شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال ترا لونا (LUNA)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال ترا لونا (LUNA)

ارز دیجیتال ترا لونا (LUNA)

ارز دیجیتال ترا لونا (LUNA)

ارز دیجیتال ترا لونا که با توکن خود به نام لونا (LUNA) شهرت دارد، در زمینه استیبل کوین‌ها فعالیت می‌کند. امروزه اهمیت استیبل کوین‌ها و روش حفظ ثبات ارزش آن‌ها بسیار زیاد شده است و پلتفرم لونا نیز می‌داند که برای رقبات با سایر استیبل کوین‌ها مانند تتر و BUSD نیاز به قدرت بالا و جذابیت شبکه خود دارد.

پلتفرم ترا یک شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز است که پرداخت‌های سنتی در بلاک‌چین را از نو ساخته است. این پلتفرم برای تسهیل پرداخت‌های قابل برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌های مالی آزاد، از سبد استیبل کوین‌ها که با ارز ذخیره خود یعنی لونا (LUNA) و با استفاده از الگوریتم‌هایی تثبیت شده‌اند، استفاده می‌کند. از جمله قابلیت‌های منحصر‌به فرد این پلتفرم، طراحی توکن‌ها آن است.

توسعه Terra در ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شد و رسما در آپریل ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد. از توکن بومی Terra یعنی LUNA برای تثبیت قیمت استیبل کوین‌های پروتکل استفاده می‌شود. دارندگان LUNA همچنین می‌توانند پیشنهادهایی را ارائه دهند و در ادامه به آن رای دهند. همانطور که گفتیم پلتفرم ترا، توکن خود را با نام لونا (LUNA) ارائه داده است.

 

لونا (LUNA)

همانطور که گفته شد لونا، توکن پلتفرم ترا است. این توکن دارای سه وظیفه اصلی می‌باشد. از جمله وظایف آن استخراج معاملات Terra در بخش استیکینگ، اطمینان از ثبات قیمت استیبل کوین‌های پلتفرم Terra و ایجاد انگیزه برای اعتبار‌سنج‌های بلاک‌چین می‌باشد.

پلتفرم ترا با استفاده از الگوریتم اثبات سهام یا PoS اجرا می‌شود، به همین دلیل ماینرها برای استخراج معاملات باید LUNA خود را سهام کنند. در واقع اعتبار‌سنجی که تعداد بیشتری از لونا را دارا می‌باشد شانس بیشتری برای تولید بلوک بعدی Terra دارد. در حقیقت لونا قدرت استخراج اعتبار‌سنج‌ها را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت LUNA از جمله توکن‌های پشتوانه یا ذخیره پلتفرم Terra است.

احتمالا اگر توکن لونا را در صرافی‌های خود دیده باشید در کنار نام ترا نماد LUNA نقش بسته است. بنابراین می‌توان گفت نام پلتفرم آن ترا و نام توکن آن و البته نمادش لونا (LUNA) است.

 

تاریخچه ترا (Terra)

پلتفرم Terra که پلتفرم ارائه‌دهنده رمز ارز لونا می‌باشد در ژانویه ۲۰۱۸ توسط Daniel Shin و Do Kwon تاسیس شد و از آپریل ۲۰۱۹ کار خود را شروع کرد. این دو فرد، این پروژه را راهی برای سوق دادن سریع فناوری بلاک‌چین و ارز رمزنگاری شده از طریق تمرکز بر ثبات قیمت دانستند. Kwoin جایگاه مدیر Labs Terraform، که یک شرکت پشتیبان Terra می‌باشد، را برعهده گرفت.

قبل از توسعه ترا، Shin بنیان‌گذار و هدایت کننده Ticket Monster که یک پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک کره‌جنوبی است، بود. وی بعدا یکی از بنیان‌گذاران‌Fast Track Asia بود که با کارآفرینان برای ایجاد شرکت‌های کاملا کاربردی کارمی‌کرد.

Kwon قبلا به عنوان مدیرعامل Anify نیز فعالیت می‌کرد. وی همچنین به عنوان مهندس نرم‌افزار در مایکروسافت و اپل کار کرده است.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال ترا یا لونا

همان‌طور که در بالا ذکر شد، ارز دیجیتال ترا دارای یک مکانیزم دوتوکنی است که شامل TERRA و LUNA می‌شود.

استیبل کوین TERRA

مجموعه استیبل کوین‌های ترا شامل TerraUSD، TerraEUR، TerraCNY، TerraJPY، TerraGBP، TerraKRW و TerraSDR است که با ارزهای برتر جهانی مثل USD، EUR، CNY، JPY، GBP، KRW و پول رایج صندوق بین‌المللی یعنی SDR پشتیبانی می‌شوند.

این امکان وجود دارد که این ارزها به صورت ترا با هم مبادله شوند. به طور مثال، نرخ مبادله TerraUSD با TerraKRW برابر با نرخ مبادله دلار آمریکا به وون (KRW، واحد پول کره جنوبی) است.

ارزش رمزارزها در خانواده ترا، یعنی TerraUSD، TerraEUR، TerraCNY، TerraJPY، TerraGBP، TerraKRW و… با رأی‌گیری از ماینرها در مورد میزان ذخیرۀ تثبیت‌کننده، تعیینمی‌شود.

تیم توسعه ترا، از الگوریتم‌هایی جهت تغییر میزان ذخیره پشتوانه برای استیبل کوین‌های خانواده ترا استفاده می‌کند. در عین حال، صندوق‌های ذخیره توکن LUNA نیز برای تثبیت قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توکن LUNA

  • LUNA قدرت بهره‌برداری کل شبکه ترا به حساب می‌آید.
  • LUNA عملکردی به عنوان تثبیت‌کننده قیمت استیبل کوین‌های ترا دارد.

 

توکن‌های ترا و لونا برای چه چیزی استفاده می‌شوند؟

کاربرد اصلی LUNA تثبیت قیمت استیبل کوین Terra است.

ارز دیجیتال Terra جهت پرداخت هزینه‌های کالاها و خدماتی که به وسیله پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در اکوسیستم ترا ارائه می‌شوند، به‌کار می‌رود.

ارز دیجیتال ترا همچنین جهت پاداش‌دهی به استخراج‌کنندگانی که برای تثبیت قیمت کوین‌های خانوده ترا رأی می‌دهند، استفاده می‌شود.

 

امنیت شبکه ترا چگونه است؟

امنیت بلاک‌چین ترا با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر Tendermint تامینمی‌شود که در آن دارندگان توکن لونا، توکن‌های خود را به عنوان وثیقه برای تایید معاملات در نظر می‌گیرند و نسبت به مبلغ سهام لونا، پاداش دریافت می‌کنند.

دارندگان توکن همچنین می‌توانند دیگران را به تایید معاملات از طرف خود، با تقسیم درآمد حاصل از آن، واگذار کنند. ترا همچنین راهنمایی‌های بییشتری را به بهترین روش برای کمک به حفظ امنیت شبکه به نودهای اعتبارسنج ارائه می‌دهد.

 

عملکرد ترا

لونا توکن بومی پلتفرم تراست، برخلاف بقیه پلتفرم‌های ساخت استیبل کوین، استیبل کوین‌های پلتفرم ترا براساس میزان وثیقه چاپ نمی‌شوند، بلکه برای استخراج استیبل کوینی مثل ust باید به همان میزان از ارز دیجیتال luna بسوزانید، برای مثال اگر قیمت هر یک واحد از ارز دیجیتال لونا ۶ دلار باشه و شما هم به ۶ دلار از ust نیاز داشته باشید باید یک واحد از لونا رو بسوزانید و همچنین با سوزاندن استیبل کوین این پلتفرم می‌توانید به همان میزان توکن لونا آزاد کنید. مثلا اگر شما ۱۰ ust دارید و هر واحد لونا ۵ دلار باشد با سوزاندن استیبل کوین‌هایتان ۲ واحد لونا دریافت می‌کنید با این شیوه ارزش استیبل کوین‌های پلتفرم ترا همیشه ثابت و برابر با ۱ واحد پولی می‌ماند.

 

چه تعداد توکن لونا در گردش است؟

شبکه ترا دارای ۱ میلیارد توکن است. اگر از این تعداد فراتر رود، توکن لونا می‌سوزد تا زمانی که به عرضه تعادل برگردد. در صورت لزوم، توکن‌های جدید لونا از طریق الگوریتم پروتکل ضبط می‌شوند تا قیمت استیبل کوین‌های ترا را حفظ کنند.

لونا برای اولین‌بار برای سرمایه‌گذاران اولیه در صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، اوکی اکسچنج و هیوبی برای خرید در دسترس قرار گرفت. فروش در آگوست ۲۰۱۸ به پایان رسید و در نتیجه ترا ۳۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد.

 

آیا ارز دیجیتال ترا لونا استخراج می‌شود؟

در دنیای رمز ارزها برای به دست اوردن یک ارز دیجیتال می‌توانید از طریق دو روش، خریداری رمز ارز و یا استخراج آن اقدام نمایید.

برای اینکه ببینیم ارز دیجیتال ترا قابلیت استخراج را دارد یا خیر، باید الگوریتم آن را بررسی نماییم. رمز ارز ترا از الگوریتم اجماع اثبات سهام و یا PoS استفاده می‌نماید و با این وجود و به دلیل الگوریتمی که در طراحی آن استفاده شده است، قابلیت استخراج را ندارد.

 

کیف پول‌های پشتیبان کننده ارز دیجیتال ترا لونا

کیف پول‌های سخت‌افزاری پشتیبان کننده ارز دیجیتال ترا‌:

  • کیف پول لجر(Ledger):
  • این کیف پول در دو مدل لجر نانو‌ ایکس و لجر نانو اس وجود دارد. کیف پول لجر بهترین گزینه در میان کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال ترا است.
  • کیف پول ترزور(Trezor):
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور در اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار ارزهای دیجیتال ارائه شده است و در دو مدل Trezor One و Trezor T می‌باشد.
  • کیف پول کیپ‌کی (KeepKey):
  • کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی بیش‌از ۴۰ دارایی رمزنگاری مختلف را پیش‌بینی میکند.

کیف پول نرم‌افزاری پشتیبان‌کننده ارز دیجیتال ترا:

  • کیف پول کوینومی Coinomi:

کیف پول کوینومی بر روی حفظ حریم خصوصی کاربر تمرکز دارد و یکی از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال موجود در بازار است.

 

مزایا و معایب ترا لونا

مزایا:

  • یکی از مهم‌ترین مزایای این بلاک‌چین این است که بر پایه استیبل کوین برنامه‌ریزی شده و مستقیما با تجارت و معاملات مرتبط است. علاوه بر این طراحی حرفه‌ای این پروژه باعث شده تا نرخ پایداری و ارزش آن ثبات خود را حفظ کند.

معایب:

  • تیم توسعه دهنده بسیار کوچک
  • دنبال کنندگان محدود
  • مبهم بودن هدف و طرح کار

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب