شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال یونی‌سواپ (uni)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال یونی‌سواپ (uni)

ارز دیجیتال یونی‌سواپ (uni)

ارز دیجیتال یونی سواپ (uni)

ارز دیجیتال یونی‌سواپ به عنوان بزرگترین صرافی غیر‌متمرکز اتریومی، مجموعه‌ای از کامپیوترها است که روی بلاک‌چین اتریوم اجرا شده و مبادله‌های غیر متمرکز توکن را امکان‌پذیر می‌کند. این کار به کمک یونیکورن‌ها (تک شاخ‌ها) که در لوگوی یونی‌سواپ قابل مشاهده است، صورت می‌گیرد.

تریدرها می‌توانند بدون اعتماد به سایر افراد در رابطه با سرمایه خود، به تبادل توکن‌های اتریوم بر بستر Uniswap بپردازند. همانطور که متوجه شدید، یونی سواپ یک صرافی بوده و دارای یک ارز دیجیتال (توکن) با همین نام است.

به لطف یونی‌سواپ کاربران می‌توانند بدون دخالت داشتن واسطه‌ها بین یکدیگر خرید و فروش انجام بدهند؛ این صرافی از یک سری قرارداد هوشمند تشکیل شده و به هر کاربر اجازه می‌دهد به طور مستقیم با دیگر کاربران بلاک‌چین اتریوم معامله انجام بدهد. این نحوه کار سبب شده یونی‌سواپ را «صرافی غیر‌متمرکز» خطاب کنیم.

مدل کار یونی سواپ شامل ایجاد استخرهای نقدینگی توسط تامین‌کنندگان لیکوئیدیتی است. این سیستم یک مکانیزم قیمت‌گذاری غیر‌متمرکز فراهم کرده و پیچیدگی‌های دفتر سفارش را از بین می‌برد. کافی است بدانید به لطف این پلتفرم، کاربران به شکلی یکپارچه قادر به تبادل کردن توکن‌های ERC20، بدون نیاز به وجود یک Order Book، خواهند بود.

 

هدف ارز یونی‌سواپ

این ارز در واقع یک پروتکل متن باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC20 مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین عامل نیز باعث افزایش سرعت و امنیت آن می‌شود. هدف اصلی از تشکیل این ارز این بود که بستری برای کاربران شبکه بلاک‌چین اتریوم فراهم شود تا بتوانند به صورت مستقیم معاملات خود را انجام دهند بدون این که نیازی به واسطه داشته باشند.

 

یونی‌سواپ چگونه کار می‌کند؟

Uniswap بر اساس مدلی به نام «مدل بازارساز محصول ثابت» (Constant Product Market Maker Model) کار می‌کند. این خود نوعی از مدل «بازارساز خودکار» (AMM –> Automated Market Maker) محسوب می‌شود.

بازارساز‌های خودکار، قراردادهای هوشمندی هستند که استخرهای نقدینگی مورد استفاده توسط تریدرها برای خرید و فروش را نگه می‌دارند. سرمایه این منابع یا همان استخرها، توسط تامین‌کنندگان لیکوئیدیتی فراهم می‌شود. هر فردی به وسیله سپرده‌گذاری مقدار معادل دو توکن در استخر، یک فراهم‌کننده نقدینگی شناخته خواهد شد. در‌عوض، کارمزد پرداخت شده به استخر توسط تریدرها، بر اساس سهم تامین‌کنندگان، بین آن‌ها توزیع می‌شود.

تامین‌کنندگان به وسیله سپرده‌گذاری مقدار معادل دو توکن یک بازار ایجاد می‌کنند. سپرده می‌تواند اتریوم و یک توکن ERC20 یا دو توکن ERC20 باشد. این استخرها اغلب از استیبل‌کوین‌هایی مثل دای، تتر یا یو‌اسدی‌سی ساخته می‌شوند، هر چند الزامی در این رابطه وجود ندارد. در عوض، فراهم‌کنندگان لیکوئیدیتی، توکن‌های لیکوئیدیتی را دریافت خواهند کرد که نشان‌دهنده سهم آن‌ها از کل استخر نقدینگی است. به عبارتی بر اساس تعداد توکن‌های نقدینگی در اختیار هر فرد، سهمش از استخر مشخص خواهد شد. یک فرد می‌تواند برای کسب سهم بیشتری از لیکوئیدیتی پول، توکن‌های بیشتری را بازخرید کرد.

 

درآمد یونی‌سواپ از کجاست و چطور می‌توان در آن کسب درآمد کرد؟

یونی‌سواپ کسب درآمد ندارد!‌

Uniswap یک پروتکل غیر‌متمرکز بوده و فاقد یک توکن بومی است. همه کارمزدها به تامین‌کنندگان نقدینگی برای استخر اعطا شده و هیچ کدام یک از موسسان صرافی، بخشی از سود حاصل از تریدها را برای خود برداشت نمی‌کنند.

در حال حاضر، کارمزد تراکنش پرداخت شده به فراهم‌کنندگان برابر ۰٫۳ درصد هر معامله است. به طور پیش‌فرض، آن‌ها به استخر نقدینگی افزوده می‌شوند، اما تامین‌کننده در هر زمان قادر به برداشت است. مبالغ بر اساس سهم کاربر از لیکوئیدیتی پول پرداخت خواهد شد.

ممکن است بخشی از کارمزدها در آینده به توسعه بیشتر یونی‌سواپ اختصاص پیدا کند. تیم توسعه‌دهنده، اخیرا هزینه‌های زیادی را متحمل شده و ورژن بهبود یافته پروتکل تحت عنوان Uniswap v2 را عرضه کرده است.

 

نحوه به دست آوردن ارز دیجیتال Uniswap (توکن UNI)

اگر از یونی‌سواپ استفاده کرده‌اید، احتمالا به ازای هر آدرسی که از طریق آن با این پروتکل ارتباط داشته‌اید، ۴۰۰ توکن به دست خواهید آورد. به منظور کسب ارز دیجیتال خود باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به آدرس app.uniswap.org بروید.
  • اتصال با کیف پولی که پیشتر حین کار با یونی‌سواپ استفاده کرده‌اید را برقرار کنید.
  • روی Claim Your UNI Tokens کلیک کنید.
  • تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید.
  • اکنون تبدیل به یک هولدر توکن UNI شده‌اید.
  • می‌توانید ارز دیجیتال خود را در یک صرافی نظیر بایننس به فروش رسانده یا آن را همچنان نگه دارید.

 

خطرات استفاده از صرافی یونی‌سواپ چیست‌؟

  • قراردادهای هوشمند ساختگی

یکی از‌بزرگترین مشکلات یونی‌سواپ، قراردادهای هوشمند جعلی هستند. زیرا هر کسی می‌تواند یک توکن ERC20 ایجاد کند و آن را به یونی‌سواپ اضافه نماید.

مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که به محض اینکه تأمین‌کننده اصلی نقدینگی تصمیم گرفت، می‌تواند نقدینگی استخر را بیرون بکشد و کاربران دیگر را با ضرر مواجه کند. این حربه تحت عنوان راگ پول (rug pull) یا خالی کردن پشت کاربران شناخته می‌شود.

برای اینکه در دام یک چنین کلاه‌برداری‌هایی نیافتید، همیشه آدرس توکن را دوباره در اتراسکن بررسی کنید و مطمئن شوید که آدرس واقعی است.

  • هزینه‌های بالای گس

در زمان نگارش این راهنما، هزینه‌های گس اتریوم به دلیل استفاده زیاد از شبکه در حال افزایش است. این امر باعث می‌شود که استفاده از یونی‌سواپ برای کاربران بسیار گران تمام شود، زیرا انجام معامله با یک توکن تا ۲۰ دلار هزینه خواهد داشت (این موضوع به نوع معامله نیز بستگی دارد).

برای استفاده از یونی‌سواپ، شما مجبور هستید هر توکن جدیدی را که می‌خواهید مبادله کنید تأیید نمایید و انجام این کار نیز ‌هزینه‌ای را در بر می‌گیرد که می‌تواند تا ۲ دلار هم برسد.

  • حملات فیشینگ

همانند سایر سرویس‌های مرتبط با رمزارزها، برخی از سایت‌ها به دنبال جعل خود یونی‌سواپ هستند. دامین‌های موجود در این راهنما تنها دامنه‌های معتبری هستند که باید از آنها استفاده کنید، هر مورد دیگری غیر از این دو دامنه به سایت اصلی مرتبط نبوده و احتمال کلاهبرداری در آنها زیاد است.

  • نبود پشتیبانی

یکی از مواردی که کاربران فضای رمز ارز به شدت به آن توجه دارند، وجود یک پشتیبانی آنلاین پاسخگو برای صرافی‌ها است. یونی سواپ به دلیل غیرمتمرکز بودن نمی‌تواند کاربران خود را در مشکلات پیش آمده یاری کند و این یکی از بزرگترین ضعف‌های صرافی‌های غیرمتمرکز است.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال یونی‌سواپ

مزایا:

یکی از مهمترین مزایای ارز دیجیتال یونی‌سواپ این است که این ارز هم پشتیبانی شبکه اتریوم را دارا است و هم از پشتیبانی صرافی یونی‌سواپ برخوردار می‌باشد که این دو عامل فرصت رشد فوق العاده‌ای را برای این ارز دیجیتال فراهم می‌کنند. سرعت و امنیت بالای شبکه اتریوم می‌تواند معاملات این ارز را بسیار راحت‌تر کند. علاوه بر این از آن جایی که امروزه صرافی یونی‌سواپ در حال محبوب شدن در میان جامعه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است، این مسئله می‌تواند روی رشد هرچه بیشتر ارز دیجیتال یونی‌سواپ Uniswap نیز تاثیرگذار باشد.

معایب:

افت قیمتی که این ارز دیجیتال در بازه‌ای متحمل شد باعث شد تا بسیاری از افراد نسبت به ارز دیجیتال یونی‌سواپ بدبین شوند ولی جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و شما با بررسی بیشتر متوجه ارزشمندی آن خواهید شد.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب