شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC)

ارز دیجیتال لایت‌کوین (LTC)

ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

ارز دیجیتال لایت‌کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که امکان پرداخت‌های نسبتا فوری و کم هزینه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال لایت‌کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک‌چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت‌کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد.

همانند بیت‌کوین، امنیت شبکه لایت‌کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار (استخراج) تضمین شده است. تراکنش‌های ارز دیجیتال لایت‌کوین تقریبا چهار برابر سریع‌تر از بیت‌کوین هستند.

 

تاریخچه لایت‌کوین

۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۱ یکی از کارمندان سابق شرکت گوگل به نام چارلی لی با دنیای ارز دیجیتال آشنا شد و کوین فیربریکس (Fairbrix) را ایجاد کرد. با وجود تلاش‌های چارلی کد تعریف شده این کوین معتبر نبود.

۷ اکتبر سال ۲۰۱۱–۱۱ روز پس از تلاش نافرجام، چارلی لی لایت‌کوین را با موفقیت طراحی و ارائه کرد. ۱۳اکتبر سال ۲۰۱۱ – شبکه لایت‌کوین در دسترس عمومی قرار گرفت.

 

ارز دیجیتال لایت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم بیت‌کوین SHA-256 است اما چارلی‌ لی در ایجاد لایت‌کوین این فرایند را به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت‌کوین دارای امکان محاسبه آسان‌تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تایید سریع‌تر تراکنش‌ها است. در حالی که این روزها استخراج به صرفه بیت‌کوین فقط با دستگاه‌های ASIC امکان‌پذیر است،‌ کارت گرافیک هنوز یکی از روش‌های متداول برای استخراج لایت‌کوین است. البته استفاده از دستگاه‌‌های ASIC از روش کارت گرافیک مقرون به صرفه‌تر است.

لایت‌کوین از بسیاری جهات شبیه به بیت‌کوین است، اما سرعت بالاتر و زمان بلاک کمتری (۲٫۵ دقیقه) نسبت به بیت‌کوین دارد. این امر باعث انجام تراکنش‌ها با سرعت بالاتر و هزینه‌های کمتر می‌شود.

هر۲٫۵ دقیقه تمام تراکنش‌های تایید شده لایت‌کوین در بسته‌های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک‌ها به زنجیره‌ای از بلاک‌ها به نام بلاک‌چین اضافه می‌شوند.

 

تفاوت لایت‌کوین و بیت‌کوین (LTC vs. BTC)

لایت‌کوین از سه لحاظ با بیت‌کوین متفاوت است:

  • سرعت تراکنش‌ها‌:

لایت‌کوین به این دلیل که عملیات روی بلاک‌ها را ۴ برابر سریع‌تر (۲٫۵ دقیقه) از بیت‌کوین (۱۰ دقیقه)  انجام می‌دهد، از سرعت بیشتری نسبت به بیت‌کوین برخوردار است. بنابراین تراکنش‌ها با سرعت و تعداد بیشتری نسبت به بیت‌کوین تایید و ثبت می‌شوند.

  • تعداد کل عرضه‌:

تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که عرضه خواهد شد محدود به ۲۱ میلیون واحد BTC است، در حالی که این مقدار برای لایت‌کوین ۸۴ میلیون واحد LTC است.

  • سرمایه در گردش‌:‌

اگرچه میزان سرمایه در گردش Litecoin نسبت به Bitcoin کمتر است، با این وجود باز هم یکی از پنج ارز دیجیتال برتر از لحاظ سرمایه در گردش است.

 

استخراج لایت‌کوین (Litecoin Mining) چیست؟

همان‌طور که گفته شد یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی بیت‌کوین و لایت‌کوین در الگوریتمی است که این دو به منظور رمزگشایی بلاک‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. در واقع برای انتشار هر کوین در شبکه مساله‌ای پیچیده باید حل بشود و پس از آن زمانی که تراکنش انجام شود، در کنار تراکنش‌های تایید شده دیگر در یکی از بلاک‌ها قرار می‌گیرد.

کامپیوترهایی که به آن‌ها استخراج‌گر گفته می‌شود، با استفاده از سخت‌افزارهایی شامل CPU یا GPU به حل مسائل پیچیده محاسباتی می‌پردازند. در واقع اطلاعات داخل هر بلاک از طریق الگوریتمی رمزگذاری شده که قبلا ذکر شد در اختیار این سخت‌افزارها قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند مسائل را حل کنند. هر بار که بلاکی رمزگشایی شود، استخراج‌گران به عنوان پاداش LTC دریافت می‌کنند. اکثرا افرادی که به دنبال عملیات استخراج هستند، به استخرهای استخراج می‌پیوندند تا از این طریق قدرت محاسباتی خود را با دیگران به صورت گروهی به اشتراک بگذارند و بتوانند مسائل را سریع‌تر رمزگشایی نموده و پاداش دریافت کنند.

 

روش ذخیره‌سازی لایت‌کوین

لایت‌کوین به علت شباهت زیادی که به بیت‌کوین دارد، امکان ذخیره‌سازی در اکثر کیف پول‌های دیجیتال را دارد. تعداد زیادی کیف پول برای لایت‌کوین وجود دارد از جمله کیف پول دسکتاپ الکتروم (Electrum LTC)، کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Trezor و حتی کیف پول‌های کاغذی.

همچنین می‌شود از کیف پول‌های آیفون و اندروید مانند Jaxx و LoafWallet به منظور ذخیره‌سازی لایت‌کوین استفاده نمود. با این حال ذخیره‌سازی مقادیر زیادی از ارز دیجیتال روی کیف پول‌های موبایلی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال لایت‌کوین

مزایا:

  • مورد پذیرش کاربران عادی می‌باشد.
  • شبکه قادر است تا مقدار ۸۴ میلیون کوین را پوشش دهد.
  • داشتن قیمت پایین کارمزد نسبت به رقبای دیگر
  • به عنوان یک شبکه غیر متمرکز کار می‌کند.
  • حجم معاملات زیادی دارد.
  • به عنوان یک کاربر، کارمزد خیلی کمی برای تراکنش‌ها باید پرداخت کنید.
  • لایت‌کوین اجازه می‌دهد کاربران بتوانند تغییراتی را در پلتفرم اعمال کنند و یک نسخه جدید از آن ایجاد کنند.
  • بلاک‌چین آن امنیت زیادی دارد. قبل از انجام تراکنش، باید یک رمز عبور خصوصی وارد کنید. این امکان اجازه می‌دهد تا کاربران بتوانند حساب اکانت خود را در لحظه بررسی کنند.

معایب:

  • برخی از کاربران به لایت‌کوین اعتماد ندارند و آینده خوبی برای این ارز رمزنگاری شده نمی‌بینند.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب