شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال اولنچ (AVAX)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال اولنچ (AVAX)

ارز دیجیتال اولنچ (AVAX)

ارز دیجیتال اولنچ (AVAX)

ارز دیجیتال اولنچ (Avalanche) که سابقاً با عنوان AVA معروف بود، پروتکل اجماع نوآورانه‌ای ساخته است که به ایجاد اکوسیستمی با بیشترین حد مقیاس‌پذیری باور دارد. این پلتفرم در نظر دارد که به اینترنت بلاک‌چین، اپلیکیشن غیر‌متمرکز (DApp)، قرارداد هوشمند و سیستم پرداخت‌ها تبدیل شود. اولانچ (Avalanche) پلتفرم منبع بازی را معرفی کرده است که بستری برای کاربران و توسعه‌دهندگان فراهم آورده که بتوانند اپلیکیشن غیر‌متمرکز و امور مالی ابتدایی ایجاد کنند.

این پلتفرم بر تعامل متقابل متمرکز است؛ به نحوی که بلاک‌چین‌های متفاوت بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

پژوهشگران سیستم‌های توزیع‌شده در سال ۲۰۱۸ اولانچ (Avalanche) را به همراه پروتکل اجماع اصیل آن معرفی کردند. اولانچ (Avalanche) یکی از پیشرفته‌ترین بلاک‌چین‌هایی است که توانسته مشکلاتی از قبیل مقیاس‌پذیری، امنیت و یکپارچه‌سازی قرارداد هوشمند را حل کند. اولانچ (Avalanche) شبکه‌ای احداث کرده که عملکرد بهتری دارد و می‌تواند بیش از ۴۵۰۰ تراکنش را در ثانیه انجام دهد و در کمتر از ۳ ثانیه تراکنش‌ها را تأیید کند.

اولانچ (Avalanche) توانسته متفاوت از سایر پروژه‌های بلاک‌چین، با کاهش حملات سیبیل (Sybil Attacks) و همچنین با معرفی آستانه‌ای امن، مزایای بیشتری برای خود ایجاد کند. این شبکه از الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) و کارایی انرژی بهینه CPI بهره‌مند است.

 

اولنچ چگونه کار می‌کند؟

اولنچ در هسته اصلی خود، حول سیستمی‌ متشکل از سه بلاک‌چین که با هم همکاری دارند، ساخته شده‌ است.

این بلاک‌چین‌ها به شرح زیر هستند:

  • زنجیره تبادل (X-Chain): برای ایجاد دارایی‌های دیجیتال جدید استفاده می‌شود.
  • زنجیره قرارداد (C-Chain): پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریوم اولنچ(EVM) است.
  • زنجیره پلتفرم (P-Chain): برای هماهنگی اعتبار‌سنج‌ها و ایجاد زیر شبکه‌ها استفاده می‌شود.

زیرشبکه‌ها مجموعه اعتبار‌سنج‌هایی هستند که وظیفه دارند در مورد یک یا چند بلاک‌چین اولنچ به اتفاق نظر برسند.

دو تا از این بلاک‌چین‌ها (P-Chain و C-Chain) با اجماع زنجیره‌ای و بهینه‌شده آدم برفی (Snowman) ایمن می‌شوند و کمک می‌کنند تا بتوان قراردادهای هوشمند مطمئن با توان بالا را پیاده‌سازی کرد.

از طرفی بلاک‌چین X-Chain با اجماع بهینه‌سازی با DAG اولنچ ایمن می‌شود. DAG یک پروتکل امن و مقیاس‌پذیر است که می‌تواند در کسری از ثانیه به نتیجه نهایی تراکنش برسد.

اولنچ با تقسیم معماری خود در سه بلاک‌چین جداگانه، توانسته‌است انعطاف‌پذیری، سرعت و امنیت را بهینه‌سازی کند. این امر آن را به یک پلتفرم قدرتمند برای موارد استفاده عمومی‌ و سازمانی تبدیل می‌کند. زیرا توسعه‌دهندگان در برنامه‌هایی که می‌توانند بر روی اولنچ ایجاد کنند، قابلیت انعطاف زیادی دارند.

 

چه چیز خاصی در مورد اولنچ وجود دارد؟

طبق گفته‌ی توسعه دهندگان اولنچ، این پلتفرم می‌تواند تقریبا ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را مدیریت کند. این مقدار، در مقایسه با ۷ تراکنش در ثانیه برای بیت‌کوین و ۱۴ تراکنش در ثانیه برای اتریوم، مقدار قابل توجهی است.

همچنین می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه، تراکنش را نهایی کند. این مساله باعث می‌شود که اولنچ برای استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز در مقیاس بزرگ مناسب باشد. سرعت بالای مدیریت تراکنش‌ها در این مقیاس، یک مشکل عمومی‌ در سایر پلتفرم‌های رقیب است.

 

ویژگی‌های برجسته اولانچ

  • استفاده از تکنولوژی نوآورانه: اولانچ بر اساس یک پروتکل اجماع منحصر بفرد و نوآورانه ساخته شده است. این پروتکل ضمن عملکرد بسیار قدرتمند در پردازش تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری، از امنیت و تمرکززدایی بسیار بالایی برخوردار است.
  • تیم قدرتمند: امین گان سیرر (Emin Gun Sirer) بنیان‌گذار اولانچ، خالق اولین ارز دیجیتال استفاده کننده از الگوریتم اجماع اثبات کار به نام Karma در سال ۲۰۰۳ است. وی پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه کرنل آمریکاست و جمعی از محققین این دانشگاه، توسعه‌دهندگان مرکزی شبکه Avalanche را تشکیل می‌دهند.
  •  رشد قدرتمند: شبکه بلاک‌چین اولانچ توانست بسیار سریع هزاران نفر را در جامعه توسعه‌دهندگان خود جذب کند. شبکه آزمایشی ارز دیجیتال AVAX توانست به رکورد بیش از هزار گره تاییدکننده (Validator Node) برسد.
  • ساخته شده بر مبنای عدالت و برابری: اوالانچ به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند عدالت را میان طیف وسیع کاربران خود برقرار سازد. از معماری سبک این شبکه که باعث شده سخت‌افزارهای گران قیمت برای مشارکت در آن مورد نیاز نباشد، تا برنامه توزیع توکن عادلانه، حکایت از آن دارد که اولانچ برای جامعه خود ساخته شده است، نه برای سرمایه‌گذاران.

 

ویژگی‌های فنی کلیدی Avalanche

  •  اولانچ یک پلتفرم ایجاد قراردادهای هوشمند است که از سرعت بسیار بالایی بهره می‌برد. از آنجایی که تراکنش‌ها در این شبکه ظرف کمتر از ۱ ثانیه نهایی می‌شوند، سرعت شبکه Avalanche و ارز دیجیتال AVAX را می‌توان با ویزا (Visa) هم‌رده دانست.
  •  اولانچ به طور کامل از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند، بنابراین تمام ابزار توسعه اتریوم مانند ترافل (Truffle)، ریمیکس (Remix)، متامسک (Metamask)، مای اتر والت (MEW) در این شبکه قابل استفاده است.
  •  اولانچ از تکنولوژی شاردینگ با کاربرد خاص استفاده می‌کند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال AVAX قادر خواهند بود بر اساس نیاز خود، برای اپلیکیشن‌های خود از شاردینگ استفاده کنند.
  •  اوالانچ به طور کامل از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) پشتیبانی می‌کند.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال AVAX

  •  ارز AVAX توکن مورد استفاده در شبکه بلاک‌چین اولانچ است.
  •  حداکثر ۷۲۰ میلیون واحد از توکن AVAX وجود خواهد داشت و ۵۰ درصد از آن روی شبکه اصلی (Mainnet) توزیع خواهد شد.
  •  ارز دیجیتال AVAX به عنوان واحد اصلی شبکه اولانچ، توکن پرداختی برای عملیات درون شبکه است و پایه امنیتی شبکه را تضمین می‌کند.
  • کارمزدهای تراکنش که در قالب ارز دیجیتال AVAX پرداخت می‌شوند، فورا سوزانده می‌شود. بنابراین توکن AVAX در طول زمان کمیاب‌تر می‌شود.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال اولنچ

  • Ledger
  • Metamask

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب