شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال وی‌‌چین (VET)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال وی‌‌چین (VET)

ارز دیجیتال وی‌‌چین (VET)

ارز دیجیتال وی‌‌چین (VET)

ارز دیجیتال وی‌‌چین یک اکوسیستم تجاری توزیع شده است که بر مبنای فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کند و به‌طور ویژه، برای تسهیل فرآیندهای مختلف کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان طراحی شده است. شبکه بلاک‌چین این پلتفرم «وی‌‌چین ثور» (VeChainThor) نام دارد که با استفاده از توکن بومی وِت (VET) و توکنِ گس (کارمزد) VTHO به کاربران خود خدمات ارائه می‌کند.

 

تاریخچه ارز دیجیتال وی‌‌چین

شرکت وی‌‌چین در سال ۲۰۱۵ به‌منظور ارائه راه ‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین «وی‌‌چین ثور» برای کسب‌وکارهای مختلف تأسیس شد. این شرکت ارتباط تنگاتنگی با صنعت و دولت چین دارد و به دنبال تقویت بیشتر این روابط است. درواقع، وی‌‌چین زیرشاخه‌ای از شرکت چینی «بیت سی» (BitSE) است که در حوزه «بلاک‌چین به‌عنوان سرویس» (Blockchain-as-a-Service) یا به‌اختصار BaaS کار می‌کند.

بنیاد وی‌‌چین (Vechain Foundation) در سنگاپور تاسیس شده و بر توسعه، مدیریت و پیشرفت اکوسیستم وی‌‌چین نظارت می‌کند. بدنه والد شرکت وی‌‌چین دارای مجوز پنج‌ ستاره ارائه خدمات مبتنی بر بلاک‌چین از «توف سارلند» (TÜV Saarland)، سازمانی اروپایی برای تأیید و صدور گواهی‌نامه است. درواقع، شرکت وی‌‌چین اولین شرکتی است که مجوز پنج ستاره ارائه خدمات مبتنی بر بلاک‌چین دریافت می‌کند.

 

تکنولوژی وی‌‌چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

وی‌‌چین به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود، تکنولوژی جهانی، ارز دیجیتال و یک پلتفرم اختصاصی. هر کدام از اینها عملکردی دارند که در ادامه به آن‌ها می پردازیم:

  • تکنولوژی جهانی

وی‌‌چین با استفاده از کدهای شناسایی نظیر NFC، QR کد و برچسب RFID به هر محصول یک ماهیت اختصاصی می بخشد. سنسورها اطلاعات را در هر مرحله از زنجیره ی تامین ثبت می‌کنند و به شناسه ی هر محصول منتقل می‌شوند. ایده ی اصلی این سنسورها از وی‌‌چین است ولی توسط کمپانیهای Bosch و Qualcomm ساخته شده‌اند.

تا زمانی که از سیستم بلاک‌چین استفاده می‌شود این اطلاعات ضبط شده نمی‌توانند تغییر کنند. این تکنولوژی به هدف ایجاد اطمینان در زنجیره ی خرید ایجاد شده است و زمانی به کار ما می آیند که به عنوان مثال محصولات با کشتی به مکانی اشتباهی فرستاده شده‌اند و این سیستم رد یابی به طور دقیق نشان می‌دهند که اشتباه از کدام ناحیه اتفاق افتاده است.

این تکنولوژی همچنین به گیرنده ی کالا این امکان را می‌دهد که همه چیز را بررسی کند، آیا اقلام ارسالی معتبر و اصلی هستند؟ همچنین این تکنولوژی برای ردیابی و شناسایی کلاه برداری برای کالاهای لوکس نیز در نظر گرفته شده است. مثلا اگر اگر محموله ی شما کیفهای دستی گران قیمت است، تراشه ای کوچک در داخل آن‌ها تعبیه می‌شود که تمام فرآیندهای طی شده از تولید تا تحویل را گزارش می دهد. تراشه تا زمانی که کیف فروخته شده است نیز باقی می ماند و خریدار می‌تواند اعتبار اجناس را پیگیری کند.

  • ارز دیجیتال وی‌‌چین یا ارز دیجیتال VET

وی‌‌چین توکن‌هایی دارد که بر تا سال ۲۰۱۸ زمانی که هنوز پلتفرم خود را راه‌اندازی نکرده بود بر پایه ی اتریوم بودند. ارز دیجیتال VET یک سیستم پرداخت در شبکه ی وی‌‌چین است. نوع دیگری از توکن به نام VeThor یا VTHO وجود دارد که به زنجیره ی تامین دسترسی دارد. بنابراین کمپانی ای که می خواهد به سیستم رد یابی و امنیت وی‌‌چین دسترسی داشته باشد باید پرداختهایش را با VTHO انجام دهد.

  • پلتفرم وی‌‌چین

پلتفرم وی‌‌چین برای انجام تمامی این فعالیتها ایجاد شده است. البته این پلتفرم برای دیگر بالا آوردن دیگر پروژههای بلاکپین نیز می‌تواند استفاده شود و دیگر کوینها می‌توانند بر پایه ی تکنولوژی بلاک‌چین بالا بیاید. دقیقا کاری که اتریوم می‌کند.

 

نحوه عملکرد وی‌‌چین

بلاک‌چین وی‌‌چین ثور مانند بلاک‌چین‌های دیگر کار می‌کند. کسب‌وکارها از ابزارهای این شبکه به نام تول‌چین۷ استفاده می‌کنند تا ایده‌ها و برنامه‌های مورد نیاز برای رفع مشکلات کسب‌وکار خود را بسازند. علاوه بر این، شبکه وی‌‌چین‌ثور از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند. تراکنش‌ها بر روی بلاک‌چین وی‌‌چین‌ثور چندین ویژگی را می‌تواند دارا باشد. همچنین استفاده کنندگان برنامه‌ وی‌‌چین، نیازی به نگهداری ارز دیجیتالی برای انجام تراکنش‌ها ندارند. در مقابل این کار توسط دارندگان برنامه وی‌‌چین انجام می‌شود که موجب فراهم کردن تجربه کاری بهتری برای کاربرانمی‌شود. شبکه‌ بلاک‌چین وی‌‌چین‌ثور از روش “اثبات اعتبار” برای صحت‌سنجی بلوک‌های شبکه استفاده می‌کند. در این روش صحت‌سنجی و تأیید فقط مخصوص نودها‌ی خاصی در شبکه است که میزان دارایی آنها در شبکه حداقل ۲۵ میلیون توکن وِت است.

 

ارز دیجیتال وی‌‌چین دو توکن مجزا دارد: وِت و وِتور

  • وِت یا توکن وی‌‌چین برای انجام تراکنش‌های مالی بر روی بلاک‌چین وی‌‌چین‌تور و همچنین توکن رایج برای خرید به منظور کسب سود است. به عنوان مثال، اگر یک توزیع‌کننده بخواهد مبلغ کالا را به عرضه کننده پراخت کند، از طریق توکن وِت این کار را انجام می‌دهد. یکی از ویژگی‌های دیگر این پلتفرم این است که این پرداخت‌ها می‌توانند به صورت اتوماتیک تنظیم شوند. بدین صورت که به محض دریافت کالا توسط توزیع کننده، مبلغ به حساب عرضه کننده منتقل شود. کشتیرانی به محض تحویل کالا به بندر، مبلغ خود را اتوماتیک دریافت کند. انبار‌دار به محض خروج کالا از انبار و تحویل به خرده‌فروش مبلغ خود را دریافت کند. این سرعت به نفع همه افراد در زنجیره تأمین است و کارآمدی و بهره‌وری کار را بالا می‌برد
  • توکن وِ‌تور۹ به “توکن انرژی”۱۰ معروف است. توکنی شبیه به توکن‌های کارمزد شبکه اتریوم است که در شبکه وی‌‌چین‌ثور به منظور هزینه تراکنش‌ها استفاده می‌شود. تراکنش پیچیده‌تر نیاز به وِتور بیشتری دارد. به عنوان مثال، یک تراکنش معمولی ممکن است هزینه ۵۰ وِتور را داشته باشد. اما هنگامی که شامل یک قرارداد هوشمند پیچیده می‌شود هزینه آن نزدیک به ۸۰۰ وِتور می‌شود. موضوع جالب این شبکه در این است که برای پراخت هزینه‌های تراکنش‌ها نیاز نیست که توکن وِتور خریداری نمایید. شما می‌توانید با نگه داشتن ارز وِت، توکن وِتور را به دست آورید. چیزی شبیه “استیک کردن”۱۱ ارز خود، اما با این تفاوت که فقط کافی است ارز وِت را در کیف پول خود نگه دارید. دارندگان توکن وِت می‌توانند توکن وِتور را برای استفاده روی شبکه وی‌‌چین‌ثور تولید کنند. نرخ تولید پایه توکن وِتور برای دارندگان توکن وِت به ازای هر توکن وِت برای هرروز حداقل ۰٫۰۰۴۳۲ است.

 

تفاوت توکن‌های VET و VTHO

توکن VET برای استفاده در بازارهای ارز دیجیتال است. یعنی اگر شما قصد سرمایه‌گذاری روی این ارز را دارید باید توکن VET را تهیه کنید.

اما VTHO مخصوص توسعه دهندگان شبکه وی‌‌چین می‌باشد. اگر توسعه دهندگان بخواهند تراکنشی در برنامه غیر‌متمرکز خود (Dapp) انجام دهند، هزینه و کارمزد آن را از طریق VTHO پرداخت می‌کنند.

 

پلتفرم

پلتفرمی که برای انجام همه این موارد استفاده می‌شود مین نت –می‌تواند توسط سایر پروژههای بلاک‌چین برای ایجاد سکه ویژه خودشان نیز مورد استفاده قرار گیرد (مشابه اتریوم). این پلتفرم باعث شده که وی‌‌چین علاوه بر زنجیره تأمین، در نرم افزارهای غیرمتمرکز نیز استفاده شود.

 

قواعد کار وی‌‌چین

قواعدی که بلاک‌چین وی‌‌چین و به این ترتیب آینده وی‌‌چین بر اساس آنها ایجاد شده است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • استانداردسازی، هماهنگ‌سازی و انعطاف سیستم
  • معماری چند لایه، با لایه‌های معماری مستقل و به هم پیوسته
  • پروتکل‌های باز برای اتصال به سیستم‌ها و تکنولوژی‌های دیگر
  • توسعۀ سریع و آسان

 

مزایای ارز دیجیتال وی‌‌چین

بلاک‌چین وی‌‌چین VeChain که قصد دارد از طریق روش دیجیتال سازی دارایی، این اکوسیستم مدیریت زنجیره تامین ایمن را به کاربران ارائه دهد. این پروژه تولید کنندگان را قادر می سازد تا محصولاتی با هویتهای منحصر به فرد را روی این پلت فرم ایجاد و اجرا کنند. این پدیده به تولیدکنندگان، شرکای زنجیره تامین و حتی مصرف کنندگان مختلفی که کالاهای متنوعی را در اختیار دارند اجازه می‌دهد تا حرکت محصولات شان را از طریق زنجیره تامین پیگیری نمایند. هدف وی‌‌چین این است که شفافیت بیشتری به مشتریان و کسب و کارها ارائه نماید. این توکن محبوب و عالی را نمی‌توانید استخراج کنید ولی در بستر شبکه اتریوم کار می‌کند و همین موضوع نشان از قدرت بالای VeChain دارد. این توکن به دارندگان اجازه استفاده و اشغال کردن بلاک‌چین VeChainthor را داده و این بستر را فراهم می‌کند تا فعالیتهای اقتصادی و تجاری از طریق آن انجام شود.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب