شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL)

مقیاس پذیری در بلاک‌چین‌ها کار تقریبا سختی می‌باشد، ارز دیجیتال زیلیکا آمده است تا با کمک شاردینگ این موضوع را برای همیشه رفع کند. زمانی که تراکنش‌های یک شبکه زیاد می‌شوند، صف‌های آن تراکنش بیشتر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا شبکه کند باشد. کوین زیلیکا در ابتدا بر روی استاندارد ERC-20 فعالیت می‌نمود.

در حال حاضر زیلیکا به یک پلتفرم جدید بر پایه بلاک‌چین تبدیل شده است. در کنار اینکه شما می‌توانید زیلیکا را همانند رمز ارز‌ها خرید و فروش کنید، می‌توانید برای کنترل عملکرد قرار‌داد‌های هوشمند و همچنین معاملات استفاده کنید. به گفته مدیر‌عامل ارز دیجیتال زیلیکا، این رمز ارز ایجاد شده است تا شبکه گسترش یابد و این موضوع یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا تراکنش‌ها سریع شود. در کل این تمام توضیحاتی بود که می‌توان درباره زیلیکا ارائه داد.

 

تاریخچه ارز دیجیتال زیلیکا

این ارز در سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی‌ وارد بازار شد و در دسترس عموم قرار گرفت. ارز دیجیتال زیلیکا توسط اساتید بهترین دانشگاه‌های کالیفرنیا و سنگاپور خلق شد. عرضه اولیه این کوین در سال ۲۰۱۷ الی ۴ ژانویه ۲۰۱۸ در حالت خصوصی برگزار شد. در آن زمان وقتی که عرضه اولیه انجام شد تقریبا ۱۸٫۳ میلیون دلار سرمایه اولیه جذب شد. در سال ۲۰۱۹ این رمز ارز بلاک‌چین انحصاری خود را ایجاد کرد و وارد بلاک‌چین انحصاری خود با نماد Zil شد. در ابتدا زمانی که زیلیکا وارد بازار شد، بر روی بلاک‌چین اتریوم، فعالیت خود را آغاز کرد. عرضه اول کوین‌ها، به توسعه‌دهندگان کوین کمک بسیار مناسبی می‌کند.

مدیر ارشد فنی پروژه زیلیکا فردی با نام آمریت کومار بود که به عنوان یکی از پژوهشگران ملی از دانشگاه سنگاپور بود. این پروژه مدیران دیگری نیز همچون: یوغی جیا، مکس کانتلیا دارد.

 

شاردینگ (Sharding) چیست؟

ارز دیجیتال Zilliqa امیدوار است با کمک شاردینگ مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف کند.

شاردینگ شامل تقسیم شبکه Zilliqa به گروه‌هایی از نودها است که با عنوان شارد شناخته می‌شوند.

هر شارد شامل ۶۰۰ نود می‌شود. شاردها مانند شبکه‌های مینی‌ بلاک‌چین فعالیت می‌کنند.

شاردها تراکنش‌ها را بیشتر به شکل مجزا از هم و نه گروهی، پردازش می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد تراکنش‌های بسیار بیشتری را پردازش کنند.

این همچنین یعنی با بزرگ‌ شدن شبکه، سرعت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

هر چه تعداد شاردهای بیشتری وجود داشته باشد، تراکنش‌های بیشتری هم امکان پردازش خواهد داشت.

در یکی از تست‌های خصوصی ارز دیجیتال زیلیکا در سال ۲۰۱۷ با استفاده ۳ شارد تعداد ۱۲۱۸ تراکنش در ثانیه ثبت شده است.

با استفاده از ۳۶۰۰ نود یا ۶ شارد، شبکه تست زیلیکا توانست ۲۴۸۸ تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

سرعت تراکنش‌ها در شبکه تست عمومی ‌نیز جالب است.

شبکه آزمایش این ارز دیجیتال، ۹۶۱ نود دارد که سرعت تراکنشی در حدود ۱۰۰ تراکنش در ثانیه را به آن می‌دهد.

 

مشکلات شاردینگ

اصلی‌ترین مشکل شاردینگ این است که وقتی یک بلاک‌چین را به گروه‌های نودها تقسیم می‌کنید، اطلاعات ذخیره‌ شده روی آن را هم تقسیم می‌کنید. به یاد دارید که هر نود بیت‌کوین به تمام اطلاعات بلاک‌چین دسترسی داشت؟ این یعنی آنها نیاز به هیچ اطلاعات دیگری برای پردازش تراکنش‌ها ندارند.

این در حالی است که نودها در شاردها فقط به بعضی از اطلاعات بلاک‌چین دسترسی دارند. این یعنی آنها به برقراری ارتباط با نودهای دیگر برای گرفتن اطلاعاتی که نیاز دارند احتیاج دارند. این فرآیند در شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر می‌تواند حسابی پیچیده شود. برای درک بهتر موضوع، یک کتاب را در نظر بگیرید که به دو بخش تقسیم شده است. یکی از بخش‌ها به پتی و دیگری به سلما داده می‌شود. حالا پتی فقط اول داستان را می‌داند و سلما فقط آخر آن را می‌داند. برای فهمیدن کل داستان، پتی و سلما باید با یکدیگر حرف بزنند.

به اشتراک گذاشتن یک بلاک‌چین کامل، تا حد زیادی شبیه تقسیم کردن یک کتابخانه بزرگ است که در آن بعضی از صفحات به آلمان می‌رسد و از جمعیت می‌خواهند که دوباره آنها را به هم وصل کنند. این قضیه به کلی انرژی و ارتباط احتیاج دارد؛ این طور نیست؟

ارز دیجیتال زیلیکا این مشکل را با یک مکانسیم اجماع دوگانه برطرف می‌کند. اما بهتر است نگران نباشید، از آن چیزی که فکر می‌کنید ساده‌تر است.

 

آیا ارز دیجیتال زیلیکا امن است؟

بلاک‌چین‌ها در مقایسه با شبکه‌هایی که از ذخیره متمرکز داده استفاده می‌کنند، مثل گوگل یا ویزا، بسیار امن محسوب می‌شوند. هر بلاک‌چین متشکل از هزاران سیستم است. برای هک کردن یک بلاک‌چین، هکر باید بیشتر از نیمی ‌از نودها را به کنترل خود در بیاورد.

زیلیکا دو ویژگی امنیتی منحصربه‌فرد دارد:

  • مکانیسم الگوریتم اجماع دوگانه:

لایه اول این مکانیسم هویت نودها را تأیید می‌کند. این باعث می‌شود امکان حملات سیبیل (Sybil) منتفی شود.

  • زیلا (Scilla):

زیلیکا زبان کدنویسی خودش را دارد که زیلا نامیده شده است. زیلا فقط به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نرم‌افزارهایی بسازند که به صورت امن در شبکه Zilliqa اجرا شوند. به این ترتیب کاربران می‌توانند به قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکزی که با استفاده از آن نوشته شده‌اند، اعتماد کنند.

حمله سیبیل شامل زمانی می‌شود که یک هکر اختیار نودهای مختلف را برای کنترل یک شبکه یا ارسال تراکنش‌های نامعتبر به دست بیاورد.

در مجموع، زیلیکا یک پلتفرم امن محسوب می‌شود اما بهتر است به یاد داشته باشیم که به هر حال همچنان در حال توسعه است. این یعنی هنوز چند چیز هست که در آن امنیت کافی ندارد. برای همین هم برای جلوگیری از سوءاستفاده از این پلتفرم، این موارد در حال بهبود هستند.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال زیلیکا

  • کیف پول ZilPay
  • کیف پول Atomic
  • کیف پول Infinito
  • کیف پول Ledger Nano S
  • کیف پول Trust

مزایا و معایب ارز دیجیتال زیلیکا

مزایا:

  • ایده افزایش سرعت تراکنش به وسیله فناوری تقسیم گره‌ها، نه تنها باعث تقویت خود شبکه زیلیکا شده بلکه برای کل فناوری بلاک‌چین نیز با اهمیت به شمار می‌آید.
  • تیم توسعه با تجربه که موجب عملکرد خوب در زمینه‌های فنی زیلیکا شده‌اند.

معایب:

  • این که بگوییم زیلیکا چه ارزشی در زندگی روزمره پیدا خواهد کرد، به این بستگی دارد که از چه نوع قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکزی پشتیبانی می‌کند و چه سرعتی در انجام این کار دارد. در واقع هر چقدر زیلیکا بیشتر در حال توسعه باقی بماند، احتمال بالاتری هست که پلتفرم‌‌های دیگر آن را بگیرند. به عنوان مثال اتریوم همین حالا روی راه‌ کار خودش برای مقیاس‌ پذیری فعالیت دارد.
  • تیم توسعه زیلیکا تجربه کافی در این حوزه را ندارد؛ سازندگان ارز دیجیتال زیلیکا دانشگاهیان هستند و نه بازاری‌‌ها و متخصصان کسب‌ و کار!

تکنولوژی زیلیکا جلوتر از سایر بازار است ولی از لحاظ کسب و کار این موضوع دقیقا برعکس است. سایر پلتفرم‌ها مانند امیزگو پیوندهای محکم‌تری با مؤسسات سنتی دارند، از همین روی چنانچه زیلیکا قصد دارد جزو بزرگ‌‌ترین ارزهای دیجیتال باشد، باید فعالیت‌های خود را در این حوزه بسیار جدی‌تر پی بگیرد.

 

جمع‌بندی

مقیاس‌ پذیری به معنای قابلیت یک ارز دیجیتال در سر و کار داشتن با حجم گسترده‌ای از تراکنش‌های کاربری بدون افت سرعت است.

ارزهای دیجیتال مقیاس ‌پذیر شامل آنهایی می‌شوند که می‌توانند همان تعداد تراکنشی را پردازش کنند که شبکه‌های عمده‌ای مثل مسترکارت و ویزا پردازش می‌کنند.

ارز دیجیتال Zilliqa امیدوار است مشکل مقیاس پذیری را با سیستمی‌ تحت عنوان شاردینگ (Sharding: خرد کردن) برطرف کند.

زیلیکا اولین پلتفرمی‌ است که از این سیستم استفاده می‌کند و این یکی از دلایل جذابیت آن در جامعه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب