شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

انواع کیف پول ارز دیجیتال

خانه - دانشنامه - انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

«والت» یا همان کیف پول دیجیتال یک برنامه‌ نرم‌افزاری است که کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاک‌چین‌های مختلف در تعامل است تا شما بتوانید ارز دیجیتال خود را بفرستید، دریافت کنید و بر تراز حساب خود نظارت داشته باشید.

اگر قصد دارید از بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید. هیچ ارز دیجیتالی به خودی خود در کیف پول قرار ندارد. بیت‌کوین و رمز ارزهای دیگر، به صورت غیرمتمرکز در یک دفترکل عمومی به نام «بلاک‌چین» ذخیره و نگهداری می‌شوند.

کیف پول ارز دیجیتال یا کیف پول دیجیتال در واقع نسخه دیجیتالی کیف پول‌هایی است که با خود به هر جا می‌برید.

این کیف‌ پول‌ دیجیتال (Wallet) همه اطلاعات مربوط به پرداخت‌های شما را در خود جای می‌دهد، بنابراین به سادگی می‌توانید خریدهای خود را انجام دهید. حتی اگر یک کسب و کار دارید می‌توانید با این کیف پول‌های دیجیتال هم کار مشتریان را ساده‌تر کنید و هم پرداخت‌های آنها را تائید کنید.

روش کار کیف پول دیجیتال

در یک حساب بانکی معمولی، پول یا به بیان بهتر، ارزش آن نگهداری می‌شود.

اما در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلیدهای رمزنگاری شده عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند.

در حقیقت، کوین‌ها نمی‌توانند در یک کیف پول فیزیکی ذخیره ‌شوند. چون رمزارزها وجود فیزیکی ندارند. آدرس کیف پول، چیزی شبیه به شماره حساب بانکی است.

هیچ اشکالی ندارد اگر شما شماره حساب بانکی خودتان را به فرد دیگری بدهید، چون دیگران برای انتقال وجه به آن نیاز دارند. در دنیای ارزهای دیجیتال، اگر کسی بخواهد کوین‌هایتان را برایتان ارسال کند، شما می‌توانید به سادگی آدرس کیف پول خود را به او‌ بدهید و کوین‌تان را دریافت کنید.

درست مانند حساب‌های بانکی، هیچ یک از دو آدرس کیف پول، شبیه به هم نیستند. در نتیجه، هیچ کس به جز شما نمی‌تواند پولتان را دریافت کند.

همچنین، تعداد آدرس‌های کیف پول شما بدون محدودیت هستند. یعنی هر چند تا آدرس که دلتان بخواهد می‌توانید برای کیف پولتان بسازید.

به عنوان مثال (درخصوص بیت‌کوین) این آدرس کیف پولی است که تصور می‌شود متعلق به خالق بیت‌کوین،Satoshi Nakamoto است:

۱A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این آدرس یک ترکیب پیچیده از اعداد و حروف بزرگ و کوچک است.

از آنجایی که اغلب بلاک‌چین‌ها دارای شفافیت هستند، می‌توان به آسانی پی برد که یک کیف پول خاص چه مقدار پول دارد و مالک آن چه تراکنش‌های مالی را در گذشته انجام داده است. با این حال آدرس یک کیف پول ارز دیجیتال، هویت واقعی صاحب خود را نشان نمی‌دهد.

 

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های دیجیتال پیش از هرچیز به چند دسته‌ی مختلف اصلی تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها عبارتند از:

  • کیف پول نرم‌افزاری
  • کیف پول سخت‌افزاری
  • کیف پول کاغذی

البته هر یک از این کیف پول‌ها انواع مختلفی داشته که در ادامه آن‌ها را بیشتر خواهید شناخت. کیف پول‌های مختلف هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. در لیست بالا به مورد اول کیف پول‌های گرم و دو مورد بعدی کیف پول‌های سرد گفته می‌شود. کیف پول‌های گرم به صورت آنلاین و با نیاز به اتصال به اینترنت کار کرده و کیف پول‌های سرد به صورت آفلاین نیز کار می‌کنند.

 

کیف پول دیجیتال نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری از انواع پرکاربرد کیف پول‌ها هستند. در واقع می‌توان گفت بخش بسیار زیادی از کاربران و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال از این نوع کیف پول استفاده می‌کنند. در زیر به طور مجزا به دسته‌های اصلی این کیف پول‌ها می‌پردازیم.

کیف پول نرم‌افزاری موبایل:

به دلیل سهولت در کاربری و همراه بودن همیشگی، استفاده از کیف پول نرم‌افزاری موبایل بسیار محبوب است. با این کیف پول شما می‌توانید به راحتی و در زمانی کم فعالیت‌هایی نظیر انتقال بیت‌کوین و دیگر ارزها، واریز به بایننس و… را انجام دهید.

امروزه توسعه‌دهندگان زیادی در حال عرضه این خدمات و ارائه‌ی کیف پول نرم‌افزاری هستند و شما به راحتی می‌توانید از طریق پلی استور این کیف پول‌ها را تهیه کنید. در ادامه مهم‌ترین کیف‌پول‌های موبایلی یا موبایل والت‌ها را معرفی می‌کنیم.


کیف پول موبایل Edge:

این کیف پول که بر روی انواع گوشی‌های اندروید و همچنین آیفون قابل نصب است، به شما کمک می‌کند تا ۱۲ نوع ارز دیجیتال را مدیریت کنید.

کیف پول موبایل Bread Wallet:

این کیف پول که با نام اختصاصی BRD نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی‌ست که می‌توانید از آن برای خرید و فروش و نگهداری ارز‌های دیجیتال خود استفاده کنید. این اپلیکیشن نیز نظیر اغلب کیف پول‌های دیجیتال رایگان بوده و به شما کمک می‌کند تا به شبکه‌ی بیت‌کوین متصل شده و فعالیت کنید.

کیف پول Mycelium:

این کیف پول نیز در سیستم عامل‌های اندروید و همچنین iOS قابل نصب و استفاده است. این نرم‌افزار را می‌توان یکی از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال دانست.

کیف پول Trust Wallet:

تراست والت یکی از کیف پول‌های بسیار محبوب بیت‌کوین است. این کیف پول توسط صرافی بایننس ارائه شده است. کیف پول تراست والت بیشتر از ۴۲ ارز دیجیتال و بیش از صد توکن را پشتیبانی می‌کند. این کیف پول را می‌توانید بر روی سیستم عامل‌های اندرود و iOS نسب کنید.

 

کیف پول دیجیتال دسکتاپ

علاوه بر موبایل شما می‌توانید از نرم‌افزار‌هایی که برای دسکتاپ توسعه یافته‌اند نیز استفاده کنید. از جهاتی استفاده از کیف پول دسکتاپ می‌تواند امنیت بیشتری برایتان داشته باشد. چرا که می‌توانید آن را تنها بر روی کامپیوتر خانگی خود استفاده کنید و همواره آن را در خانه و در محلی امن داشته باشید. در زیر برخی از انواع مهم این کیف پول‌ها را معرفی می‌کنیم.

کیف پول Exodus:

این کیف پول علاوه بر امنیت، بسیار کاربر پسند است. می‌توان آن را یکی از انواع قدیمی کیف پول ارز دیجیتال دانست. این کیف پول دیجیتال در گذشته تنها برای دسکتاپ طراحی می‌شد، اما امروزه برای موبایل و سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید نیز توسعه یافته و استفاده می‌شود.

کیف پول Electrum:

کیف پول الکتروم یکی از کیف پول‌هایی‌ست که قابلیت‌های زیادی دارد و بیشتر به افراد حرفه‌ای توصیه می‌شود. این کیف پول هم برای موبایل و هم برای دسکتاپ طراحی شده است و در سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نیز قابل نصب است.

کیف پول Coinomi:

کوینومی به عکس الکتروم، یک گزینه‌ی مناسب برای افراد تازه کار است. این کیف پول نیز امنیت بسیار بالایی دارد. شما با استفاده از این کیف پول می‌توانید بیش از ۱۲۵ ارز دیجیتال و توکن را مدیریت کنید. این کیف پول نیز برای موبایل و سیستم عامل‌های دسکتاپ در دسترس است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

اگر دوست داشته باشید می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز استفاده کنید. این کیف پول‌ها را از جهاتی می‌توان بهترین گزینه برای نگهداری امن از ارز‌های دیجیتال دانست. در ادامه به معرفی نمونه‌های بسیار معروف و پرکاربرد این نوع کیف پول در بازار می‌پردازیم.

کیف پول سخت‌افزاری Ledger:

این کیف پول که توسط شرکت فرانسوی لجر طراحی و تولید می‌شود، یکی از بهترین انتخاب‌ها در بین انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری‌ست. این کیف پول خود مدل‌های مختلفی داشته و از بین آن‌ها می‌توان به مشهورترین‌شان یعنی لجر نانو اس اشاره کرد. این کیف پول امنیت بسیار بالایی داشته و از ارز‌های دیجیتال شما به صورت آفلاین نگهداری می‌کند.

یکی از مزایای بسیار مهم این کیف پول پشتیبانی آن از همه‌ی ارز‌های دیجیتال معتبر است.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor):

ترزور در کنار لجر یکی از اولین انتخاب‌های سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال، به عنوان یک کیف پول سخت‌افزاری بی‌نظیر است. یکی از بهترین مدل‌های این کیف پول، ترزور وان (Trezor One) است. این کیف پول نیز همچون نمونه‌ی قبلی امنیت بسیار بالایی دارد.

 

کیف پول کاغذی

این نوع کیف پول همان‌طور که از نام آن پیداست، از جنس کاغذ است. در نگهداری از این نوع کیف پول بهتر است دقت کافی به خرج داده و از آسیب دیدن آن‌ها و خدشه وارد شدن به اطلاعات روی آن‌ها جلوگیری کنید.

کیف پول‌های کاغذی معمولاً برای خرید و نگهداری ارز دیجیتال به صورت دراز مدت کاربرد دارند. بهتر است این کیف پول‌ها را در جایی امن و بسیار مطمئن نگه‌داری کنید و از نشان دادن آن و دادن اطلاعاتشان به دیگران خودداری کنید.

 

کیف پول آنلاین و تحت وب

سومین نمونه از کیف پول دیجیتال کیف پول آنلاین و تحت‌وب است.

کیف پول‌های تحت وب، کلید خصوصی کیف پول شما را روی سرورهای خودشان نگهداری می‌کنند. سرور همیشه آنلاین است و توسط یک شرکت یا اشخاص نگهداری و کنترل می‌شود.

سرویس‌های متنوع کیف پول تحت وب، قابلیت‌های متنوعی را دارند و برخی از آنها به کیف موبایل یا دسکتاپ نیز متصل می‌شوند.

همانند کیف پول‌های موبایل، کیف پول‌های تحت وب و آنلاین به کاربران امکان دسترسی به مبالغ ارز و انجام تراکنش را از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت فراهم کرده‌اند.

اما در صورتی که به صورت درست پیاده‌سازی نشده باشد، ممکن است دسترسی شرکتی که سایت را اداره می‌کند به کلید خصوصی شما فراهم باشد و توانایی کنترل موجودی کیف‌ پول را داشته باشد.

علاوه بر این، عملیات برخی از کیف پول‌های آنلاین برپایه برخی از صرافی‌هاست و احتمال اینکه آن صرافی بسته شود یا اینکه کلاهبردار باشد وجود دارد.

کیف پول‌های تحت وب از پایین‌ترین سطح اطمینان برخوردار هستند زیرا علاوه بر احتمال مسدودسازی حساب از سمت شرکت ارائه‌دهنده کیف پول، احتمال هک شدن نیز بسیار بیشتر از سایر کیف پول‌هاست.

۱٫کیف پول وب پینمنت peyments

یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های تحت وب که تعداد بیشتری از ارزهای دیجیتال را پیشتیبانی می‌کند. اما مشکلی که وجود دارد این است که به ایرانیان اجازه دسترسی و استفاده از آن را نمی‌دهد.

۲٫کیف پول بلاک‌چین Blockchain

یکی از محبوب‌ترین و در عین حال پر اشتبا‌ه‌ترین کیف پول‌های تحت وب، کیف پول تحت وب بلاک‌چین است. این کیف پول بسیار محیط کاربری راحتی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که از هم بر روی موبایل از آن استفاده کنید و هم از طریق دستکتاپ.

۳٫کیف پول مای‌اتر والت MyEther Wallet

این کیف پول یکی از کیف پول‌های معروف بلاک‌چین اتریوم است. این کیف پول امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید توکن هایی مانند ERC-20 روی بلاک‌چین اتریوم اجرا کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان با این کیف پول و بلاک‌چین اتریوم انجام داد، خرید و فروش توکن‌های NFT است.

 

به عنوان صاحب یک کسب و کار چرا باید از کیف پول دیجیتال استفاده کنید؟

  • بهبود تجربه مشتریان

در دنیایی که تجربه مشتری حرف اول را می‌زند و همه برند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کیف پول دیجیتال به شما کمک می‌کند تا به این هدف برسید.

بدون نیاز به پر کردن فرم‌های اضافی، به خاطر سپردن شماره کارت‌های طولانی به راحتی بعد از چند مرحله کوتاه از طریق موبایل مشتریان پرداخت انجام می‌شود.

  • نظارت کامل روی سیستم پرداخت

دیگر نیازی به پلتفرم‌های شخص ثالث نخواهید داشت و می‌توانید پلتفرمی را ایجاد کنید که فقط شما و مشتریانتان در آن در ارتباط هستید.

برای مثال اگر شما در کسب و کارتان ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین را می‌پذیرید، خودتان میتوانید شرایط پرداخت را تعیین کنید.

  • مشتریانتان را از کارت‌های اعتباری راحت کنید

نسل هزاره یعنی متولدین ۱۹۹۶ تا ۱۹۸۱ که بیشترین جمعیت جامعه را تشکیل داده‌اند، طرفدار بانک‌ها نیستند و علاقه‌ای به کارت‌های Credit (کارت‌هایی هستند که شما از اعتبار خود خرج می‌کنید نه از پول خود و در نهایت مثل وام باید آن را تسویه کنید) ندارند چرا که بدهکار بانک‌ها خواهند بود در عوض کارت‌های Debit (کارت‌های اعتباری که در ایران نیز استفاده می‌شوند) را ترجیح می‌دهند. با استفاده از والت‌های دیجیتال، نسل هزاره دیگر نیازی به بانک‌ها نخواهند داشت و پرداخت‌هایشان را به سادگی انجام می‌دهند.

  • دسترسی سریع به داده‌ها

با کیف پول‌های دیجیتال، خیلی سریع می‌توانید به اطلاعاتی مثل بیشترین خرید‌های انجام شده و سابقه خریدها دسترسی پیدا کنید. بنابراین می‌توانید مشتریان را دسته‌بندی کنید و بسته‌های ویژه یا جوایزی در نظر بگیرید.

  • کسب و کارتان بهتر از انتظارات پیش می‌رود

اگر به دنبال مزیت رقابتی در کسب و کارتان هستید، سریعا کیف پول دیجیتال خود را راه‌اندازی کنید. این کیف پول‌ها خیلی راحت اجرا می‌شوند، به سرعت عمل می‌کنند و در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

 

به عنوان یک مشتری چرا باید از کیف پول دیجیتال استفاده کنید؟

  • امنیت بیشتر

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که بسیاری افراد از کیف پول دیجیتال استفاده می‌کنند، امنیت بیشتر آن‌ها در برابر پول نقد است.

در جابجایی‌ها و سفر‌ها شما مجبورید پول نقد زیادی را با خود حمل کنید و همیشه باید نگران دزدیده شدن یا گم شدن آن‌ها باشید. اما بر خلاف پول نقد کیف پول دیجیتال امنیت بالاتری دارند.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

زمانی که شما پول نقد در دست دارید نمی‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید و به راحتی آن‌ها را خرج می‌کنید. اما با استفاده از کارت‌ها یا کیف پول‌های دیجیتال هزینه‌های اضافی شما کمتر می‌شوند.

  • راحتی بیشتر

والت‌های دیجیتال به کاربر این امکان را می‌دهند تا تراکنش‌ها و موجودی حساب خود را چک کنند، برای دوستان و خانواده خود پول ارسال کنند، هزینه رستوران یا کرایه تاکسی را بپردازند. این راحتی، بسیاری را به استفاده از این کیف پول‌ها ترغیب کرده است.

  • سرعت بیشتر

افراد به سرعت این والت‌ها علاقه بسیاری دارند. در همان لحظه همه کارهای پرداخت به پایان می‌رسد و زمانی که صرف آن می‌کنید بسیار کوتاه است.

  • دریافت پاداش

در بسیاری از کیف پول‌های دیجیتال شما به ازای تراکنش‌هایی که انجام می‌دهید پاداش دریافت می‌کنید. برای مثال ۲% از مبلغ خریدتان به شما بازگردانده می‌شوند یا امتیاز دریافت می‌کنید.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب