شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

پلتفرم ارز دیجیتال فانتوم (FTM) یک بستر قرارداد هوشمند open source، سریع، با بازده بالا و مقیاس‌پذیر برای دارایی‌های دیجیتال و Dappها فراهم می‌کند.

معمولا سیستم عامل‌های DeFi شبکه‌های مبتنی بزر بلاک‌چین هستند که مجموعه‌ای از توابع را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. در این حالت، فانتوم یک بلاک‌چین نیست بلکه شبکه‌ای از بلاک‌چین‌ها است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بلاک‌چین‌های خود را با مقیاس‌پذیری، سرعت و اثر بخشی بسازند.

در حقیقت، فانتوم اولین بستر بلاک‌چین و قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG است که چندین عملکرد را برای کاربران DeFi ارائه می‌دهد. این پلتفرم همچنین راه حل‌هایی را برای موارد معمول در مورد بلاک‌چین، مانند مقیاس‌پذیری و زمان تایید ارائه می‌دهد.

توکن این پلتفرم FTM است که قصد دارد مشکلات مربوط به سیستم عامل‌های قرارداد هوشمند، به ویژه سرعت معامله را حل کند، که به گفته توسعه‌دهندگان سرعت انجام تراکنش‌ها به کمتر از دو ثانیه کاهش یافته‌اند.

 

تاریخچه و بنیان‌گذاران ارز دیجیتال فانتوم

بنیاد فانتوم، که نظارت بر عرضه محصولات فانتوم را بر عهده دارد، در اصل در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد، با راه اندازی OPERA، شبکه اصلی فانتوم در دسامبر ۲۰۱۹ شروع به کار کرد. بنیاد فانتوم توسط یکی از دانشمندان علوم کامپیوتر که اهل کره جنوبی است به نام دکتر Ahn Byung Lk تاسیس شد. در حال حاضر، مدیر عامل پلتفرم فانتوم Michael Kong است.

تیم پشتیبانی فانتوم عمدتا در زمینه توسعه بلاک‌چین تجربه زیادی دارد و هدف آن ایجاد یک بستر قرارداد هوشمند است که از مقیاس‌پذیری، تمرکز زدایی و امنیت برخوردار است.

طبق وب‌سایت رسمی فانتوم، تیم Fantom متشکل از مهندسان متخصص، دانشمندان، محققان، طراحان و کار آفرینان در حوزه‌های متفاوت است. این افراد در سراسر جهان مستقر هستند.

 

توکن FTM

سه نوع توکن FTM در بازار وجود دارد:

Opera FTM:

توکن مورد استفاده در شبکه اصلی Opera Chain فانتوم

ERC-20:

توکن سازگار با اتریوم

BEP-2:

توکن سازگار با Binance Chain

همانطور که اشاره شد، توکن ERC-20 با اتریوم سازگار است اما نمی‌توان در Opera استفاده کرد. توکن FTM یک دارایی چند منظوره است که نقش حیاتی در اکوسیستم فانتوم دارد.

 

عملکرد ارز دیجیتال فانتوم

  • ماژولار بودن فانتوم:

ماژولار بودن پلتفرم فانتوم باعث می‌شود تا این پلتفرم از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشد. در واقع توسعه‌دهندگان این پلتفرم می‌توانند Dappهای مبتنی بر اتریوم را در مدت زمانی کوتاه به شبکه اصلی Opera فانتوم انتقال داده و این موضوع باعث می‌شود عملکرد این پلتفرم ارتقا یابد.

  • مقیاس پذیری فانتوم:

به عبارتی می‌توان گفت شبکه‌هایی که بر روی پلتفرم فانتوم ساخته می‌شوند، از دیگر شبکه‌ها مستقل هستند. این رویکرد باعث شده است عملکرد این ارز دیجیتال تحت تاثیر ازدحام نباشد. در واقع زمانی که تعداد کاربران افزایش می‌یابد سرعت کل شبکه کاهش نمی‌یابد. فانتوم با ایجاد بلاک‌چین اختصاصی برای هر برنامه مشکل مقیاس پذیری را حل می‌نماید.

  • امنیت فانتوم:

امنیت پلتفرم فانتوم از طریق الگوریتم اجماع مورد استفاده این پلتفرم یعنی PoS تامین می‌شود. لازم به ذکر است پروتکل Lachesis مورد استفاده در این پلتفرم امنیت شبکه را تامین می‌نماید.

  • متن باز بودن فانتوم:

همانطور که در ابتدا گفتیم پلتفرم ارز دیجیتال فانتوم open source یا متن باز است. به عبارتی تیم این پلتفرم بلاک‌هایی را ایجاد کرده است که هر کسی می‌تواند از ان استفاده نماید. در واقع تیم بنیان‌گذار این پلتفرم یک شفافیت بالایی را ارائه داده است.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال فانتوم

  1. فانتوم تلاش می‌کند تا برای تسهیل DeFi و سرویس‌های مرتبط، بر اساس قراردادهای هوشمند از ساز و کار اجماعی ساخته شده در ابتدا استفاده کند.
  2. ساز و کار Lachesis، ساز و کار اجماع فانتوم، نوید ظرفیت بسیار بالاتر و نهایی‌سازی معامله دو ثانیه‌ای، همراه با بهبود امنیت در سیستم عامل‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام PoS است.
  3. این پروژه با تطبیق اتریوم، توسعه دهندگانی را که می‌خواهند راه حل‌های غیرمتمرکز را به کار گیرند، جلب می‌کند. ماموریت این پلتفرم اعطای سازگاری بین کلیه نهادهای معاملاتی در سراسر جهان است.

 

هدف ایجاد ارز دیجیتال فانتوم چیست؟

از آنجایی که طراحی ارز دیجیتال بیت‌کوین، کاملا مقیاس‌پذیر نیست، لذا مکانیسمی که بتواند بین کاربران و یا رایانه‌های محیط توزیع شده بلاک‌چین هماهنگی به وجود آورد، به صورت کامل محدود است. به منظور برطرف کردن این مشکل، ارز دیجیتال فانتوم در سال ۲۰۰۹ عرضه شد که به عنوان یک قدم مثبت در دنیای رمزارزها به حساب می‌آید. از جمله راه حل‌هایی که ارز دیجیتال فانتوم برای حل این مشکل ارائه می‌دهد، مولفه سازی غیر متمرکز، مقیاس پذیری و امنیت می‌باشد که هر یک از این موارد بیان شده به عنوان معضلات ۳ گانه بلاک‌چین شناخته می‌شود.

برای مثال رمزارز بیت‌کوین، سیستم غیرمتمرکزی دارد که بر امنیت تاکید دارد و در نهایت منجر می‌شود که بیت‌کوین برای انجام تراکنش‌هایی که نیاز به تایید سریع دارند، گزینه خوبی به حساب نیاید. همچنین برای سیستم‌های مالی قدیمی که از فرآیندهایی مثل back-end برای ارتباط با مشتری خود بهره می‌گیرند و نیاز به تراکنش‌های سریع و توان عملیاتی بالایی دارد، بیت‌کوین گزینه مناسبی نخواهد بود.

پلتفرم فانتوم، با داشتن سازوکار اجماع پرسرعت به نام Lachesis، قابلیت فعالیت با سرعت بی‌سابقه‌ای را برای دارایی‌های دیجیتال به وجود می‌آورد. ساختار این رمزارز، قابلیت شخصی‌سازی کامل بلاک‌چین را با امکانات مختلف متناسب با کاربرد آن‌ها را برای دارایی‌های دیجیتال فرآهم می‌آورد.

فانتوم با استفاده از پروتکل اثبات سهام، توانسته است، امنیت مناسبی را برای ارز دیجیتال به وجود آورد. مکانیزم اجماعی که در ساختار ارز دیجیتال فانتوم مورد استفاده قرار گرفته است، توانایی مقیاس‌گذاری تعداد بسیار زیادی از نودها و یا گره‌های جهان در یک محیط باز و بدون مجوز را دارد که درجه خوبی از غیرمتمرکز بودن را ایجاد کرده است.


کیف پول‌های ارز دیجیتال فانتوم

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor)

کیف پول تراست (Trust)دانلود

کیف پول اتمیک (Atomic) – دانلود

کیف پول مای اتر (MyEtherWallet) – دانلود

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب