  • نمایندگی (Delegation):

ارز تزوس با راهکارهای انگیزشی و پاداش دادن به افراد راست‌گو و همچنین مجازات افراد متقلب، در شبکه امنیت ایجاد می‌کند. همان‌طور که لازمه یک سپرده امن مشارکت در فرایند اثبات سهام است.

درست‌کار بودن اکثریت افراد شبکه نیز بسیار اهمیت دارد، همچنین کاربرانی که نمی‌خواهند به طور مستقیم در پروتکل اجماع مشارکت کنند، حق انتخاب نماینده را دارند.

 

خرید و فروش ارز دیجیتال تزوس

جهت خرید و فروش ارز دیجیتال تزوس یا همان XTZ می‌توان به صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر بین‌المللی همچون مثل بایننس (Binance) و بیترکس (Bittrex) مراجعه کرده و بوسیله ارزهای فیات مثل دلار، یورو و … یا ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین و اتریوم، اقدام به خرید و فروش XTZ کرد. از طرفی استفاده از صرافی‌های ایرانی نیز ریسک مسدود شدن حساب کاربری افراد با آی پی ایران را به همراه ندارد. از این رو می‌توانید با جست و جو در فضای اینترنت اقدام به پیدا کردن یک صرافی ارز دیجیتال داخلی معتبر که از تزوس پشتیبانی کند کرده و اقدام به خرید و فروش این رمز ارز بوسیله ریال کنید.

 

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تزوس

  • اتمیک‌ والت (Atomic Wallet):

یکی از بهترین کیف پول‌های برای نگهداری ارزها مختلفی نظیر تزوس می‌باشد. این کیف پول بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند به این صورت که هر هفته تیم پشتیبانی آن ویژگی‌های جدید به آن اضافه می‌کند. نسخه دسکتاپ برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اوبونتو، دبیان و فدورا این کیف پول در دسترس است. همچنین نسخه موبایل این کیف پول هم، برای اندروید و iOS در دسترس است.

  • لجر نانو اس (Ledger Nano s):

در این کیف پول، کنترل کلیدهای خصوصی برعهده خود کاربر می‌باشد. همچنین روی این والت سخت‌افزاری، یک صفحه‌نمایش کوچک قرار دارد که از طریق آن می‌توان تراکنش‌ها را کنترل نمود.

  • ترزور مدل تی (Trezor Model T):

در ترزور دارایی‌ها به‌صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و در مقابل حملات هکرها نیز درامان می‌باشند چون اگر تزور به کامپیوتر متصل نباشد خاموش و اتصال آن به اینترنت نیز قطع می‌شود. به همین دلیل یکی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره تزوس می‌باشد.

  • تراست والت (Trust Wallet):

این کیف پول به‌خاطر نصب راحت و ویژگی‌های منحصر به‌ فردی که دارد، به یکی از بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال علی‌الخصوص تزوس تبدیل شده است.

  • ایرگپ (AirGap):

کیف پول ایرگپ دارای یک صرافی داخلی است که از طریق آن می‌تواند به‌ راحتی ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کند. به همین دلیل ایرگپ جز بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره تزوس قرار دارد.

  • اکسودوس (Exodus):

این کیف پول برای هر دوی سیستم‌عامل دسکتاپ و موبایل در دسترس می‌باشد. علاوه بر ذخیره ارز دیجیتال به‌عنوان یک کیف پول یک ابزار مناسب برای مدیریت حساب نیز است. همچنین یک صرافی داخلی دارد که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است.

  • گواردا (Guarda):

گواردا هم یک کیف پول چند ارزی می‌باشد و تاکنون نسخه‌های موبایل، دسکتاپ، وب و افزونه کروم آن در دسترس قرار گرفته است.

  • تزباکس والت (TezBox Wallet):

در این کیف پول کلیدهای خصوصی درون خود دستگاه ذخیره می‌شود. می‌توان گفت تزباکس اولین والتی است که با کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر نانو اس و ترزور ترکیب شده و باعث بالارفتن امنیت شده است.

  • تزوس بلو (Tezos.Blue):

یکی از سریع‌ترین کیف پول‌های مخصوص نگهداری تزوس شمارده می‌شود و برنامه اصلی تزوس می‌باشد، و امنیت آن توسط خود سیستم‌عامل مورداستفاده تأمینمی‌شود.

  • مگنوم والت (Magnum Wallet):

کیف پول مگنوم اطلاعات شخصی را در خودش ذخیره نمی‌کند، می‌توان گفت یکی از ایمن‌ترین و سبک‌ترین والت‌های موجود در بازار است.

 

مزایا و معایب ارز تزوس

مزایا:

  • به‌عنوان یک بلاک‌چین مستقل تعبیه شده و محصولی از اتریوم یا بلاک‌چین دیگر نیست.
  • مبتنی بر یک پروتکل سه‌لایه از شبکه، اجماع و معامله است.
  • وجود الگوریتم اثبات سهام که دارندگان می‌توانند برای ارتقا در آن رأی دهند و تغییرات ایجاد کنند.
  • زبان برنامه‌نویسی مایکلسون، قراردادهای هوشمند را امن‌تر می‌کند و اشکالات آن را از بین می‌برد.
  • طرح مبنی‌ بر پاداش ایجاد ویژگی‌های جدید و امن برای سیستم وجود دارد.
  • پروتکل اجماع توافق، ضامن مشارکت بیشتر دارندگان است و زمینه‌ساز بهبود شکل و ساختار رمز‌ ارز تزوس می‌باشد.

معایب:

  • عدم تناسب جهت استفاده در موارد تجاری
  • برخورداری از شبکه‌ای نابال به نسبت دیگر رمز‌ارزها
  • جنجال‌‌های رخ داده در گذشته این رمز‌ارز

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب