شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال فایل‌کوین (FIL)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال فایل‌کوین (FIL)

ارز دیجیتال فایل‌کوین (FIL)

ارز دیجیتال فایل‌کوین (FIL)

ارز دیجیتال فایل‌کوین (Filecoin)، با توکن بومی‌فیل (FIL)، یک بازار ذخیره‌سازی دیجیتال، غیرمتمرکز و همتابه‌همتا است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین شکل گرفته است. این پلتفرم روی فایل سیستم بین‌ سیاره‌ای (Inter Planetary File System) یا IPFS ساخته شده است و به کاربران اجازه می‌دهد فضای هارد دیسک استفاده‌ نشدۀ خود را اجاره دهند و در ازای آن توکن فیل به دست آورند.

درواقع، ارز دیجیتال فایل‌کوین می‌تواند جایگزینی جذاب برای فضای ذخیره‌ای آمازون اس‌ تری (Amazon S3) و فضای دراپ باکس (DropBox) باشد و مشکلات مربوط به قراردادهای مشابه ذخیره‌سازی در فضای ابری را برطرف کند. با زیرساختی مناسب، هر فرد می‌تواند فضای ذخیره‌سازی در شبکه فایل کوین را بخرد و بفروشد و در عین حال، قیمت و قراردادهای شخصی خود را تنظیم کند. فایل‌کوین یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که به هر فرد اجازه می‌دهد فضای ذخیره‌سازی اجاره دهد یا فضای ذخیره‌سازی خریداری کند. درواقع، در ارز دیجیتال فایل‌کوین به جای اینکه مجبور باشید داده‌های مهم خود را به فقط یک شرکت بسپارید، می‌توانید آنها را تقسیم و در رایانه‌های مختلفی در سرتاسر جهان ذخیره کنید.

 

web3 چیست؟

web3 در واقع همان فناوری است که به بلاک‌چین فایل‌کوین اجازه می‌دهد تا بتواند یک پرونده را بین افراد مختلف به اشتراک بگذارد. web3 نرم‌افزاری است که برنامه‌های متمرکز را به برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کند و با حذف واسطه‌ها خطر هک شدن یا سانسور شدن اطلاعات را کاهش می‌دهد. بهره‌مندی از تکنولوژی web3 به مشتریان این امنیت خاطر را می‌دهد که اطلاعات آنها به درستی حفظ و در مواقع لزوم قابل بازیابی خواهد بود.

 

فایل‌کوین چگونه کار می‌کند؟

ارائه دهنده‌گان بلاک‌چین فایل کوین در واقع ماینرها یا کامپیوترهایی هستند که می‌توانند به اینترنت وصل شوند و فضای دیسک اضافی برای ذخیره اطلاعات دارند. این ماینرها با مشارکت در زنجیره ذخیره‌سازی اطلاعات می‌توانند ارز دیجیتال فایل‌کوین (FIL) پاداش بگیرند. از سوی دیگر ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی در شبکه فایل‌کوین نیازی به تبلیغ خود ندارند. زیرا بلاک‌چین فایل کوین به گونه‌ای طراحی شده است که با ایجاد فضای کاربری راحت و شفاف، اکوسیستم خلاقانه و غیرمتمرکز به بهترین شکل ارائه‌دهندگان را به مشتریان متصل می‌کند.

همه ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی باید به تعهدات خود در زمینه ذخیره اطلاعات پایبند باشند. این پایبندی به وسیله تایید اثبات فضا زمان (PoSt) در پروتکل استخراج بیت‌کوین ثبت می‌شوند. پروتکل PoSt به مشتریان اجازه می‌دهد تا بررسی کنند و مطمئن شوند که ذخیره‌سازی اطلاعات مورد توافق توسط ماینر به درستی انجام شده است.

 

عملکرد ارز دیجیتال فایل‌کوین به چه صورت است؟

ارز دیجیتال فایل‌کوین روی فایل سیستم بین سیاره‌ای (Inter Planetary File System) یا IPFS ساخته شده است و در شرایط ایمن به کاربران خود اجازه اجاره یا فروش فضایی ازهارد دیسک سیستم را می‌دهد. در شبکه‌ای که با پروتکل فایل‌کوین کار می‌کند کاربران در ازای گرفتن توکن‌های FIL فضای ذخیره‌سازی خالی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند. در واقع افرادی که روی سیستم خود فضای هارد دیسک خالی دارند می‌توانند به عنوان ماینر‌های حافظه فعالیت کنند. فایل‌کوین از رمزگذاری سراسری دو طرفه (end-to-end encryption) پشتیبانی می‌کند و ماینرهای حافظه به کلیدهای باز کردن فایل‌هایی که دیگران رویهارد آن‌ها ذخیره کرده‌اند دسترسی نخواهند داشت. به این صورت فایل‌کوین از داده‌ای که رویهارد سیستم شخص دیگری ذخیره شده است به خوبی محافظت خواهد شد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد فایل سیستم بین سیاره‌ای از سری پروتکل‌های P2P است که روی یک سیستم کاملا توزیع شده کار می‌کند و قابلیت غیر‌متمرکز سازی را برای بقای بیشتر و تحمل خطا به بلاک‌چین ارائه می‌کند. هر چند که غیر‌متمرکز سازی، کنترل فرآیند را بین سیستم‌ها تقسیم می‌کند اما باید ماینرهای بازیابی (retrieval miner) وجود داشته باشند تا فرآیند دسترسی به اطلاعات ذخیره شده را بین کاربران و ماینرهای حافظه راحت‌تر کنند.

فایل‌کوین همانند بیت‌کوین به صورت متمرکز برای انجام مبادلات ساخته نشده است و کاربرد خاص خود را دارد. بنابراین بیت‌کوین، ارز دیجیتال مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود و به دلیل رشد صعودی که دارد تبدیل بیت‌کوین به ریال می‌تواند سود زیادی را از نظر مالی عاید شما کند.

 

بلاک‌چین فایل‌کوین از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

بلاک‌چین فایل‌کوین در واقع مجموعه‌ای از گره‌های بازیابی، گره‌های ذخیره‌سازی و مشتری‌ها است. ارزدیجیتال FIL ارز واسطه‌ای است که این ۳ گروه بوسیله آن با یکدیگر به معامله می‌پردازند.

گره‌های ذخیره‌سازی در واقع همان‌ ماینرهایی هستند که نسخه‌ای از اطلاعات کامل بلاک‌چین، تراکنش‌های بین کاربران و داده‌های مورد نظر مشتری را به شکلی که توافق شده است، ذخیره می‌کنند.

ماینرهای بازیابی اطلاعات را استخراج و به مشتری تحویل می‌دهند. گاهی ماینرهای ذخیره‌سازی به عنوان ماینر بازیابی نیز در شبکه فایل‌کوین به فعالیت می‌پردازند.

ماینرها هزینه‌های خود را خارج از زنجیره بلاک‌چین دریافت می‌کنند. بنیانگذاران فایل‌کوین پیش‌بینی کردند که پرداخت هزینه‌ها داخل زنجیره فایل‌کوین می‌تواند باعث ایجاد گلوگاه‌های اعتبارسنجی پرداخت‌ها و کاهش سرعت شبکه شود. به همین دلیل تصمیم گرفتند کلیه پرداخت‌ها در خارج از شبکه بلاک‌چین انجام پذیرد و فقط در مواقعی که اختلاف پیش می‌آید از بلاک‌چین استفاده شود.

 

فایل‌کوین نسبت به راه ‌حل‌های متمرکز ذخیره اطلاعات، چندین مزیت دارد:

  • هزینه با ایجاد یک بازار آزاد بزرگتر برای ذخیره اطلاعات، قیمت ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد.
  • مقیاس گردآوری میلیون‌ها کامپیوتر در سراسر جهان با هم یک شبکه ذخیره‌سازی عظیم ایجاد می‌کند.
  • اقتصاد فایل‌کوین به جای ساخت رایانه‌های ذخیره‌سازی جدید، از منابع موجود استفاده می‌کند.
  • ایمنی یک شبکه غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ نقطه حمله‌ای وجود ندارد.

 

ارزدیجیتال فایل‌کوین (توکن فیل) Filecoin (FIL) را کجا نگهداری کنیم؟

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری بزرگی به روی فایل‌کوین (توکن فیل) FIL انجام دهید یا اگر می‌خواهید مدت زمان طولانی این رمزارز را نگهداری کنید، بهترین گزینه استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری است. (همانند لجر نانو ایکس) چنانچه مبالغ کمتری برای سرمایه‌گذاری دارید، می‌توانید از کیف پول‌های دسکتاپی (همانند اتمیک ولت) و یا کیف پول‌های موبایلی (همانند تراست ولت) استفاده کنید.

 

چگونه توکن‌فیل به دست آوریم و آن را ذخیره کنیم؟

شما در دو صورت می‌توانید به صورت مستقیم بدون نیاز به تبدیل ارزهای دیگر به توکن فیل آن را به دست آورید. ماینرهای توکن FIL یا ماینرهای حافظه هستند و از طریق مبادله حافظه، فیل دریافت می‌کنند یا ماینر بازیابی هستند و از طریق بازیابی داده‌ها توکن فیل را استخراج می‌کنند.

پس از استخراج فیل به دو روش گفته شده شما باید آن را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کنید. سه مدل مختلف کیف پول وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید توکن FIL را ذخیره کنید. کیف پول فیل فاکس (FIL FOX) مبتنی بر وب که می‌توانید با آن توکن‌های فیل خود را مبادله کنید. کیف پول گلیف (GLIF) مانند کیف پول فیل‌فاکس مبتنی بر وب است و به صورت مستقیم به دفتر اصلی فایل‌کوین متصل شده است. و اخرین کیف پول فیل که لوتوس (LOTUS) نام دارد و مانند کیف پول گلیف شما را به دفتر فایل‌کوین متصل خواهد کرد.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال فایل‌کوین

مزایا:

  • امنیت بلاک‌چین و داده‌ها: فضای ابری مانند iCloud سابقه هک و نفوذ را در گذشته داشته‌ است اما شبکه غیر‌متمرکزی مانند بلاک‌چین با استفاده از پروتکل فایل‌کوین و توکن FIL، امکان نفوذ و هک سیستم را بسیار پایین می‌آورد. ارزهایی مانند بایننس‌کوین نیز با استفاده از شرایط غیرمتمرکز شبکه بلاک‌چین، معاملات خود را انجام می‌دهند و به همین دلیل امکان نفوذ به حساب‌‌ و یا به سرقت رفتن ارز در آن وجود ندارد.
  • هزینه تهیه فضای ذخیره‌سازی: وجود فضای ذخیره‌سازی بزرگی که به صورت غیرمتمرکز با کم‌ترین هزینه در اختیار کاربران بلاک‌چین قرار می‌گیرد می‌تواند هزینه‌های خرید فضای ابری و سیستم جدید را کاهش دهد.
  • فایل‌کوین به ماینرهای خود برای ذخیره هیچ چیز نیز پاداش می‌دهد!شاید به نظر عجیب باشد اما هدف از این کار این است که بلاک‌چین همواره مطمئن باشد که جای خالی برای ذخیره اطلاعات بیشتر دارد.
  • مشتریان در شبکه فایل‌کوین می‌توانند با توجه به نیازهای خود از بین ارائه‌دهندگان، ماینری را که هزینه و سرعت افزونگی متناسب با نیازشان دارد را انتخاب نمایند.
  • در پروژه فایل‌کوین بر خلاف سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز نیازی نیست که برای هر ارائه‌دهنده‌ای، API متفاوتی پیاده‌سازی شود.
  • بلاک‌چین فایل‌کوین ایده‌ای بسیار کاربردی دارد و کار با آن آسان است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود جامعه مشتریان زیادی را به خود جذب نماید.
  • کاربران این شبکه هوشمند نیازی نیست که برای جذب مشتری به تبلیغ ماینر خود در سطح شبکه بپردازند.
  • در بلاک‌چین فایل‌کوین مهم نیست که شما چه زمانی برای استخراج فایل‌کوین به شبکه بپیوندید. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که همیشه تازه واردها نیز بتوانند از پاداش استخراج ارز دیجیتال فایل‌کوین بهره‌مند شوند.

معایب:

  • (DAPP) یا عدم دسترسی اولیه آسان: اگر کسی بخواهد با استفاده از FIL روی شبکه بلاک‌چین به مبادله حافظه بپردازد باید در ابتدا ارز دیگری خریداری و سپس آن را به FIL تبدیل کند. می‌توانید در سایت نوبیتکس قیمت لحظه‌ای دوج‌کوین، بیت‌کوین و سایر رمز‌ارزها را برای تبدیل به ارز فایل‌کوین مشاهده کنید.
  • سرعت پایین اتصال: چون اطلاعات روی سرورهای مختلفی قرار می‌گیرند و از یک شبکه توزیع شده برای برای مبادله حافظه استفاده می‌شود برای دسترسی به اطلاعات باید به سرورهای مختلفی متصل شوید. روشن بودن و سرعت سروری که به آن متصل می‌شوید روی سرعت اتصال و دسترسی شما به اطلاعات، تاثیر مستیم خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب