شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال دش (DASH)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال دش (DASH)

ارز دیجیتال دش (DASH)

ارز دیجیتال دش (DASH)

ارز دیجیتال دش مانند بیت‌کوین یک ارز دیجیتالی است که می‌تواند برای ارسال یا دریافت و پرداخت استفاده شود. در حقیقت، دش در بالای سطح فناوری بلاک‌چین ساخته شده است که بیت‌کوین از آن استفاده می‌کند، با این حال پیشرفت‌های چشمگیری در آن ایجاد شده است. 
دش محبوبیت خود را بدست آورده است، زیرا حریم خصوصی بهتر و سرعت معامله بالاتر از بیت‌کوین را ارائه می‌دهد. شبکه این ارز می‌تواند با کمک یک مدل منحصر به‌فرد که شامل “Masternodes” است، به این مهم دست یابد. 
بعداً جزئیات بیشتری در مورد “Masternodes” ارائه خواهیم داد؛ زیرا آن‌ها ستون فقرات شبکه دش را تشکیل می‌دهند. 
ارز دیجیتال دش نه تنها این مزایا را فراهم می‌کند، بلکه بر اساس یک مدل خودگردانی و تأمین بودجه شخصی نیز عمل می‌کند. برخلاف بیت‌کوین، شبکه دش می‌تواند بودجه خود را برای ایجاد پیشرفت بیشتر در فناوری دش تأمین کند. 
ارز دیجیتال دش، ارزی که ترکیبی از کلمات “Digital” و “Cash” است، در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ توسط Evan Duffield با عنوان “Xcoin (XCO)” منتشر شد. در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴، نام به “Darkcoin” تغییر یافت تا سرانجام در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ به “Dash” تغییر نام یابد. 
ارز دیجیتال دش از لایت‌کوین فورک زده شد، و لایت‌کوین از بیت‌کوین گرفته شد. با بروز فورک یک اشکال ایجاد شد و در نتیجه طی دو روز اول ۱. ۹ میلیون سکه دش استخراج شد. ۱. ۹ میلیون حدود ۱۰٪ از کل سکه‌های دش است که تا به حال وجود خواهد داشت!
توجه: “فورک” زمانی است که تغییراتی در زنجیره بلوک ایجاد می‌شود که باعث می‌شود زنجیره بلوک به دو قسمت تقسیم شود. به همین مناسبت، “Litecoin، Dash” را ایجاد کرد. همچنین “Litecoin”  فورک بیت‌کوین بود. بنابراین، همه آن‌ها دارای فناوری‌های مشابه هستند، اما هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. 

پس از این خطای فنی، ایوان دافیلد پیشنهاد راه‌اندازی مجدد سکه را داد، اما انجمن دش این پیشنهاد را تأیید نکرد و بنابراین پروژه به همان روال ادامه یافت.

 

ویژگی ارز دیجیتال دش DASH

۳ ویژگی اصلی دش عبارتند از:
  1. تراکنش‌های فوری
  2. تراکنش‌های خصوصی
  3. حاکمیت غیرمتمرکز (DGBB) 
عملکرد شبکه دش توسط ۲ سطح زیر ضمانت می‌شود:
• سطح اول: این شبکه توسط استخراج‌گران (ماینرها) ‌ایمن می‌شود و تراکنش‌ها را درون یک زنجیره بلوکی می‌نویسند. 
• سطح دوم: این سطح توسط گره‌های اصلی ایجاد می‌شود که به دش اجازه استفاده از توابع پیشرفته ارز دیجیتال دش را می‌دهد. 

سیستم اثبات کار استخراج، کار امنیت شبکه را بر عهده دارد. برای ارز دیجیتال ویژگی رای‌گیری وجود دارد. به دلیل کمبود سکه‌های موجود در بازار، باعث شده تا دش به یک موفقیت بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال برسد.

 

تفاوت بیت‌کوین و دش

دش در زمانی که ارزهای دیجیتالی به سرعت در حال صعود بودند، دش نیز افزایش قیمت بالایی را تجربه کرد. ارز دیجیتال بیت‌کوین و دش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، که تفاوت آن‌ها در استخراج ارزهای آن‌ها می‌باشد. هرکدام از آن‌ها از الگوریتم خاصی برای استخراج ارزهای خود استفاده می‌کنند، دش از الگورتیم X11 که به آن “Proof of stake” نیز گفته می‌شود و بیت‌کوین از الگورتیم اثبات کار “Proof of work” برای ارزهای خود استفاده می‌کنند. از دیگر تفاوت‌های این‌ها این است که، انجام معاملات با دش هزینه کارمزد بسیار کمتری نسبت به بیت‌کوین دارد. دش به دلیل اینکه دو مشکل اصلی بیت‌کوین را که حفظ حریم خصوصی کاربران و سرعت انجام معاملات می‌باشد را رفع کرد، میان کاربران بسیار محبوب شد و توانست در این راه پیشرفت زیادی داشته باشد.

 

نقش مستر نود (Masternode) در شبکه دش

یکی‌دیگر از تغییرات مهمی‌ که روی شبکه کوین‌دش صورت گرفت، افزودن قابلیت مستر نود (Masternode) به شبکه دش است. مستر نودها یا همان گره‌ها، برای اولین‌بار در شبکه بلاک‌چین دش معرفی و به کار گرفته شدند. درواقع مستر نودها کامپیوترهایی حاوی کیف پول‌های کوین‌دش و با موجودی حداقل ۱۰۰۰ DASH هستند که یک نسخه کامل از تمام تراکنش‌های روی شبکه بلاک‌چین را ذخیره و برای سایر گره‌ها ارسال می‌کنند. همچنین وظیفه قفل کردن تراکنش‌ها، انجام تراکنش‌های آنی، ترکیب واحدهای کوچک با یکدیگر و تبدیل آن‌ها به یک واحد اصلی (پرداخت‌های غیرقابل رهگیری) را برعهده دارند. این کامپیوترها علاوه بر موجودی حداقل ۱۰۰۰ DASH، نیازمند IP اختصاصی و Uptime 23 ساعت در روز هستند. به‌عبارت دیگر باید سرورها حداقل ۲۳ ساعت در طول روز روشن بوده و به شبکه جهانی اینترنت و دیگر مستر نودهای DASH متصل و آماده سرویس دهی باشند (ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز می‌کنند).

 

مستر نود دش چه سودی دارد؟

مستر نودهای کوین‌دش در واقع مثل سهامداران عمده یک شرکت هستند. مستر نودهای ارشد در شبکه دش، هر‌کدام یک حق رای دارند که می‌توانند از آن در تصمیم‌گیری‌های مهم برای مشارکت و مدیریت در رابطه با تکامل و توسعه شبکه  DASH، تخصیص بودجه برای توسعه امکانات مختلف و…. استفاده کنند. 
به هر مستر نود در ازای ارائه این خدمات، درصدی از جایزه استخراج هر بلاک در شبکه بلاک‌چین DASH را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این جایزه به نوبت بین مستر نودها تقسیم می‌شود. به‌عبارتی دیگر اگر یک واحد کوین‌دش به‌عنوان پاداش توسط ماینرها استخراج شود، این مقدار به شرح زیر در بین مشارکت‌کنندگان تقسیم خواهد شد. 
۴۵% مقدار پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد. 
۴۵% مقدار پاداش به مستر نودها تعلق می‌گیرد. 
۱۰% پاداش هم برای تامین منابع برای توسعه آتی کوین دش ذخیره می‌شود. 

به‌این ترتیب کوین دش همواره ۱۰% از پاداش ماینینگ شبکه را برای توسعه کوین ذخیره‌سازی می‌کند و می‌تواند گفت که به‌نوعی دارای یک پروتکل خودگردانی برای تامین سرمایه است.

 

فرآیند توزیع پاداش و استخراج در دش

دش از الگوریتم اثبات کار یا همان روش استخراج برای امنیت و تولید واحدهای ارز دیجیتال جدید استفاده می‌کند. الگوریتم رمزنگاری دش X۱۱ است. استخراج دش با پردازنده، کارت گرافیک و یا دستگاه‌های مخصوص ASIC امکان‌پذیر است. 
زمان تولید بلاک در دش حدود ۲. ۵ دقیقه است و این به معنای تایید حدود ۵۶ تراکنش در ثانیه است. 
تمام پاداش شبکه متعلق به ماینرها نیست. علاوه بر دریافت پاداش از استخراج، گروهی ویژه از کاربران هم که مستر نود نام دارند، برای انجام یک سری از عملکردهای خاص پاداش دریافت می‌کنند. مستر نودها وظیفه انجام ویژگی‌های زیر را در شبکه دش بر عهده می‌گیرند:
• ویژگی‌ InstantSend (ارسال فوری): با استفاده از این ویژگی کاربران می‌توانند با پرداخت کارمزد بیشتر، تراکنش‌های خود به صورت فوری و در کمتر از دو ثانیه انجام دهند. 
• ویژگی PrivateSend (ارسال خصوصی): امکان انجام تراکنش به صورت ناشناس و بدون رهگیری را فراهم می‌کند. 

برای مستر نود شدن باید حداقل ۱,۰۰۰ واحد دش در کیف پول رسمی‌آن داشته باشید. مسترنودها و ماینرها هر کدام ۴۵ درصد از پاداش شبکه را به خود اختصاص می‌دهند. ۱۰ درصد باقی مانده در خزانه شبکه ذخیره می‌شود و به توسعه‌دهندگان می‌رسد.

 

معرفی کیف پول‌های دش

• کیف پول دسکتاپ Dash
کیف پول dash core – کیف پول dash electrum – کیف پول exodus
• کیف پول موبایل Dash
کیف پول dash android & dash ios – کیف پول edge – کیف پول coinoi
• کیف پول سخت‌افزاری Dash
کیف پول trezor – کیف پول ledger – کیف پول keepkey
• کیف پول اینترنتی دش

کیف پول guarda – کیف پول mydashwallet – کیف پول magnum

 

خرید دش

۱-خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار
• خرید دش با ریال
خرید مستقیم دش با ریال از طریق سایت‌های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد. اکثر سایت‌های داخلی در حال حاضر فقط بیت‌کوین یا در برخی موارد اتریوم می‌فروشند. فقط تعداد کمی‌از سایت‌های ایرانی دش را به سبد فروششان اضافه کرده‌اند که اکثر اوقات هم موجودی این سایت‌ها صفر است. شما می‌توانید در این سایت‌ها در صورت وجود توجه داشته باشید که حتما از اعتبار یک سایت یا فرد برای خرید ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل فرمایید. 
• خرید دش با دلار
خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار یک روش متداول در سراسر جهان است اما نه برای کاربران ایرانی. برای خرید ارزهای دیجیتال با دلار نیاز به حساب‌های بین‌المللی مانند مستر یا ویزا کارت است. به دلیل تحریم‌های موجود، برای افراد ساکن ایران، خرید مستقیم با دلار نیاز به واسطه‌های زیادی دارد که در نهایت باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به علاوه مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت‌های معتبر خارجی هم وجود دارد. 
برای خرید مستقیم دش با دلار می‌توانید از سایت‌های Coinbase، Kraken و Bitstamp اقدام کنید. 
۲- تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر به دش

متداول‌ترین روش خرید دش و یا سایر ارزهای دیگر، مخصوصا برای کاربران ایرانی این روش است. در این روش شما باید از سایت‌های ایرانی یا سایت معتبر LocalBitcoins. com، ‌با استفاده از ریال اقدام به خرید بیت‌کوین یا اتریوم کنید و سپس این بیت‌کوین یا اتریوم را به صرافی‌های معتبر منتقل و آن را تبدیل به دش کنید.

 

استراتژی سرمایه‌گذاری کوین دش

کوین دش می‌تواند یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های لایه‌ای شما محسوب شود. یک سرمایه‌گذاری ساده و بسیار سودآور. اگر هم‌اکنون مستر نود کوین دش باشید، ماهیانه حدود ۵. ۰۶ دش و سالانه حدود ۶۰. ۷۲ دش دریافت خواهید کرد. با احتساب خرید ۱۰۰۰ دش اولیه، متوجه می‌شوید که کوین دش به ‌صورت سالانه ۶% سود تقسیمی‌ بین مستر نودهایش تقسیم می‌کند. 
درواقع شما با سرمایه‌گذاری روی کوین دش، هم دلار خریداری کرده‌اید و هم سالانه ۶% سود سهم دریافت خواهید کرد. لازم به‌ذکر است که این سود به‌صورت هفتگی محاسبه و به مستر نودها پرداخت می‌شود. این مقدار سود با قیمت ۷۷ دلار در سال ۲۰۲۰، برابر با ماهیانه ۳۸۹ دلار و سالانه بیش از ۴۶۰۰ دلار خواهد بود. عدد جذابی است نه؟
جذاب‌تر این‌جاست که با افزایش روزافزون کاربران حوزه ارزهای دیجیتال، روند کوین دش نیز مجدد صعودی شود. در این‌صورت محاسبه کنیم که این سودمان چقدر خواهد شد:
فرض کنید که قیمت کوین دش، در بازار صعودی آینده فقط به نصف قیمت سقف قبلی خود برسد. در این‌صورت سرمایه‌گذاری ما ماهیانه ۵. ۰۶ دش با قیمت حدود ۷۵۰ دلار خواهد بود. به‌عبارتی دیگر در این‌صورت ماهانه ۳۷۹۵ دلار و سالانه ۴۵۵۴۰ دلار سود سرمایه‌گذاری مستر نود دش خواهد بود. 
کار ما به اینجا ختم نمی‌شود زیرا هنوز ۱۰۰۰ دش اولیه که با قیمت ۷۷ دلار (ارزش کل ۷۷۰۰۰ دلار) و برای مستر نود بودن خریداری کرده بودیم، هم‌اکنون دارای ارزشی معادل ۷۵۰ هزار دلار است!
به همین سادگی شما می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های لایه‌ای بسیار جذابی را در دور و برتان پیدا کنید. شاید سخت‌ترین قسمت سرمایه‌گذاری روی مستر نود بودن کوین دش، خرید ۱۰۰۰ دش اولیه باشد. اما یکی از امن‌ترین و پرسودترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان با ریسک بسیار پایین انجام داد.  

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب