شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

معرفی پروتکل BENCHMARK و توکن MARK؛ ایده‌ای جدید در حوزه استیبل کوین‌ها

خانه - مقالات - معرفی پروتکل BENCHMARK و توکن MARK؛ ایده‌ای جدید در حوزه استیبل کوین‌ها

معرفی پروتکل BENCHMARK و توکن MARK؛ ایده‌ای جدید در حوزه استیبل کوین‌ها

پروتکل بنچمارک یک جایگزین خلاقانه براب استیبل کوین‌ها است با این تفاوت که عرضه‌ی آن متغیر (supply elastic) است. این عرضه متغیر با استفاده از شاخص نوسان در بازار ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری می‌شود. پروتکل ““Benchmark در زمان نوسان زیاد بازار، به حوزه دیفای نقدینگی تزریق می‌کند تا ارزش و ثبات این حوزه بهبود یابد.

پروتکل بنچمارک توسط دیوید مَس (David Mass) تاسیس شده است. این پروژه دیفای در صدد ایجاد ارتباط بین بازار ارزهای دیجیتال و امور مالی سنتی است. پروژه ““Benchmark توسط تیمی متشکل از سرمایه‌گذاران، مهندسان بلاک‌چین و متخصصان امور مالی ایجاد شده است تا امنیت و راندمان وثیقه وام‌ها در عرصه بلاک‌چین را ارتقا دهد.

فشار فروش ناگهانی که در ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹) در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمد، تیم پروتکل بنچمارک را بر آن داشت تا با شناخت خطرات موجود در حوزه دیفای، دست به اقدام مناسب بزنند. تاسیس پروتکل Benchmark، انگیزه منحصربه‌فرد تیم بلندپرواز این پلتفرم را نشان می‌دهد. تیم توسعه این پلتفرم در نظر دارد تا با حضور در حوزه امور مالی غیرمتمرکز و بهبود محصولات خود طبق نیازهای بلاک‌چین، به اسم شناخته‌شده‌ای تبدیل شود.

پروتکل بنچمارک چیست؟

پروتکل بنچمارک یک سیستم پوشش ریسک و وثیقه با عرضه متغیر بر مبنای شاخص نوسان ارائه داده است. به عبارت ساده‌تر، پروتکل Benchmark با استفاده از توکن خود به اسم توکن MARK به کاهش رویدادهای لیکویید شدن و ریسک‌های مرتبط با پوشش ریسک می‌پردازد.

به علاوه، الگوریتم شبکه بنچمارک طبق یک برنامه قاعده‌مند عمل می‌کند که طی آن، عرضه توکن تنظیم می‌شود و توسط شاخص نوسان CBOE و انحراف معیار هدف که برابر با ۱ واحد SDR است پشتیبانی می‌شود. تیم توسعه‌دهنده Benchmark معتقد است که پیاده‌سازی SDR کاربردهای بسیار بیشتر و کارامدتری نسبت به بررسی صرفا یک ارز ایجاد می‌کند.

پروتکل بنچمارک عرضه متغیر و پویای توکن مارک (MARK) را ارائه می‌دهد تا بتواند بازارهای مالی را به دیفای متصل کند. پروتکل این پلتفرم، منحصربه‌فرد و کارآمد است و کاملا جدا از روندها و قیمت‌های بازار ارزهای دیجیتال عمل می‌کند.

شبکه “”BENCHMARK و توکن “MARK”

این پروتکل خود را به عنوان یک پوشش ریسک ایده‌آل معرفی کرده که شفافیت کامل را به کاربران خود ارائه می‌دهد و تراکنش‌های آن، راهکاری ایمن و مطمئن برای حوزه دیفای به همراه دارد. تغییرناپذیری این پروتکل به منظور جلوگیری از بروز خطرات سیستماتیک است.

رویکرد نوآورانه شبکه “Benchmark منجر به حذف مشکل تغییر ارزش پشتوانه یک توکن در شرایط تغییرات شدید بازار می‌شود. این پلتفرم از طریق توکن بومی خود، رمز ارز مارک می‌تواند طی ۵ ساعت پس از تایید کاهش فعالیت آربیتراژ از جانب کاربران، عرضه توکن را تغییر دهد. در زمان تغییرات شدید قیمت در بازار ارزهای دیجیتال، ممکن است قیمت یک رمز ارز واحد در دو بازار مختلف، تفاوت زیادی پیدا کرده و فرصتی برای آربیتراژ بوجود می‌آید.

این الگوریتم به طور کارآمد بر اساس روندهای موجود در عرصه امور مالی غیرمتمرکز تنظیم می‌شود و هم‌چنین استراتژی‌های بازار سنتی را نیز پیاده‌سازی می‌کند. این پروتکل فعالانه به نظارت و قانونمندی کل موجودی توکن‌ها می‌پردازد تا نوسانات قیمت مورد انتظار را خنثی کند. این روش به کاهش درصد تغییرات قیمت کمک می‌کند.

در زمان نگارش این مقاله قیمت توکن mark در محدوده ۱.۳۲ دلار معامله می‌شود. تعداد توکن‌های عرضه شده تقریبا ۱۰.۵ میلیون و ارزش بازار آن ۱۳ میلیون دلار و از این نظر در رتبه ۷۹۳ بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. بالاترین قیمت این ارز دیجیتال ۴.۲۱ دلار و پایین‌ترین قیمت آن ۰.۱۱ دلار بوده است.

شاخص SDR چیست؟

از زمان پیاده‌سازی SDR توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF)، این شاخص به عامل مهمی در خصوص سلامت سیستم مالی بین‌المللی تبدیل شده است. SDR با پنج ارز یورو، یوان چین، ین ژاپن، دلار آمریکا و پوند انگلستان پشتیبانی می‌شود.

پروتکل بنچمارک قیمت ۱.۴۰۷۵ دلاری SDR را مدنظر خود قرار داده است و چشم‌انداز بلندمدت آن از این سبد ارزی شناخته‌شده بهره می‌برد. SDR پشتوانه‌ای برتر و ایمن است که همانند دلار آمریکا در مسیر تورم قرار نمی‌گیرد. پروتکل بنچمارک به جای اینکه از ریسک یک ارز استفاده کند، از ریسک ارزهای متنوع SDR بهره می‌برد. در نتیجه، کاربران جهانی بیشتری جذب می‌کند و این موضوع برای رشد بلندمدت پروژه نیز مفید است.

شاخص نوسان (VIX)

شاخص نوسان که به عنوان “اندیکاتور ترس” بازار نیز شناخته می‌شود برای تخمین انتظار بازار از قدرت نسبتی تغییرات کوتاه‌مدت قیمت و نوسان موجود در شاخص S&P 500 استفاده می‌شود. پروتکل بنچمارک بر VIX به عنوان یک عامل پیش‌بینی کننده دقیق و مناسب برای نوسان قیمت متکی است. VIX به این پلتفرم امکان می‌دهد تا با فعال‌تر و پویاتر بودن در بازار دیفای، از رقبای خود پیشی بگیرد.

پلتفرم بنچ مارک برای ارائه‌دهندگان نقدینگی ارزش زیادی قائل است زیرا برای عملکرد مناسب توکن مارک به عنوان یک وثیقه ثابت، وجود ارائه‌دهندگان نقدینگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به علاوه، استخراج نقدینگی یکی از مولفه‌های مهم و اصلی پروتکل بنچمارک در فاز اولیه است.

فاز دوم برنامه توزیع پاداش به ارائه‌دهندگان نقدینگی بنچمارک، ““The Press است. این مرحله بزرگترین مرحله توزیع توکن است، به طوری که ۲۷ درصد از کل موجودی به طرح‌های مختلف استخراج نقدینگی ارائه می‌شود تا هزینه حضور فعال ارائه‌دهندگان نقدینگی در شبکه بنچمارک پرداخت شود. مرحله ““The Press شامل جفت ارزهای اصلی مارک نظیر MARK/ETH و MARK/USDC در یونی‌سواپ است. تیم توسعه‌دهنده بنچمارک در صدد پیاده‌سازی The Press در یک بازه زمانی ۳ الی ۷ ساله هستند، اما این موضوع کاملا به سرعت توزیع توکن‌ها بستگی دارد.

توکن مارک چیست؟

توکن مارک که بر بستر بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده، توکن اصلی بنچمارک است. مارک یک توکن چندمنظوره ERC-20 است و با مدنظر قرار دادن SDR و VIX به بازار عرضه شده است. بنابراین، توکن مارک پشتوانه با ثبات‌ترین سبد ارزی را دارد. به علاوه، تنظیم موجودی و عرضه این توکن مبتنی بر VIX است که منجر به هوشمندانه و سریعتر شدن آن می‌شود.

به طور کل، توکن مارک را می‌توان به عنوان توکن چندمنظوره و وثیقه‌ای با عرضه متغیر تعریف کرد که با هدف افزایش نقدینگی در زمان‌هایی طراحی شده است که بازار با نوسان‌های زیادی مواجه است. توکن مارک یک ارز دیجیتال پویا است که عملکرد آن با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است و خود را رقیبی برای ارزهای فیات یا ارزهای سنتی نمی‌داند. این موضوع به دارندگان این توکن امکان می‌دهد تا به جای شاخص ریسک یک ارز، متکی به شدنص ریسک چند ارز جهانی باشند. به علاوه، با استفاده از توکن چندمنظوره این پلتفرم، کاربران در مقابل تورم محافظت می‌شوند.

توکن “XMARK” یک توکن چندمنظوره ERC-20 دیگر در پلتفرم بنچمارک است که گویای همان توکن MARK است اما تحت تاثیر کاهش ارزش این ارز نیست. توکن XMARK بدین منظور طراحی شده است تا به انتقال این پلتفرم به سمت نظارت درون زنجیره‌ای کمک کند. این توکن توسط دارندگانی که توکن MARK خود را استیک کرده‌اند صادر می‌شود. استیکینگ این توکن در حال حاضر در بایننس اسمارت چین و “Quickswap در دسترس است.

نتیجه‌گیری

به طور کل پروتکل بنچمارک توانسته است مشکل نوسان و بی‌ثباتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال را مدیریت کند. با استفاده از توکن‌های MARK و XMARK کاربران اطمینان حاصل می‌کنند که در مسیر مناسبی در دنیای رمز ارزها قدم گذاشته‌اند. حوزه DeFi از چنین فناوری‌هایی بسیار بهره می‌برد. فناوری‌هایی که محصولی منحصربه‌فرد ارائه می‌دهند که در حال حاضر در بلاک‌چین موجود نیستند.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب