شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

اصطلاحات ارزهای دیجیتال

خانه - مقالات - اصطلاحات ارزهای دیجیتال

اصطلاحات ارزهای دیجیتال

آشنایی با برخی اصطلاحات ارزهای دیجیتال

برای‌ اینکه بهتر بتوانید مفاهیم کاربردی در ارزهای دیجیتال را متوجه شوید، قصد داریم برخی از کلمات و اصطلاحات ارزهای دیجیتال را بیان کنیم.

رمزنگاری (Cryptography)

به پروسه‌ی رمزگذاری اطلاعات رمزنگاری می‌گویند. رمزنگاری شیوه‌ای جهت محافظت از اطلاعات و ارتباطات از طریق استفاده از کدها می‌باشد؛ به صورتی که تنها افرادی که به ‌این اطلاعات دسترسی دارند، امکان خواندن و پردازش آن را دارند.

رمزارز (Cryptocurrency)

ارز رمزنگاری شده (رمزارز ‌یا ارز رمزپایه)، نوعی از پول می‌باشد که به عنوان اطلاعات رمزگذاری شده و دیجیتالی وجود دارد که عملکرد آن مستقل از هر بانک ‌یا مرجع مرکزی است. رمزنگاری ریاضیات پیچیده جهت تنظیم ایجاد و انتقال وجه را مورد استفاده قرار می‌دهد.

بیت‌کوین (Bitcoin)

اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال بیت‌کوین است که عملکرد آن به صورت غیرمتمرکز است و هیچ کس نمی‌تواند آن را کنترل کند. بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ از سوی ‌یک شخص ‌یا سازمان ناشناس با نام مستعار “ساتوشی ناکاموتو” کار خود را شروع کرد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین می‌باشد. هیچ کس اطلاع ندارد ناکاموتو چه کسی است و تا به امروز، هویت او فاش نشده است.

ساتوشی (Satoshis)

به کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین ساتوشی گفته می‌شود. هر بیت‌کوین را می‌توان به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم نمود و هر ساتوشی ‌یک صد میلیونم بیت‌کوین است.

وایت پیپر (Whitepaper)

وایت پیپر ‌یا گزارش عملکرد گزارشی می‌باشد که در آن توسعه دهندگان جزئیات طرح ‌یا سیستم‌شان را بیان می‌کنند. در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو نیز وایت پیپری از بیت‌کوین انتشار داد.

زنجیره بلوک (Blockchain)

بلاک‌چین ‌یک دفترچه دیجیتالی از کلیه‌ی معاملات صورت گرفته‌ی ‌یک رمزارز خاص می‌باشد.‌ این زنجیره بلاک شامل بلاک‌های جداگانه‌ای است که از طریق امضای رمزنگاری به ‌یکدیگر وصل می‌شوند. هر بار که بلاک کامل گردد به عنوان ‌یک بلاک جدید به بلاک‌چین افزوده میشود.

بلاک‌چین دائما در هزاران کامپیوتر در سراسر دنیا  کپی و ذخیره می‌گردد. به دلیل‌ این که هیچ نسخه اصلی در ‌یک مکان خاص موجود نیست، بلاک‌چین ‌یک فناوری غیرمتمرکز به شمار می‌رود و تمامی‌نسخه‌های آن با ‌یکدیگر برابر هستند.

بلاک (Block)

بلاک‌چین از بلاک‌ها ساخته شده است. هر بلاک ‌یک پایگاه داده تاریخی از تمامی ‌معاملات صورت گرفته را تا زمان پر شدن بلاک نگه می‌دارد. رکوردهای به ثبت رسیده در هر بلاک دائمی ‌و تغییرناپذیر می‌باشند.

ارتفاع بلاک (Block Hight)

به تعداد کل بلاک‌ها پیش از بلاک موردنظر در بلاک‌چین، ارتفاع بلاک می‌گویند.

آلت کوین (Altcoin)

آلت کوینها رمزارزهایی می‌باشند که پس از بیت‌کوین به وجود آمده‌اند.

کوین (Coin)

کوین‌ها رمزارزهایی می‌باشند که عملکردی مستقل دارند و دارای بلاک‌چین اختصاصی خود هستند؛ همانند بیت‌کوین و اتریوم.

توکن (Token)

توکنها رمزارزهایی می‌باشند که دارای بلاک‌چین اختصاصی نیستند و بر روی بستر رمزارزهای دیگر کار می‌کنند؛ همانند بایننس کوین.

هارد فورک (Hard Fork)

هارد فورک به تغییرات اساسی در پروتکل رمزارز می‌گویند، به صورتی که آن را تبدیل به ۲ ارز متفاوت می‌کند. در‌هارد فورک نسخه جدید با نسخه‌های قبلی سازگار نمی‌باشد. بیت‌کوین‌کش می‌تواند مثال بارزی باشد (فورک بیت‌کوین) که ‌یکی از تغییرات انجام شده در آن نسبت به بیت‌کوین افزایش حجم بلاک‌ها می‌باشد.

هارد فورک وقتی به وجود می‌آید که بعضی از ماینرها (استخراج کنندگان) تصمیم می‌گیرند قوانین جدیدی را برای رمزارز موردنظر به وجود آورند. کسانی که با ‌این تغییرات هم نظر هستند به فورک جدید می‌پیوندند. کسانی هم که نظرشان متفاوت است می‌توانند همان نسخه قبلی را مورد استفاده قرار دهند.

سافت فورک (Soft Fork)

در سافت فورک ‌یک تغییر جزئی در پروتکل رمزارز موردنظر به وجود می‌آید که با نسخه‌های قبلی سازگار می‌باشد.

هش (Hash)

به بیان ساده هش به خروجی می‌گویند که از اطلاعات ورودی به دست می‌‌آید. الگوریتم هش اطلاعات ورودی را در هر میزانی که باشد می‌گیرد و ‌یک خروجی با میزان ثابت تولید می‌نماید.

می‌توان هش را “اثر انگشت دیجیتالی” نامید که از طریق پردازش اطلاعات از سوی ” تابع هش” به وجود می‌آید.‌ این پروسه به طور خطی و ‌یکطرفه انجام می‌شود. بدین معنی که از طریق هش ‌ایجاد شده نمی‌توان به داده‌های اصلی (اطلاعات ورودی) دسترسی ‌یافت (همانگونه که از طریق اثر انگشت نمی‌توانیم انگشت را تصور کنیم و آن را بسازیم). هش بیت‌کوین ۶۴ رقمی‌است و با صفر شروع می‌‌گردد.

نرخ هش (Hash Rate)

نرخ هش نشان دهنده‌ی ‌این است که کامپیوتر شما تا چه حدی توان تولید دارد (سرعت انجام عملیات استخراج) و عملکرد آن تا چه ‌اندازه‌ای است. نرخ هش ‌یکی از مهمترین معیارهای انتخاب دستگاه استخراج به شمار می‌رود.

همتا به همتا (Peer 2 Peer)

در ‌یک شبکه همتا به همتا (P2P) دو ‌یا چند کامپیوتر (یا شخص) با‌ یکدیگر در ارتباط می‌باشند، بدون‌ اینکه شخص سومی ‌به عنوان واسطه استفاده شود.

غیرمتمرکز (Decentralization)

ممکن است غیرمتمرکز بودن مهمترین ویژگی بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر باشد. با نبود مرجع مرکزی رمزارزها نسبت به ارزهای فیات (دلار، ریال و…) و روش‌های پرداخت دیگر دارای مزایای منحصر به فردی هستند.‌ یکی از مهمترین ‌این مزایا عرضه پولی محدود است که به تدریج میتواند موجب افزایش ارزش رمزارزها گردد (به طور مثال: تعداد کل بیت‌کوین‌ها ۲۱ میلیون است؛ ‌این تعداد ثابت در گذر زمان موجب افزایش قیمت بیت‌کوین می‌گردد).

کیف پول (Wallet)

با استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی می‌توانید دریافت، ذخیرهسازی و ارسال رمزارزها را انجام دهید. هر کیف پول دارای کلید خصوصی شما می‌باشد که امکان دسترسی به بیت‌کوین و سایر رمزارزها را به شما می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب