شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال سولانا (SOL)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا یک بلاک‌چین ارز دیجیتال با عملکرد سطح بالا است که از قرارداد هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر‌متمرکز‌ (DApps) پشتیبانی می‌کند. این ارز دیجیتال از یک نوع مکانیسم توافق جمعی گواهی سهم استفاده می‌کند که از تراکنش‌های مهر زمان خورده برای به حداکثر رساندن کارایی بهره می‌گیرد و افراد به راحتی می‌توانند وارد آن شوند.

این مشخصات به سولانا اجازه می‌دهد که ۵۰ تا ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. حداکثر ظرفیت نظری آن ۷۰ هزار تراکنش در ثانیه است که در مقایسه با ۷ تراکنش در ثانیه بیت‌کوین و ۱۵ تراکنش در ثانیه اتریوم خیره‌کننده است. بر‌خلاف پروژه‌های مشابهی مثل پولکادات و اتریوم ۲٫۰ (وقتی که افتتاح شود)، سولانا یک بلاک‌چین تک (لایه ۱) است و فعالیت‌ها را به چِین‌های الحاقی دیگر (لایه ۲) واگذار نمی‌کند.

تیم ارز دیجیتال سولانا بلاک‌چین خود را با داشتن یک رؤیای بلندمدت در ذهن طراحی کردند. این از تجربه شخصی آناتولی یاکوفنکو نشئت گرفته که در زمان فعالیت در کوال‌کام شاهد بود که ظرفیت تکنولوژی‌های مخابراتی از نظر کارآیی تقریباً هر سال دو برابر می‌شود. سولانا توسط شرکتی به همین نام که در سن دیگو کالیفرنیا قرار گرفته، توسعه یافته است. تیم سولانا شامل کارمندان سابق شرکت‌های کوال‌کام، گوگل، اپل، مایکروسافت، و دراپ‌باکس است. علاوه بر اینکه در آن از تکنولوژی‌های پایگاه داده مشابه گوگل و مایکروسافت استفاده شده است، معماری آن نیز منبع الهام فایل کوین (Filecoin)، یک پروژه ارز دیجیتال ذخیره داده، شده است.

 

تاریخچه سولانا

داستان سولانا به یک ساحل آفتابی در کالیفرنیا به همین نام باز می‌گردد. ساحل سولانا در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای شمال سن دیگو (San Diego)، یعنی جایی قرار گرفته که بنیان‌گذار و مدیر عامل سولانا، آناتولی یاکوفنکو (Anatoly Yakovenko) بیشتر عمرش را با کار کردن در زمینه مخابرات گذرانده است. این که بگوییم یاکوفنکو در ۱۲ سال فعالیتش در شرکت کوال‌کام (Qualcomm) در توسعه تکنولوژی که در تمام گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود نقشی کلیدی داشته است، نه تنها اغراق نیست که تا حدی هم کم‌لطفی است.

یاکوفنکو در ابتدا به بیت‌کوین و اتریوم علاقه خاصی نداشت و این رمزارزها فقط توجه او را جلب کرده بودند. زمانی که او مشغول توسعه یک شبکه دیپ لرنینگ بود، به شکل مختصری هم بیت‌کوین استخراج کرد. در همین زمان در تجربه‌ای که خودش آن را در سال ۲۰۱۷ در کتاب «رویای تب‌آلودی که با کافئین در ساعت ۴ صبح شکل گرفته» توصیف کرده است، متوجه شد که تابع هش‌گذاری بیت‌کوین، یعنی SHA256، می‌تواند برای ساخت یک ساعت غیرمتمرکز روی یک بلاک‌چین، مورد استفاده قرار بگیرد.

یاکوفنکو سپس این مطلب را نظریه‌پردازی کرد که زدن مُهر یا برچسب زمانی به تراکنش‌ها به احتمال قوی مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌های ارز دیجیتال را افزایش خواهد داد،

بدون اینکه امنیت یا غیر‌متمرکز بودن آنها را از بین ببرد. او می‌دانست امکان ساخت چنین چیزی وجود دارد؛ چراکه گوگل و اینتل هر دو تکنولوژی‌های مشابهی در پایگاه‌های داده خود، ایجاد کرده بودند اگرچه به شکلی متمرکز. او وایت‌پیپر انقلابی سولانا را در نوامبر ۲۰۱۷ به شکلی بی‌سروصدا منتشر کرد.

 

ارز دیجیتال سولانا چطور کار می‌کند؟

هشدار: سولانا به شکل قابل‌توجهی پیچیده است. اجازه بدهید با اصطلاحی شروع کنیم که احتمالاً قبلاً در ارتباط با این پروژه آن را شنیده‌اید: گواهی تاریخ (PoH: Proof of History). گواهی تاریخ مانند گواهی‌های مشابه، یک مکانیسم توافق جمعی نیست، بلکه یکی از اجزای مکانیسم توافق جمعی گواهی سهم سولانا محسوب می‌شود.

گواهی تاریخ شامل مهر زمانی زدن تراکنش‌ها در هنگام اضافه شدن آنها به بلاک‌های سولانا می‌شود. در هر ۴۰۰ میلی‌ثانیه یک بلاک جدید در سولانا ایجاد می‌شود (با ۱۵ ثانیه اتریوم و ۱۰ دقیقه بیت‌کوین مقایسه کنید). بدون اینکه وارد جزئیات فنی پیچیده شویم، ساعت غیرمتمرکزی که برای ارجاع در مهرهای زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد تابع هش SHA256 است. این تابع ممکن است برای شما آشنا باشد؛ زیرا همان تابعی است که در مکانیسم توافق جمعی گواهی کار بیت‌کوین مورد استفاده قرار گرفته است.

بلاک‌چین سولانا قواعد متفاوتی (رهبران، معتبرسازندگان، آرشیورها و غیره) دارد. در حالی که ارزهای دیجیتال گواهی نیابتی در اصل این قواعد را به مشارکت‌کنندگان در شبکه واگذار می‌کنند، سولانا این کار را نمی‌کند. تمام نودها در سولانا نقشی در تکمیل قواعد شبکه دارند.

 

اصل قضیه در پروژه سولانا

نکته کلیدی که در مورد سولانا بهتر است به یاد داشته باشید این است که سولانا وظایف مختلف را به نودهای متفاوت روی شبکه واگذار می‌کند تا سرعت را بهبود ببخشد و تمام تراکنش‌ها را برای اطمینان از اعتبار آنها مهر زمانی می‌زند. این یعنی یک خوشه از نودها (خوشه سولانا) می‌تواند مسئول میزبانی از یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز مثل یونی‌سواپ (Uniswap) باشد و یک خوشه دیگر سولانا می‌تواند مسئول پردازش میکروتراکنش‌های انجام‌شده در جهان مجازی دیسانترالند (Decentraland) باشد. این باعث می‌شود سولانا غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیر و امن باشد؛ بدون اینکه ادعایی داشته باشد.

 

ویژگی‌های پروژه سولانا (Solana)

ارز دیجیتال SOL توکن محلی شبکه بلاک‌چینی سولانا (Solana) می‌باشد. این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام بهره می‌برد، لذا این شبکه به کاربرانی که این ارز را نگهداری نمایند پاداش می‌دهد. به‌منظور افزایش امنیت، تمام کارمزد‌های پرداختی که از طریق SOL محاسبه می‌شوند، پس از دریافت سوزانده خواهد شد که این امر منجر به کاهش ساپلای کل در طی زمان می‌شود.

این دو ویژگی منجر به افزایش قیمت این ارز در درازمدت برای آینده سولانا پیش‌بینی می‌کند. در ادامه ویژگی‌های مهم این ارز بیان می‌شود.

  • سولانا (Solana) یک شبکه بلاک‌چین تک‌لایه و با سرعت بالا است. هم‌اکنون حداکثر ظرفیت این شبکه ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه با بلاک تایم ۴۰۰ میلی‌ثانیه می‌باشد. نماد ارز این شبکه SOL نام دارد.
  • اکثر کارکنان تیم این پروژه سابقه فعالیت در شرکت کوالکام (Qualcomm) را در رزومه کاری خود دارند.
  • در حال حاضر بلاک‌چین این پروژه دارای بیش از ۸۰ تأییدکننده (Validator) است. تعداد اعضای فعال انجمن این پروژه در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، ردیت و توییتر به بیشتر از ۵۰۰۰۰ نفر می‌رسد.
  • این پروژه توانسته است بیش از ۲۵ میلیون دلار را از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف نظیر Muticoin Capital، Foundation Capital و … جذب کند.

ارز دیجیتال سولانا یک شبکه مبتنی بر بلاک‌چین است که توسط اعضای سابق شرکت‌های کوالکام، اینتل و دراپ‌باکس شکل گرفت. پروتکل این شبکه بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده (DPoS) است و تمرکز آن روی افزایش مقیاس‌پذیری بدون کاهش امنیت و تمرکززدایی می‌باشد. هدف از این پروژه در سطح بین‌المللی پشتیبانی از نرم‌افزارهای بلاک‌چینی با سرعت بالا برای سیستم‌های مالی است.

 

توکن ارز دیجیتال سولانا (SOL)

توکن ارز دیجیتال سولانا (SOL) ارز دیجیتال اختصاصی بلاک‌چین سولانا (Solana) است. این ارز دیجیتال برای پرداخت کارمزدهای شبکه سولانا سوزانده می‌شود. سولانا همچنین می‌تواند برای تبدیل شدن به یک نود بلاکچین مورد استیک قرار بگیرد.

در آینده، ارز دیجیتال سولانا برای رأی‌گیری در مورد تغییرات سولانا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در زمان نوشتن این مطلب هنوز به خاطر مستندسازی متناقض مشخص نیست که سولانا تورمی (inflationary) است یا غیرتورمی (deflationary)؛ با این حال به نظر می‌رسد غیرتور می‌باشد.

موارد استفاده از توکن SOL

استیکینگبا نگهداری و استیکینگ این توکن می‌توان به شبکه کمک کرد و به‌صورت دوره‌ای ارز SOL دریافت نمود.

کارمزد تراکنش: به‌منظور استفاده از این شبکه و ایجاد قرارداد هوشمند و انجام تراکنش، کاربران باید کارمزد را از طریق ارز SOL پرداخت نمایند.

اجماع: در آینده کاربران امکان رأی‌دهی در شبکه را فقط از طریق دارابودن ارز SOL خواهند داشت.

 

خوشه Solana چیست؟

خوشه Solana مجموعه‌ای از رایانه‌های مستقل است که برای تأیید خروجی برنامه‌های غیرقابل اعتماد و ارسال شده توسط کاربر، با هم کار می‌کنند. یک خوشه سولانا می‌تواند هر زمان که کاربر بخواهد رکوردی تغییرناپذیر از وقایع در طول زمان یا تفسیرهای برنامه‌ای آن رویداد‌ها را نگه دارد، استفاده شود.

 

کیف پول‌های رمز ارز سولانا

متأسفانه در حال حاضر تعداد زیادی کیف پول ارز دیجیتال که از سولانا پشتیبانی کند وجود ندارد.

کیف پول Ledgerیک کیف پول سخت‌افزاری می‌باشد که از امنیت بالایی برخوردار است و در دو مدل Ledger Nano S و Ledger Nano X موجود است.

کیف پول TREZORاین کیف پول نیز یک کیف پول سخت‌افزاری است و در دو مدل TREZOR T و TRZOR ONE موجود می‌باشد.

کیف پول KeepKeyاز دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری که برای ذخیره‌سازی ارز سولانا به شمار می‌رود .

کیف پول Coinomiاین کیف پول یک کیف پول نرم‌افزاری می‌باشد که از امنیت بالایی برخوردار است.

 

اهداف رمز ارز سولانا

  • بهبود مقیاس‌پذیری

یکی از نوآوری‌های ارز سولانا الگوریتم اجماع اثبات تاریخ یا PoH می‌باشد که توسط آناتولی یاوونکو ارائه شد. این مفهوم سبب مقیاس‌پذیری بیشتر پروتکل می‌شود که به نوبه خود قابلیت استفاده را بالا می‌برد.

  • زمان پردازش کوتاه

ارز دیجیتال سولانا در فضای رمزارزها به دلیل زمان پردازش خیلی کوتاه بلاک‌چین شناخته شده است. پروتکل ترکیبی ارز سولانا زمان اعتبارسنجی را برای معامله و اجرای قرارداد هوشمند به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. با زمان پردازش کوتاه، سولانا موردتوجه بسیاری از نهادها قرار گرفته است .

  • کارمزد کم در قبال پردازش سریع

پروتکل سولانا در نظر دارد تا تمام کاربرانی که زمان کافی ندارند هم به مشتریان سازمانی خدمت نمایند. یکی از وعده‌های اصلی سولانا به استفاده‌کنندگان این است که آنها از افزایش هزینه‌ها و مالیات غافل‌گیر نخواهند شد. این پروتکل به صورتی طراحی شده است که کارمزد معاملات بسیار کمی دارد در حالی که مقیاس‌پذیری و پردازش سریع را تضمین می‌کند.

 

مزایا ارز دیجیتال سولانا

  • پشتیبانی از بسیاری از زبان های برنامه نویسی: شما می توانید Solana را در CC ++ Rust ، Move، سرور مجازی انعطاف پذیر یکپارچه توسعه دهید.
  • هیچ نگرانی در مورد مشکل مقیاس پذیری بلاک‌چین وجود ندارد.
  • سرعت تراکنش فوق العاده سریع و تولید بلوک.
  • سطح امنیت بالای شرکت.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب