شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

روند صعودی و نزولی

خانه - تحلیل تکنیکال - روند صعودی و نزولی

روند صعودی و نزولی

روند صعودی و نزولی

جریان قیمتی رو به بالا یا رو به پایین را روند گویند و در تعریفی کلی برآیند حرکات قیمت در بازار را روند می‌نامند. تحلیل روند بر این اصل استوار است که آنچه در گذشته اتفاق افتاده در آینده نیز رخ خواهد داد. در واقع روشی است که سعی دارد با داده‌های کنونی قیمت و روند، حرکت آینده قیمت را پیش‌بینی کند. سه نوع روند در بازار قابل مشاهده است؛ روند صعودی، نزولی و خنثی.

روند یک جریان رو با بالا یا پایین است. در یک روند صعودی، برآیند حرکت به سمت بالا و در یک روند نزولی، برآیند حرکت به سمت پایین است. در یک روند صعودی، روزهای نزولی نیز وجود دارد ولی نهایتاً قیمت بالا می رود. همچنین با وجود روزهای صعودی در یک روند نزولی، در نهایت قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند.

به حرکتهای هم جهت روند، حرکت یا Impulse و به حرکتهای خلاف جهت روند اصلاح یا Correction گفته می‌شود.

مطابق تعریف چارلز داو در یک روند صعودی، هر قله بالاتر از قله قبلی و هر دره نیز بالاتر از دره قبلی خود است. مادامیکه این حالت وجود داشته باشد ما در یک روند صعودی بسر می‌بریم.

بر اساس تعریف چارلز داو، در یک روند نزولی، هر قله پایین‌تر از قله قبلی و هر دره نیز پایین‌تر از دره قبلی خود می‌باشد. مادامیکه این حالت وجود داشته باشد ما در یک روند نزولی بسر می‌بریم.

این خطوط روند یکی از مهمترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند. هنگام مشاهده و بررسی خط روند، مفاهیمی مانند چگونگی انتظارات فعالان بازار از گذشته قیمت‌ها یا تغییرات سطوح حمایت و مقاومت قابل مشاهده است. درصورتی‌که بتوانید رسم خطوط روند و روش استفاده از آن‌ها را به درستی فرا بگیرید، مطمئنا روش کارآمدی را در تحلیل تکنیکال آموخته‌اید.

خط روند صعودی

خط روند صعودی (Uptrend) از به هم وصل کردن نقاط مینیمم بدست می‌آید. در رسم این‌گونه خطوط روند، نمودار بالای خط قرار می‌گیرد. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، از آنجایی که هر کف بالاتر از کف قبلی است، روند صعودی و خط روند صعودی از به هم وصل کردن نقاط مینیمم آن بدست می‌آید.

لازم است بدانید خط روند به عنوان یک خط حمایت مطرح شده و در صورت شکست خط مذکور توسط نمودار قیمتی، انتظار داریم که روند قیمتی نیز تغییر کند.

خط روند نزولی

خط روند نزولی (Downtrend) از به هم وصل کردن نقاط ماکزیمم بدست می‌آید و در رسم این‌گونه خطوط روند، نمودار پایین خط قرار می‌گیرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند نزولی را از پایین بودن هر سقف نسبت به سقف قبلی سنجیده می‌شود و خط روند نزولی از به هم وصل کردن نقاط ماکزیمم آن بدست می‌آید.

لازم است بدانید خط روند نزولی به عنوان یک خط مقاومت مطرح شده و در صورت شکست خط مذکور، انتظار داریم که روند قیمتی نیز تغییر کند.

خط روند صعودی و نزولی را چگونه رسم کنیم؟

  • طریقه رسم خط روند در تحلیل تکنیکال:

برای رسم کردن خط روند بر نمودارهای بورس و یا در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، در قدم اول باید روند را تشخیص دهید. یعنی برای ترسیم خط روند صعودی، باید حداقل دو حفره نزولی که حفره دوم از حفره اول بالاتر است و برای ترسیم خط روند نزولی باید حداقل دو قله را که حفره دوم از حفره اول پایین‌تر است را پیدا کنید.

 

رسم خط روند صعودی

همانطور که در تصویر میبینید برای رسم خط روند صعودی، باید حداقل دو حفره نزولی که حفره دوم از حفره اول بالاتر است را پیدا نمایید. به شکل زیر توجه کنید، زمانی که قیمت به نقطه ۳ رسید و شروع به رشد کرد، تکنیکالیست‌ها اطمینان پیدا می‌کنند که نقطه ۳ انتهای حفره نزولی بوده است و با رسیدن دوباره قیمت به نقطه از درستی خط روند اطمینان حاصل میکنند.

رسم خط روند نزولی

به تصویر بالا توجه کنید. برای ترسیم خط روند نزولی، باید قله‌ها را به هم وصل کنید. برای ترسیم خط روند نزولی باید حداقل دو قله را که حفره دوم از حفره اول پایین‌تر است را پیدا کنید. قله‌ها نقاطی از برگشت قیمت هستد که قیمت نتوانسته است از آنها بالاتر رود. برای ترسیم اولیه خط روند نزولی به دو نقطه همانند نقطه‌های ۱ و ۳ نیاز دارید ولی برای افزایش اعتبار خط روند، باید نقطه سومی همانند نقطه ۵ آن را تایید نماید.

روند خنثی در نمودارهای تکنیکالی

در روند خنثی، قیمت به هیچ سمت و سوی مشخصی نمی‌رود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی سهم صعودی یا نزولی است. در این شرایط سهم بین دو حد حمایت و مقاومت در حرکت است و تنها می‌‌توان بین کف و سقف و با رضایت به کسب سود کمتر، معامله کرد.

خط روند (Trendline)

خط روند (به انگلیسی Trendline) خطی است که از بالاترین قیمت‌ها (سقف‌های قیمت) یا پایین‌ترین قیمت‌ها (کف‌های قیمت) رسم می‌شود تا مسیر غالب قیمت را نشان دهد.

خطوط روند، حمایت و مقاومت را در هر بازه زمانی روی نمودار قیمت نمایش می‌دهند.

خطوط روند همچنین نشان‌دهنده مسیر، سرعت قیمت و الگوهای قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف هستند.

نکات کلیدی:

  • یک خط روند واحد را می‌توان به یک نمودار اعمال کرد تا تصویر واضح‌تری از روند و سمت و سوی قیمت به دست‌اید.
  • خطوط روند را می‌توان به کف‌ها و سقف‌های قیمت اعمال کرد تا یک کانال به وجود‌اید.
  • دوره زمانی تحلیل شده و نقاط دقیقی که جهت رسم خط روند استفاده می‌شوند برای هر معامله‌گر متفاوت هستند.

 

خطوط روند به شما چه می‌گویند؟

خط روند یکی از مهمترین ابزار استفاده شده در تحلیل تکنیکال است.

به جای نگاه به عملکرد گذشته کسب و کار یا هر مبنای دیگری، تحلیل‌گران تکنیکال به دنبال روندها در عملکرد قیمت (price action) می‌گردند. خط روند به تحلیل‌گران تکنیکال کمک می‌کند تا مسیر کنونی قیمت‌های بازار را مشخص کنند. تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند روند مثل دوست شماست، و تعیین این روند اولین قدم در فرآیند انجام یک معامله خوب است.

برای ایجاد یک خط روند، تحلیلگر باید حداقل دو نقطه روی نمودار قیمت داشته باشد.

برخی تحلیل‌گران مایلند از بازه‌های زمانی متفاوت مانند یک دقیقه یا پنج دقیقه استفاده کنند. برخی دیگر از تحلیل‌گران نمودارهای روزانه یا هفتگی را در نظر می‌گیرند.

برخی تحلیل‌گران زمان را به طور کل کنار می‌گذارند و ترجیح می‌دهند روندها را به جای فواصل زمانی (intervals of time) بر اساس فواصل تیک (tick intervals) بررسی کنند.

آنچه باعث جذابیت و فراگیر شدن استفاده از خطوط روند می‌شود این است که می‌توان از این خطوط صرف‌نظر از بازه، چارچوب، و فاصله زمانی در شناسایی روندها استفاده کرد.

خط روندها از وصل کردن پایین‌ترین یا بالاترین نقاط قیمت در نمودار بدست می‌آیند.

استفاده از خطوط روند نسبتا آسان است.

معامله‌گر فقط باید نمودار قیمت (شامل قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بالاترین و پایین‌ترین) را در نمودار داشته باشد. امروزه نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال نمودارها را در انواع مختلف (نمودار شمعی، نمودار خطی، نمودار میله‌ای و…) نمایش می‌دهند.

ساختار کلی خط روند

خط روند نزولی از وصل کردن سقف‌های قیمت  و خط روند صعودی از وصل کردن کف‌های قیمت بدست می‌آید.

تفاوت بین خطوط روند و کانال‌ها

بر یک نمودار بیش از یک خط روند را می‌توان اعمال کرد.

معامله‌گران معمولا برای ایجاد کانال خط روندی برای اتصال قیمت‌های بالا و همچنین خط روندی برای اتصال قیمت‌های پایین رسم می‌کنند. کانال می‌تواند هم حمایت و هم مقاومت را برای بازه زمانی مورد بررسی مشخص کند.

مشابه با خط روند واحد، معامله گران به دنبال رشد و افت ناگهانی قیمت یا شکست هستند تا وقتی قیمت به خارج از کانال رسید، متناسب به جهت حرکت قیمت، معامله خود را انجام دهد. نقطه شکست کانال می‌تواند به عنوان نقطه خروج یا نقطه ورود استفاده شود.

محدودیت‌های خط روند

خطوط روند محدودیت‌هایی مشابه سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال دارند.

هرگاه داده قیمت بیشتری در نمودار اضافه شود، خطوط روند نیز باید دوباره تنظیم شوند.

یک خط روند گاهی برای مدتی طولانی ادامه پیدا می‌کند و قیمت به‌اندازه کافی از آن فاصله خواهد گرفت و از این رو نیاز به بروزرسانی دارد. علاوه بر این، معامله‌گران اغلب نقاط داده متفاوتی را برای اتصال انتخاب می‌کنند.

ممکن است خط روندی که توسط یک معامله‌گر رسم شده، توسط معامله‌گران دیگر به شکل دیگری مشاهده شود.

به عنوان مثال، برخی معامله‌گران در یک بازه از کف‌های قیمت استفاده می‌کنند درحالیکه دیگران ممکن است از پایین‌ترین قیمت بسته شدن در یک دوره زمانی استفاده کنند.

نکته آخر این است که خطوط روند اعمال شده بر چارچوب‌های زمانی کوچکتر می‌توانند به حجم حساس باشند. یک خط روند که در طول ان حجم قیمت پایینی وجود داشته، ممکن است به سادگی و هرگاه حجم در طول یک بازه معاملاتی بالا رفت شکسته شود.

نحوه رسم و بررسی درست بودن آن

۱-هر دره نزولی را به نزولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دره پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از خودش وصل کنید (یا بالاترین سطح چرخش را به بالاترین سطح چرخش خود دهید)

ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم یک خط را به هم متصل کنیم یا دو (یا بیشتر) به عبارت دیگر، پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین چرخش یا دو (یا بیشتر) و بالاترین سطح چرخش. برای کسانی که با اصطلاح اوج / پایین نوسان آشنا نیستند، منظور ما فقط قله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دره‌های ایجاد شده با قیمت‌های فشرده است. هنگامی که قله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به سایر قله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا دره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به دره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر متصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم کندل نمودار قیمتی بین این دو نقطه (روند صعودی یا نزولی یک اوراق بهادار یا سهام و…) را در دوره زمانی مشخص بررسی کنیم.

۲-هرچه نقاط اتصال بیشتر باشد، بهتر است.

۳-خرید روندهای معاملات صعودی، فروش روندهای معاملات نزولی. روند دوست شماست! این قانون ثابت در مورد خط روند معاملات نیز اعمال می‌شود. برای معامله گران باتجربه، این بدان معناست که ما فقط باید به دنبال خرید در خطوط حمایت صعودی و فروش در خطوط مقاومت نزولی باشیم.

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب