شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

الگوی دو قله

خانه - تحلیل تکنیکال - الگوی دو قله

الگوی دو قله

الگوی دو قله

در تحلیل تکنیکال، الگوهای مختلفی داریم که برخی بازگشتی هستند و برخی ادامه‌دار. یکی از الگوهای بازگشتی، الگوی دو قلو می‌باشد. نام‌های دیگر آن الگوی دو قله و دو دره هستند.

الگوی بازگشتی به این معناست که شما باید وقتی این الگو را تشخیص دادید، روند قبل از آن را نیز تشخیص دهید. پس از شکل‌گیری کامل الگو، این روند تغییر می‌کند.

الگوی Double Top

الگوی Double Top یا سقف دو قلو، یکی از متداول ترین الگوهای تکنیکال است که توسط معامله گران فارکس استفاده می‌شود. این الگو یکی از روش‌های ابتدایی مناسب برای شناسایی سقف قیمتی است.

همان طور که از نام این الگو پیداست، شامل دو سقف تقریبا هم‌اندازه است. (حد و حدود این تقریب را در ادامه مشخص خواهیم کرد) این الگو در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود و به معنای پایان صعود سهم است. این نکته که قیمت دو بار به سقف برخورد کرده و نتوانسته آن را رد کند، نشانگر این واقعیت است که با یک سقف مقاومتی قوی مواجه هستیم که احتمالا شکسته نخواهد شد.

تشخیص الگوی دو قلو

قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه در این الگو معامله کنیم، باید بدانیم که چگونه آن را به عنوان الگوی نمودار شناسایی کنیم. الگو از دو قله‌ی مجاور هم‌اندازه و هم سطح تشکیل می‌شود که هر دو ماژور هستند. یعنی فقط نسبت به اطراف خود مینیمم یا ماکزیمم هستند. هر دو قله از نظر تعداد کندل نیز نباید تفاوت خاصی داشته باشند.

در بازارهای صعودی، سقف‌ها و کف‌ها مرتبا افزایش می‌ یابند، پس زمانی که متوجه شدید قیمت نمی‌تواند سقف قبلی خود را بشکند، به شک بیفتید و به الگوهایی مانند سقف دو قلو فکر کنید.

همان طور که از نمودار بالا مشاهده می‌کنید، بازار یک صعود خوب را تجربه کرد. ولی با رسیدن به اولین سقف یعنی سقف ۱، به صعود خود پایان داده و برگشته است.

سپس بازار به سمت مقاومت حرکت کرده و با برخورد به آن (خط گردن) مجددا به سوی سقف قبلی خود حرکت کرده است (سقف ۲).

در تصویر توجه کنید که فقط زمانی که قیمت به زیر خط گردن برسد الگو تایید می‌شود. خط گردن به عنوان یک خط مقاومتی-حمایتی جدید عمل می‌کند و لازم است که شما این نکته را در نظر داشته باشید.

معمولا در بازارهای دو طرفه وقتی خط گردن شکسته می‌شود حجم معاملات شدیدا زیاد می‌شود. در کل شیب نزولی نمودار نسبت به آخرین شیب صعود، تندتر خواهد بود.

نکته مهم:

بسیاری از افراد تصور می‌کنند وقتی که سقف ۲ شکل گرفت، الگوی دو قلو کامل شده است. ولی این تصور کاملا اشتباه است. فقط زمانی که قیمت به زیر سطح حمایتی یا همان خط گردن برسد، الگوی ما تایید می‌شود.

نکته مهم دوم:

فقط قیمت بسته‌شدن سهم می‌تواند الگوی دو قله را تایید کند. بنابراین در تایم فریم‌های مختلف به این نکته توجه داشته باشید.

ویژگی‌های الگوی دو قله

  • در سقف دو قلو اولین نزول معمولا معادل ۱۰-۲۰ درصد اوج می‌باشد.
  • اندازه دو قله نیز حدودا ۲۰-۲۵ درصد صعود قبلی است.
  • در بازارهای دو طرفه، کمی‌ پس از خط گردن می‌‌توانید یک پوزیشن sell باز کنید. حد ضرر نیز‌اندکی بالاتر از قله‌ها باشد.
  • حد سود نیز فاصله ای به‌اندازه خط گردن تا سقف ولی در پایین خط گردن است. یعنی خط گردن در وسط sell و حد سود قرار خواهد داشت.
  • اگر تایم فریم شما روزانه باشد، فاصله بین قله‌ها از دو تا شش هفته می‌تواند تغییر کند.

 

دو قله و دو دره Double Top و Double Bottom

  • Double Top یک الگوی بازگشتی است که پس از یک حرکت گسترده به سمت بالا به وجود می‌آید. “Top” قله‌هایی هستند که وقتی قیمت به سطح خاصی می‌رسد که نمی‌تواند شکسته شود، شکل می گیرد. پس از رسیدن به این سطح، قیمت کم کم از آن دور می‌شود، اما بعد از آن دوباره برای آزمایش سطح باز می‌گردد.


در نمودار بالا می‌توانید ببینید که دو قله‌یا “Double Top” پس از حرکت قوی به بالا تشکیل‌شده‌اند. توجه کنید که چطور قله دوم قادر به شکستن سطح بالای قله اول نیست. این یک نشانه قوی است که نشان می‌دهد که روند صعودی می خواهد اتفاق بیافتد؛ زیرا به ما می‌گوید که فشار خرید تقریبا در حال اتمام است.

با Double Top، ما می‌توانیم سفارش ورود خود را در زیر خط گردن قرار دهیم، زیرا واگرایی روند صعودی را پیش‌بینی می‌کنیم. با نگاهی به نمودار، می‌توانید ببینید که قیمت خط گردن را می شکند و حرکت خوبی را انجام می‌دهد.


به یاد داشته باشید که Double Top تشکیل یک روند صعودی واگرا است، بنابراین شما می‌خواهید پس از یک روند صعودی قوی دنبال آن باشید. شما همچنین متوجه خواهید شد که نزول تقریبا ارتفاع یکسانی با جایی که Double Top تشکیل شده، دارد.

  • Double Bottom نیز تشکیل یک روند صعودی واگرا است، اما این بار ما به دنبال آن هستیم که خرید کنیم و نه فروش. این تشکل‌ها پس از گسترش روند نزولی، هنگامی که دو دره یا “Bottom” تشکیل شده‌اند، رخ می‌دهد. شما می‌توانید روی نمودار بالا ببینید که بعد از روند نزولی قبلی، قیمت دو دره را تشکیل داد زیرا قادر به رفتن به زیر سطح خاصی نیست.

توجه کنید که چطور دره دوم قادر نبود به طور قابل ملاحظه ای دره اول را بشکند. این نشان‌دهنده‌ی این است که فشار فروش رو به اتمام است و این واگرایی در حال وقوع است. قیمت خط گردن را شکست و حرکت خوب رو به بالایی انجام داد.

ببینید چطور قیمت تقریبا با همان ارتفاع یکسان با تشکیل bottom بالا آمده؟ به یاد داشته باشید، درست مثل double top، double bottoms روند معکوسی را تشکیل می‌دهند. شما می‌خواهید پس از یک روند نزولی قوی، دنبال آن‌ها بگردید.

الگوی دو قله‌ یا دو دره چگونه نقض می‌شود؟

  • اولین حالت نقض الگو در نقطه ای کمی ‌بالاتر از سقف‌ها است.
  • دومین حالت زمانی است که قیمت خط گردن را به سمت بالا می‌‌شکند.

شاید فکر کنید که نقض الگوی سقف دوقلو یک اتفاق بد است. ولی ما امیدوار هستیم این الگوی سقف دو قلو همیشه نقض یا اصطلاحا fail شود. زیرا نقض آن به معنی شروع یک روند پر قدرت صعودی است.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب