شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال دوج‌کوین (DOGE)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال دوج‌کوین (DOGE)

ارز دیجیتال دوج‌کوین (DOGE)

ارز دیجیتال دوج‌کوین (DOGE)

ارز دیجیتال دوج‌کوین یک شبکه همتا‌به‌همتای متن باز است. این آلت کوین ابتدا به‌عنوان یک جوک ایجاد شد که به شوخی اینترنتی درباره سگ شیبا اینو اشاره داشت و سپس در سطح اینترنت محبوبیت زیادی کسب کرد.

درست مانند تمام ارزهای رمزنگاری شده، دوج‌کوین می‌تواند خرید و فروش شود و درست مانند پول خرج شود. این رمز ارز با تغییراتی در کدهای لایت‌کوین ساخته شده و از همان الگوریتم یعنی اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کند. بر‌خلاف بیت‌کوین که عرضه آن محدود به ۲۱ میلیون کوین است، دوج‌کوین ۱۲۹ میلیارد کوین تولید می‌کند. برخی رمز ارزها در دنیای واقعی کاربرد دارند و می‌توان با آنها محصولات و خدمات خریداری کرد؛ اما ارز دیجیتال دوج‌کوین تقریبا هیچ کاربردی در دنیای واقعی ندارد. تنها چند بازار خاص مانند انعام دادن به هنرمندان آنلاین برای این کوین وجود دارد.

اصلی‌ترین تفاوت ارز دیجیتال دوج‌کوین با دیگر رمز ارزها، جامعه به شدت فعال آن است. گروه این کوین که در ردیت بسیار فعال است، برای کارهای خیرخواهانه Dogecoin جمع‌آوری می‌کند؛ در سال ۲۰۱۴ این گروه برای جاش وایز (Josh Wise) راننده مسابقات نسکار (Nascar) حمایت مالی جمع‌آوری کردند و دوج‌کوین را روی اتومبیل او تبلیغ کردند.

 

کاربرد دوج‌کوین چیست؟

فناوری زیرساخت Dogecoin مشتقی از شبکه لایت‌کوین است؛ این بدان معناست که تمام تغییرات و به روزرسانی‌های Litecoin برای این ارز نیز اعمال خواهد شد.

این کوین هیچگاه قرار نبوده که فناوری پیشرفته‌ای وارد بلاک‌چین کند یا کار جدیدی انجام دهد؛ این ارز تنها یک پلتفرم تراکنش ارز دیجیتال با شکل یک سگ بر روی خود است! کم بودن ارزش دوج‌کوین حفظ شده و کارمزد تراکنش‌های آن نیز بسیار کم است. این ویژگی‌ها باعث می‌شود این کوین همان ارز دیجیتالی شود که مردم به جای نگهداری به عنوان سرمایه، از آن استفاده کنند. این ارز به محبوب‌ترین توکن جهت جایزه دادن به مردم تبدیل شده است. دوج‌کوین یکی از اندک ارزهای دیجیتال است که به جای نگهداری به عنوان سرمایه، به صورت ارز در حال مبادله است. مردم به جای نگهداری و انتظار برای نوسان بازار و فروش دوج، در حال مبادله و پاداش دادن آن هستند. این شرایط بسیار عالی است؛ چون دلیل وجود ارزهای دیجیتال همین است.

 

تفاوت بیت‌کوین و دوج‌کوین چیست؟

  • دوج‌کوین از لحاظ عملکرد شباهت بسیار زیادی به بیت‌کوین و لایت‌کوین دارد، اما بین آن‌ها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. برخی از اصلی‌ترین تفاوت‌های دوج‌کوین و بیت‌کوین به شرح زیر می‌باشد:
  • بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و دوج‌کوین در سال ۲۰۱۳
  • مخترع بیت‌کوین فردی به نام ساتوشی ناکاموتو بود و مخترعان دوج‌کوین جکسون پالمر و بیلی مارکوس بودند.
  • تعداد کل کوین‌هایی که در شبکه بیت‌کوین قابل عرضه می‌باشد، ۲۱ میلیون است و تعداد دوج‌کوین‌ها نامحدود می‌باشد.
  • زمان ایجاد هر بلاک در بیت‌کوین ۱۰ دقیقه است در حالی که ایجاد بلاک در دوج‌کوین ۱ دقیقه زمان می‌برد.
  • از آن جایی که زمان ایجاد بلاک در بیت‌کوین بیشتر از دوج‌کوین می‌باشد پس در نتیجه تعداد تراکنشات در هر ثانیه برای هر یک از این ارزها نیز متفاوت خواهد بود. این تعداد در بیت‌کوین ۵ الی ۶ تراکنش می‌باشد و در دوج‌کوین تا ۶۰ تراکنش نیز در هر ثانیه قابل انجام است.
  • پاداش استخراج به ازای هر بلاک در بیت‌کوین، ۱۲٫۵ بیت‌کوین می‌باشد ولی در دوج‌کوین ۱۰۰۰۰ دوج‌کوین است.

 

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال دوج‌کوین

از آن جایی که دوج‌کوین یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آید، پس باید آن را روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کرد. برخی از بهترین کیف پول‌های دوج‌کوین به شرح زیر می‌باشند:

  • کیف پول نرم‌افزاری تراست ولت
  • کیف پول نرم‌افزاری کوینومی
  • کیف پول نرم‌افزاری اتمیک
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور

 

خرید ارز دیجیتال دوج‌کوین

چندین روش برای به دست آوردن دوج‌کوین وجود دارد. طبق راهنمایی که در بخش Dogecoin سایت ردیت وجود دارد، اگر در اروپا زندگی می‌کنید، بهترین مکان برای خریدن این ارز، AnyCoinDirect و LiteBit است. کاربران خارج از اروپا ابتدا باید مقداری لایت‌کوین از صرافی کوین‌بیس یا بایننس خریداری کنند و سپس آن را با DOGE مبادله کنند.

روش دیگر برای به دست آوردن دوج کوین بدون نیاز به خرید، مشارکت در جامعه این کوین بر روی سایت ردیت است؛ اگر فعال باشید و مطالبی ارسال کنید که سایر کاربران بپسندند، می‌توانند به شما این کوین را پاداش دهند.

 

استخراج ارز دیجیتال دوج‌کوین

ماینینگ دوج‌کوین مانند استخراج بیت‌کوین است؛ یعنی کامپیوتر شما باید محاسباتی را برای تایید و بررسی تراکنش‌ها انجام دهد. بسیاری از کامپیوترها یا نودها بر روی یک بلاک کار می‌کنند؛ اما تنهای یکی از آنها پاداش بلوک را دریافت می‌کند؛ نودی که زودتر از همه معادله را حل کند و بلاک جدید را بلاک‌چین اضافه کند، پاداش را دریافت می‌کند. ماینینگ بسیاری از رمز ارزها این گونه است؛ اما استخراج دوج‌کوین از چند جهت متفاوت از بقیه ارزهای دیجیتال است. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • الگوریتم: هر کریپتو برای استخراج ارز جدید قوانین خاصی دارد. این قوانین با نام ماینینگ یا الگوریتم هشینگ شناخته می‌شوند.
  • زمان بلاک‌ها: این متوسط زمانی است که تراکنش‌های یک بلاک جدید بررسی می‌شوند و به بلاک‌چین اضافه می‌شوند.
  • سختی: این عددی است که نشان می‌دهد استخراج بلوک جدید تا چه حد مشکل است. سختی شبکه متغیر است و نسبت به تعداد ماینرهای فعال افزایش و کاهش می‌یابد. Difficulty همچنین زمان استخراج بلاک‌ها را تنظیم می‌کند، تا همه آنها تقریبا در یک زمان بندی استخراج شوند.
  • پاداش: این مقدار کوین جدیدی است که به ماینری که توانسته بلوک جدید را استخراج کند، پاداش داده می‌شود.

بیت‌کوین از الگوریتم ماینینگ SHA256 استفاده می‌کند؛‌ اما دوج‌کوین الگوریتم اسکریپت (Scrypt) را به کار می‌گیرد. این تفاوت مهمی است؛ زیرا الگوریتم اسکریپت نیاز به برق و توان محاسباتی کمتری دارد و سریع تر از SHA256 است. این برای ماینرهایی که توان محاسباتی کمتر یا کامپیوترهای ضعیف‌تری دارند، بسیار مناسب است.

امروزه ماینینگ Dogecoin بسیار سریع تر از Litecoin و Bitcoin است. همچنین پاداش استخراج نیز بسیار بیشتر است. دو روش برای ماینینگ دوج وجود دارد: انفرادی و استخرهای استخراج.

زمانی که به استخرها می‌پیوندید، باید کارمزد پرداخت کنید و همچنین مقدار کمی از کل پاداش استخراج نصیب شما می‌شود؛ اما استخرهای استخراج می‌توانند بلاک‌های بیشتری را ماین کنند؛ بنابراین شانس شما برای دریافت پاداش بیشتر است.

اگر روش ماینینگ انفرادی را انتخاب کنید، باید زمان زیادی منتظر بمانید تا یک تراکنش را تایید کنید؛ زیرا رقابت بسیار زیاد است. ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها انتظار بکشید تا بتوانید یک بلاک را استخراج کنید! به هر حال اگر بلوک جدید را ماین کردید، تمام پاداش به شما تعلق می‌گیرد.

قبل از شروع استخراج دوج‌کوین، شما نیاز به یک کامپیوتر (ویندوز یا لینوکس) و اتصال اینترنت دارید. همچنین به جایی برای ذخیره DOGE استخراج شده دارید. توصیه می‌کنیم برای این کار از کیف پول‌های آنلاین استفاده نکنید و به جای آن، از والت‌های سخت‌افزاری مثل لجر و ترزور استفاده کنید. دو مدل کیف پول مختلف وجود دارد؛ سبک (Light) و کامل (Full). برای ماین دوج‌کوین، شما نیاز به کیف پول کامل دارید، که با نام Docecoin Core شناخته می‌شود.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال دوج‌کوین

مزایا:

  • دوج‌کوین مناسب آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که فاقد سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال گران‌‌قیمت هستند. دوج‌کوین می‌تواند تازه‌واردان را با بازار ارزهای دیجیتال آشنا سازد و تجربیات لازم را در اختیار آنان قرار‌دهد.
  • تراکنش‌های دوج‌کوین سرعت بالایی دارد و هزینه کارمزد آن کم است.
  • جامعه دوج‌کوین بسیار فعال است. ارزهای دیجیتال در ابتدا جدی گرفته نمی‌شد، اما این بازار به تدریج محبوب شد. بازار ارزهای دیجیتال کم‌کم باثبات شد و رشد کرد و دراین میان افراد مشهوری مانند ایلان ماسک طرفداری خود را از این بازار اعلام کردند.
  • دوج‌کوین در میان رتبه‌بندی ۵۰ رمزارز برتر بر حسب ارزش بازار قرار دارد و این جایگاه نمایانگر ثبات بالا و اعتبار یک رمزارز است.
  • دوج‌کوین برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال در زمینه مقیاس ‌پذیری مشکلی ندارد.
  • سرعت تراکنش دوج‌‌کوین بسیار بالا و نرخ کارمزد آن بسیار پایین است.
  • بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های آنلاین از دوج‌کوین پشتیبانی می‌کنند.
  • امنیت بالا
  • برخلاف بانکداری سنتی، تراکنش‌ها صرفا توسط کاربر انجام می‌شود. در نتیجه هیچ تراکنشی نمی‌تواند بنا به دلایلی فارغ از اراده کاربر فسخ شود.

معایب:

  • عملکرد پشتیبانی فنی دوج‌کوین (Dogecoin) ضعیف است. تیم توسعه آن به بزرگی غول‌های بازار ارزهای دیجیتال نیست و هواداران آن هم چندان جاه‌طلب نیستند.
  • ارزش دوج‌کوین دائماً در حال نوسان است و از این رو پیش‌بینی کردن قیمت دوج‌کوین کار دشواری است. با اینکه این حالت برای تمام ارزهای دیجیتال صادق است اما در مورد دوج‌کوین مصداق بیشتری دارد. Dogecoin از نوسانات شدید قیمت ایمن نیست و این معضل به بازنگری کلی و اساسی نیاز دارد.
  • دوج‌کوین در ابتدا به خاطر تحرکات بازاریابی خود محبوب شد و هیچ چیز منحصربه‌فرد و ویژه‌ای در زمینه تکنولوژی ارائه نداده بود. این ویژگی باعث می‌شود که این ارز دیجیتال بسیار آسیب‌پذیر باشد؛ زیرا با رقبایی برتر در حال رقابت است که پیشرفته و نوآور هستند.
  • یکی از ضعف‌های اصلی دوج‌کوین ماهیت ابتدایی و طعنه‌آمیز آن است که اثر منفی بر رشد آن دارد. ظاهرا سازندگان این پروژه هنوز نمی‌دانند که چگونه فرزند خود را توسعه دهند؛ در نتیجه عملکرد این شبکه به واسطه وفاداری کاربران تداوم دارد. این رویکرد تأثیری منفی بر ارزش این ارز دیجیتال دارد و چیزی بر قابلیت رقابت‌پذیری آن نمی‌افزاید.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب