شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال دای (DAI)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال دای (DAI)

ارز دیجیتال دای (DAI)

ارز دیجیتال دای (DAI)

ارز دیجیتال دای یک الگوریتم پایدار و غیرمتمرکز است که توسط شرکت MakerDAO و بر اساس یک پروتکل منبع باز و مبتنی بر اتریوم ایجادشده است. هدف اصلی از طراحی ارز دیجیتال دای حفظ نسبت دقیق و یک‌به‌یک با دلار آمریکا است. DAI ارزش خود را از طریق پشتوانه دلار آمریکایی که توسط یک شرکت نگهداری می‌شود، حفظ نمی‌کند، بلکه ارزش دای با استفاده از وام وثیقه‌ای در اتر، ارز رمزنگاری‌شده اتریوم، حفظ می‌شود.

وام وثیقه‌ای، با فراهم کردن راهی سبب می‌شود تا وام‌دهنده وام را با استفاده از دارایی‌های خود و به‌صورت مطمئن حفظ کند. این نوع وام‌ها بهره کمتری نسبت به وام‌های بدوم وثیقه دارند. چراکه به وام‌دهندگان این امکان داده‌شده است تا در صورت عدم توانایی وام‌گیرنده برای بازپرداخت وام، دارایی را توقیف کرده و بفروشند.

 

تاریخچه ارز دیجیتال دای

بنیاد Maker در سال ۲۰۱۴ توسط Run Christensen تأسیس شد. این بنیاد، پروتکل Maker را به‌عنوان یک پروژه منبع باز و باهدف بهره‌برداری از یک سیستم اعتباری ایجاد کرد. این سیستم اعتباری به کاربران امکان می‌دهد تا وام‌هایی را با استفاده از وثیقه‌های رمزنگاری‌شده دریافت کنند.

DAI به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۷ پروتکل Maker را به‌عنوان ابزاری به‌منظور تأمین دارایی وام برای اشخاص حقیقی و مشاغل راه‌اندازی کرد؛ و درنهایت بنیاد Maker کنترل نرم‌افزار را به یک سازمان خودمختار و غیرمتمرکز به نام MakerDAO واگذار کرد.

 

MakerDAO چیست؟

MakerDAO سازمانی است که برای ثبات قیمت در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. Maker بستری را برای دسترسی همگانی به اقتصاد غیرمتمرکز فراهم کرده است.این سازمان از دو توکن DAI و MKR برای رسیدن به اهدافش استفاده می‌کند.DAI که یه Stablecoin غیرمتمرکز است، MKR نیز ارزدیجیتالی با هدف حفظ سیستم و مدیریت DAI است.

 

دلیل ارزشمند بودن ارز دیجیتال دای

استیبل‌کوین‌هایی مانند DAI می‌توانند ابزاری قدرتمندی برای جلوگیری از نوسانات بعضاً شدید بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای باشند که قیمت آن‌ها توسط بازار آزاد تعیینمی‌شود.

برای مثال، یک معامله‌گر می‌تواند با انتقال ارزش دارایی خود به استیبل‌کوین دای، ریسک قرار گرفتن در معرض افت ناگهانی ارزش بیت‌کوین یا سایر آلت کوین‌ها را کاهش دهد.

همچنین نحوه دسترسی به وام‌ها توسط ارز دیجیتال دای به‌گونه‌ای است که مزایای بیشتری را نسبت به سایر گزینه‌های موجود، برای کاربران ایجاد می‌کند.

برای مثال در سیستم‌های مالی سنتی روندی وجود دارد که از طریق آن ابتدا اعتبار متقاضی ارزیابی‌شده و سپس وام واگذار می‌شود، در حالی‌ که کاربران DAI می‌توانند به‌راحتی اتر بگذارند و DAI دریافت کنند.

 

نحوه کارکرد ارز دیجیتال دای

دای یک دارایی رمزنگاری‌شده است که توسط سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان وثیقه دریافت می‌شود. درواقع دای یک استیبل‌کوین مرتبط با دلار آمریکا است، به این معنا که ارزش آن همیشه ثابت و تقریباً برابر یک دلار است.

ارز دیجیتال دای توکن ERC-20 است و در هر دو صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز (DEX) قابل خریداری است. همچنین دای مبتنی بر شبکه اتریوم بوده و توسط اتر پشتیبانی می‌شود.

به این معنا که کاملاً غیرمتمرکز است و ثبات قیمت آن از طریق سیستم قرارداد هوشمند حفظ‌شده و به شخص ثالث، دولت و بانکی بستگی ندارد.

 

DAI اولین استیبل کوین غیرمتمرکز

DAI یک Stablecoin غیرمتمرکز است که توسط وثیقه پشتیبانی می‌شود.DAI در کیف پول ارزهای دیجیتال یا سایر پلتفرم‌ها قابل نگه‌داری است و توسط اتریوم و سایر بلاک‌چین‌های محبوب حمایت می‌شود، به راحتی قابل تولید، دسترسی و استفاده است. کاربران می‌توانند با گذاشتن وثیقه در MakerVault، به تولید DAI بپردازند. در واقع این چگونگی ورود DAI به چرخه اقتصاد است. اگر کسی مایل به تولید DAI نباشد می‌تواند از واسطه‌ها و صرافی‌ها آن را دریافت کند.DAI می‌تواند به دیگران فرستاده شود، به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت استفاده شود و حتی به عنوان پس‌انداز ذخیره شود. هر DAI که وارد چرخه اقتصادی می‌شود توسط وثیقه قابل دسترسی پشتیبانی می‌شود، در واقع ارزش وثیقه‌ای که برای DAI گذاشته می‌شود، بیشتر از ارزش یک DAI است. همه تراکنش‌های DAI‌ در بلاک‌چین اتریوم قابل مشاهده است.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال DAI

۱٫ویژگی اصلی رمز ارز DAI قیمت ثابت آن است که نسبت به دلار آمریکا سنجیده می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوساناتش مشهور است حتی بزرگترین کوین‌ها مانند بیت‌کوین بعضی‌اوقات در یک روز تغییر قیمت بیشتر از ۱۰% را تجربه کند. البته ممکن است این تغییر قیمت نزولی و یا صعودی باشد.

در این شرایط، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به طور طبیعی تمایل دارند دارایی‌های امن را به حساب خود اضافه کنند که قیمت ثابت آنها ممکن است به جبران نوسانات قابل توجه بازار کمک کند.یکی از این دارایی‌ها استیبل کوینی مانند DAI می‌باشد که ارزش آنها نسبتا پایدار است.

۲٫از دیگر ویژگی‌های ارز دیجیتال DAI این است که نه تنها توسط یک شرکت خصوصی بلکه توسط یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز از طریق پروتکل نرم‌افزاری مدیریت می‌شود. در نتیجه، کلیه موارد مربوط به توکن توسط قراردادهای هوشمند خود به صورت عمومی ثبت می‌شود.

۳٫علاوه بر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد روند توسعه نرم‌افزار DAI ‌‌به شیوه‌ای دموکراتیک‌تر، از‌طریق رای‌گیری مستقیم توسط شرکت‌کنندگان اکوسیستم توکن‌، اداره می‌شود.

 

خرید و فروش دای چگونه است؟

ارز دیجیتال دای را می‌توانید مانند تمامی ارزهای دیجیتال دیگر از انواع صرافی‌های متمرکز و غیر‌متمرکز خریداری نمایید. برای خرید این ارز در داخل ایران می‌توانید با پول فیات خود(تومان) از اکسچنج‌های داخلی سفارش خرید را ثبت نموده و یا برای خرید این ارز از اکسچنج‌های خارجی باید ابتدا تومان خود را در اکسچنج ایرانی به تتر تبدیل کرده و سپس با آن مقدار دای مورد نظر را خریداری نمایید.

 

کیف پول‌های ارز دای (DAI)

این ارز دیجیتال از استاندارد ERC20 پیروی می‌کند و کیف پول‌های سازگار ارز دای به شرح زیر است:

کیف پول‌های سخت‌افزاری

  • کیف پول ledger nano
  • کیف پول trezor
  • کیف پول keepkey

کیف پول‌های تحت وب

  • کیف پول MYCrypto
  • کیف پول MetaMask
  • کیف پول MyEtherWallet

کیف پول‌های موبایل

  • کیف پول BRD
  • کیف پول Edge
  • کیف پول Argent

کیف پول‌های دسکتاپ

  • کیف پول atomic
  • کیف پول exodus

 

مزایا و معایب ارز دای

مزایا:

  • میزان موجودی

بسیاری از افراد در سراسر جهان واجد شرایط لازم برای افتتاح حساب بانکی نیستند؛ اما خوشبختانه کاربران می‌توانند با در اختیار داشتن حداقل میزان موجودی، از DAI استفاده کنند.

  • ارزش پایدار

دای می‌تواند یک ارز پایدار جایگزین و وسیله ورود منابع مالی برای شهروندان ساکن در کشورهایی با بی‌ثباتی شدید اقتصادی باشد.

  • غیرمتمرکز بودن

از آنجایی‌ که ارز دیجیتال دای یک سیستم شفاف و غیرمتمرکز است، به کاربران این اطمینان را می‌دهد بدون محدودیت، دسترسی کاملی به دارایی خود داشته باشند. درحالی‌که دولت‌ برخی از کشورها مانند زیمبابوه و میانمار با وضع قوانینی برای برداشت حساب بانکی فیات، سقف برداشت روزانه و ماهانه تعیین می‌کنند.

  • تولید درآمد

از طریق سیستم DSR دای، کاربران از قدرت نفوذ توکن دای استفاده می‌کنند تا از طریق سود حاصل، درآمد کسب کنند. ازآنجایی‌که دای بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته‌شده از سازوکار اجماع خود شبکه بهره‌‌ برده و مکانیسم ذخیره‌سازی خاص خود را ندارد.

با این‌حال سیستم MakerDAO دارندگان توکن‌های DAI را قادر می‌سازد تا با واریز ارز دیجیتال دای در یک قرارداد هوشمند MakerDAO سود کسب کنند. سیستم قرارداد هوشمند امنیت سرمایه‌گذاری کاربران را تضمین کرده و بدون داشتن هزینه‌ای در هر زمان قابل‌برداشت است.

  • سریع و ارزان

در بسیاری از شرایط، هزینه انتقالات وجوه در سطح بین‌المللی بسیار بالا و مدت‌زمان لازم برای نهایی شدن آن‌ها به‌طور ناامیدکننده‌ای طولانی است. در حالی هزینه انتقال دای کاملاً به‌صرفه و زمان پردازش آن بسیار سریع بوده و معاملات در سطح جهانی از کیف پول یک کاربر به‌ کاربر دیگر به‌طور شفاف و کارآمد انجام می‌شوند.

  • فعالیت ۲۴ ساعته و در تمام‌ روزهای هفته

 مؤسسات مالی سنتی فقط در ساعات کاری فعالیت می‌کنند؛ بنابراین ممکن است معاملات از طریق این مؤسسات برای چندین روز در صف انتظار و به‌صورت معلق باقی‌مانده و پس از بازگشایی مؤسسات مالی و بانک‌ها پردازش نهایی شده و انتقال انجام شود. درحالی‌که از طریق DAI و بلاک‌چین اتریوم، معاملات در هر زمان از روز و حتی در روزهای تعطیل در عرض چند دقیقه نهایی می‌شوند.

  • امنیت بالا

سیستم MakerDAO با انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده به افزایش امنیت این پلتفرم کمک بسیاری کرده است.

معایب:

  • در حالی که DAI از یک افت گسترده در ارزش اتریوم جان سالم به در برد و همچنان با دلار یکسان بود، اما همیشه نگرانی از سقوط ناگهانی (flash crash) وجود دارد. در صورت سقوط ناگهانی​​، ممکن است هزاران یا ده‌ها هزار CDP فوراً قبل از بازگشت قیمت به حالت عادی، لیکویید شوند.
  • علاوه بر این، کل پروژه بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است که هنوز هم در معرض اشکالات است. در حقیقت هک مربوط به DAI دلیل ایجاد هارد فورک اتریوم کلاسیک بود.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب