شنبه الی پنجشنبه: 9:00 - 15:00
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید ارزهای دیجیتال
0935-222-2675
با ما تماس بگیرید
دفتر مرکزی
مشهد- بین فکوری ۸ و ۶
info@digilearncenter.ir
با ما در ارتباط باشید!

ارز دیجیتال یونی‌سواپ (SUSHI)

خانه - ارزدیجیتال - ارز دیجیتال یونی‌سواپ (SUSHI)

ارز دیجیتال یونی‌سواپ (SUSHI)

ارز دیجیتال سوشی‌سواپ (SUSHI)

ارز دیجیتال یونی‌سواپ (UniSwap) یکی از موفق‌ترین پروتکل‌های دیفای برای سواپ و تبدیل توکن‌های روی شبکه اتریوم بوده است. این صرافی غیر‌متمرکز توسط تیم کوچکی از سازندگان مشتاقی که کد آن را متن باز و در دسترس همگان قرار دادند تا امکان فورک کردن آن فراهم باشد، ساخته شد. این دقیقا همان کاری بود که SushiSwap انجام داد. سوشی‌سواپ فورکی از صرافی یونی‌سواپ است که دارای یک ارز اصلی به نام SUSHI است. توکن سوشی کنترل این پروتکل را در اختیار هولدرهای آن قرار می‌دهد و مقداری از کارمزدها را به آن‌ها پرداخت می‌کند. 
با تکامل فضای امور مالی غیر‌متمرکز، همچنان تعداد رو به رشدی از پلتفرم‌های مالی بدیع در حال ظهور هستند. تا کنون شاهد نحوه استفاده از موارد مختلفی نظیر فلش لون‌ها (Flash Loans) یا همان وام‌های فوری و ییلد فارمینگ (Yield Farming) توسط سرمایه‌گذاران جهت کسب سود بودیم. 
یونی‌سواپ جایگاه خودش را به‌ عنوان یکی از پروتکل‌های اصلی دیفای محکم کرده است. بر‌خلاف ویژگی غیر‌متمرکز بودن و وابستگی شدید این صرافی به قراردادهای هوشمند، اما کاربران در رابطه با انتخاب مسیرهای توسعه اختیار زیادی ندارند. 

در طرف مقابل، ارز دیجیتال سوشی‌سواپ یکی از تازه‌واردان این صنعت، وعده تغییر این مشکل را داده است. نزدیک به بیش از ۱ میلیارد ارزش قفل شده در این پروتکل تنها چند روز پس از راه‌اندازی، گواهی است بر اینکه بسیاری از افراد علاقه‌مند به این تحول هستند.

 

تاریخچه سوشی‌سواپ و ارز SUSHI
توکن سوشی که توسط شخصی به نام شف‌نومی‌ توسعه یافت در تاریخ ۲۹ آگوست سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. نکته جالب درمورد این پلتفرم این بود که توسعه‌دهنده آن، نام خود را سرآشپز گذاشته بود و همین امر بود که توجه کاربران را به سمت این پروژه جلب کرد. با این حال کمی‌ پس از توسعه این توکن، شف‌نومی‌ با فروش توکن‌های Sushi خود باعث افت ۵۰ درصدی ارزش این توکن شد. 
پس از این رخداد انتقادهای بسیاری به این پروژه شد که شف‌نومی‌ در پاسخ به این انتقادات در تاریخ ۵ سپتامبر در توییتر خود نوشت:

“هدف من از فروش توکن‌هایم، غیرمتمرکز کردن پروژه سوشی‌سواپ و ارز دیجیتال سوشی بوده است. نگران این ریزش قیمت نباشید چرا که قصد دارم تا تمام تمرکز خود را بر روی مسائل فنی این شبکه بگذارم. “

 

مقایسه سوشی‌سواپ با یونی‌سواپ
بر هیچ‌کس پنهان نیست که کریپتو در روح کدهای متن باز ریشه دوانده است. بسیاری تصور می‌کنند که بیت‌کوین و تعداد رو به رشد پروتکل‌های بدون نیاز به کسب اجازه در دیفای، به شکل نوعی کالای عمومی‌ در قالب نرم‌افزار عمل می‌کنند. از آنجایی که این پروژه‌ها به راحتی کپی‌برداری و با تغییرات جزئی مجددا راه‌اندازی می‌شوند، طبیعی هم هست که این امر به رقابت میان پروژه‌های کوچکتر منتهی شود. با این حال باید در نظر داشت که این امر در نهایت باید ارائه بهترین محصولات کاربر محور را به همراه داشته باشد. 
بدون شک، فضای دیفای پیشرفت‌های قابل توجه خود را مدیون تیم یونی‌سواپ است. بنابراین احتمالا آینده‌ای را شاهد خواهیم بود که در آن یونی‌سواپ و سوشی‌سواپ (یا حتی دیگر فورک‌ها)، شکوفا شوند. ممکن است که UniSwap در خط مقدم نوآوری‌های فضای AMM باقی بماند و SushiSwap هم روشی جایگزین ارائه دهد که روی ویژگی‌های مورد نیاز متمرکزتر باشد. 

با وجود تمام این گفته‌ها، پخش نقدینگی میان پروتکل‌های مشابه ایده‌آل نیست. بازار سازهای خودکار در صورت داشتن بیشترین نقدینگی تا حد ممکن، بهترین عملکرد را دارند. در صورتی که لیکوییدیتی زیادی میان پروتکل‌های AMM مختلف دیفای پخش شود، باعث بدتر شدن تجربه کابری خواهد شد.

 

چگونه با SushiSwap کار کنم؟

وقتی که وارد صفحه اصلی وب‌سایت رسمی‌SushiSwap می‌شویم، این صفحه را می‌بینیم:

در این مرحله باید بر روی گزینه مشاهده منو (see the menu) کلیک کرده و کیف پول اتریوم خود را به این شبکه اتصال دهیم. در این بخش می‌بینیم که تنها قادر به استفاده از دو کیف پول والت کانکت (Wallet Connect) و متا‌مسک (Meta Mask) هستیم و برای ادامه کار باید یکی از این دو کیف پول را انتخاب کنیم. 
صبر می‌کنیم تا کیف پول مورد نظرمان به شبکه سوشی‌سواپ متصل شود. پس از برقراری این انتخاب توکن‌های ما به استخر نقدینگی سوشی‌سواپ افزوده می‌شوند. 
در این بخش استخرهای مختلف نقدینگی را مشاهده می‌کنیم که هرکدام از آن‌ها شرایط و بازده‌های سالانه متفاوتی را دارا هستند. به عنوان مثال اگر استخر نقدینگی tether turtle را در نظر بگیریم، باید دارایی‌های تتر خود را به این استخر انتقال دهیم. این مدل نوعی از اشتراک‌گذاری جمعی است که با انتقال تترهای خود می‌توانیم از شبکه درصدی از تتر و توکن‌های سوشی را به عنوان پاداش دریافت نماییم. 

حال وقتی که استخر نقدینگی خود را انتخاب کردیم باید بر روی گزینه Approve USDT-ETH-UNI-V2-LP کلیک کرده که در این حالت کیف پول ما به استخر وصل شده و توکن‌های مورد نظر به استخر انتقال می‌یابند. پس از این مرحله، موجودی توکن‌های سوشی ما جمع‌آوری شده و در صورت انتخاب گزینه ‌هاروست (Harvest)، می‌توان توکن‌ها را برداشت کرد.

 

چه چیزی سوشی‌سواپ را منحصر به فرد کرده است؟
سوشی‌سواپ در درجه اول به عنوان یک AMM  دیده می‌شود که از طریق آن نقدینگی تجارت خودکار بین هر دو دارایی ارز دیجیتال تنظیم می‌گردد. مخاطبان اصلی این پلتفرم، تاجران DeFi و نهادهای وابسته هستند که می‌خواهند از رونق توکن‌های این پروژه استفاده نموده و نقدینگی ایجاد نمایند. 

این پلتفرم قصد دارد نسخه والد خود یعنی Uniswap  را بهبود بخشد. این سیستم عامل کارمزد ۰. ۳ درصدی معاملات را در بخش نقدینگی خود کاهش می‌دهد، در حالی که از توکن SUSHI برای پاداش بخشی از هزینه‌های کاربران استفاده می‌نماید. SUSHI همچنین به کاربران حق برخورداری از حقوق حاکمیت را نیز می‌دهد.

 

ویژگی‌های پلتفرم سوشی‌سواپ 
از آنجایی که پلتفرم SushiSwap کاملا غیرمتمرکز و مبتنی بر جامعه کاربری است، به منظور عضو شدن در آن، هیچ نیازی به احراز هویت نبوده و هر کاربری در هر کجای دنیا می‌تواند می‌تواند بدون محدودیت مالی وارد معاملات این شبکه شده و فعالیت‌های خود را آغاز نماید. 
ویژگی دیگر پلت فرم SushiSwap در مدل پرداخت کارمزد‌های آن است. نحوه توزیع پاداش‌ها در سوشی‌سواپ بدین شکل است که ۰٫۲۵ درصد از کارمزدها به صورت مستقیم به کاربرانی اعطا می‌شود که برای شبکه نقدینگی فراهم می‌کنند که در این میان ۰٫۰۵ درصد از کارمزدها نیز دوباره به ارزسوشی تبدیل شده و به عنوان پاداش، به دارندگان ارز سوشی اعطا می‌گردد. 

کاربران پاداش‌های دریافتی خود را در قالب توکن‌های Sushi دریافت کرده و می‌توانند پس از دریافت آن‌ها، سوشی‌های خود را با ارز اتریوم به راحتی در خود شبکه مبادله کنند.

 

استیکینگ سوشی‌سواپ و پاداش xsushi
سوشی‌سواپ به شما امکان می‌دهد با شرکت در فرآیند استیکینگ توکن‌های SUSHI خود را در شبکه قفل کنید تا با گذشت زمان پاداش تدریجی کسب کنید. طبق ادعای این صرافی غیر‌متمرکز، ۰٫ ۰۵٪ از کل هزینه‌های مبادله، متناسب با مقدار SUSHI که کاربران به اشتراک گذاشته‌اند، تحت عنوان پاداش استیکینگ به آنها اهدا می‌شود. 

هنگامی‌که SUSHI خود را در فرآیند استیکینگ سوشی‌سواپ شرکت می‌دهید، xSUSHI دریافت خواهید کرد. xSUSHI به شما حق رأی می‌دهد و جوایز شما را با گذشت زمان افزایش می‌دهد. هنگامی‌که وجوه خود را از فرآیند استیکینگ سوشی‌سواپ خارج می‌کنید، سرمایه اصلی و اولیه سوشی خود را به علاوه هر مقدار اضافی که پاداش گرفته‌اید، پس می‌گیرید.

 

آیا سوشی‌سواپ و خرید ارز SUSHI امن است؟

با اینکه Sushi Swap در سپتامبر سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، اما این صرافی غیر‌متمرکز تا‌کنون فقط یک ممیزی را گذرانده است. در گزارش این ممیزی که پیش از راه‌اندازی این پروژه توسط شرکت بلاک‌چینی پک‌شیلد (PeckShield) اجرا شده بود، به هیچگونه مشکل شدید یا بحرانی اشاره نشده است. 
با توجه به تغییرات شدید سوشی‌سواپ از آن زمان تا‌کنون، مشخص است که چنین گزارش قدیمی ‌هیچ ارزشی ندارد. در زمان نگارش این مقاله، این صرافی غیر‌متمرکز هنوز در طی فرآیند ممیزی توسط شرکت Quantstamp قرار دارد. با اینکه این خبر در ماه دسامیر سال ۲۰۲۰ منتشر شده بود، اما هنوز هیچگونه جدول زمانی یا به‌ روزرسانی از جزئیات این حسابرسی در دست نیست. 
البته در کل باید در نظر داشت که واریز وجه به یک قرارداد هوشمند حتی در صورت ممیزی و شهرت بالای آن، باز هم ریسک وجود باگ را به همراه دارد. سوشی‌سواپ هم از این قاعده مستثنی نیست و همیشه باید پول اضافه‌ای که از دست دادن آن برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کند را در اینگونه پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنید. 
از طرفی با توجه به سابقه فعلی سوشی‌سواپ، می‌توان گفت که این صرافی امن است و طی تقریبا ۶ ماهی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، هنوز هک نشده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که این پروژه توسط یک تیم شناخته شده و مدیر عامل صرافی FTX به نام سم بنکمن فراید مدیریت می‌شود. 

علاوه بر این‌ها، همکاری این پروژه یا یرن‌فایننس (Yearn Finance) و خالق آن ‌اندریه کرونیه (Andre Cronje)، جایگاه این پلفترم را به رتبه میان برترین‌های دیفای رسانده است.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال سوشی (Sushi) 
• Ledger Nano x,s
• کیف پول متا مسک (MetaMask) 
• کیف پول والت کانکت (Wallet Connect)
• کیف پول Trust wallet 
• کیف پول Coinami 
• کیف پول  Lumiwallet 

ارسال دیدگاه

آخرین مطالب