شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال چین‌لینک (LINK)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال چین‌لینک (LINK)

ارز دیجیتال چین‌لینک (LINK)

ارز دیجیتال چین‌لینک (LINK)

ارز دیجیتال چین‌لینک یک پروژه بلاک‌چینی منحصربفرد و اولین در نوع خود است. این سرویس اوراکلی غیرمتمرکز، در حال حاضر روی شبکه اتریوم قرار دارد و امکان توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر Blockchain برای شرکت‌ها و کسب و کارهای سنتی را فراهم می‌کند.

شبکه ارز دیجیتال چین‌لینک، ورودی‌ها و خروجی‌های معتبر غیر‌قابل دستکاری را برای تمامی قرارداد هوشمند پیچیده روی هر بلاک‌چینی فراهم می‌کند.

 

علت ابداع چین‌لینک

قراردادهای هوشمند، قراردادهای از پیش تعریف‌شده‌ای هستند که برای آنالیز شرایط در بلاک‌چین ایجاد می‌شوند. این قراردادها به‌منظور ارزیابی تصمیم نهایی خود به شرایط و داده‌های مشخصی متکی می‌باشند. ازآنجایی‌که قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک‌چین هستند، هر دو قابل تائید و تغییرناپذیر هستند. به این معنا که هیچ فردی نمی‌تواند آن‌ها را حذف و یا اصلاح کند.

بااین‌حال برنامه قراردادهای هوشمند شاهد محدودیت‌هایی است که بر اساس آن‌ها این قراردادها به داده‌هایی فراتر از بلاک‌چین وابسته هستند. این همان نقطه‌ای است که بر اساس آن باید داده‌های خارج از زنجیره به فرمت درون زنجیره‌ای ترجمه شوند. به‌دلیل تفاوت زبان داخل و خارج زنجیره پیوند منابع داده‌های خارجی با قراردادهای هوشمند دشواراست.

بلاک‌چین chainlink ابداع شد تا این شکاف را طریق یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل‌ برطرف کند. اوراکل‌ به‌عنوان میان‌افزار عمل کرده و داده‌ها را از منابع خارجی به زبانی که قراردادهای هوشمند داخلی آن‌ها را درک ‌می‌کنند، ترجمه کند.

 

شبکه چین‌لینک چگونه کار می‌کند؟

کار چین‌لینک، متصل کردن اکوسیستم بلاک‌چین به اپلیکیشن‌های خارجی است. از یک طرف، Chainlink به بلاک‌چین متصل است و از طرف دیگر، با یک API ادغام شده است. پایه‌های این راه‌حل بر مبنای اوراکل‌ها ساخته شده، که باعث محدود کردن نیاز به اعتماد به اشخاص و غیر‌متمرکز کردن زیرساخت‌های این شبکه می‌شود.

عالیت اصلی چین‌لینک بر اساس دو فرایند است: درون‌شبکه‌ای (On-Chain) و برون‌شبکه‌ای (Off-Chain). قراردادهای هوشمند در شبکه ChainLink «شدیدا آگاهانه» هستند، به این معنا که محتوای درون آن‌ها، باعث ادغام آن‌ها با برنامه‌های غیر‌بلاک‌چینی می‌شود. زیرساخت غیربلاک چینی، به انتخاب و ساخت سابقه Oracle ها کمک می‌کند. پس از این کار، پیش از آنکه توافق مربوطه وارد زیرساخت درون‌شبکه‌ای شود، بیرون از شبکه حاصل می‌شود. معماری برون‌شبکه‌ای چین‌لینک، دارای چندین کار فرعی و آداپتورهای خارجی است. تمامی این عناصر زیرساختی، قابلیت به‌روزرسانی دارند. این راه‌حل در حال حاضر روی اتریوم سوار است، اما در آینده برای فراهم‌آوری امکان انجام تراکنش‌های بین‌ زنجیره‌ای، آپدیت خواهد شد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، چین‌لینک یک شبکه غیرمتمرکز است که اطلاعات را از طریق اوراکل از منابع خارج از بلاک‌چین آن جمع‌آوری کرده و برای قراردادهای هوشمند درون بلاک‌چین آماده‌ می‌کند. نحوه جمع‌آوری اطلاعات به‌ این‌ ترتیب است:

زمانی که یک قرارداد هوشمند به اطلاعات نیاز دارد درخواستی برای دریافت اطلاعات مورد نیاز ارسال‌ می‌کند. پروتکل chainlink درخواست ارسال‌شده را به‌عنوان یک رویداد درنظرگرفته و متعاقباً قرارداد هوشمند دیگری را به‌عنوان chainlink Service Level Agreement یا به‌ اختصار SLA، برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع خارج از بلاک‌چین ایجاد می‌کند.

قرارداد SLA سه قرارداد فرعی ایجاد‌ می‌کند:

  • قرارداد اعتبار:

این قرارداد سابقه گره اوراکل را برای اطمینان از اعتبار و عملکرد خوب آن، ارزیابی کرده و تائید می‌کند. در طول این فرایند گره‌های غیرقابل‌اعتماد و ناکارآمد حذف می‌شوند.

  • قرارداد تطبیق سفارش:

درخواست قرارداد را به گره (node) ارائه داده و در عوض پیشنهاد‌های آن‌ها را دریافت ‌می‌کند. سپس در ادامه نوع و تعداد صحیح گره‌ها را برای پاسخگویی به درخواست مشخص ‌می‌کند.

  • قرارداد تجمع:

تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط اوراکل‌های انتخاب‌شده را برای ارزیابی، تطبیق و تائید نهایی. جمع‌آوری می‌کند.

در این مرحله، چین‌لینک هسته (core)، برای فهم منابع API خارجی، “درخواست” را از زبان درون زنجیره‌ به زبان خارج زنجیره ترجمه‌ می‌کند.

سپس درخواست ترجمه‌شده به API هدایت‌ می‌شود. API داده‌ها را از منبع خارجی جمع‌آوری می‌کند.

در آخر نیز پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز بار دیگر اطلاعات به زبان درون زنجیره ترجمه‌شده و به CAC ارسال می‌شود.

 

کاربردهای پروژه ارز دیجیتال چین‌لینک (ChainLink)

کاربردهای فراوانی را می‌توان برای چین‌لینک که از‌جمله ارزهای دیجیتالی است که از سرویس‌های اوراکل غیرمتمرکز استفاده می‌کند در نظر گرفت که از جمله مهم‌ترین این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نسخ بعدی قراردادهای اوراق بهادار از چین‌لینک هستند.
  • قرارداد‌های هوشمند در عرصه امور مالی و تجاری که نیازمند دسترسی به‌اطلاعات سیستم‌های زنجیره تأمین، گمرک و … هستند.
  • قراردادهای هوشمند بیمه که از پایگاه داده‌‌اینترنت اشیاء مرتبط با بیمه استفاده می‌‌کنند.

 

توکن ارز دیجیتال LINK چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن LINK، رمز ارز محلی شبکه چین‌لینک و در واقع یک توکن ERC20 است، به این معنا که روی شبکه اتریوم ساخته شده است. توسعه‌دهندگان، ارز دیجیتال لینک را به صورت زیر تعریف کرده‌اند:

یک توکن ERC20، به همراه قابلیت اضافه «ارسال و فراخوانی» استاندارد ERC223، که به LINK اجازه بازیابی و پردازش توسط قراردادهای درون یک تراکنش واحد را می‌دهد.

از رمز ارز LINK برای پرداخت دستمزد نودهای شبکه استفاده می‌شود. ارزش و تقاضای این توکن‌ها، مستقیما به تعداد اپراتورهایی که روی معماری درون شبکه‌ای چین‌لینک کار می‌کنند بستگی دارد. ارزش رمز ارز لینک همچنین بر اساس کاربردهای شبکه تعیین می‌شود؛ یعنی هرچه کاربردهای پلتفرم ChainLink افزایش یابد، ارزش توکن LINK نیز بیشتر خواهد شد.

 

آیا چین‌لینک را می‌توان به‌عنوان پول واقعی دانست؟

چین‌لینک در حوزه رمز ارزها نسبتاً تازه‌وارد است؛ بنابراین پیش‌بینی کاربردهای آن در این برهه از زمان دشوار است. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که هدف‌اصلی بلاک آن لینک ارائه رمز ارز نیست. درواقع توکن link به‌منظور تشویق اپراتورهای node طراحی‌شده است؛ بنابراین بعیداست که در حالت فعلی چین‌لینک به‌عنوان پول واقعی طبقه‌بندی شود.

 

کیف‌پول چین‌لینک

رمز ارز لینک یک توکن ERC-677 است که می‌توانید آن را در هر کیف‌پولی که امکان ذخیره توکن ERC-20 را دارد، نگهداری کنید. بسته به سطح امنیت و قابلیت‌های مدنظر خود می‌توانید یکی از انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به‌ دلخواه انتخاب کنید.

تعدادی از بهترین کیف‌ پول‌های Link عبارت‌اند از:

  • کیف‌پول اتمیک: نرم‌افزاری و مناسب موبایل و دسک‌تاپ
  • Ledger Nano X, S: سخت‌افزاری
  • My Ether Wallet: کیف‌پول وب
  • Trezor: سخت‌افزاری
  • Coinbase: موبایل
  • Trust: موبایل
  • Exodus: کیف‌پول نرم‌افزاری
  • KeepKey: کیف‌پول سخت‌افزاری

 

مزایای بلا‌ک‌چین چین‌لینک

  • اتصال به API مختلف

 از آنجایی‌که چین‌لینک Core برای ترجمه درخواست‌های داده از یک زبان برنامه‌نویسی درون زنجیره‌ای به زبان خارج از زنجیره طراحی‌شده است، در حال حاضر قراردادهای هوشمند در صورت اطمینان از امنیت، دسترسی غیرمتمرکز و دقت منابع، توانایی ارائه درخواست داده از هر منبع خارجی را دارند.

  • ارسال پرداخت در سطح جهانی

 اکنون‌که قراردادهای هوشمند به منابع اطلاعات خارجی دسترسی دارند، می‌توان قراردادهای قوی‌تر و تطبیق‌پذیرتری را باقابلیت ارسال پرداخت به هرجای جهان از طریق شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل منعقد کرد.

  • غیرمتمرکز

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چین‌لینک بر اساس بلاک‌چین غیرمتمرکز ساخته‌شده است. به این معنا که هیچ مرکزی ازجمله دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ بر امور آن کنترلی ندارند.

  • رمزنگاری End-To-End

ازآنجاکه کل سیستم چین‌لینک برای کار در حوزه مبتنی بر بلاک‌چین طراحی‌شده است، شبکه‌های اوراکل داده‌های صحیح را جمع‌آوری کرده و با استفاده از رمزنگاری end-to-end از قرار‌گرفتن اطلاعات قرارداد هوشمند در معرض منابع خارجی جلوگیری می‌کنند.

  • افزایش کارآمدی قراردادهای هوشمند

درگذشته امکان دسترسی امن چین‌لینک به‌منابع خارجی محدود بود؛ اما اکنون امکان اتصال قراردادهای هوشمند به بی‌نهایت داده‌های ورودی و خروجی فراهم‌شده است؛ بنابراین می‌توان گفت کارایی و پتانسیل قرارداد‌های هوشمند بیشتر از هر‌زمان دیگری افزایش‌یافته است.

  • بهبود مداوم پروژه

گروه پشتیبان این پروژه به‌صورت مداوم در تلاش‌اند تا با اضافه کردن قابلیت‌های جدید به آن باعث افزایش کارآمدی آن شده و شرکت‌ها و مشاغل بیشتری به قراردادهای هوشمند اعتماد کنند.

 

مزایا و معایب ارز ‌دیجیتال چین‌لینک

مزایا:

  • انجام معاملات توسط اوراکل‌ها
  • افزایش امنیت و سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه
  • ارائه توکن LINK بر‌اساس استاندارد ERC677
  • همکاری با کمپانی‌های عظیم و معتبر در سرتاسر دنیا

معایب:

  • عدم بازگشت سرمایه در‌صورت انجام خطا و اشتباه در معاملات
  • استفاده از بلاک‌چین که معایب این ارز دیجیتال را در بخش‌های کوچک‌تر حل می‌کند.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب