شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال آیوتا (MIOTA)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال آیوتا (MIOTA)

ارز دیجیتال آیوتا (MIOTA)

ارز دیجیتال آیوتا (MIOTA)

ارز دیجیتال آیوتا یک شبکه توزیع شده و ارز دیجیتال نسل سومی است. در آیوتا قابلیت‌های نوینی وجود دارد که تراکنش‌های فوق سریع و بدون کارمزد را برای کاربران آن فراهم می‌کند. کلمه بدون کارمزد بودن برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که چنین ادعایی را هنوز عملی نکرده‌اند، در آیوتا واقعا وجود دارد و کارمزد تراکنش‌ها صفر است.

علاوه بر تراکنش‌های سریع و بدون کارمزد، در آیوتا یک سیستم مقابله با حملات کامپیوترهای کوانتومی در نظر گرفته شده است. با این وجود شبکه آیوتا فقط برای پرداخت‌ها توسعه داده شده است و از قراردادهای هوشمند یا بستری برای برنامه‌های غیرمتمرکز پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین ارز دیجیتال آیوتا این قابلیت را دارد تا برای تحقق کاربردی تر اینترنت اشیا مورد استفاده قرار گیرد. اینترنت اشیا به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت می‌شوند، اشاره دارد.

 

تاریخچه ارز دیجیتال آیوتا

در سال ۲۰۱۵ با عرضه اولیه‌ای که داشت نتوانست بیشتر از ۱۵۰۰ بیت‌کوین سرمایه جذب کند. اما دلیل آن چیست؟ در سال ۲۰۱۵ ارزهای دیجیتال مانند امروز آن‌قدر فراگیر نشده بودند که یک پروژه که روی شبکه اختصاصی خودش است بتواند موفق عمل کند.

اگر در همان سال‌ها نیز عرضه اولیه‌های خوبی اتفاق می‌افتاد اغلب بر روی شبکه اتریوم بود اینکه یک توکن یا کوینی بیاید روی شبکه خود سرمایه زیادی جذب کند دور از انتظار بود ولی در ادامه آن در سال ۲۰۱۷ با عقد قراردادهایی که شرکت آیوتا با شرکت‌هایی مثل سامسونگ، فولکس‌واگن و شرکت‌های مثل فوجیستو و از این نوع شرکت‌ها توانست به موفقیت‌های بیشتری برسد و سرمایه‌گذاران بیشتری رو به خودش جذب کند.

 

تنگل

در آیوتا هیچ‌گونه استخراجی وجود ندارد. تنگل یک ساختار داده‌ای بر اساس حرکت جهت‌دار غیرمدور است. مانند بلاک‌چین، این شبکه‌ هم یک دفترکل توزیع شده است و همه در شبکه ایفای نقش می‌کنند.

اما نحوه کار این شبکه با بلاک‌چین کاملا متفاوت است. برای درک این موضوع ابتدا گذری کوتاه به نحوه کار بلاک‌چین‌ بیت‌کوین می‌اندازیم.

بلاک‌چین بیت‌کوین مبتنی بر اثبات کار یا همان استخراج است.

در این شبکه دو دسته کلی از کاربران وجود دارند:

  • کاربران عادی یا همان کسانی که تراکنش‌ها را ارسال می‌کنند.
  • استخراج‌کنندگانی که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

 

در آیوتا فرایند این‌گونه است:

هر زمانی که یک کاربر قصد ارسال تراکنشی را داشته باشد، همزمان و به طور خودکار، کیف پول این کاربر دو تراکنش قبلی را تایید می‌کند و این فرایند ادامه می‌یابد. از این رو کارمزدهای شبکه به صفر می‌رسند و سرعت تایید تراکنش‌ها نسبت به شلوغی شبکه حرکت می‌کند.

 

عملکرد آیوتا (IOTA)

IOTA از طراحی سنتی بلاک‌چین که توسط اکثر ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود، بهره نمی‌برد. در عوض پلتفرم جدیدی به نام “Tangle” ایجاد نموده است که از یک مفهوم ریاضی معروف با عنوان گراف جهت دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph) استفاده می‌کند. در این روش کاربر IOTA برای ارسال یک تراکنش باید دو تراکنش دیگر را نیز به صورت تصادفی در شبکه تأیید کند.

این یعنی برای اینکه اعتبار یک معامله خود حفظ شود، هر گره در گراف Tangle باید دو معامله قبلی را در یک گره دیگر تأیید کند. این روش دو نتیجه مثبت در‌ پی خواهد داشت:

  • در این روش استخراج‌کنندگان به عنوان اشخاص برای اعتبارسنجی معاملات حذف می‌شوند. در نتیجه هنگام افزایش سرعت و تعداد تراکنش‌ها مشکلات احتمالی شبکه حذف خواهند شد.
  • میزان رشد و سرعت شبکه به طور مستقیم با تعداد کاربران آن متناسب می‌شود.

IOTA هزینه تراکنش ندارد و ادعا می‌کند مشکلات مقیاس‌پذیری مانند تأخیر در شبکه به دلیل تراکم بلوک‌ها (مربوط به بیت‌کوین) را حل کرده است. هر دستگاه جدید موجود در شبکه هنگام ارسال معاملات، قدرت محاسبات خود را نیز با شبکه به اشتراک می‌گذارد. Tangle همچنین امکان استخراج بلوک‌ها را از بین می‌برد و به این صورت است که تمام سکه‌های موجود در شبکه هنگام پیدایش آن ایجاد شده‌اند.

IOTA همچنین در الگوریتم رمزنگاری خود از امضای مبتنی بر‌ هش (Hash) به جای رمزنگاری منحنی بیضوی (ECC) استفاده می‌کند. امضاهای مبتنی بر Hash بسیار سریعتر از ECC عمل می‌کنند. در این بین آیوتا از یک تابع هش به نام Curl که خود طراحی کرده است استفاده می‌کند.

در ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی توسعه‌دهندگان یک آسیب‌پذیری بحرانی را کشف کردند که به آنها اجازه می‌داد در شبکه جعل امضاء کنند. به طور کلی توسعه‌دهندگان از رمزنگاری توسعه یافته خود انتقاد کردند. در تاریخ ۷ آگوست همان سال توسعه‌دهندگان تابع هش را با یک نسخه SHA-3 به نام Kerl جایگزین کردند که با عملیات سه جانبه (به جای باینری) کار می‌کرد و به طور موثری مشکل آسیب‌پذیری را حل نمود.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال آیوتا

در این قسمت قصد داریم تا ویژگی‌هایی که آیوتا را به یک فناوری دیجیتال تاثیرگذار در اقتصاد جهانی و اپلیکیشنی محبوب در نزد کاربران تبدیل می‌کند را برای شما توضیح دهیم. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که در آیندهای نزدیک این ارز دیجیتال به یک ارز رایج در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • مقیاس‌پذیری:

آیوتا از ساختار داده‌ای DAG که تراکنش‌ها را برخلاف گزینه‌‌های بلاک‌چین به صورت موازی اضافه می‌کند، بهره می‌برد.

  • عدم نیاز به منابع زیاد:

آیوتا جهت مشارکت در یک شبکه با انرژی کم برای استفاده دستگاه‌‌هایی (مانند حسگرها)، طراحی شده است. این موضوع بر‌خلاف عملکرد بیت‌کوین که دستگاه‌های استخراج‌‌کننده آن نیاز به منبع انرژی زیادی دارند است. از آنجایی که آیوتا برای محیط اینترنت اشیاء طراحی شده است، از این رو به منبع زیاد انرژی مانند بیت‌کوین نیاز ندارد.

  • انجام معاملات بدون پرداخت هیچگونه هزینه:

در آیوتا شما در ازای یک سنت که ارسال می‌کنید، همان یک سنت را دریافت می‌کنید. به همین ترتیب اگر صد هزار دلار ارسال کنید، صد هزار دلار نیز دریافت خواهید کرد. تراکنش‌ها در سیستم آیوتا بدون کارمزد انجام می‌شوند. زیرا استخراج‌کننده‌ای به عنوان واسطه در شبکه آیوتا دیگر وجود ندارد که برای گرفتن کارمزد، تراکنش‌ها را تایید کند. بنابراین صادر کننده تراکنش برای اینکه تراکنش او نیز تایید شود، تراکنش‌‌های دیگری را تایید می‌کند.

  • سرعت بالای انجام معاملات:

عدم نیاز به حل معادلات پیچیده‌ برای فرایند اثبات کار (PoW)، باعث شده تا ظرف چند دقیقه معاملات و تراکنش‌های آیوتا تأیید ‌شوند.

  • پایداری کوانتومی:

آیوتا مجهز به سیستم مقابله با حملات کامپیوترهای کوانتومی است. در واقع آیوتا در برابر نسل بعدی محاسبات مقاوم بوده و آدرس‌‌های آیوتا فقط یک بار قابل استفاده هستند که همین موضوع باعث کاهش همبستگی و ارتباط بین تراکنش‌ها می‌شود. این ویژگی بسیار حائز اهمیت است، زیرا در محیط اینترنت اشیاء، دستگاه‌‌هایی وجود دارند که باید سال‌‌ها بدون مراقبت کار کنند و بنابراین باید نسبت به پیشرفتهای احتمالی رمزنگاری و رایانه در آینده بیشتر مراقبت شوند.

 

آیوتا، سیستمی متفاوت از بیت‌کوین

آیوتا می‌تواند حل‌کننده بسیاری از مشکلات باشد چون بر مبنای یک بلاک‌چین (Blockchain) نیست، بلکه بر روی یک گراف جهت‌دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph, DAG) به نام تنگل (Tangle) قرار دارد. در علوم کامپیوتر و ریاضیات، گراف جهت‌دار غیرمدور، یک گراف جهت‌دار است که هیچ دور جهت‌داری ندارد. یعنی هیچ مسیر جهت‌داری که رأس ابتدا و انتهای‌ آن یکی باشد، وجود ندارد. به خاطر ویژگی‌های این نوع گراف می‌توان از آن در مدل کردن سیستم‌های علت و معلولی استفاده کرد.

تکنولوژی بلاک‌چین سنتی با دسته‌بندی معاملات مختلف در هر بلوک کار می‌کند. سپس استخراج‌کنندگان بلاک‌چین، معامله را تایید می‌کنند. بلاک‌چین، نسل دوم اینترنت را ارائه می‌دهد، همان پلتفرمی است که بیت‌کوین را پدید آورده است.

 

اهداف ارز دیجیتال آیوتا

بصورت کلی اهدافی که آیوتا دنبال می‌کند، عبارتند از:

  • تحقیق در مورد پروتکل‌های بنیادی
  • اجرا و پیاده‌سازی لایه‌ پروتکل‌‌های اساسی
  • استاندارد‌سازی پروتکل‌‌ها در راستای تصویب گسترده‌ آن‌‌ها
  • توسعه نرم‌افزار‌های متن باز در راستای تولید آن‌ها
  • آموزش فناوری‌های آیوتا به کاربران
  • ارتقاء موارد استفاده‌ از فناوری‌های آیوتا

 

خرید آیوتا

به طور کلی دو راه برای خرید آیوتا وجود دارد:

۱- خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار

۲- تبدیل ارزهای دیجیتال دیگر (بیت‌کوین و اتریوم) به آیوتا

  • خرید آیوتا با ریال

خرید مستقیم آیوتا با ریال از طریق سایت‌های صرافی ایرانی صورت می‌گیرد. اکثر سایت‌های داخلی در حال حاضر فقط بیت‌کوین یا در برخی موارد اتریوم می‌فروشند. فقط تعداد کمی از سایت‌های ایرانی آیوتا را به سبد فروششان اضافه کرده‌اند که اکثر اوقات هم موجودی این سایت‌ها صفر است. شما می‌توانید در این سایت‌ها در صورت وجود توجه داشته باشید که حتما از اعتبار یک سایت یا فرد برای خرید ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل فرمایید.

  • خرید آیوتا با دلار

خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با دلار یک روش متداول در سراسر جهان است اما نه برای کاربران ایرانی. برای خرید ارزهای دیجیتال با دلار نیاز به حساب‌های بین‌المللی مانند مستر یا ویزا کارت است. به دلیل تحریم‌های موجود، برای افراد ساکن ایران، خرید مستقیم با دلار نیاز به واسطه‌های زیادی دارد که در نهایت باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به علاوه مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت‌های معتبر خارجی هم وجود دارد.

برای خرید مستقیم آیوتا با دلار می‌توانید از سایت‌های Exrates و Bitfinex اقدام کنید.

 

کیف پول ارز آیوتا

  • تراست والت (Trust Wallet)

 

مزایا و معایب آیوتا

مزایا:

  • تراکنش‌های رایگان؛ تنها هزینه استفاده از سیستم Tangle، تایید کردن دو معامله دیگر است، به عبارتی دیگر هیچ هزینه‌ای اخذ نشده و هیچ انعامی نیز برای ماینر‌ها اخذ نمی‌شود چون سیستم به ماینر‌ها نیازی ندارد.
  • مقیاس‌پذیری بسیار بالا؛ اثرات گردن بطری حاکم بر بلاک‌چین‌های دیگر در IOTA وجود نداشته و با رشد شبکه توانایی پردازش تراکنش‌های آن نیز افزایش می‌یابد.
  • از آنجایی که IOTA برای اینترنت اشیا و دستگاه‌های با توان پردازشی پایین طراحی شده است، کل این نرم‌افزار حجم بسیار کمی دارد.
  • از آنجایی که تراکنش‌ها رایگان هستند، انجام تراکنش‌های بسیار کوچک در این شبکه بسیار بهینه‌تر از رقبا است.

معایب:

  • برخی از محققان دانشگاه MIT یک حجره امنیتی در سیستم Tangle پیدا کردند.
  • غیاب قراردادهای هوشمند بزرگترین ضعف این شبکه است، زیرا که عملا ساخت اپلیکیشن‌های توزیع شده بر روی آن را غیر‌ممکن کرده است.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب