شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال دیکرد (DCR)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال دیکرد (DCR)

ارز دیجیتال دیکرد (DCR)

ارز دیجیتال دیکرد (DCR)

ارز دیجیتال دیکرد (DCR) از جمله ارزهای رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک‌چین است. ارز دیجیتال دیکرد در فوریه ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده است. ارز دیجیتال دیکرد و پروتکل آن تمرکز زیادی بر ورودی جامعه، حاکمیت باز و بودجه پایدار برای توسعه دارد. 
بر اساس وایت پیپر این رمز ارز، Decred به گونه‌ای طراحی شده است که کلیه معاملات و تغییرات ایجاد شده در پروتکل را تایید می‌کند. به همین دلیل، هیچ راهی برای دارندگان دیکرد برای دستکاری در عملکرد پروتکل وجود ندارد. ارز دیجیتال دیکرد به شدت تحت تاثیر بیت‌کوین قرار گرفت و از بسیاری از اصول آن استفاده کرد. به عبارت دیگر می‌توان بیان نمود که ارز دیجیتال دیکرد یک ارز رمزنگاری شده مبتنی بر جامعه است که برای ارائه یک جایگزین واقعا غیرمتمرکز و عادلانه طراحی شده است. در سیستم‌های مالی کنونی، قدرت در دست بانک یا دولت می‌باشد. با ارز دیجیتال دیکرد، اعضای جامعه سیستم را اداره می‌کنند، قوانین را وضع می‌کنند و جهت پروژه را تعیین می‌کند. 
این رمز ارز با استفاده از سیستم ترکیبی اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) اطمینان حاصل می‌کند که گروه کوچکی نمی‌توانند بدون ورود به جامعه بر جریان معاملات تسلط داشته باشند یا تغییراتی در دیکرد ایجاد کنند. 

تاریخچه و بنیان‌گذاران ارز دیجیتال دیکرد

ارز دیجیتال دیکرد در ابتدای سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده است. نیروی محرکه اصلی ایجاد Decred شرکتی با نام ۰ است. 
Jake Yokom-Piatt بنیان گذار و مدیر عامل شرکت ۰ است. در حال حاضر، وی به عنوان سرپرست پروژه دیکرد فعالیت می‌کند. همچنین این فرد بیش از ده سال در زمینه فناوری رمز ارزها و بلاک‌چین تجربه دارد. 

Marco Peerboom مدیر فنی شرکت ۰ است. وی ناظر مستقیم چندین تیم در پروژه دیکرد از جمله توسعه، امنیت و زیرساخت‌هاست. پیربوم بیش از ۵ سال در شرکت ۰ بوده و مشارکت وی در پروژه دیکرد برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ارز رمز پایه ضروری است.

 

عملکرد ارز دیجیتال دیکرد (Decred) چگونه است؟

در سیستم این ارز دیجیتال ذینفعان، قوانین اجماع بلاک‌چین را تنظیم و اجرا می‌کنند، مسیری را برای توسعه آینده تعیین می‌کنند و تصمیم می‌گیرند چگونه خزانه‌ی پروژه برای تامین بودجه استفاده شود. بلاک‌چین دیکرد مشابه بیت‌کوین است، اما دارای جنبه‌های اصلی حاکمیت است که در پروتکل گنجانده شده است. ماینرهای PoW همان نقشی که در بیت‌کوین اجرا می‌کنند، مشابه همان نقش در دیکرد دارند اما با این تفاوت که در دیکرد فقط ۶۰% پاداش بلوک دریافت می‌کنند. 
اثبات سهام رای گیری در حکمرانی دیکرد مهم است. دارندگان DCR می‌توانند برای رای گیری سهام بگذارند. در واقع به طور تصادفی برای رای گیری زنجیره‌ای فراخوانده می‌شوند. ۳۰% پاداش بلوک به کسانی که در آن بلوک رای داده‌اند، تعلق می‌گیرد. ۱۰% باقی مانده پاداش بلوک به توسعه‌دهندگان داده می‌شود. 
 

چه ویژگی رمز‌ارز دیکرد (Decred) را منحصر به فرد ساخته است؟

ارز دیجیتال دیکرد از ساز و کار اجماع ترکیبی استفاده می‌کند که ترکیبی از PoW و PoS است. استفاده از این مکانیزم از جمله ویژگی‌های این رمز ارز به شمار می‌رود و به این معنی است که این پروژه به کمک‌های مالی متکی نیست و به جامعه اجازه می‌دهد تا در مورد چگونگی هزینه وجوه رای دهند.

 

تفاوت بیت‌کوین (BTC) و دیکرد (DCR)

در ابتدا بیان کردیم که ارز دیجیتال دیکرد تحت تاثیر بیت‌کوین می‌باشد. این رمز ارز در واقع توسط توسعه‌دهندگان سابق بیت‌کوین برای حل  مشکلاتی در ارتباط با نحوه اداره بیت‌کوین مواجه بودند، ایجاد شده است. اما می‌خواهیم بدانیم این ارز دیجیتال چه تفاوتی با رمز ارز بیت‌کوین دارد. در جدول زیر شما تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال را از جنبه‌های گوناگون مشاهده خواهید کرد.

 

دلایل تفاوتبیت‌کوین (BTC)دیکرد (Decred)
۱٫ هدفارز دیجیتال غیرمتمرکزارائه راه حلی برای مشکل مقیاس‌پذیری بیت‌کوین
۲٫ سال بنیان گذاری۲۰۰۹۲۰۱۶
۳٫ بنیان گذارانSatoshi NakomotoJake Yokom-Piatt
۴٫ روش استخراجGominer GPUASIC
۵٫ روش اجماعPOWPOW و POS

بررسی روند قیمت ارز دیجیتال دیکرد (Decred)

 

ویژگی‌های پلتفرم ارز دیکرد

• مبادله اتمی‌(Atomic swap) در دیکرد چیست؟
• اصول اولیه شبکه دیکرد (Decred)
• الگوریتم توافق عمومی‌در شبکه دیکرد (Decred)
• ویژگی‌های برنامه‌ریزی شده دیکرد (Decred)
• ارسال و دریافت دیکرد (Decred)

• معرفی بهترین کیف پول دیکرد (Decred)

 

مبادله اتمی‌(Atomic swap) در دیکرد چیست؟

 


مبادله اتمی‌ (Atomic swap) یک ویژگی پیشنهادی در ارزهای رمزنگاری شده است که اجازه مبادله یک ارز با ارزی دیگر را بدون نیاز به یک شخص ثالث قابل اعتماد امکان‌پذیر می‌نماید. در ارزهای رمزنگاری شده سنتی، یک شخص ثالث مورد اعتماد مانند صرافی برای انجام مبادلات لازم است. 

یک سیستم مبادله اتمی‌از یک قرارداد قفل شده از لحاظ زمانی با استفاده از هش بهره می‌برد به طوری که اگر ارز مورد نظر در مدت معینی مبادله نشود، معامله به کلی لغو خواهد شد. این حفظ اتمیسته بدین معناست که یا مبادله صورت می‌گیرد یا هیچ پولی مبادله نخواهد شد. توسعه‌دهندگان دیکرد در سپتامبر ۲۰۱۷ یک مبادله اتمی ‌بین (Decred (DCR و (Litecoin (LTC انجام دادند. همچنین علاوه بر مبادلات اتمی، کاربرد شبکه لایتنینگ نیز به وضوح در پلتفرم دیکرد و افزایش سرعت پردازش معاملات آن مشاهده می‌شود.

اصول اولیه شبکه دیکرد (Decred)

سه راه اصلی برای ارتباط با پلتفرم Decred وجود دارد:
کیف پول – برای ارسال و دریافت وجوه و همچنین شرکت در استخراج از طریق اثبات سهام (PoS)
استخراج از طریق اثبات کار – استفاده از توان محاسباتی سیستم‌ها جهت اعتبارسنجی معاملات در شبکه و تولید توکن‌های Decred جدید
استخراج از طریق اثبات سهام – استفاده از وجوه برای رأی دادن در مسائل مهم توسعه شبکه و پاداش تأیید معاملات

الگوریتم توافق عمومی ‌در شبکه دیکرد (Decred)

 
Decred پروتکل رأی‌گیری خود را در Blockchain با استفاده از یک طراحی ترکیبی از الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام انجام می‌دهد. بر اساس اُصول بنیادی سیستم هیبرید (ترکیبی از دو الگوریتم)، هر بلوک باید با ضریب درستی استخراج و حداقل توسط سه تأیید کننده مورد تأیید قرار گیرد. سیستم ترکیبی ضعف‌های اثبات کار یا اثبات سهام را کاهش می‌دهد. در این الگوریتم ترکیبی، استخراج‌کنندگان پاداش ایجاد بلوک‌ها و تأییدکنندگان دارای سهام نیز یک پاداش کوچک را دریافت می‌کنند. 
اثبات سهام برای هر کسی که دارای DCR است، در دسترس می‌باشد. با استفاده از توکن‌های DCR شما می‌توانید بلیط‌هایی را که به شما امکان شرکت در اثبات سهام را می‌دهند، خریداری کنید. بلیط شما باید به عنوان بخشی از یک بلوک استخراج شود و از آنجا که هر بلوک فقط می‌تواند شامل ۲۰ بلیط باشد، ممکن است مجبور باشید منتظر استخراج بلیت خود بمانید. پس از استخراج، بلیط شما “نابالغ” در نظر گرفته شده و خارج از استخر قرعه کشی تا ۲۵۶ بلوک (حدود ۲۰ ساعت) نگهداری می‌شود. 
پس از آن، بلیط شما وارد استخر می‌شود و منتظر انتخاب آن خواهید بود. Decred به گونه‌ای طراحی شده است که شما ۵۰٪ شانس انتخاب در ۲۸ روز و احتمال ۹۹٫۵٪ انتخاب قبل از انقضای بلیط خود (حدوداً ۴ ماه) را دارید. پس از انتخاب، شما به اعتبارسنجی یک بلوک کمک می‌کنید و قیمت بلیط را به همراه پاداش مشارکت در سرمایه‌گذاری دریافت خواهید نمود. 

فرآیند Staking شما را به سرمایه‌گذاری بلند مدت در دیکرد تشویق می‌کند؛ زیرا توکن‌های DCR شما طی چندین هفته در سیستم قرار دارد. خوشبختانه بر خلاف دیگر سیستم‌های اثبات سهام، شما نیازی به روشن نگه داشتن کامپیوتر خود در مدت انتخاب بلیط در استخر ندارید. در عوض، می‌توانید به یک استخر Staking بپیوندید که از طرف شما رأی خواهد داد و اگر بلیط شما انتخاب شود، سود مورد نظر را پس از کسر کارمزد به شما باز می‌گرداند.

 

ویژگی‌های برنامه‌ریزی شده دیکرد (Decred)

بخشی از پاداش ایجاد بلوک‌های جدید جهت توسعه دیکرد صرف می‌گردد. این امر برای اطمینان از این موضوع است که پلتفرم دیکرد بطور مداوم در حال تکامل و پیشرفت جهت رفع نیازها و خواسته‌های جامعه در حال حاضر و در سال‌های آینده است. فقط برخی از ویژگی‌های برنامه‌ریزی شده دیکرد در سال ۲۰۱۷ در زیر بیان شده که برخی از آنها تا کنون محقق شده است:
• رأی دادن جهت‌ هارد فورک
• DAO (سازمان نامتمرکز خودگردان) هدایت شده توسط سهامداران
• کنترل غیرمتمرکز صندوق‌های توسعه
• پشتیبانی از شبکه لایتنینگ
• UI مستمر و توسعه طراحی
• افزایش حریم خصوصی
• ادغام پرداخت

ارسال و دریافت دیکرد (Decred)

آدرس کیف پول تنها پارامتری است که برای ارسال یا دریافت وجوه ضروری می‌باشد. این آدرس را می‌توان به راحتی از هر کیف پول Decred تولید کرد. آدرس‌های دیکرد همواره با D شروع می‌شوند و حاوی ۲۶ تا ۳۶ کاراکتر عددی هستند. 
پس از ایجاد یک تراکنش، وجوه معمولاً در مدت ۵ دقیقه منتقل می‌شوند. کارمزد ‌اندکی جهت کمک به نگهداری شبکه وجود دارد. این کارمزد علاوه بر مبلغ معامله است؛ بدین معنی که انتقال ۱۰۰DCR کارمزدی در حدود ۰٫۰۰۶DCR خواهد داشت. 
کاوشگر بلوک MainNet به کاربران اجازه می‌دهد همه بلوک‌ها و تراکنش‌ها را در بلاک‌چین Decred جستجو کنند. 

کیف پول‌های ارز دیجیتال دیکرد

  • کیف پول دیکردیتون (Decrediton)
  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) 
  • کیف پول کامند لاین (Command Line)
  • کیف پول اکسودوس (Exodus)
  • کیف پول اتمیک (Atomic)
  • کیف پول کوینومی‌ (Coinomi) 
  • کیف پول کوبو (Cobo)

بررسی آینده ارز دیجیتال دیکرد (Decred)

برای بررسی آینده ارز دیجیتال دیکرد در ابتدا نگاهی به گذشته این رمز ارز خواهیم‌انداخت. در واقع بررسی می‌نماییم که قیمت این ارز دیجیتال در گذشته چه تغییراتی داشته و آیا این روند در آینده ادامه دارد یا خیر. پس از آن بررسی خواهیم کرد که چه عواملی بر قیمت این رمز‌ارز در آینده تاثیر می‌گذارد.
ارز دیجیتال دیکرد علی رغم ویژگی‌های منحصر به فرد خود، طبق قوانینی مانند اکثر ارزهای رمز پایه دیگر اداره می‌شود. در بیشتر دوره‌ها رشد خوبی را تجربه کرده است و در اوایل ۲۰۱۷ با افزایش همراه بوده است. 
مانند بسیاری از ارزها قیمت DCR تا اواخر سال ۲۰۱۸ سر به فلک کشید. به عبارتی می‌توان گفت عواملی که بر روی قیمت این رمز ارز تاثیر می‌گذارند همانند سایر ارزهای دیگر است. 
توجه رسانه‌ها می‌تواند یکی از این عوامل باشد. اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال، به طور کلی می‌تواند به طور غیر مستقیم به افزایش قیمت کمک کند. در واقع اخبار مربوط به ارز دیجیتال دیکرد می‌تواند به طور خاص باعث جلب توجه و در نتیجه سرمایه‌گذاری در این ارز شود. 
ویژگی‌هایی جدیدی که ممکن است به پلتفرم دیکرد اضافه شود، می‌تواند به افزایش قیمت این رمز ارز کمک نماید. به طور کلی ویژگی‌های جدید سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند تا در آن ارز سرمایه‌گذاری نمایند. 
به عبارتی می‌توان گفت افزودن ویژگی‌های جدید به پلتفرم دیکرد و همچنین پوشش رسانه‌ای این رمز ارز در آینده می‌تواند موجب افزایش قیمت ارز دیجیتال دیکرد شود. 
به طور کلی رمز ارز دیکرد برای ارائه راه حلی برای مدیریت غیرمتمرکز به وجود آمده است. این ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین می‌باشد. ارز دیجیتال دیکرد از الگوریتم ترکیبی PoW و PoS استفاده می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت استفاده از این سیستم ترکیبی یکی از ویژگی‌های این رمز ارز به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب