شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال کامپاند (COMP)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال کامپاند (COMP)

ارز دیجیتال کامپاند (COMP)

ارز دیجیتال کامپاند (COMP)

ارز دیجیتال کامپاند (compound) یک پروتکل دارای نرخ سود مستقل و مبتنی بر الگوریتم بلاک‌چین اتریوم است که برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های مالی به صورت متن باز ایجاد شده است. پروتکل کامپاند (کامپوند) نوعی بازار وام‌دهی غیرمتمرکز را ایجاد کرده و محبوبیت زیادی به‌ دست آورده است. توکن پروتکل ارز دیجیتال کامپاند با نماد COMP نشان داده می‌شود. ارز دیجیتال COMP یک توکن ERC-20 است که برای دارندگان خود، رأی‌دهی یا وکالت در تصمیمات نظارتی را امکان‌پذیر می‌سازد و اصلاح و تغییرات پیشنهاد شده را برای پروتکل کامپوند ممکن می‌کند. کاربران می‌توانند توکن‌ها را به بازار پول وارد کرده تا بدون نیاز به اعتماد به نهاد متمرکز، از دارایی‌های اتریوم وام بگیرند.

 

توکن COMP و نقش آن در پلتفرم کامپوند

توکن COMP یک توکن ERC-20 است که حاکمیت جامعه بر پروتکل مرکب کامپاند را تأمین می‌کند. دارندگان توکن COMP و نمایندگان آنها در مورد تغییر پروتکل بحث می‌کنند و پیشنهاد و رأی می‌دهند. توکن COMP که روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود، دقیقاً مانند قرارداد هوشمند مرکب عمل می‌کند. علاوه بر این، توکن COMP به صاحب خود اجازه می‌دهد که حق رأی را به آدرس دلخواه خود تفویض کند؛ چه کیف پول مالک باشد، چه کاربر دیگری، چه یک برنامه کاربردی یا یک متخصص.

 

کاربرد توکن COMP

با استفاده از توکن روی پلتفرم کامپوند یا کامپاند (Compound) که توکن Comp نامیده می‌شود، هر کسی می‌تواند تغییر در پروتکل وام‌های مرکب را پیشنهاد دهد. با این حال، فقط پیشنهاد کاربرانی که حداقل ۱٪ از کل توکن‌های COMP را در اختیار داشته باشند، برای رأی‌گیری ارائه می‌شود. این پیشنهادات ممکن است شامل افزودن پشتیبانی از دارایی جدید، تغییر ضریب وثیقه دارایی، تغییر مدل نرخ بهره بازار یا تغییر هر پارامتر یا متغیر دیگر از پروتکل باشد که مدیر فعلی می‌تواند تغییر دهد. این کار باعث می‌شود که در آینده کامپاند به یک سازمان خودمختار و غیرمتمرکز تبدیل شود.

هنگامی که پیشنهادی برای رأی دادن ارائه شد، برای همه صاحبان COMP یا نمایندگان، یک دوره ۳ روزه مجاز به رأی دادن در مورد پیشنهاد فعال می‌شود. هنگامی که پیشنهادی با حمایت اکثریت به حد نصاب رسید، این پیشنهاد در یک Timelock قرار می‌گیرد و پس از ۲ روز قابل اجرا است. این دوره ۲ روزه در نظر گرفته شده تا کاربرانی که با این پیشنهاد موافقت نمی‌کنند، در صورت تمایل بتوانند توکن‌های خود را از کامپاند خارج کنند.

هر روز، تقریباً ۲۸۸۰ توکن COMP بین کاربران پروتکل توزیع می‌شود. در هر توزیع، ۵۰٪ از توزیع توسط تأمین‌کنندگان و ۵۰٪ از طریق وام‌گیرندگان به دست می‌آید.

 

نحوه عملکرد کامپاند چگونه است؟

هنگامی که یک کاربر توکن‌ها را به یک استخر مرکب واریز می‌کند، در عوض cTokens دریافت می‌کند. این cTokens نشان‌دهنده سهم فرد در استخر است و می‌تواند برای بازخرید ارز رمزپایه اساسی که در ابتدا و در هر زمان سپرده شده است، خریداری شود. به عنوان مثال، با واریز ETH به استخر، در ازای آن cETH دریافت خواهید کرد. با گذشت زمان، نرخ ارز این cTokens افزایش می‌یابد، این بدان معناست که می‌توانید آن‌ها مقدار بیشتری از دارایی اصلی که در ابتدا قراردادهاید، بازخرید کنید. به این ترتیب توزیع سود انجام می‌شود.

در مقابل، وام گیرندگان می‌توانند با واریز وثیقه از هر استخر مرکب وام تضمینی بگیرند. حداکثر نسبت وام به ارزش (LTV) بر اساس دارایی وثیقه متفاوت است، اما در حال حاضر از ۵۰ تا ۷۵ درصد است. نرخ سود پرداخت شده بر اساس دارایی قرض گرفته شده متفاوت است. همچنین وام گیرندگان می‌توانند با تصفیه خودکار روبرو شوند، اگر وثیقه‌یشان به زیر آستانه نگهداری خاص برسد.

از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی کامپاند در سپتامبر ۲۰۱۸، محبوبیت این پلتفرم سر به فلک کشیده و بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از ارزش کل قفل شده را پشت سر گذاشته است.

 

چه عاملی کامپاند را منحصر به‌ فرد می‌کند؟

به گفته کامپاند، اکثر رمزارزها در پلتفرم‌های صرافی بیکار می‌مانند و هیچ کاری برای دارندگان خود انجام نمی‌دهند. کامپاند به نظر می‌رسد با پلتفرم وام باز خود، این وضعیت را تغییر دهد و به هرکسی که اتریوم‌های خود را سپرده، اجازه می‌دهد تا به‌راحتی سود موجودی خود را به دست آورد یا یک وام با وثیقه دریافت کند همه به روشی کاملاً بدون نیاز به اعتماد.

حاکمیت جامعه کامپاند آن را از سایر پروتکل‌های مشابه جدا می‌کند. دارندگان توکن حکمرانی بومی پلتفرم COMP می‌توانند تغییراتی در پروتکل، بحث و رای‌گیری درمورد اجرای تغییرات پیشنهادی توسط دیگران بدون هیچ‌گونه مشارکت تیم کامپاند، ارائه دهند. این می‌تواند شامل انتخاب رمزارزها برای افزایش پشتیبانی، تنظیم عوامل وثیقه و ایجاد تغییر در نحوه توزیع توکن‌های COMP باشد.

توکن‌های ارز دیجیتال کامپاند را می‌توان از صرافی‌های شخص ثالث خریداری کرد و یا با تعامل با پروتکل کامپاند مانند واریز دارایی یا گرفتن وام به دست آورد.

 

کیف پول‌های کامپاند

  • کیف پول تراست والت Trust
  • کیف پول Coinomi
  • کیف پول myetherwallet.com
  • کیف پول اتمیک والت
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر

 

مزایای ارز کامپاند

ارزش افزوده رو به بالا با گذشت زمان، دارا بودن زیر ساختهایی مبنی بر خدمات مالی و وام بر پایه وب۳، مدیر عامل این پروژه در یک پست مدیوم در مارس ۲۰۱۹ ابراز داشت که برای اجرای کامل این پروژه، توسعه‌دهندگان آن اهدافی را که در وایت پیپر داشتند که به تمام آنها رسیده‌اند.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب