شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال آوی (AAVE)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال آوی (AAVE)

ارز دیجیتال آوی (AAVE)

ارز دیجیتال آوی (AAVE)

پلتفرم‌های وام‌ دهی زیادی در بستر امور‌مالی غیرمتمرکز یا دیفای وجود دارند و هر روز توجه کاربران نسبت به این حوزه افزایش می‌یابد. ارز دیجیتال آوی یکی از همین شبکه‌های وام‌دهی غیرمتمرکز است. کاربران بدون نیاز به احراز هویت و تنها با چند عملیات ساده می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به این شبکه ارسال کرده و در ازای آن وام دریافت کنند یا به دیگران وام بدهند و از بهره بازپرداخت آن‌ها درآمد کسب کنند. آوی بعد از ۳ سال فعالیت، به دومین پروژه‌ی بزرگ دیفای تبدیل شده است و سرمایه‌های زیادی در این پلتفرم قفل شده‌اند.

«آوی» (Aave) یک سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون دخالت واسطه‌ها بتوانند وام بگیرند، وام بدهند و به کسب درآمد بپردازند. این پلتفرم که توکن بومی خود را نیز دارد، از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کند و شامل «قراردادهای هوشمندی» (Smart Contracts) است که دارایی‌های کاربران را مدیریت می‌کنند. کاربران آوی نیازی به اعتماد کردن به یک سازمان یا بانک ندارند و تنها باید به کدهای برنامه‌نویسی‌شده‌ی قراردادهای هوشمند در این پلتفرم اعتماد کنند. آوی با بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌ی قفل‌شده (در زمان نگارش مقاله)، یکی از پرطرفدارترین پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز یا «دیفای» (Defi) است و در حقیقت بعد از «میکر» (Maker) در جایگاه دوم قرار دارد.

طبق مارکت‌های موجود در وب‌سایت آوی Aave.com در حال حاضر در این پلتفرم امکان وام گرفتن و وام دادن ۲۴ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد. از این ارزها می‌توان به استیبل کوین‌های معروف DAI، USDC، USDT، BUSD، TUSD و همچنین توکن‌های LINK، YFI، MKR، BAT، WBTC WETH اشاره کرد.

همانند اکثر پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام‌دهی موجود روی اتریوم، کاربران آوی برای گرفتن وام ابتدا باید مقداری سرمایه‌ی اولیه به عنوان «وثیقه» (Collateral) به سیستم واریز کنند. سپس سیستم به آن‌ها اجازه می‌دهد درصد مشخصی از سرمایه خود را به عنوان وام دریافت نمایند. واریز و برداشت پول‌ از طریق ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در پلتفرم آوی انجام می‌شود و کاربر می‌تواند از بین آن‌ها، ارز مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کند. کاربرانی هم که تمایل به پرداخت وام به دیگران دارند می‌توانند با استفاده از بستری که آوی فراهم کرده این کار را انجام دهند و درآمدزایی کنند. پلتفرم آوی قابلیت‌های دیگری مثل «وام‌های لحظه‌ای» (Instant Loans) و صدور اعتبار و بدهی و غیره را نیز دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

 

چگونگی عملکرد آوی

Aave شاید به عنوان بهترین سیستم استخرهای وام توصیف شود. کاربران سرمایه‌ای را که می‌خواهند وام دهند واریز می‌کنند و سپس در یک استخر جمع می‌شود. وام گیرندگان پس از گرفتن وام ممکن است از آن استخرها استفاده کنند. این توکن‌ها را می‌توان به دلخواه وام‌دهنده معامله یا انتقال داد.   

برای تسهیل این فعالیت، Aave دو نوع توکن صادر می‌کند:

  • aTokens، که برای وام‌دهندگان صادر می‌شود تا بتوانند سود سپرده‌ها را دریافت کنند.
  • توکن‌های AAVE که توکن بومی Aave هستند.

ارز رمزنگاری شده AAVE مزایای متعددی را به دارندگان آن ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، وام‌گیرندگان AAVE در صورت گرفتن وام‌های رایج، هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. همچنین، وام‌گیرندگانی که از AAVE به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، در تراکنش‌ها تخفیف می‌گیرند. وام‌گیرندگانی که AAVE را به عنوان وثیقه ارسال می‌کنند نیز می‌توانند کمی بیشتر وام بگیرند.

 

Metamask از ارز دیجیتال Aave چگونه محافظت می‌کند؟

  • این کیف پول بصورت یک افزونه کروم می‌باشد و لازم است که اگر می‌خواهید از این کیف پول استفاده کنید حتما به یکی از مرورگرهای کروم و یا فایرفکس متصل شوید.
  • همان طور که می‌دانید امروزه کلاهبرداران زیادی هستند که به ساخت کیف پول‌های تقلبی می‌پردازند.
  • پس این نکته بسیار مهم است که از کیف پول‌ها و والت‌هایی استفاده کنید که اعتبار بسیار زیادی داشته باشند.
  • از شبکه‌های خریدی تهیه کنید که امنیت بالایی داتشه باشند و همین طور مطلع شوید که چه تعداد افرادی از این کیف پول‌ها استفاده کرده‌اند و آیا راضی بوده‌اند یا خیر.
  • هرچه قدر جامعه آماری افرادی که برای نگهداری ارز دیجیتال Aave از این والت‌ها استفاده می‌کنند بیشتر باشد نشان دهنده‌ی این است که این کیفر پول از اعتبار بالایی برخوردار است.
  • شما از هرکدام از کیف پول‌های متامسک، مای اتر ولت، لجر و یا از هرکدام از کیف پول‌ها که استفاده می‌کنید، بعد از اتصال ایمن و سلامت به کیف پول خود، می‌توانید به جامعۀ Aave متصل شوید.

 

مزیت‌های Aave

  • وام‌های فلش (Flash Loans):

وام‌های فلش مفهوم بسیار جدید و جذابی دارند و کاربر به‌وسیله‌ی آن‌ها می‌تواند بدون نیاز به وثیقه، وام فلش دریافت کند. در حقیقت چیزی که در وام فلش اهمیت دارد، زمان است نه وثیقه. به این معنی که گیرنده‌ی وام باید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگرداند و منظور از کوتاه‌ترین زمان، همان تراکنشی‌ است که وام را دریافت می‌کند. یعنی گرفتن و پس دادن وام باید در یک تراکنش انجام شود. احتمالاً فکر می‌کنید چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، ولی حقیقت دارد. البته پیاده‌سازی چنین فرایندی بیشتر مخصوص افراد فنی و توسعه‌دهنده‌های بلاک‌چین است؛ زیرا باید تک تک مراحل گرفتن وام، ترزیق پول به پلتفرم دیگر، خرید و فروش ارزهای مختلف و محاسبه‌ی سودها و در نهایت بازپرداخت وام از قبل، ارزیابی و مشخص شوند تا بتوان همه‌ی این‌ها را در یک تراکنش برای شبکه ارسال کرد. اگر تمام مبلغ وام به همراه سود در همان تراکنش به شبکه برگردانده نشود، تمام تراکنش‌های مربوط به آن معکوس می‌شوند و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. اتفاقاتی که در وام‌های فلش رخ می‌دهند، پیچیدگی زیادی دارند که در این مقاله نمی‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. ولی نکته‌ی مهم این است که آن‌ها مثل وام‌های عادی از دنیای واقعی الگوبرداری نشده‌اند و مفهومی کاملاً جدید و مختص دنیای کریپتو و فضای دیفای هستند. بیشترین کاربرد وام‌های فلش در «آربیتراژ» (Arbitrage)، «وام‌های بازپرداخت» (Refinance Loans) و «مبادله وثیقه‌ها» (Swap the Collaterals) است.

  • تعویض نرخ سود (Interest Rate Switching):

نرخ سود در پلتفرم آوی بر اساس میزان عرضه و تقاضایی که در هر یک از استخرهای نقدینگی وجود دارد تعیینمی‌شود. طبیعی است که هر چه تقاضا از عرضه بیشتر باشد، نرخ سود هم بیشتر می‌شود و درآمد وام‌دهنده‌ها افزایش پیدا می‌کند. اصولاً پلتفرم‌های وام‌دهی نرخ‌ها را به دو صورت ثابت و متغیر طراحی می‌کنند و کاربر باید فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کند. ویژگی جالب آوی این است که به کاربر اجازه می‌دهد وثیقه‌ی خود را بین این دو حالت تعویض کند. البته منظور از نرخ‌های ثابت، این نیست که هیچ تغییری نمی‌کنند، ولی چون در این حالت میانگین نرخ ۳۰ روز گذشته را ملاک محاسبه قرار می‌دهند، نوسان بسیار کمتری را در آن‌ها شاهد هستیم. همان‌طور که گفتیم کاربر در پلتفرم آوی هر زمان که بخواهد می‌تواند برنامه‌ی خود را بین نرخ سود ثابت و نرخ سود متغیر تعویض کند و بهترین نرخ را انتخاب نماید. این ویژگی منحصربه‌فرد این پلتفرم است.

  • وثیقه‌های منحصربه‌فرد (Unique Collateral):

تعداد و نوع ارزهایی که در پلتفرم آوی به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌شوند، نسبت به دیگر پروژه‌های وام‌دهی دیفای بیشتر است و تنوع خوبی دارد. در حال حاضر در وبسایت آوی ۳ نوع مارکت V1، V2 و یونی‌سواپ وجود دارد که هر کدام لیست ارزهایی که برای پرداخت و دریافت وام قابل استفاده هستند را مشخص کرده‌اند. بیشترین تنوع ارزها در مارکت AAVE V2 وجود دارد که ۲۴ ارز دیجیتال را شامل می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب